הגרעון בתחום המזון עשוי להגיע השנה ל-420 מ' ד'

במחצית ה-1 של 2005 הגיע הפער השלילי בין היצוא ליבוא המזון ל-195 מ' ש' והתאחדות התעשיינים מתריעה, כי אם תמשך מגמת הגידול ביבוא, הוא אף יתרחב. עוד במחצית החולפת: ישראל ייצאה יין ב-7.4 מ' ד' ושוקולד ב-5.5 מ'
שרון שפורר |

הגירעון המסחרי בתחום המזון, (הפער השלילי בין יצוא המזון ליבוא המזון) הגיע במחצית הראשונה של 2005 ל-195 מיליון דולר, כך מסר היום יו"ר איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים ונשיא החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה קולה), רוני קוברסקי, על סמך ניתוח יצוא ויבוא המזון במחצית הראשונה של השנה שערכו כלכלני האיגוד. קוברסקי מעריך, כי אם תמשך מגמת הגידול ביבוא המזון, עלול הגרעון להגיע לכ-420 מיליון דולר בשנת 2005 כולה.

קוברובסקי מציין, כי בחודשים ינואר-יוני 2005 חל גידול דולרי של 15.7% ביצוא המזון, לעומת התקופה המקבילה אשתקד ל-343.4 מיליון דולר. ביבוא המזון נרשם במחצית הראשונה גידול דולרי של 10% ל-538.2 מיליון דולר.

יו"ר איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים מדגיש, כי הסיבות העיקריות לגידול ביצוא המזון הן: העלייה בביקושים למוצרי מזון ייחודיים מתוצרת כחול - לבן בשוקי חו"ל וכן בשל פעולות ממוקדות להגברת יצוא הענף.

מניתוח יצוא המזון לפי אזורים גיאוגרפיים מתברר, כי יצוא המזון לאיחוד האירופי גדל ב-14% במחצית הראשונה של השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד ל-162 מיליון דולר, בתוך כך - יצוא המזון לבלגיה גדל בכ-52% ל-17.5 מיליון דולר, יצוא המזון להולנד גדל בכ-48% ל-29 מיליון, יצוא המזון לצרפת גדל בכ-15% ל-24 מיליון דולר, יצוא המזון לארה"ב גדל בכ- 20% ל-39 מיליון דולר, יצוא למזון לטורקיה עלה בשיעור של 70% ל-1.3 מיליון דולר ויצוא המזון לירדן ירד ב-6% ל-900 אלף דולר.

מניתוח יצוא המזון לפי תתי ענפים במחצית הראשונה של השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד מתברר, כי יצוא פירות וירקות מעובדים גדל ב-30% ל-103 מיליון דולר, יצוא מוצרי חלב וגלידה גדל בשיעור של 149% והסתכם ב-13.7 מיליון דולר, יצוא מוצרי מאפה גדל בשיעור של 25.5% ל-27.5 מיליון דולר, (עיקר הגידול נרשם ביצוא ביסקוויטים, וופלים, מוצרי קונדטוריה ומצות), יצוא בשר ועופות מעובדים גדל בכ-12% והסתכם בכ-27 מיליון דולר, יצוא היין ומשקאות חריפים אחרים גדל בכ-9% והסתכם ב-7.4 מיליון דולר וביצוא השוקולד נרשם גידול של 31% והסתכם ב-5.5 מיליון דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.