דוניץ במומנטום אדיר - האם למכור את המניה או דווקא לקנות?
בכתבות על המניות המנצחות של 2016 בבורסה בת"א בלטו בעיקר חברות ת"א 100 כמו סודה סטרים או מזור רובוטיקה עם תשואה שנתית של 130% ו-120% בהתאמה. אבל אחת המניות הכי חמות בבורסה הייתה דווקא בשורה השלישית, דוניץ 0% . מניית חברת הבניה רשמה בשנת 2016 מהלך עליות של 182% ואת 2017 פתחה עם ראלי של עוד 22% ו-13 ימי עליות רצופים (!) לשווי של 454 מיליון שקלים.
ב-20 בנובמבר, כאשר מניית דוניץ נסחרה בסביב 50 שקלים, פרסם Bizportal המלצה של האנליסט שי לפמן מ'ווליו בייס' עם מחיר יעד אגרסיבי מאוד של 93 שקלים, אפסייד של 84%. פחות מחודשיים אחרי, המניה ביצעה מהלך עליות של כמעט 80% תוך גידול דרמטי במחזורים ונסחרת במחיר של 88.8 שקלים, מרחק נגיעה ממחיר היעד. האם זה זמן לממש או שיש עוד בשר להמשך עליות?
בשיחה עם Bizportal אומר היום ליפמן כי "הסוד הוא שמדובר בחברה עם לא מעט החזקות ציבור, יש סחורה צפה. יש מי שקונה אבל יש גם מי שימכור. זו באמת חברה מעניינת וטובה. הדבר שהכי מעניין בה הוא שחוץ מ-700 הדירות שהם בונים, יש להם קרקע זמינה עם תב"ע מאושרת לבניה של 1,200 יח"ד כבר מחר. תבדוק בכל החברות האחרות למי יש קרקע בהיקף כזה, זה נדיר".
מה לגבי מי שמחזיק במניה וכבר נהנה מראלי גדול? "נראה את הדו"חות השנתיים ונעדכן את ההמלצה, אבל יש לחברה עוד הרבה דברים שבהמלצה אפילו לא הכנסת, כמו קרקעות, ויש פרויקטים שכבר נכנסו לעבודה וגם את זה צריך לעדכן. אני לא הייתי אומר למכור היום בגלל שהמניה עלתה. זו חברה שמנוהלת טוב. התחום הזה של חברות נדל"ן למגורים הוא תחום חזק. העובדה שלדוניץ יש בנק קרקעות ענק זמין לבניה זה עניין מאוד משמעותי. זו חברה יציבה עם גב כלכלי, שאין לה אפילו אג"חים - זו חברה שמתממנת בבנקים במחירים מאוד נמוכים והיא מחלקת דיבידנד. מי שקנה עם פרסום ההמלצה הרוויח, אבל זו בהחלט מניה לשבת עליה, לא הייתי מציע לאף אחד לממש עכשיו".
- ארכימדס ומנורה יממנו כ-1.2 מיליארד שקל לדוניץ-אלעד
- מהנדל"ן למגרש: דוניץ-אלעד ועופר השקעות בחסות על קבוצת הנשים של הפועל לב ירושלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מניית דוניץ בחודשים האחרונים, והגידול במחזורי המסחר
- 7.שלמה מעוז צור ישועתי 12/01/2017 16:45הגב לתגובה זובטח תגידו ... הזדמנות לקניה פחחחח...
- 6.drors30 12/01/2017 15:03הגב לתגובה זומאז שפתחתם את הפה שלכם המניייה יורדת
- 5.מישהו יודע איפה דנקנר? (ל"ת)ס 10/01/2017 21:19הגב לתגובה זו
- 4.מניית בועה (ל"ת)מוטי 10/01/2017 17:36הגב לתגובה זו
- 3.סלקט ביו תעלה עוד 250 אחוז (ל"ת)ליאור 10/01/2017 15:56הגב לתגובה זו
- אני לא יופתע (ל"ת)שרת 10/01/2017 17:57הגב לתגובה זו
- 2.נפילה קשוחה - יוצאת לתיקון של חודשיים שלושה (ל"ת)אורי 10/01/2017 15:03הגב לתגובה זו
- 1.אלעד 10/01/2017 14:36הגב לתגובה זוהרצת מניות או מידע פנים מחזורים נמוכים!!!!!!
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל
אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה
קבוצת אלקטרה אלקטרה 0% , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.
לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.
220 שערים בשלוש טבעות
הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.
מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.
- בשורה ירוקה: יוזמה להקמת מתקן ראשון בישראל לייצור אנרגיה מפסולת
- רמ"י משיקה מכרז בלהבים: 254 מגרשים לחיילי מילואים ולנכי צה"ל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת
גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.
עמית בירק אקוואריוס (אקוואריוס)המוניטין ירד לאפס - עמית בירק פורש מאקוואריוס
אחרי פחות מחצי שנה בתפקיד עמית בירק זה שאמר לנו "אני שם את הרקורד שלי על השולחן" עוזב את אקוואריוס; אחרי קריסת מתווי הגיוס כשפיור קפיטל נסוגה ברגע האחרון בטענה שקיבלה מצגי שווא מצד ההנהלה אקוואריוס מאבדת את אמון המשקיעים - המנוע היחיד שאולי יכול להציל את החברה מה שמתבטא בהתרסקות של 97% מאז הנפקתה ב-2021
אחרי קצת פחות מחצי שנה בתפקיד, עמית בירק - זה שאמר לנו בראיון "אני שם את הרקורד שלי על השולחן" עוזב את אקוואריוס אקוואריוס מנוע . לבירק היו כנראה כוונות טובות, הוא באמת הגיע עם רצון “להציל” את החברה, חברה שבתוך 4 שנים מחקה 97% מערכה בבורסה. הוא השיק תוכנית התייעלות אגרסיבית, קיווה לגייס 10 מיליון דולר וסמך על המענק מממשלת גרמניה שאולי יעזור לאקוואריוס להתניע מחדש "הפעם נבחן בתוצאות, לא בהבטחות; זו לא אותה אקוואריוס - קיצצנו, התייעלנו, ואנחנו יוצאים לפיילוט בארה"ב" הוא אמר לנו. הכותרת הבומבסטית של אותו ראיון הייתה אווקאריוס 2.0?
צריכים לגשת לחברות מהסוג הזה בהרבה חשדנות, לפעמים אלו הנסיבות ולפעמים זה הנהלה לא שקופה שפעם אחר פעם לא בוחרת באינטרסים של המשקיעים. כשמנכ"ל נוטש/מוחלף לפני שהספיק להציג תוצאה אחת זה דגל אדום בכל מצב, אבל במקרה של אקוואריוס אנחנו אפילו לא צריך את הדגלים האלה. מספיק לעקוב אחר מה שהתרחש בחודשים האחרונים כדי להבין עד כמה הסיפור כבר חורג מגבולות כיסא המנכ"ל וכנראה זה יותר הקש ששבר את גב הגמל ובירק לא רצה לקשור את גורלו עם חברת המנועים הכושלת.
במקומו של בירק נכנס רועי בר־גיל, בוגר מנהל עסקים ברופין, שבשנים האחרונות כיהן כסגן נשיא לפיתוח עסקי בתעשייה האווירית.
מבלי לדון לגופו של אדם, לא ברור מה מינוי כזה אמור לשרת. אקוואריוס נמצאת בשלב שבו נדרש ניסיון נקודתי בתחום המנועים, בתחום של ייצור והטמעה לא יכולות קורפורייט כלליות. ההרגשה היא שהחברה לא בחרה מנכ"ל, אלא פשוט מינתה מי שהיה זמין.
תוכנית ההתייעלות שבירק ניסה להוביל נועדה להיות אבן היסוד של הגירסה המשופרת של החברה "אקוואריוס 2.0". הוא קיצץ כוח אדם, סגר משרדים, חתך הוצאות תפעוליות בכל מקום שניתן ועשה את הדבר ההגיוני של אם אי-אפשר להגדיל הכנסות, לפחות צריך לבלום את שריפת המזומנים. אולי זה היה ניסיון לייצר משמעת ארגונית בחברה שכבר שנים מתנהלת כמו סטארט-אפ שלא מבין שהכסף נגמר. אקוואריוס שרפה 6.7 מיליון דולר במחצית הראשונה של השנה אחרי שב-2024 שרפה 12 מיליון דולר, כך שניתן שאפשר לראות הפסדים מוגברים מתקופה לתקופה.
- "הציגו לנו מצג שווא" - המשקיע המרכזי באקוואריוס נסוג מההשקעה
- אקוואריוס מתניעה מחדש: "אני שם את הרקורד שלי על השולחן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלא שגם ההתייעלות הזאת, חריפה ככל שתהיה, פגשה את המובן מאליו כנראה - אין כאן פעילות מסחרית אמיתית שיכולה לשאת את החברה, אין צד ימני במאזן והפער בין עלויות הפיתוח לבין היכולת להביא מוצר לשוק רק הולך ומתרחק. ובואו נאמר את המובן מאיליו לא לוקח 4 שנים להביא מנוע לשוק. בטח שלא חמש. חברות שמפתחות טכנולוגיות מורכבות בהרבה כבר עברו מרעיון לייצור בזמן קצר מזה. כאן מדובר במנוע בעירה קטן, שנועד להיות בסיס לגנרטור, לא במטוס קרב. אם אחרי כל כך הרבה זמן החברה עדיין מדברת על "פיילוט ראשון", הרי שהפער בין עלויות הפיתוח לבין היכולת לייצר מוצר אמיתי כנראה גדול מאוד.
