IBI: "פלאפון מציגה את השחיקה החזקה ביותר בהכנסה הממוצעת למשתמש"

אורי ליכט, מנהל מחלקת המחקר בבית ההשקעות, בחן את תנועת המנויים בין חברות הסלולר והגיע ל-10 מסקנות. צפו ברשימה המלאה
אבי שאולי |
נושאים בכתבה IBI אורי ליכט

אחרי שחברות הסלולר פרסמו את התוצאות לסיכום הרבעון השני של השנה, אורי ליכט, מנהל מחלקת המחקר בבית ההשקעות IBI בחן את תנועת המנויים בין החברות השונות והגיע ל-10 מסקנות.

1 - התחרות בשוק הסלולר קפצה מדרגה נוספת

הממוצע החודשי של המנויים המתניידים במהלך 2013 עמד על 152 אלף מנויים בחודש. במהלך 2014 קפץ המספר הממוצע של המתניידים ב 32% לרמה של 201 אלף מנויים בחודש.

חודש אוגוסט האחרון היה החודש עם מספר המתניידים הגבוה ביותר מאז החלה הרפורמה בשוק הסלולר עם 231 אלף מנויים מתניידים גידול של יותר מ 58% בהשוואה לחודש אוגוסט בשנה שעברה.

2 - המבצעים עדיין עובדים

אורי ליכט: "האימפקט של מבצעי גולן טלקום עולה ממבצע למבצע - מיתוס שנשבר, חברות הסלולר טוענות כבר זמן רב כי רואים השפעה פוחתת למבצעים של גולן. גולן מצליח להגדיל בהדרגה את מספר המנויים שהוא מגייס כאשר כל מבצע שלו גורר פיק גבוה מהפיק הקודם".

עם זאת מבהיר ליכט כי יש שני דברים משמעותיים שכן תומכים בטענת החברות:

1. משך זמן ההשפעה של כל מבצע יורד בצורה חדה (כלומר הפיק אמנם גבוה יותר אבל נשחק מהר מאד).

2. כל מבצע מוביל לשחיקה משמעותית גם ב-ARPU (הכנסה ממוצעת מלקוח) של גולן.

"האסטרטגיה של גולן - מבצע אגרסיבי מאד שדועך בהדרגה במשך שלושה חודשים עד השקתו של מבצע חדש. בנוסף, גולן סובל מבעיית נטישה שמחמירה עם הזמן".

3 - זרקור על הבעיה העיקרית של גולן טלקום

"לא רק שיש עלייה הדרגתית בהיקף הנטישה של גולן יש גם עלייה הדרגתית בשיעור הנטישה. המשמעות היא, שגולן חייב לרוץ מהר מאד ולהיות אגרסיבי מאד כדי לשמור על רמת הגיוסים נטו שהציג בחודשים האחרונים".

4 - הוט מובייל מתפקדת לא רע בכלל מהרבעון האחרון של 2013

"הגיוס החודשי הממוצע נטו של הוט עלה בשנת 2014 ביותר מ-40% בעוד בגולן טלקום נרשמה ירידה של 2%. עם זאת צריך לציין כי גם בהוט נרשמת עלייה משמעותית במספר הלקוחות הנוטשים".

המפעילים הוירטואליים מקרטעים

5 - יופון הנציגה הבולטת מבין מפעילי ה-MVNO לא מצליחה להתרומם

"יופון (YouPhone) הנציגה הבולטת ביותר מבין מפעילי ה-MVNO לא מצליחה להתרומם. היקף המתניידים נטו של החברה ירד באוגסט והשלים חמישה חודשים של גיוס אפסי או נטישה נטו של מנויים".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

6 - מצבו של רמי לוי עצוב אפילו יותר

"כבר מהרגע שהחברות הגדולות הורידו את הכפפות בתחילת 2013 רמי לוי החל לאבד מנויים בקצב מהיר. ניסיונו לחזור לתחרות עם מבצעים אגרסיבים בתחילת 2014 נחל הצלחה רגעית בלבד והחברה חזרה לאבד מנויים".

נתוני הניוד בחברות הגדולות לא מציגים את התמונה כולה

7 - אם היינו מסתכלים על דוחות הניוד בלבד היינו מקבלים תמונה מוטעית

"מאבדת המנויים הגדולה ביותר היא דווקא פלאפון ופרטנר היא שמציגה את אובדן המנויים הנמוך ביותר, מה שמעיד במידה רבה על הצלחת המהלך של המותג המוזל של סמייל. בנוסף פרטנר ראויה לציון בשל העובדה שביחס לגודלה היקף הניודים ממנה ואליה הוא הקטן ביותר. נתון חשוב כיוון שיש עלות גבוהה להיקף תנועת המנויים".

8 - ידוע לכל כי גיוס המנויים חשוב, אך הוא חלק משני מהתמונה כולה

"הנתון החשוב ביותר בימים אלו הוא ההכנסה הממוצעת למשתמש. גידול של שקל אחד בודד בהכנסה הממוצעת למשתמש תורם להכנסות כמו גיוס של 43 אלף מנויים ולרווח תורם אפילו יותר. פלאפון מציגה את השחיקה החזקה ביותר בהכנסה הממוצעת למשתמש, אחריה פרטנ ואילו סלקום מציגה שחיקה של 3 שקלים בלבד".

רמת התחרות בישראל גבוהה מידי

9 - עומס מפעילים

"רמת התחרות בישראל היא הגבוהה ביותר מבין כל 15 מדינות שנבדקו באירופה".

10 - מדד HHI

"לפי מדד הרפינדל-הירשמן (Herfindahl-Hirschman) שוק הסלולר הישראלי הוא השוק התחרותי ביותר מבין המדינות שבדקנו וזאת למרות היותו השוק הקטן ביותר במדגם".

סיכום: פלאפון בנטרול הכנסות הוט מציגה את התוצאות החלשות מבין השחקניות הגדולות

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אפליקציות מסחר (גרוק)אפליקציות מסחר (גרוק)
מחקר

המחקרים שחושפים איך אפליקציות המסחר הורסות את תיק ההשקעות שלכם

חוקרים מהאוניברסיטאות המובילות בעולם ניתחו את התנהגותם של משקיעים וגילו: המעבר למסחר באפליקציות מוביל להפסדים; הסיבה: שילוב הרסני של טכנולוגיה, פסיכולוגיה והטיות קוגניטיביות

עוזי גרסטמן |

השנה היא 2010. משקיע ממוצע פותח את תוכנת המסחר במחשב הביתי, קורא דוחות כספיים, מנתח נתונים, בודק גרפים ורק אז מקבל החלטת השקעה. במהירות קדימה להיום - משקיע שוכב במיטה בשעה 22:17, גולל בפיד של אינסטגרם, רואה התראה שמניית אפל ירדה 2%, ותוך 10 שניות מוכר את כל האחזקות שלו. ברוכים הבאים לעידן החדש של שוק ההון, עידן שבו אפליקציות המסחר הפכו את המסחר לנגיש, מהיר, מרגש,. עידן שבו הרשתות מוצפות ב"מומחים" למניות, עידן שבו משקיעים חדשים הם לא באמת משקיעים - אלא מהמרים. 

המשקיעים החדשים נולדו לאפליקציות המסחר, אבל גם משקיעים וותיקים הופכים להיות מכורים יותר לנוחות, לריגושים, "למשחק", ומקבלים החלטות מהירות שהם יותר הימורים מאשר השקעות. בורסה היא לא קזינו. נסחרות בה חברות עם ערך ומי שבודק, מנתח ומשקיע לאורך זמן, מקבל תמורה. השקעה בבורסה נשענת על הבנה, מומחיות וניתוח. הימור מנגד נשען על מזל. בהימור לרוב מפסידים. מחקרים מוכיחים שמסחר באפליקציות גורם לכם להפסיד יותר מאשר במסחר במערכות אחרות. כלומר, הנגישות, המהירות, הפיתוי הופך את ההשקעה להימור - ככה אתם מפסידים אלפי דולרים בשנה.     

למעשה, העידן הדיגיטלי הבטיח ל"דמוקרטיזציה של שוק ההון". אפליקציות מסחר נוחות ונגישות אמורות היו להפוך כל אחד למשקיע חכם ומיומן. אבל סדרת מחקרים אקדמיים מהשנים האחרונות חושפת תמונה הפוכה: הטכנולוגיה שאמורה הייתה לעזור לנו דווקא פוגעת בביצועי ההשקעות שלנו באופן דרמטי.

המחקר המרכזי: השקעות חכמות?

המחקר המקיף ביותר בתחום פורסם תחת הכותרת "Smart(Phone) Investing? A within Investor-Time Analysis of New Technologies and Trading Behavior" על ידי צוות חוקרים בינלאומי: אנקיט קלדה (Assistant Professor of Finance מאוניברסיטת אינדיאנה), בנג'מין לוס (Associate Professor מאוניברסיטת הטכנולוגיה של סידני), אלסנדרו פרביטרו (Associate Professor of Finance מאוניברסיטת אינדיאנה) ופרופ' אנדראס האקת'ל (Professor of Finance מאוניברסיטת גתה בפרנקפורט).

המחקר, שניתח התנהגות של אלפי משקיעים גרמנים לאורך מספר שנים, מצא שהמעבר מפלטפורמות מסחר מסורתיות לאפליקציות סמארטפון מוביל לעלייה דרמטית בנפח המסחר ולירידה בביצועים. החוקרים תיעדו שמשקיעים שעברו לאפליקציות הגבירו את פעילות המסחר שלהם באופן משמעותי, תוך כדי נטילת סיכונים גבוהים יותר והחזקת תיקים פחות מגוונים.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מזרחי ופועלים יורדים 3.8%, לאומי מאבד 3.3%; אימקו עולה 10%

יום המסחר האחרון לשבוע מתנהל במגמה מעורבת, ת"א 35 יורד כשהבנקים בולטים לשלילה בעוד ת"א 90 עולה כאשר מניות הנדל"ן עולות

מערכת ביזפורטל |

יום המסחר האחרון לשבוע מתנהל במגמה מעורבת- ת״א 35 מאבד 0.8% בעוד ת״א 90 בעלייה של 1.2%.

בהסתכלות על המגזר הפיננסי - מדד הבנקים מאבד 3.4% ות״א ביטוח יורד 0.2%. בנדל״ן התמונה מעורבת - ת״א נדל״ן מוסיף 0.8% לעומתו ת״א בניה יורד בכ-0.8%.


מניות הבנקים בולטות לשלילה, כאשר המדד מאבד יותר מ-3%. זה לא משהו שרואים בכל יום, וזה מגיע כאשר המשקיעים מבינים שהתקופה החלומית שבה הבנקים נהנו מריבית גבוהה שהובילה לרווחי שיא בדרך להסתיים. אבל בעוד ברור שהירידה בריבית תפגע בהכנסות, צריך לשאול, עד כמה הורדת ריבית תפגע באמת בבנקים, ואם יש הבדלים בינהם. אז יצאנו לבדוק, והמספרים משקפים גם הבדל בין הבנקים הגדולים מול הקטנים, וגם את השוני בין סוגי האשראי שנתוני הבנקים. לניתוח המלא - כמה יפסידו הבנקים מהורדת הריבית?


הכנסות המדינה ממיסים ממשיכות לעלות. המדינה גבתה יותר מיסים בהשוואה שנתית בעיקר מחברות וגם הגאות בבורסה תרמה את חלקה כשניכויי המס מניירות ערך זינקו ב-132% שם נרשמה פעילות ערה במיוחד; לעומת זאת, המיסים מצריכה ויבוא ירדו בשל עונת החגים ומספר ימי עבודה מצומצם הכנסות המדינה ממסים עלו ל-42.7 מיליארד שקל בספטמבר - גידול שנתי ריאלי של 4%


השפעות המלחמה: התוצר הרבעוני התכווץ ב-3.9% המלחמה שיתקה את הצריכה הפרטית ונרשמה ירידה של 4.8% בהוצאות משקי הבית ו-12.8% בהשקעות; הבנייה למגורים נפלה ב-17.6% אבל ענף ההייטק המשיך למשוך השקעות; הלמ"ס מפרסמת את האומדן השלישי לרבעון השני של 2025 שמצביע על האטה חדה בפעילות הכלכלית ועל פגיעה רוחבית במגזר העסקי.


דחקנו בכם לפני כמה ימים שיש לכם חלון הזדמנות קצר מאוד כדי להשיג תשואות יחסית טובות בפיקדונות (כמה תקבלו בפיקדונות - והאם הם הופכים לאטרקטיביים יותר מקרנות כספיות? ) החלון הזה לרוב הציבור נסגר, רק אלו שיכולים להתמקח מול הבנק וחשובים לבנק אולי יכולים לקבל ריבית עם קידומת 4. ואז עולה השאלה - מה צריך לעשות משקיע סולידי?