נובל אנרג'י תוכל לספק רק 25% מכמות הגז הטבעי שהובטחה לחברת החשמל

היום דיווחה חברת החשמל כי ענקית הגז מתכוונת לספק פחות גז טבעי מהכמות עליה סוכם בעבר, העלות האלטרנטיבית של ההפחתה תעלה לחח"י כ-250,000 דולרים ביום
עידן קייסר | (14)

היום הוציאה חברת חשמל לישראל דיווח מיידי כי קיבלה מכתב מחברת נובל אנרג'י (Noble Energy Mediterranean Ltd), לפיו הכמות היומית של גז טבעי שתסופק לחברה משדה מארי B הופחתה לכ - 95,000 MMBTU (כרבע מהכמות החוזית עליה סוכם).

זאת ועוד, נובל אנרג'י הודיעה במכתבה לחח"י כי קיימת אפשרות להפחתה נוספת בעתיד של כמות הגז הטבעי המסופקת לחברה מהשדה המדובר.

מחברת החשמל נמסר כי מבדיקה ראשונית שהיא ערכה עולה כי העלות הנוספת בגין רכישת דלקים חלופיים, במקום הגז הטבעי בעקבות ההפחתה האמורה, נאמדת בכ 250,000 דולרים ליום.

מאגר מארי B (ים תטיס) הדלדל בקצב מהיר בשנת 2011, בעיקר בגלל בעיות באספקת הגז המצריף שגרמו לשאיבה מוגברת מהמאגר. לכן, אירוע זה היה 'צפוי', ולא יצר הפתעה מסיבית בתכנוני הגז הטבעי של החברות המעורבות.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    KO 10/05/2012 12:20
    הגב לתגובה זו
    צריך לדאוג שביבי - שטייניץ מופז ושותפיהם לא יהיו בכנסת יותר
  • 12.
    גי 10/05/2012 09:29
    הגב לתגובה זו
    למי שלא מבין הגז מיתמר וליויתן יגיעו בסוף ביחד כי זה מישתלם לנובל ולשותפים מיבחינת שישנסקי שהם יריוחו את העמלות ששינסקי אמר לחברות אז כך שאין לכם מה לידאוג חיבור תמר וליויתן יחוברו ביחד והם גם ילכו ליצוא ביחד חברההסבלנות מישתלמת בסוף לא לישמוע לכל הנוכלים שרוצים ליפגוע בכם
  • 11.
    טוב לרציו יותר מהר הפקה (ל"ת)
    רציו 10/05/2012 09:10
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אבי 10/05/2012 00:39
    הגב לתגובה זו
    לחייב את שטייניץ וששנסקי ב250000 דולר כל יום על הנזק שגרמו לחברת החשמל .בגלל חוסר בגז להפעלת המתקנים ליצור חשמל.
  • 9.
    הכי ותיק 38 09/05/2012 23:25
    הגב לתגובה זו
    בעוד מיספר חודשים פרויקט תמר יתחיל להזרים גז במלאו הקצב המזומנים יתחילו ליזרום לדלק קידוחים ואבנר ופרורים לישראמקו ומה לרציו? עוד הנפקה ועוד הנפקה פשוט אהנליסטים לא אומרים לציבור את האמת ליברוח מרציו כסף מזומן רק בתמר
  • 8.
    דוד 09/05/2012 23:13
    הגב לתגובה זו
    יש גז אז למה המדינה לא מכניסה את זה לעדיפות לאומיית סך הכל צנרת וחיבוריים לתמר
  • 7.
    תשלחו את החשבון לשישנסקי (ל"ת)
    אבי 09/05/2012 21:04
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מדינת חלם (ל"ת)
    אלי 09/05/2012 20:59
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    צפוי זיהום אויר-העיקר התמלוגים (ל"ת)
    ניצן 09/05/2012 20:46
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אברהם 09/05/2012 20:38
    הגב לתגובה זו
    גרמו לעיכוב בהגעת הגז מ" תמר" .תמשיכו להוביל את המדינה הזו לאבדון,ואת האזרחים לשלם הרבה עשרות מליארדי שקלים נוספים עבור דלק מזהם.
  • לימבו 09/05/2012 21:00
    הגב לתגובה זו
    הקצב נקבע על ידי נובל. אי אפשר לעשות מהר יותר או לאט יותרף גם עם אפס ביוקראטיה לא ניתן לספק מוקדם יותר..
  • 3.
    yuro 09/05/2012 20:37
    הגב לתגובה זו
    מוגזם בטירוף, תרגיל מסריח להוריד את הנייר לשערי ריצפה......בושה!!!!
  • 2.
    שישינסקי הרס הכל ! 09/05/2012 20:32
    הגב לתגובה זו
    והבירוקרטיה דפקה את המדינה ! שישינסקי דואג לנכדים ולנינים ! ואנחנו הדור הזה בלי תחתונים !!!
  • 1.
    יניב שלום 09/05/2012 20:29
    הגב לתגובה זו
    עם ישראל כל המאומה הזו אמורה להסתיים כבר בהתחלת השנה הבאה אז יגיע גז מליויתן ויהיו הורדות מחירים בכל ענפי המשק שנת 2013 תיהיה שנת פריחה כלכלית
הראל שליסלהראל שליסל

הביקוש הגדל לחשמל מחייב ביטול מכסות ייצור ופתיחה מלאה של שוק החשמל לתחרות

הביקוש לחשמל בישראל מזנק מעבר לתחזיות; לצד צעדים משמעותיים שננקטו, המשך התכנון המרכזי והפיקוח על מכסות הייצור מעכבים את התחרות ומגבילים את יכולת המשק להגיב לשינויים בביקוש; הסרת המכסות ופתיחת השוק לעסקאות ישירות בין תחנות כוח למספקים פרטיים תאפשר מענה מהיר, תעודד תחרות ותפחית את יוקר המחיה

הראל שליסל |
נושאים בכתבה חשמל אנרגיה

משק החשמל בישראל מצוי בצומת דרכים. שינויים טכנולוגיים, סביבתיים וחברתיים מייצרים מציאות חדשה: מעבר לחשמול, חדירת רכבים חשמליים, פריחת מרכזי נתונים וכניסת בינה מלאכותית (AI) הצפויה להקפיץ את הביקוש לחשמל בקצב חריג. כדי להבטיח משק חשמל אמין ותחרותי לציבור, הרגולציה חייבת להיות כזו שמאפשרת לשוק להגיב במהירות לשינויים הבלתי צפויים.

קיים קושי אינהרנטי לחזות את הביקוש לחשמל. בשנת 2017, פרסם בנק ישראל תחזית שלפיה בשנת 2024, בתרחיש הגבוה, יעמוד הביקוש לחשמל על כ־72 מיליארד קוט״ש. בהשוואה לצריכה בפועל ב-2017 בהיקף של כ-62 מיליארד קוט"ש, מדובר בתחזית גידול של כ-16% בסה"כ, שמשקפת קצב גידול שנתי ממוצע חזוי של כ־2% לשנה. מנתונים שפרסמה לאחרונה רשות החשמל עולה כי הביקוש לחשמל בפועל, בשנת 2024, עמד על 80.4 מיליארד קוט"ש, המשקפים עליה של כ-30% לעומת 2017,  בקצב גידול שנתי ממוצע של כ-3.7% בשנה, כמעט כפול מקצב הגידול בתחזית בנק ישראל. יצוין כי בשנת 2024 לבדה צמח הביקוש לחשמל בהיקף של 4.4% ביחס ל-2023, וזאת עוד בטרם נכנסו לתמונה ה- AI ומרכזי נתונים עתירי אנרגיה.  

גם כאשר התמונה מתבהרת, הרגולטור שעדיין מתפקד כמתכנן מרכזי, מגיב באופן טבעי בקצב מתון יותר. במשך שנים רבות לא אושרו בישראל תחנות כוח חדשות. במאי 2023 אישרה הממשלה הנוכחית הקמה של שתי תחנות כוח נוספות. באוגוסט 2024 קבעה רשות החשמל מכסה להקמת שתי תחנות בלבד. במרץ 2025 לאור הגידול בתחזית הביקוש, החליטה רשות החשמל לעדכן את החלטתה: הגדילה את המכסה לארבע תחנות והכפילה את שיעורי הזמינות שהובטחו בהחלטה הקודמת. בנוסף לכך, לאור הגידול בתחזית הביקוש, הורתה ממשלת ישראל באוקטובר 2024, על פתיחת שערי הות"ל לתכנון תחנות כוח חדשות וזאת במטרה להקים עוד לפחות 13 תחנות כוח חדשות הנדרשות בעשור הבא, מתוכן לפחות חמש באזור מרכז הארץ עד לשנת 2035. מדובר בהחלטה משמעותית ביותר שהניעה מחדש את פעילות ייזום תחנות הכוח במדינת ישראל.

הקמת תחנת כוח בישראל, בדומה לפרויקטי תשתיות מורכבים, לוקחת שנים רבות: מהתכנון, דרך היתרי הבנייה, ועד להקמה וחיבור לרשת. לרוב חולף יותר מעשור מהרגע שבו החל תכנון התחנה ועד שהתחנה מתחילה לייצר חשמל בפועל. עובדה זו מחייבת הגדלת גמישות בצד ההיצע, באופן שיאפשר תגובה מהירה ומענה לשינויים בביקוש לחשמל. במצב הקיים, בו השוק מנוהל במכסות ייצור, כל עיכוב בקבלת החלטות עלול להתגלגל לפגיעה באמינות משק החשמל ולעלייה במחירי החשמל לציבור. דוגמה לכך, ניתן לראות בדברי ההסבר של רשות החשמל להחלטתה במרץ 2025 להגדיל את שיעור הזמינות לתחנה הראשונה שתסגור פיננסית בגוש דן. לטענת הרשות, לאור העובדה שבמועד ההחלטה הייתה קיימת רק תחנה אחת עם תכנית מאושרת בצפון גוש דן, משק החשמל נדרש לשלם עוד כ-350 מיליון שקלים בערכים מהוונים כדי להבטיח את הקמתה. אמנם מדובר במענה אחראי של הרגולטור שנעשה כדי להבטיח את אמינות האספקה, אך קבלת ההחלטה באיחור תעלה לציבור סכום לא מבוטל.

אחד האירועים המעצבים של שוק החשמל בשנים האחרונות הוא הליברליזציה של משק החשמל הישראלי. עד לא מזמן, כמעט כל החשמל בישראל יוצר ונמכר דרך חברת החשמל. בעשור האחרון ובדגש על השנתיים האחרונות, התמונה השתנתה באופן דרמטי. הודות לשינויים משמעותיים שהובילה הממשלה ורשות החשמל, כיום כ-60% מהחשמל מיוצר על ידי גורמים פרטיים, כאשר במקביל נפתח שוק אספקת החשמל לתחרות וכלל משקי הבית יכולים לרכוש חשמל מוזל מספקים פרטיים. לצד ההזדמנות להציע חשמל מוזל ללקוחות, לשוק האספקה עשויה להיות תרומה מהותית גם בפיתוח ושכלול מקטע הייצור בשוק החשמל.

הראל שליסלהראל שליסל

הביקוש הגדל לחשמל מחייב ביטול מכסות ייצור ופתיחה מלאה של שוק החשמל לתחרות

הביקוש לחשמל בישראל מזנק מעבר לתחזיות; לצד צעדים משמעותיים שננקטו, המשך התכנון המרכזי והפיקוח על מכסות הייצור מעכבים את התחרות ומגבילים את יכולת המשק להגיב לשינויים בביקוש; הסרת המכסות ופתיחת השוק לעסקאות ישירות בין תחנות כוח למספקים פרטיים תאפשר מענה מהיר, תעודד תחרות ותפחית את יוקר המחיה

הראל שליסל |
נושאים בכתבה חשמל אנרגיה

משק החשמל בישראל מצוי בצומת דרכים. שינויים טכנולוגיים, סביבתיים וחברתיים מייצרים מציאות חדשה: מעבר לחשמול, חדירת רכבים חשמליים, פריחת מרכזי נתונים וכניסת בינה מלאכותית (AI) הצפויה להקפיץ את הביקוש לחשמל בקצב חריג. כדי להבטיח משק חשמל אמין ותחרותי לציבור, הרגולציה חייבת להיות כזו שמאפשרת לשוק להגיב במהירות לשינויים הבלתי צפויים.

קיים קושי אינהרנטי לחזות את הביקוש לחשמל. בשנת 2017, פרסם בנק ישראל תחזית שלפיה בשנת 2024, בתרחיש הגבוה, יעמוד הביקוש לחשמל על כ־72 מיליארד קוט״ש. בהשוואה לצריכה בפועל ב-2017 בהיקף של כ-62 מיליארד קוט"ש, מדובר בתחזית גידול של כ-16% בסה"כ, שמשקפת קצב גידול שנתי ממוצע חזוי של כ־2% לשנה. מנתונים שפרסמה לאחרונה רשות החשמל עולה כי הביקוש לחשמל בפועל, בשנת 2024, עמד על 80.4 מיליארד קוט"ש, המשקפים עליה של כ-30% לעומת 2017,  בקצב גידול שנתי ממוצע של כ-3.7% בשנה, כמעט כפול מקצב הגידול בתחזית בנק ישראל. יצוין כי בשנת 2024 לבדה צמח הביקוש לחשמל בהיקף של 4.4% ביחס ל-2023, וזאת עוד בטרם נכנסו לתמונה ה- AI ומרכזי נתונים עתירי אנרגיה.  

גם כאשר התמונה מתבהרת, הרגולטור שעדיין מתפקד כמתכנן מרכזי, מגיב באופן טבעי בקצב מתון יותר. במשך שנים רבות לא אושרו בישראל תחנות כוח חדשות. במאי 2023 אישרה הממשלה הנוכחית הקמה של שתי תחנות כוח נוספות. באוגוסט 2024 קבעה רשות החשמל מכסה להקמת שתי תחנות בלבד. במרץ 2025 לאור הגידול בתחזית הביקוש, החליטה רשות החשמל לעדכן את החלטתה: הגדילה את המכסה לארבע תחנות והכפילה את שיעורי הזמינות שהובטחו בהחלטה הקודמת. בנוסף לכך, לאור הגידול בתחזית הביקוש, הורתה ממשלת ישראל באוקטובר 2024, על פתיחת שערי הות"ל לתכנון תחנות כוח חדשות וזאת במטרה להקים עוד לפחות 13 תחנות כוח חדשות הנדרשות בעשור הבא, מתוכן לפחות חמש באזור מרכז הארץ עד לשנת 2035. מדובר בהחלטה משמעותית ביותר שהניעה מחדש את פעילות ייזום תחנות הכוח במדינת ישראל.

הקמת תחנת כוח בישראל, בדומה לפרויקטי תשתיות מורכבים, לוקחת שנים רבות: מהתכנון, דרך היתרי הבנייה, ועד להקמה וחיבור לרשת. לרוב חולף יותר מעשור מהרגע שבו החל תכנון התחנה ועד שהתחנה מתחילה לייצר חשמל בפועל. עובדה זו מחייבת הגדלת גמישות בצד ההיצע, באופן שיאפשר תגובה מהירה ומענה לשינויים בביקוש לחשמל. במצב הקיים, בו השוק מנוהל במכסות ייצור, כל עיכוב בקבלת החלטות עלול להתגלגל לפגיעה באמינות משק החשמל ולעלייה במחירי החשמל לציבור. דוגמה לכך, ניתן לראות בדברי ההסבר של רשות החשמל להחלטתה במרץ 2025 להגדיל את שיעור הזמינות לתחנה הראשונה שתסגור פיננסית בגוש דן. לטענת הרשות, לאור העובדה שבמועד ההחלטה הייתה קיימת רק תחנה אחת עם תכנית מאושרת בצפון גוש דן, משק החשמל נדרש לשלם עוד כ-350 מיליון שקלים בערכים מהוונים כדי להבטיח את הקמתה. אמנם מדובר במענה אחראי של הרגולטור שנעשה כדי להבטיח את אמינות האספקה, אך קבלת ההחלטה באיחור תעלה לציבור סכום לא מבוטל.

אחד האירועים המעצבים של שוק החשמל בשנים האחרונות הוא הליברליזציה של משק החשמל הישראלי. עד לא מזמן, כמעט כל החשמל בישראל יוצר ונמכר דרך חברת החשמל. בעשור האחרון ובדגש על השנתיים האחרונות, התמונה השתנתה באופן דרמטי. הודות לשינויים משמעותיים שהובילה הממשלה ורשות החשמל, כיום כ-60% מהחשמל מיוצר על ידי גורמים פרטיים, כאשר במקביל נפתח שוק אספקת החשמל לתחרות וכלל משקי הבית יכולים לרכוש חשמל מוזל מספקים פרטיים. לצד ההזדמנות להציע חשמל מוזל ללקוחות, לשוק האספקה עשויה להיות תרומה מהותית גם בפיתוח ושכלול מקטע הייצור בשוק החשמל.