הצריכה בארה"ב בריבאונד ענק; צמחה ב-0.6% באוגוסט

החדשות הטובות מגיעות גם מנתוני האינפלציה לחודש זה, כאשר מדד מחירי הליבה, אותו בוחן ה'פד' בקפידה, עומד כעת על קצב עלייה שנתי של 1.8% בלבד
שהם לוי |

מונעת ממבצעים לרכישות רכבים ומחירים נוחים למוצרי הצריכה הבסיסיים, הצריכה הפרטית בארה"ב עלתה ב-0.6%, בחודש אוגוסט, הקפיצה החדה ביותר מזה שנתיים, כך דיווחה לשכת המסחר היום. יצרני הרכבים עשו מאמצים גדולים להוציא רכבים רבים למכירה. מוקדם יותר השנה דווח על ידי הממשל האמריקני כי רכישת כלים ממונעים רשמה עלייה של 2.8% בחודש אוגוסט בלבד.

מחירי מוצרי הצריכה ירדו ב-0.1% בחודש אוגוסט, מחירי המוצרים בני קיימא נפל ב-0.4%, בעוד מחירי המוצרים שאינם בני קיימא נפלו ב-0.5%. מגד מחירי השירותים התייקרו ב-0.2%. המדד החשוב באמידת האינפלציה הוא מדד מחירי הליבה, שלא כולל את מחירי המזון והאנרגיה, רשם עלייה של 0.1% בחודש אוגוסט בהתאם לציפיות. לפיכך, מדד מחירי הליבה רשם ירידה לקצב שנתי של 1.8%, הנמוך ביותר מאז תחילת 2004.

חוסנה של הצריכה הפרטית הוא כלי מפתח לכלכלה. הצמיחה האדירה של אוגוסט כנראה לא תלווה אותנו גם בחודשים הבאים, עם זאת עדיין מוקדם לקבוע אם ההוצאה הצרכנית תפחת באופן משמעותי למרות הנפילה במחירי הבתים וחולשה בשוק העבודה. האינדיקטורים לחודש אוגוסט יעניקו לפדרל ריזרב מעט תקווה כי נפילה חמורה יותר בכלכלה יכולה להימנע.

מהצד השני של המתרס, חשוב להבין שספק אם המספרים של מדד המחירים והליבה יחזרו על עצמם. נזכיר כי מחירי הנפט, זינקו מאז חודש אוגוסט והם קרובים מאוד היום לשיא חדש. הפדרל ריזרב לא ישכח את נושא האינפלציה מהר מאוד, למרות שהמוניטורים הראשיים עברו לפוקוס על הצמיחה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סייברוואן יעקב טננבוים
צילום: איציק בירן, צילום מסך אתר יוניקורן טכנולוגיות
הלך הכסף

100 אלף שקלים הפכו לעשרות שקלים - סייברוואן עושקת את המשקיעים

אחרי שנפלה 90% בבורסה בת"א, סייברוואן נרשמה בוול סטריט - מי שציפה לעדנה קיבל ירידה של 99% נוספים; סייברוואן היא תרגיל פיננסי שעושק משקיעים - בדרך יש מרוויחים

רן קידר |
נושאים בכתבה סייברוואן

חלום גדול - הנפקה - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה  - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה. המעגל הזה קיים בעשרות רבות של חברות גם בבורסה בת"א וגם בוול סטריט. חברות בלי הצדקה כלכלית רוכבות על חלום ומגייסות כסף. הכסף נגמר, מנסים לנפח שוב את החלום ומגייסים שוב, והכסף שוב נגמר וחוזר חלילה. אחד המקרים המכוערים ביותר הוא של סייברוואן. חברת טכנולוגיה שהכניסה את המילה "סייבר" לשם שלה וחשבה שהיא עומדת לכבוש את העולם.

סייברוואן פיתחה מערכות שיגרמו לנהג ברכב להיות  קשוב לכביש ולאירועים ולא להיות מוסח לטלפון הנייד. היא הנפיקה בגל של 2021 לפי שווי של כ-110 מיליון שקל וגייסה ממשקיעים כ-26 מיליון שקל. 

הכסף ירד לטמיון. אבל היא גייסה שוב ואז התברר לה שהמשחק בת"א נגמר. די, המשקיעים כאן כבר לא ייתנו אמון בהנהלה ובחזון של האיש שהוביל אותה בתחילת הדרך - יעקב טננבאום. אז מה עושים? משכפלים את המקרה לוול סטריט. כן, פראיירים יש גם בוול סטריט, אפילו יותר. וכך הצליחה סייברוואן לעשות את מה שעשתה למשקיעם המקומיים גם למשקיעים בוול סטריט. 

בשורה התחתונה אחרי הפסד של כמעט 90% בת"א, היא יצרה הפסד של 99% בוול סטריט. מי שהשקיע בה בהנפקה הפסיד 99.9% מכספו. תזכורת לסיכון הגדול של השקעה בהנפקה - המקום בו המנפיק יודע הרבה יותר טוב מהרוכש על החברה הנמכרת.      

סייברוואן הפכה 100 אלף שקלים של השקעה לעשרות שקלים בודדים. סייברוואן הפסידה מאז הקמתה 186.7 מיליון שקל:


רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיותרונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות

564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6

הזכייה מגדילה את תיק הפרויקטים של החברה בתחום התשתיות, אבל לפני שעולים לשטח עדיין צריך לסגור מסמכים ולקבל אישורים

ליאור דנקנר |

דניה סיבוס דניה סיבוס 1.56%  מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.

היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.

המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה סביב אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים


הרבה מעבר לעוד נתיב

העבודות עצמן רחבות יותר מהוספת נתיבים. החברה מציינת כי העבודות כוללות הרחבה של כביש 6 לשני הכיוונים, הפרדות פיזיות בין כביש 6 לכביש 1, מעברי תחתית, תוספת נתיבים, הקמת גשרים חדשים והרחבה של גשרים קיימים, קירות אקוסטיים, מעבירי מים ועבודות משלימות. אלו פרויקטים שנפרסים על שטח גדול וכוללים לא מעט עבודות תשתית “שקופות”, כאלה שלא תמיד רואים מהאוטו ביום יום, אבל הן הבסיס שמחזיק את הכביש מתפקד לאורך זמן.

הפרויקט מוגדר כפרויקט למדידה, כך שהתשלום מתבצע לפי הכמויות שיבוצעו בפועל ולפי מחירי כתבי הכמויות שסוכמו, ולא לפי סכום סגור שמוכר מראש. בחברה מציינים כי אם וכאשר יתקבל צו התחלת עבודה, משך העבודות צפוי לעמוד על כ-3 שנים.