התקררה ולא בגלל מזג האוויר - מה קורה בתדיראן?
שנות השמונים היו השנים של אמקור ותדיראן, רק העשירונים הגבוהים הרשו לעצמם להתפנק במיזוג אוויר שהיה עדיין מצרך יקר ולא בר השגה. מאז ובמשך ארבעה עשורים, מיזוג האוויר הפך למוצר צריכה בסיסי. מעטים הבתים ללא מזגן ואחוזי הבתים הממוזגים גבוהים במיוחד. התחממות כדור הארץ והעלייה בטמפרטורות הביאו לכך שיש מזגן בכל רכב (חובה), בקניונים, במרפאות, בבתי ספר וכמובן בדירות המגורים ובמשרדים. מי שנהנה מכך הן חברות המזגנים.
משה ממרוד - מנכל ובעלים. דרכו של ממרוד לתדיראן החלה בחברה שהקים ב־1989, קריסטל מוצרי צריכה שאותה הנפיק בבורסה ב־1991, כשהיה בתחילת שנות הארבעים לחייו. באוקטובר 2009 רכשה קריסטל את תדיראן מוצרי צריכה, שהיתה חברה פרטית, מידי Carrier תמורת 23.8 מיליון שקל. הרכישה הושלמה בנובמבר 2009, ופעילות תדיראן מוצרי צריכה מוזגה לתוך קריסטל משנת 2010. בהמשך שונה שמה של קריסטל לתדיראן הולדינגס - וכיום היא תדיראן גרופ. לדבריו ממרוד רכש את תדיראן ב-2010 כשהיא הייתה חברה עם 18% פלח שוק והפסד של 300 מיליון שקל בעשר שנים.
הקבוצה מזוהה בעיקר עם פיתוח, יבוא, ייצור ושיווק של מערכות מיזוג אוויר, מוצרים לטיפול ולשיפור איכות האוויר, ותחום מוצרי החשמל. בראשית העשור נכנסה תדיראן גרופ גם לתחום האנרגיה המתחדשת, באמצעות שורה של עסקאות: בראשית 2021 היא רכשה כ-75% מחברת אלירן סולאר, תמורת 45 מיליון שקל, ומאוחר יותר השלימה את רכישת 25% הנוספים בכ-90 מיליון שקל. בקיץ 2021 רכשה תדיראן גרופ תמורת 52 מיליון שקל את חברת אביאם (הפועלת בתחום מערכות אגירת אנרגיה, תחום מערכות אל-פסק, סוללות וניהול טעינת כלי רכב חשמליים). בסוף 2021, השלימה הקבוצה עסקה שלישית, כשרכשה 60% מהחברה האיטלקית וי.פי סולאר.
יש הערכה גבוהה לפועלו של ממרוד - יזם בנשמתו. יתכן והיא היתה מוגזמת או כמו שאומר מורגן פרימן בפרסומת לתדיראן: ''אמרתי: אני צריך אלוהים שיסביר לכולם איזה מוצר יש לנו'' אז אלוהים מצוי בפרטים הקטנים והם חוו אצל ממרוד עליות ומורדות. צרם לעין שהשבוע, דווקא על רקע ההרעה המשמעותית בשכר, ממרוד ביקש לעדכן את שכרו לעלות מירבית של 4.6 מיליון שקל בשנה. עלייה של 6% ביחס לעלות השכר המירבית הקודמת שאושרה לו.
- תדיראן: ההכנסות עלו, הפסד של 43.6 מיליון בשל שיערוך VP סולאר
- תדיראן עברה להפסד של 8.3 מיליון שקל, והשוק מעניש; המניה נופלת ב-16%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עלות השכר מורכבת מדמי ניהול חודשיים של 185 אלף שקל. בנוסף, ממרוד ימשיך להיות זכאי למענק שנתי בתקרה של 2 מיליון שקל. החברה העמידה גם לרשותו רכב שעלותו המופחתת היתה 845 אלף שקל. בתנאי החברה, טוב היה עושה ממרוד אם היה נרתם קודם למאמץ לייצב, לאחר תיקון התחזיות מטה.
תדיראן-מיזוג ואנרגיה מתחדשת
כיום התחרות בין יצרני המיזוג היא בין תדיראן, טורנדו ואלקטרה מוצרי צריכה. LG רביעית ויש עוד מספר מותגים עם נתח שוק קטן. שוק המזגנים סובל מהאטה בעיקר בגלל הפסקות הבנייה והמשבר בשוק הנדל"ן. עם זאת, שוק המזגנים בתהליך מתמיד של שיפורים טכנולוגיים, כאשר מסוף השנה ישווקו רק מזגני VRF ואינוונטר.
מוצרי מיזוג האוויר מתאפיינים בתקופות שימוש ארוכות יחסית, בדרך כלל בין 8 ל-15 שנים, החלפתם מתבצעת בדרך כלל עקב בלאי טבעי של מוצר קיים. שוק המזגנים בתקופה לא טובה, ההערכה היא שיתאושש בצמוד לגידולים שיהיו בהתחלות הבנייה.
- ממשחיל כבלים למנכ"ל: ניר דוד על בזק, הסיבים, ה-AI והזינוק בביקושים
- נקסט ויז׳ן מנצלת את הזינוק ומגייסת 400 מיליון דולר
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
ממרוד בהחלטה נבונה החליט לפזר סיכונים ונכנס לפעילויות חדשות. תדיראן נכנסה ב-2020 לתחום האנרגיה המתחדשת באמצעות תדיראן סולאר, שמתכננת ומפיצה מוצרים להרכבת מערכות פוטו־וולטאיות בישראל. החברה היא מפיצה מורשית של יצרנית הפאנלים הסולאריים ג'ינקו סולאר, המספקת מערכות אופטימיזציה. בנוסף השיקה תדיראן פיתוח שלה, המבוסס על שימוש במי חמצן ואמור לקטול חיידקים ונגיפים - דוגמת נגיף הקורונה - באמצעות מערכת מיזוג האוויר.
התוכנית האסטרטגית הגדולה
המשקיעים אהבו את הכניסה לפעילות החדשה, ובסוף אוגוסט 2022 החברה הגיעה לשווי השיא שלה, 4.9 מיליארד שקל. הכניסה למגזר האנרגיה המתחדשת הביאה את תדיראן בסוף 2022 למכירות של 2.3 מיליארד שקל, 55% מהן ממגזר האנרגיה, ובכך היא עקפה, שלוש שנים מוקדם מהצפוי, את יעד המכירות של 2 מיליארד שקל, שאליו כיוונה להגיע ב־2025.
בעקבות זאת, במרץ 2023 הציגה החברה תוכנית אסטרטגית חדשה ובמסגרתה קבעה יעד מכירות שנתי של 4.5 מיליארד שקל, עד לסוף שנת 2026, כש־60% ממנו נועדו להגיע מהמכירות במגזר האנרגיה ו־40% ממכירת המזגנים.
הקריסה
ממרוד בראיון לביזפורטל לפני שנה אימת את התחזית והביא נתונים להצלחת העבר כגורם לאופטימיות. הוא אמר לנו שברור שבכדי להגיע ליעדים, צריכים לעשות רכישה באירופה בתחום המיזוג ומוצרי הצריכה ושם תדיראן תסגור את הפער שאליו רוצים להגיע.אותה תוכנית לצד ההצלחות הביאו לכך ששוק הון אהב את החברה ונתן לה כאמור, בשיא תג מחיר של 4.9 מיליארד שקל.
ואז הגיע המהפך והכיוון חזק למטה. ב-2023 ההכנסות עמדו על 1.9 מיליארד שקל, ירידה של 14.3% לעומת השנה שקדמה לה. הנסיגה נבעה מצמצום במכירות המזגנים ובמוצרי חשמל. גם מכירות מגזר האנרגיה ירדו ב-2023 ל-1 מיליארד שקל, בהשוואה ל-1.29 מיליארד שקל ב-2022. ברקע לירידות - החברה הבת VP סולאר ספגה פגיעה בהכנסות של מימוש מלאי יקר, ובמקביל נרשמה ירידה של מעל 30% במחירי הפאנלים הסולאריים.
התוכנית האסטרטגית של החברה כללה יעד מכירות של 4.5 מיליארד שקל, כאשר לפי התוכנית הגדולה תדיראן שאפה להגדיל את היקף מכירות המזגנים בכמיליארד שקל בתוך שנתיים, באמצעות כניסה לשוק המיזוג האירופי.
מאז ההכנסות ירדו עוד, התוצאות הורעו וברבעון הראשון השנה, זה כבר הפך לקטסטרופה של ממש. ברבעון הראשון תדיראן דיווחה על ירידה ברווח במכירות, בישראל ובחו"ל. מכירות תדיראן ברבעון הסתכמו ברבעון ב-372 מיליון שקל, ירידה של עוד 14.5% ביחס לרבעון המקביל בשנה שעברה. הרווח הנקי בתקופה עמד על 9 מיליון שקל, נפילה של 79% ביחס לרבעון המקביל.
מכירות המזגנים ירדו ברבעון הראשון ב-15% ל-171 מיליון שקל, ירידה המיוחסת להשפעות מלחמת חרבות ברזל. במגזר האנרגיה נרשמה ירידה של 16% במכירות, ל-196 מיליון שקל, בשל ירידה במכירות הפאנלים הסולאריים, בישראל ובאיטליה, שם נוצר עודף מלאי במערכות אנרגיה מתחדשת ופאנלים סולאריים, לאור הירידה בביקושים וירידת מחירי החשמל.
עדכון התחזית חזק למטה
לא מכובד ולא ראוי לתקן תחזיות באופן כה חד. חברה רצינית אסור שתפזר אשליות ותחזיות אופטימיות שעשויות להכניס משקיעים במחירי שיא. לא ראוי לעדכן תחזית מכירות מ-4.5 מיליארד ל-3 מיליארד, אבל זה מה שעשתה תדיראן.
שוק ההון, שראה החל מהרבעון השלישי של 2022 הרעה בתוצאות החברה, החל לפקפק ביכולתה של החברה לממש את יעדיה, ועד לסוף אותה השנה ירדה המניה ב־40% מהשיא שרשמה באוגוסט. עד לחודש אוקטובר 2023 השלימה מניית תדיראן ירידה של 66%, ושווייה הנוכחי, 1.7 מיליארד שקל, נמוך ב־65% משווי השיא שלה. כעת, לאחר שאיבדה יותר מ־3 מיליארד שקל מהשווי שלה, באחת מהשמדות הערך הגבוהות באחוזת בית, מציגה תדיראן יעד מכירות מעודכן, שנמוך בשליש מזה שהוצג לפני מעט יותר משנה: 3 מיליארד שקל הכנסות עד לשנת 2026.
בחברה תלו את הורדת הרף בחוסר הצלחתה לרכוש פעילות בתחום מיזוג האוויר באירופה, לצד השפעות שליליות במגזר האנרגיה מהתפתחויות המאקרו ועדכוני רגולציה במדינות הפעילות העיקריות שלה, ישראל ואיטליה. תדיראן גם הצטיידה במלאי יקר של מזגנים בעקבות עליית מחירי ההובלה. גם עלויות הרכש בתקופת ההתאוששות מהקורונה תרמו לירידה בהכנסות, כמו גם הירידה בביקושים לאור ההאטה שנרשמה בענף הבנייה בעקבות המלחמה והריביות הגבוהות.
הירידה שנרשמה במגזר האנרגיה הוסברה בצמצום התמריצים שהעניק הרגולטור האיטלקי להתקנת מערכות סולאריות ביתיות. הסבר נוסף נובע מהקושי בחיבור פרויקטים חדשים למערכת החשמל בישראל וירידה במחירי הפאנלים הסולאריים. שינויי התמריצים שהוביל הרגולטור באיטליה גם חשפו את החברה לתביעה ייצוגית נגדה, בטענה שלא דיווחה עליהם למשקיעים במועד.
כתוצאה מכל אלה, לאחר שברבעון השני של 2022 הציגה תדיראן מכירות שיא של 681 מיליון שקל, ברבעונים הבאים מכירותיה צנחו, והגיעו לשפל של 372 מיליון שקל ברבעון הראשון השנה. התחזית האופטימית להכנסות של 4.5 מיליארד שקל ל-2026, הכוללים הכנסות של 1.8 מיליארד שקל מתחום המוצרים ו-2.7 מיליארד שקל בתחום האנרגיה החדשה היתה רק לפני במאי השנה.
אלא שפחות מחודשיים מאז, תדיראן מעדכנת באגרסיביות את התחזית כלפי מטה, וצופה כאמור הכנסות של 3 מיליארד שקל ’בלבד, כאשר תחזית ההכנסות מחטיבת המוצרים נחתכה ל-1.2 מיליארד שקל ותחזית ההכנסות לתחום האנרגיה החדשה תעמוד על 1.8 מיליארד שקל בלבד עדכון התחזית כלפי מטה נובע, בין היתר, "כתוצאה מאי הבשלתו של משא ומתן שהחברה ניהלה בחודשים האחרונים לעסקת רכישת פעילות משמעותית באירופה בתחום המיזוג אוויר", מסרה תדיראן במצגת. זאת בנוסף ל"צמיחה מתונה יותר בתחום האנרגיה המתחדשת המושפעת משינויי מגמות וגורמי מאקרו בשוק הסולאר בישראל ובאיטליה.
משכך, תדיראן עוברת לחזק פעילויות ליבה קיימות, ובשונה מהתוכנית הקודמת, הפעם היא לא מסתמכת על רכישות ועסקאות של מיזוגים ורכישות.
האם ראינו את התחתית?
אם בוחנים את הכנסותיה של תדיראן לאורך זמן, ניתן לראות כי לאחר הכנסות שיא של 681 מיליון שקל ברבעון השני של 2022, יש מגמה נמשכת של ירידה בצמיחה. תדיראן רשמה הכנסות של 602 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2022 והכנסות של 495 מיליון ברבעון הרביעי של 2022., ברבעון הראשון של 2023, עמדו ההכנסות כאמור על 435 מיליון שקל. ברבעון הראשון השנה ההכנסות צומקו כבר ל 370 מיליון שקל.
אחרי ההודעה המפתיעה על השינוי החד בצפי, המניה שמרה על שוויה. הודעה כזו באמריקה היתה מוחקת עשרות אחוזים מערך החברה, אלא שכאן מעריכים אולי שהרע מאחורי תדיראן.
יש היבטים חיובים וכאלו שפחות, שעשויים להשפיע על החברה. ככל הנראה הסתיימו ללא הצלחה הניסיונות לרכוש חברות באירופה, זה היה אמור להיות מנוע צמיחה עיקרי, זו גם הסיבה העיקרית שהתחזיות תוקנו מטה בחדות. לצד זה ככל הנראה המלאי הגדול והרעיל שהיה לחברה בתחום המיזוג בארץ הסתיים. לא ברור מה יהיה עם הירידה החדה במחירי החשמל ומערכות הסולריות באירופה.
הפעילות המאסיבית של אלקטרה מוצרי צריכה במועדון הלקוחות החדש, עשויה לפגוע בתדיראן. אלקטרה מוצרי צריכה השכילה לפזר סיכונים בשוק בארץ, בהתמקדות במספר תחומי פעילות קמעונאים. בנוסף אלקטרה מחזיקה את רשת מחסני החשמל, הגדולה בארץ, מה שעשוי להקשות על תדיראן עוד במכירה ללקוחות פרטיים. בתחום האנרגיה המתחדשת התחרות תגבר, רק אתמול הודיעה דלק של תשובה על כניסה לתחום ופריסת פאנלים סולאריים בעתודות הקרקע של החברה, בעסקה שההכנסות ממנה מוערכות במאות מיליוני שקלים.
החברה שמה יהבה על המפעל החדש בעפולה, החודש הושק במפעל בעפולה קו ייצור חדש למזגני VFR. החברה השקיעה בו כ-20 מיליון שקל. היא רכשה מספר מכונות ייעודיות, הקימה קו ייצור מתקדם ובנתה מעבדות בדיקה ייחודיות. מדובר במזגן המאפשר חיבור VRF יחידות מיזוג פנימיות רבות ליחידה חיצונית אחת, ושליטה באופן נפרד בכל אחת מהן. המערכת מספקת ויסות טמפרטורה מדויק ויעיל, מה שמביא לחיסכון משמעותי בצריכת החשמל – עד 50% בשנה. יש בתדיראן תקוות רבות בייצור המפעל הזה.
- 15.גם מניית הדגל 24/07/2024 07:44הגב לתגובה זוהתרסקה,השתן עולה מעלה
- 14.הכוון למטה עוד (ל"ת)צחי 23/07/2024 23:49הגב לתגובה זו
- 13.פליקס 23/07/2024 19:17הגב לתגובה זובשווי הזה
- 12.כולה מייבאים מזגנים מסין (ל"ת)שבגד 23/07/2024 18:09הגב לתגובה זו
- 11.עמוס 23/07/2024 17:50הגב לתגובה זוואז התפוצץ
- 10.ריסקו אותנו (ל"ת)נווה 23/07/2024 16:47הגב לתגובה זו
- 9.עמוס 23/07/2024 16:03הגב לתגובה זוזה חלק מהבעיה שלהם
- 8.אלי 23/07/2024 15:57הגב לתגובה זויופי של מהלכים הוא עשה.נקלע לתקופה קצת קשה
- רמי 24/07/2024 14:39הגב לתגובה זובעשור האחרון רכשתי הרבה מזגנים ומתדיראן יותר התאכזבתי במוצר בשירות ובאחריות מאשר מאשר בטורנדו. את תדיראן כל המתקינים מעדיפים למכור מסיבותיהם שלהם ! כולם מייצרים בסין וכולם עוברים לאינטוורטר וכולם עוסקים בעיצוב ופרסום ולא באיכות המוצר בכלל. אבל הציבור מצביע ברגליים למחיר הגבוה ולהעדר התמורה של תדיראן
- 7.מני 23/07/2024 15:53הגב לתגובה זוהנייר בשפל
- 6.שמואל 23/07/2024 14:44הגב לתגובה זויש גיל מסויים בו לא מעניין כלוםצ ועושים מה שרוצים.זה לא תקין
- 5.איזו התרסקות (ל"ת)לימור 23/07/2024 14:43הגב לתגובה זו
- 4.להעניש אותו (ל"ת)אלדד 23/07/2024 13:46הגב לתגובה זו
- 3.עבדו עלינו 23/07/2024 13:41הגב לתגובה זועבדו עלינו
- 2.עבדו עלינו 23/07/2024 13:41הגב לתגובה זועבדו עלינו
- 1.מ. כהן 23/07/2024 12:46הגב לתגובה זואיך אפשר להאמין לאדם שבמשך שנתיים, רבעון אחריי רבעון, משטה במשקיעים.

קרנות ההשתלמות באוגוסט: תשואה של כ-1.1% במסלול הכללי; כ-1.3% במסלול המנייתי
המסלולים הכלליים הניבו תשואה ממוצעת של כ-1.1% באוגוסט, והמנייתיים התקרבו ל-1.3%; אנליסט ומנורה בולטות בראש, מור וילין לפידות בתחתית; מתחילת השנה: פערים של יותר מ-1.5% בין מובילים לנגררים
אוגוסט אולי נפתח באי-ודאות בשווקים עם חששות גיאו-פוליטיים אבל הסתיים כשעוד חודש טוב לחוסכים. מדדי המניות סגרו בעליות נאות בארץ ובעולם, והתשואות בקרנות ההשתלמות ממשיכות לטפס, עם ממוצע של כ-1.1% במסלולים הכלליים וכ-1.3% במסלולים המנייתיים.
מנורה ואנליסט מושכות קדימה במסלול הכללי
במסלולים הכלליים, שמיועדים לרוב הציבור ומחזיקים בתמהיל מגוון יחסית של מניות, אג"ח ונכסים אלטרנטיביים, נרשמה באוגוסט תשואה בטווח של 0.92% עד 1.24%. את הטבלה החודשית הובילה קרן ההשתלמות של אנליסט, עם 1.24%, כשאחריה מיטב עם 1.19% ומנורה עם 1.17%.
בתחתית הטבלה עומדת קרן ההשתלמות של אינפיניטי, עם תשואה של 0.56% בלבד, נמוכה משמעותית מהממוצע הענפי. מעליה נמצאת ילין לפידות עם 0.92% ומגדל עם 0.97%.
אם מסתכלים על התשואה המצטברת מתחילת השנה, גם כאן אנליסט בראש עם 9.82%, כשמור (9.62%), מגדל (9.50%) וכלל (9.74%) קרובות אליה. בתחתית נמצאות אינפינטי (0.56%) ילין לפידות (8.19%) והראל (8.15%).
- "רציתי לפדות קרן השתלמות, והציעו לי הלוואה מהקרן - כדאי?"
- כך בדיקה פשוטה תוסיף לכם מעל ל- 50 אלף שקלים לחיסכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהסתכלות על שלוש השנים האחרונות אנליסט מובילה עם 35.29%, לפני מיטב (33.07%) ומור (33.56%). אינפיניטי משתחלת למרכז הטבלה עם תשואה של 32.41%, קצת מעל כלל וילין לפידות. מנגד, הראל נשארת מאחור עם 26.65% בלבד - פער של כמעט 9% מהמובילה.

ממשחיל כבלים למנכ"ל: ניר דוד על בזק, הסיבים, ה-AI והזינוק בביקושים
אחרי 32 שנה בבזק, ניר דוד מתאר את המסלול מלמטה למעלה ומסביר כיצד החברה פרסה סיבים ל־85% ממשקי הבית, שמרה על מחירי אינטרנט הנמוכים בכ־22% מהממוצע ב-OECD ונערכת לעידן ה-AI, הבית החכם והתרחבות בשירותי סייבר וכבלי תקשורת תת-ימיים
מאיש תשתיות
שמשחיל כבלים למנכ"ל החברה - זה המסלול שעשה ניר דוד ב-32 השנים שלו בבזק. דוד, שמנהל כיום את אחת מהחברות הגדולות בישראל, מספר שכבר ביום הראשון שלו בעבודה היה בטוח שיהיה מנכ"ל. המציאות הייתה שונה, אבל הוא בנה את המסלול שלו מלמטה למעלה, מהכבלים ועד לחדרי הישיבות.
החברה שבה התחיל כעובד תשתיות היא כיום אחת מ-12 החברות המובילות בעולם באיכות שירותי האינטרנט. לדבריו, בזק מחוברת כיום ל-85% ממשקי הבית בישראל עם סיבים אופטיים, ומשרתת 2.8 מיליון משקי בית. המוצר הישראלי זול ב-22% מהממוצע ב-OECD - המוצר היחיד במדינה שעולה פחות מהממוצע הבינלאומי.
כמה זמן אתה מנכ"ל בזק ואיך זה להיות בתפקיד הזה?
- אחרי ביטול העסקה, האם מכירת אקסלרה עדיין על השולחן?
- בזק מוותרת על רכישת אקסלרה טלקום של קרן אלומה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"שנה וחצי. איך זה - תענוג. כל יום הוא אתגר בפני עצמו. להיות מנכ"ל בזק - חוויה שהיא 24/7. לפעמים חושב ששנה של מנכ"ל בזק זה כמו שנת כלב - שבע שנים של בן-אדם רגיל. זה חוויה."