הרבעון השחור של חברת החשמל: המחסור בגז מצרי והפרשה למס הובילו להפסד של 1.9 מיליארד שקל ב-Q4

את 2011 סגרה חברת החשמל עם הפסד של 785 מיליון שקל. חברת החשמל נקלעה למשבר תזרימי לאחר שנאלצה להשתמש בתמהיל דלקים יקר מאשר התכנון. השבוע תנסה חברת החשמל לגייס 1.5 מיליארד שקל בערבות מדינה
תומר קורנפלד | (4)

חברת החשמל פרסמה הלילה (ש') את תוצאותיה הכספיות השנתיות. לאחר שלושה רבעונים חיוביים, הגיע הרבעון הרביעי שקלקל את התוצאות השנתיות של החברה.

חברת החשמל סגרה את שנת 2011 עם הפסד של 785 מיליון שקל. מקור ההפסד הגיע ברבעון הרביעי שבו נרשם הפסד כבד של 1.88 מיליארד שקל. עיקר ההפסד היגע מהוצאות מסים חריגות בשיעור של 1.1 מיליארד שקל (בשל תיקון מס החברות), אך גם יתר הפרמטרים התפעוליים מציגים תמונה עגומה.

חלק ניכר מן ההפסד הגיע מהיעדר הגז המצרי, דבר אשר חייב את החברה לישראל להשתמש בתמהיל דלקים יקר הרבה יותר מאשר המתוכנן. בחברת החשמל מציינים שלמרות שעלויות הדלקים אמורות להיות מכוסות ע"י תעריף החשמל, ישנו פער זמן בין המועד בו נושאת החברה בהוצאות לבין המועד בו מעודן תעריף החשמל.

בניסיון לפתור את המצוקה התזרימית אליה נקלעה החברה ביצעה חברת החשמל מספר צעדים כמו דחיית תשלומים עבור הפחם שסופק בהיקף של 142 מיליון שקל.

בשבוע הקרוב צפויה החברה לגייס אג"ח בהיקף של 1.5 מיליארד שקל ממשקיעים. אג"ח זה יגובה בערבות מדינה וצפוי להעניק חמצן תפעולי לחברת החשמל. כמו כן, גם עליית מחירי החשמל החל מהיום (א') צפויה לשפר תזרימית את מצבה של חברת החשמל.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    איתן 19/05/2020 09:58
    הגב לתגובה זו
    יחימוביץ שומעת? לא טוב להשאיר הגז באדמה זה מייקר את החשמל
  • 3.
    הכהן הגדול 01/04/2012 08:48
    הגב לתגובה זו
    בוקר טוב לכולם חברת החשמל מפסידה עקב ניהול כושל ועקב ביזבוז משווע של עובדיה ומשכורות מנופחים לכן על הממשלה לבצע רה אירגון בחברת החשמל להוריד את כל ההטבות ולהתנות את ביצוע הטבות העובדים בשנים ריווחיות כל עוד החברה מפסידה אין סיבה שיחולקו משכורות עתק ויחולק חשמל בחינם פי2 ופי 4 מצריכת החשמל של הצרכן הממוצע אני אישית מכיר חברה מחברת החשמל שכל הבית מופעל בחשמל כיריים לדוגמא שאין סיבה להעדיף כיריים חשמליות על פני גז מזגנים בכל הבית ועוד אז שלא יעבדו עלינו עם ההפסדים על חברת החשמל להתייעל ויפה שעה אחת קודם יום טוב לכולם
  • 2.
    שגיא 01/04/2012 08:43
    הגב לתגובה זו
    ושלא יברח מאחריות כגון..מיצריים...איראן... זו אחיזת עניים
  • 1.
    אזרח מן השורה 01/04/2012 07:56
    הגב לתגובה זו
    של עובדי החשמל וכל ההטבות שהם מקבלים. שיתחילו לשלם על החשמל הגנבים האלה.
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה מכרז אלקטרה

קבוצת אלקטרה אלקטרה 4.29%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.


מה זו אגרת גודש ולמה בכלל הולכים לשם

אגרת גודש היא מס תחבורתי שנגבה מנהגים שנכנסים עם רכב פרטי לאזורים עמוסים, בדרך כלל בשעות השיא. הרעיון פשוט: מי שנכנס למרכז המטרופולין בתקופות העומס משלם יותר, ומי שנוסע בשעות אחרות או בוחר בתחבורה ציבורית משלם פחות או לא משלם כלל.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

זינוקים בביטוח - הראל כבר גדולה מהבנק הבינלאומי; קמהדע נפלה 5%

בדקנו: מי 3 המניות הכי טובות של דצמבר (בינתיים) ומה הסיבות?  אוריון זינקה ב-18% ביומה הראשון בבורסה, סוגת עלתה 2%

מערכת ביזפורטל |

  


מניות הביטוח ממשיכות לזנק. מדד הביטוח טס - מדד ת"א-ביטוח  

הראל כבר עולה בשווי על השווי של הבנק הבינלאומי - תראו כאן את השווי של חברות הביטוח הגדולות מודגש בצהוב, ואת המיקום שלהן בטבלת החברות הגדולות בבורסה: 

דו"ח חדש של אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר מציג תמונת מצב חיובית של ההשקעות הזרות בישראל. בעוד שנת 2024 הסתיימה בירידה מתונה, הנתונים לחציון הראשון של 2025 מצביעים על התאוששות משמעותית בזרימת ההון הזר למשק. על פי הדו"ח, בחציון הראשון של שנת 2025 נרשמו בישראל השקעות זרות ישירות בהיקף של כ-10.2 מיליארד דולר. מדובר בחציון החזק ביותר מאז שנת 2021, שבה נרשמו השקעות בהיקף של כ-14 מיליארד דולר באותה תקופה. נתון זה מייצג עלייה של 35% לעומת החציון המקביל בשנת 2024, שבו הסתכמו זרמי ההשקעות הנכנסות בכ-7.5 מיליארד דולר בלבד. ד"ר שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי במשרד האוצר, מציין בדבריו הפותחים את הדו"ח: "ההתאוששות נתמכת בהתפתחויות אזוריות חיוביות ובהסרת איומים ביטחוניים, אשר תרמו להפחתת פרמיית הסיכון של ישראל, לירידה בתשואות האג"ח לטווח ארוך, לחזרת חברות תעופה זרות ולעלייה במדדי המניות המקומיים." - השקעות זרות בישראל: המחצית הראשונה של 2025 החזקה ביותר מזה ארבע שנים