וול סטריט מחכה למאקרו ומוכנה לפתיחה ירוקה

קטליזטור חיובי יתקבל מצד הרגיעה הנמשכת בזירת הנפט (על אף עליה צנועה בשע הזו של המסחר האלק'). יסייעו להכתיב את הטון: נתוני המכירות הקמעונאיות והייצור התעשייתי. בישראליות: אישור חדש לטבע
שרון שפורר |

החוזים העתידיים מאותתים - פתיחה חיובית נכונה לוול סטריט ביום המסחר השלישי בשבוע. מחירי הנפט, שאמנם נסחרים בשעה זו בעליה, אך ככלל רחוקים לאין שיעור מרמות השיא בהן נגעו לפני כשבועיים ימים בגובה 70 דולר לחבית עתידים לסייע לסנטימנט החיובי הצפוי היום בבורסות התפוח הגדול ונתוני מאקרו שיפורסמו סביב הפתיחה ובכללם נתוני המכירות הקמעונאיות והייצור התעשייתי בחודש אוגוסט יכתיבו גם הם את הטון עבור המדדים המובילים.

אתמול, נזכיר, חתמה וול סטריט בירידות שערים, על אף רצף נתוני מאקרו חיובי במיוחד שכלל צמצום מפתיע בגרעון המסחרי וכנראה בשל החששות מנזקי ההוריקן "קתרינה", שעדיין לא ידועים ואשר בכל יום מתקבלים אומדנים חדשים עבורם. מדד הנאסד"ק ירד ב-0.51% לשער של 2,171 נקודות. מדד הדאו ירד ב-0.8% לשער של 10,597 נקודות.

בזירת הנפט. החוזים העתידיים על מחירה של חבית זהב שחור למסירה בחודש אוקטובר נסחרים בשע זו של המסחר האלקטרוני בבורסת הסחורות בניו יורק בעליה של 39 סנט סביב 63.5 דולר.

בזירה המאקרו כלכלית. כשעה טרם הפתיחה תפורסמנה המכירות הקמעונאיות בחודש אוגוסט החולף - מכירות שכוללות גם את ציוד החזרה לבית הספר. ועף על פי כן, הללו צפויות להציג ירידה של 1.4% בחודש זה, לאחר עליה של 1.8% בחודש יולי שקדם לו, בעקבות מכירות שיא של כלי רכב. בנטרולם של כלי הרכב, המכירות צפויות להציג עליה של 0.5%, לאחר עליה של 0.3% בחודש יולי 2005. נתונים מרשימים עשויים לסייע היום למניותיהן של הקמעונאיות הגדולות כוולמארט (WMT) או טארגט (TGT).

עוד טרם הפתיחה - בשעה 16:15 לערך - יפורסמו נתוני הפדרל רזרב על תפוקת הייצור במפעלים ועל ניצולת הייצור. אנליסטים מצפים לעליה של 0.3% בייצור המפעלים בחודש החולף ולניצול של 79.9% מקיבולת הייצור, לאחר שהגיע ל-79.9% בחודש יולי.

במרכז המסחר, גם היום, תעמודנה מניותיהן של חברות התעופה דלתא איירליינס (DAL) ונורת'ווסט איירליינס (NWAC). השתיים נמצאות על מסלול בשה לפשיטת רגל. הראשונה הגישה בקשה זה מכבר לבית המשפט ודירקטוריון השניה מתכנס היום בכדי להחליט האם להגיש בקשב להגנה מפני נושים במסגרת פשיטת רגל (צ'פטר 11). שתי החברות נקלעו לקשיים בעקבות הוצאות גבוהות על הדלק, בעקבות זינוק מחירי הנפט בשנה האחרונה וכן בשל הוצאות גבוהות על כח העבודה של השתיים - להן בעיות רבות עם איגודי העובדים.

בישראליות. עוד אישור FDA חדש לענקית הפרמצבטיקה הישראלית וחברת הגינריקה הגדולה בעולם - טבע תעשיות פרמצבטיות. טבע תחל מיידית בייצורו ושיווקו של המוצר - טבליות ה-Leflunomide במינונים של 10 ו-20 מ"ג. הטבליות של טבע הינן הגרסה הגינרית לטבליות ה-Arava של אבנטיס לטיפול בדלקת פרקים ולהפחתת תסמינים ולמניעת נזקים נוספים. מכירות המוצר המקורי מגיעות לכ-228 מיליון דולר בשנה.

מהלך ההתייעלות בדלתא יורגש בתוצאות המחצית ה-2 של 2006, כך סבורים האנליסטים רחלי גרשון ורביב אלדר מבנק הפועלים שמעריכים גם, כי הצטרפותו של אייזיק דבח כבעל מניות מרכזי תסייע בהתוויית אסטרטגיה ובקבלת החלטות בפעילות. השניים הותירו לדלתא המלצת "תשואת שוק" עם יעד של 7.7 דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.