חברת החשמל מבטלת את מכירת תחנת אשכול לדליה ותבצע מכרז חדש
חברת החשמל מעדכנת כי ועדת המכרזים של החברה החליטה לבטל את המכרז למכירת תחנת הכוח אשכול באשדוד בו זכתה דליה אנרגיה.
בנוסף החליטה החברה לחלט סך של 100 מיליון שקל מתוך ערבות הביצוע של דליה עקב חזרתה מההצעה שהגישה במכרז על סך של 12.375 מיליארד שקל ל-9 מיליארד שקל, בכפוף למתן זכות שימוע, תוך שהערבות הנוספת תוחזר לידיה של דליה אנרגיה.
בחברת החשמל מתכוונים לערוך הליך תחרותי חדש בין המציעים שהגישו הצעות במכרז הכולל מחיר מינימום בסך של 9 מיליארד שקל.
הצעה נוספת שהוגשה למכרז המקורי הגיעה מאו.פי.סי וקרן נוי שמעדה על סך של כ-7.088 מיליארד שקל. כעת נראה שאו.פי.סי תתמודד מחדש על המכרז.
קבוצת דליה מסרה בתגובה: "חברת "אשכול אנרגיות כוח", הגישה הצעה בסך של 9 מיליארד שקלים לרכישת תחנת אשכול. קבוצת דליה מאמינה כי, מדובר בנכס אסטרטגי ייחודי בעל פוטנציאל השבחה והיא נכונה להיכנס לכל הליך תחרותי והוגן, שמטרתו להבטיח שהציבור יקבל את השווי ההוגן והכלכלי ויביא להפחתה בתעריף החשמל לציבור הרחב".
מקבוצת OPC-נוי נמסר: "קראנו בתדהמה את הודעתה של חברת החשמל על ביטול פסול של מכרז אשכול ועל החלטתה התמוהה לערוך הליך תחרותי מומצא וחסר כל יסוד, תוך התעלמות גסה מכללי משחק הוגנים ומקובלים. מדובר בהתנהלות שערורייתית חסרת תקדים, העומדת בניגוד מוחלט לדיני המכרזים, לתום הלב ולשכל הישר. הודעת חברת חשמל פוגעת קשות באינטרס הציבורי להשלמה וודאית של מכירת תחנת הכוח, בתמורה מצוינת שהציעו או.פי.סי ונוי (העולה משמעותית על הערכת השווי של חברת חשמל עצמה ועל ההצעות האחרות במכרז), וזאת בלוחות הזמנים המהירים ביותר ולטובת משק החשמל. המהלכים של חברת חשמל חותרים תחת תשתית כללי המכרזים בישראל ומערערים את האמינות העסקית הבסיסית של הגופים הממשלתיים האמונים על עריכת מכרזים במדינה ולכך השלכות מרחיקות לכת.
"קבוצת OPC-נוי מתנגדת נחרצות לביטול המכרז ולהליך המומצא של חברת החשמל, אשר מעלים יותר מתהיות שמא מדובר במהלך שנועד להכשיר את הצעתה הפסולה של דליה. כך אנו עדים בשבועות האחרונים להתנהלות תמוהה בלשון המעטה, הכוללת התעלמות מהכרזת חברת חשמל עצמה על הזוכה השני (אשר מיועד להיכנס בנעלי הראשון עם כישלון הצעתו), עיכוב סימולטני בדיווחים על הגשת הצעה "מעודכנת" (יצור שאינו קיים), הארכת מועדים לדליה כשברור שאין ביכולתה לעמוד בהצעתה המקורית, אי חילוט מלוא הערבות שהועמדה על ידי דליה, שימוש בסכום הצעתה "המעודכנת" כמחיר המינימום בהליך המומצא, אי פסילת דליה מהשתתפות בו ועוד ועוד.
- המו"מ התפרק: תמר לא תצטרף להסכם עם חברת החשמל
- עובד במקורות מול עובד בחברת החשמל - מי מרוויח יותר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"עמדתנו העקבית והברורה היא כי מאחר וקבוצת דליה לא עמדה בהתחייבותה לממש את הזכייה בהתאם להצעתה המקורית במכרז, יש להכריז על קבוצת OPC-נוי כקבוצה הזוכה. חד וחלק. מעבר להוראות הדין, אלה הם גם כללי המשחק במכרזים בכלל ובמכרזי חברת חשמל בפרט, וכך נכון וצודק לעשות. בכוונתנו למצות את כל הכלים העומדים לרשותנו, לרבות פניה לערכאות משפטיות, כדי לממש את זכותנו במכרז".
ממשרד האנרגיה והתשתיות, רשות החשמל ומשרד האוצר נמסר כי הם "מגבים את החלטת חברת החשמל ותומכים בה ובמאמציה של חברת החשמל להבטיח את קבלת התועלת המרבית לאזרחי ישראל ולמשק האנרגיה ממכירת תחנת הכח אשכול".
- 3.אי-אפשר לבטל מכרז. הזוכה הוא מס' 2, אחרי שמס' 1 פרש. (ל"ת)שופט מחוזי 19/07/2023 23:33הגב לתגובה זו
- 2.OPC צודקים ב-100%. (ל"ת)עורך דין 19/07/2023 21:15הגב לתגובה זו
- 1.מכרזים חחי 19/07/2023 17:27הגב לתגובה זושל חברת החשמל,שהליך מכרז בוטך ועברו להליך של התמחרות בין מציעים שענו על תנאי סף
- כאן מכרז לא "בוטל" אלא הזוכה חזר בו מהצעתו (ל"ת)עורך דין 19/07/2023 21:16הגב לתגובה זו
- מכרזים חחי 20/07/2023 10:43היועצים המשפטיים שך חברת החשמל רשות החשמל ומשרד האנרגיה אישרו את ביטול המכרז

100 אלף שקלים הפכו לעשרות שקלים - סייברוואן עושקת את המשקיעים
אחרי שנפלה 90% בבורסה בת"א, סייברוואן נרשמה בוול סטריט - מי שציפה לעדנה קיבל ירידה של 99% נוספים; סייברוואן היא תרגיל פיננסי שעושק משקיעים - בדרך יש מרוויחים
חלום גדול - הנפקה - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה. המעגל הזה קיים בעשרות רבות של חברות גם בבורסה בת"א וגם בוול סטריט. חברות בלי הצדקה כלכלית רוכבות על חלום ומגייסות כסף. הכסף נגמר, מנסים לנפח שוב את החלום ומגייסים שוב, והכסף שוב נגמר וחוזר חלילה. אחד המקרים המכוערים ביותר הוא של סייברוואן. חברת טכנולוגיה שהכניסה את המילה "סייבר" לשם שלה וחשבה שהיא עומדת לכבוש את העולם.
סייברוואן פיתחה מערכות שיגרמו לנהג ברכב להיות קשוב לכביש ולאירועים ולא להיות מוסח לטלפון הנייד. היא הנפיקה בגל של 2021 לפי שווי של כ-110 מיליון שקל וגייסה ממשקיעים כ-26 מיליון שקל.
הכסף ירד לטמיון. אבל היא גייסה שוב ואז התברר לה שהמשחק בת"א נגמר. די, המשקיעים כאן כבר לא ייתנו אמון בהנהלה ובחזון של האיש שהוביל אותה בתחילת הדרך - יעקב טננבאום. אז מה עושים? משכפלים את המקרה לוול סטריט. כן, פראיירים יש גם בוול סטריט, אפילו יותר. וכך הצליחה סייברוואן לעשות את מה שעשתה למשקיעם המקומיים גם למשקיעים בוול סטריט.
בשורה התחתונה אחרי הפסד של כמעט 90% בת"א, היא יצרה הפסד של 99% בוול סטריט. מי שהשקיע בה בהנפקה הפסיד 99.9% מכספו. תזכורת לסיכון הגדול של השקעה בהנפקה - המקום בו המנפיק יודע הרבה יותר טוב מהרוכש על החברה הנמכרת.
- סייברוואן מציגה: גם במחיר של אגורה יש לאן לרדת
- חברות מצפצפות על המשקיעים ומדווחות באיחור ניכר - מתי הרשות תתערב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סייברוואן הפכה 100 אלף שקלים של השקעה לעשרות שקלים בודדים. סייברוואן הפסידה מאז הקמתה 186.7 מיליון שקל:
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל
אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה
קבוצת אלקטרה אלקטרה -1.92% , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.
לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.
220 שערים בשלוש טבעות
הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.
מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.
- בשורה ירוקה: יוזמה להקמת מתקן ראשון בישראל לייצור אנרגיה מפסולת
- רמ"י משיקה מכרז בלהבים: 254 מגרשים לחיילי מילואים ולנכי צה"ל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת
גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.
