אנקת גבהים באחד העם: פועלים - ליום 9 של עליות?
האם תמשיך הבורסה לני"ע בתל אביב במסע צפונה ביום המסחר השלישי בשבוע, משלימה יום רביעי ברצף של עליות שערים או שיהיה זה בוקר של מימושים? מדד המעו"ף יפתח בשיא של 729.4 נקודות ומדד ת"א 100 יפתח ברמה של 733.84 הנקודות. מדד התל טק 15 יפתח ברמה של 392.65, לאחר שאתמול היה היחיד מבין השלושה לחתום בירידות. מחזורי המסחר יוסיפו בוודאי להיות גבוהים גם היום (אתמול הם חצו את המיליארד), כפי שקורה בתקופת גאות בבורסה.
מה שעשוי להעיב במקצת על הסנטימנט החיובי אלו הן ההערכות, כי נזקי סופת ההוריקן בארץ יגיעו ב-2006 לכ-2.7 מיליארד שקל וכי התמ"ג עתיד להחתך בשנה זו ב-0.5%, בעקבות התייקרות הנפט ועליית מחירי הדלקים בעקבותיה כמו גם בשל החלשות הדולר בעולם והקיטון בביקושים מצדה של הכלכלה החזקה בעולם - כלכלת ארה"ב, שנפגעה באורח קשה מן הסופה.
המשקיעים ימתינו היום לפתיחת המסחר בוול סטריט, שחוזרת מסוף שבוע ארוך, שכלל את הלייבור דיי אמש.
במרכז המסחר גם היום תעמודנה מניות "חמשת המופלאים", שאוחזות במושכות בימים האחרונים. אף לא אמירה של המפקח על הבנקים אתמול במסגרת דו"ח הפיקוח לשנת 2004, לפיה סיכוני האשראי בבנקים עדיים גבוהים, לא הצליחה לפגום בסנטימנט החיובי כלפי הללו אתמול ומדד הבנקים זינק ב-1.7% נוספים. מסקרן יהיה לראות היום - האם מניות הפועלים ומזרחי תמשכנה ליום תשיעי ברצף של עליות שערים ולאומי ליומה השלישי?
עוד במרכז המסחר הבוקר - מניות ענף הנדל"ן, שנהנו גם הן אתמול מסנטימנט חיובי במיוחד (מדד ת"א נדל"ן 15 זינק אתמול ב-2.2%), על רקע פרסומים על כוונות חברות הנדל"ן הגדולות במשק לייקר מחירים - מה שמאותת על התאוששות בענף. משרד הבינוי והשיכון מיהר אתמול לצנן את השמחה ומסר, כי ההכרזה על ההתאוששות מוקדמת ומוגזמת וכי הענף עדיין נמצא "בתחתית החבית". לכך מצטרף דו"ח הפיקוח על הבנקים שפורסם אתמול ולפיו סיכוני האשראי במיוחד בענף הנדל"ן והבינוי עדיין גבוהים ושני אלו עשויים להפוך הבוקר את המגמה על פיה.
מניות כאפריקה ישראל, גזית גלוב, כלכלית ירושלים, מבני תעשיה ועוד רבות וטובות מן הענף תגבנה בוודאי לדברים.
מניותיה של ענקית הפרמצבטיקה, טבע תגבנה בוודאי הפרשה מתוכננת של 1.3 מיליארד דולר על עסקת רכישת חברת התרופות, אייבקס, כפי שעלה מתשקיף שפרסמה החברה לקראת אספת בעלי המניות.
דבריו של יוסי ארד, מנכ"ל טאו תשואות - זרוע ההשקעות אשר בשליטת אילן בן דב, לפיהם אי.די.בי אחזקות נסחרת בדיסקאונט עמוק ביחס לשוויה המוערך וכי דסק"ש היא הפנינה המרכזית בקבוצה עשויים לעורר הדים הבוקר באחד העם. הדברים אמנם נאמרו במסיבת עיתונאים שערכה טאו אתמול לרגת כוונתה לגייס עד סוף החודש כ-300 מיליון שקל בהנפקת אג"ח, אך הבוקר הם מגיעים לעיתונות הכתובה וצפויים לעורר את המסחר במניות הקבוצה.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".