הגרעון בתחום המזון עשוי להגיע השנה ל-420 מ' ד'

במחצית ה-1 של 2005 הגיע הפער השלילי בין היצוא ליבוא המזון ל-195 מ' ש' והתאחדות התעשיינים מתריעה, כי אם תמשך מגמת הגידול ביבוא, הוא אף יתרחב. עוד במחצית החולפת: ישראל ייצאה יין ב-7.4 מ' ד' ושוקולד ב-5.5 מ'
שרון שפורר |

הגירעון המסחרי בתחום המזון, (הפער השלילי בין יצוא המזון ליבוא המזון) הגיע במחצית הראשונה של 2005 ל-195 מיליון דולר, כך מסר היום יו"ר איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים ונשיא החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה קולה), רוני קוברסקי, על סמך ניתוח יצוא ויבוא המזון במחצית הראשונה של השנה שערכו כלכלני האיגוד. קוברסקי מעריך, כי אם תמשך מגמת הגידול ביבוא המזון, עלול הגרעון להגיע לכ-420 מיליון דולר בשנת 2005 כולה.

קוברובסקי מציין, כי בחודשים ינואר-יוני 2005 חל גידול דולרי של 15.7% ביצוא המזון, לעומת התקופה המקבילה אשתקד ל-343.4 מיליון דולר. ביבוא המזון נרשם במחצית הראשונה גידול דולרי של 10% ל-538.2 מיליון דולר.

יו"ר איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים מדגיש, כי הסיבות העיקריות לגידול ביצוא המזון הן: העלייה בביקושים למוצרי מזון ייחודיים מתוצרת כחול - לבן בשוקי חו"ל וכן בשל פעולות ממוקדות להגברת יצוא הענף.

מניתוח יצוא המזון לפי אזורים גיאוגרפיים מתברר, כי יצוא המזון לאיחוד האירופי גדל ב-14% במחצית הראשונה של השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד ל-162 מיליון דולר, בתוך כך - יצוא המזון לבלגיה גדל בכ-52% ל-17.5 מיליון דולר, יצוא המזון להולנד גדל בכ-48% ל-29 מיליון, יצוא המזון לצרפת גדל בכ-15% ל-24 מיליון דולר, יצוא המזון לארה"ב גדל בכ- 20% ל-39 מיליון דולר, יצוא למזון לטורקיה עלה בשיעור של 70% ל-1.3 מיליון דולר ויצוא המזון לירדן ירד ב-6% ל-900 אלף דולר.

מניתוח יצוא המזון לפי תתי ענפים במחצית הראשונה של השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד מתברר, כי יצוא פירות וירקות מעובדים גדל ב-30% ל-103 מיליון דולר, יצוא מוצרי חלב וגלידה גדל בשיעור של 149% והסתכם ב-13.7 מיליון דולר, יצוא מוצרי מאפה גדל בשיעור של 25.5% ל-27.5 מיליון דולר, (עיקר הגידול נרשם ביצוא ביסקוויטים, וופלים, מוצרי קונדטוריה ומצות), יצוא בשר ועופות מעובדים גדל בכ-12% והסתכם בכ-27 מיליון דולר, יצוא היין ומשקאות חריפים אחרים גדל בכ-9% והסתכם ב-7.4 מיליון דולר וביצוא השוקולד נרשם גידול של 31% והסתכם ב-5.5 מיליון דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.74%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.