ירון קריסי, שיכון ובינוי
צילום: סיון פארג'

ירון קריסי מנכ"ל שיכון ובינוי הודיע על רצונו לסיים את תפקידו

גיא בן סימון | (11)
נושאים בכתבה שיכון ובינוי

בהודעה שהעבירה הבוקר (ה') חברת שיכון ובינוי נמסר כי ירון קריסי, מנכ״ל החברה, הודיע אמש על רצונו לסיים את כהונתו וזאת לאחר שנתיים בלבד כמנכ"ל. קריסי מסיים את תפקידו מסיבות אישיות שאינן נוגעות לחברה. קריסי ימשיך לכהן בתפקידו עד למועד סיום כהונתו, שטרם נקבע בשלב זה.

קריסי החליף באוגוסט 2015 את עופר קוטלר שעזב לאחר 7 וחצי שנם בתפקיד. קודם לכן שימש קריסי כמנכ"ל סולל בונה תשתיות מקבוצת שיכון ובינוי, ובעבר כמהנדס חברת אדמה, הפועלת בחו"ל, ובעבר ניהל את חברת הנדל"ן אשל הירדן. 

מניית שיכון ובינוי -3.04% מאבדת כעת 2.4% במחזור מסחר של 974 אלף שקל (לעומת מחזור יומי ממוצע של 3.4 מיליון שקל בחודש האחרון).

קריסי חתום על חידוש הפעילות בניגריה במהלך שנת 2016 וכן ברבעון הראשון והשני של שנת 2017. בשנת 2016, התקבלו כ-159 מיליון דולר כתשלום בגין חלק מחובות הממשלה בגין עבודות קבלניות שבוצעו בניגריה. ברבעון הראשון של שנת 2017 נתקבלו תשלומים בהיקף של כ-19 מיליון דולר, ולאחר תאריך המאזן נתקבל סך נוסף של כ-39 מיליון דולר. תשלומים אלו הגדילו את קופת המזומנים של החברה אך הם נושאים חשיפה לשער הניירה ביחס לדולר, אותה קשה לגדר. בתוך כך, שיכון ובינוי ממשיכה לממש פרויקטים, כמו למשל מכירה של 40% מהחזקות בזכיין פרויקט נתיבי הצפון.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    אפס מאופס פשוט מנכ"ל גרוע (ל"ת)
    דוד 20/08/2017 00:29
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    סמדי 11/07/2017 16:06
    הגב לתגובה זו
    ירון איש משכמו ומעלה ישר וכל כולו נותן ומשקיע בעבודה.
  • מי שמכיר אותו 12/07/2017 23:17
    הגב לתגובה זו
    איש רע , נקמן, פועל ומגיב לפי איך שמנתבים אותו הכפופים אליו, מושחת!
  • 8.
    שושי קקון 08/07/2017 22:41
    הגב לתגובה זו
    השמועה אומרת שאשתו של קריסי אמרה לו לפני שתסיים כמו אהוד אולמרט בכלא עדיף שתפרוש או שאני לוקחת את הילדות וטסה לשוויץ בלעדיך
  • 7.
    עקיבא 08/07/2017 07:21
    הגב לתגובה זו
    פח אשפה למנכ"לים כושלים יש דבר כזה ? דפק קופה על חשבון הציבור והרס את החברה עד היסוד ופגע בעובדים וכן אני עובד באחת מחברות החברה, כאשר הודיעו לפני שנתיים על המינוי הבנו שז לא יחזיק מעמד, יוחזר עדי סחר לחברה באופן מיידי !!!!!!!!
  • 6.
    אורלי 07/07/2017 11:52
    הגב לתגובה זו
    אז מה אם פיטרו אותו ? סה"כ איש באמת מסכן שניכשל בתפקידו , כנראה יש דברים שהציבור לא יודע אבל הרבה בכירים "הועזבו" לאחרונה : עמי לנדאו, לימור מאנה שאקו, ירון סילש, עדי סחר. החברה בכישלון בגלל החלטות שגויות הנעליים היו גדולות על ירון קריסי בכמה מידות
  • 5.
    מיכאל.ו. 07/07/2017 08:17
    הגב לתגובה זו
    איש רע, שקרן, גיבה יו"ר ועד עובדים שטייח והשמיד ארועי בטיחות,פיטר עובדים שלא כדין , העלים מידע מדוחות של החברה ופגעה פגיעה אנושה בחברה ותדמית . עתה ברור לכולם שגב' אריסון נתנה לו ולעוד כמה בעיטה חזקה מאוד !
  • 4.
    קריסי מנכ"ל כושל ! (ל"ת)
    ברוך 06/07/2017 20:04
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אופיר רביבי 06/07/2017 15:42
    הגב לתגובה זו
    שמו טירון שינהל את קבוצת הבנייה הכי גדולה בישראל , החברה ממש בקריסה בגלל חוסר מקצועיות ושחצנות של הבחור הזה
  • 2.
    דני 06/07/2017 12:55
    הגב לתגובה זו
    מי יקנה אצלהם כשיש מחיר למשתכן ? זאת רק ההתחלה
  • 1.
    אדם 06/07/2017 12:32
    הגב לתגובה זו
    אני חושב שהוא פורש בעיתוי מושלם , לפני ההתרסקות המתקרבת...
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.