טור

לא רק סמים, ועם עמית סגל: הזינוק של אפליקציית טלגרם

בלי תגובות ולייקים, אבל עם קהל מוגדר שרוצה פרטיות - אותה לא מקבל בפייסבוק ובטוויטר. גיא חזק על הזינוק של מערכת המסרים המידיים שבישראל מזוהה בעיקר עם סטלנים
גיא חזק |
פייסבוק אאוט - טלגרם אין? בחודש האחרון נרשמה רעידת אדמה במונחים של עולם הרשתות החברתיות. בפוסט שכתב, הודיע מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג על כך שכחלק מהשינויים שהחברה שבבעלותו מתכננת לפיד, אנחנו עומדים לראות הרבה יותר פוסטים של חברים ובני משפחה, ופחות פוסטים של עסקים וגופי תקשורת.   זה לא שלדוד המגניב שלנו מאמריקה באמת אכפת מהקשרים האישיים שלנו. מדובר פשוט בדרך מצוינת מבחינת פייסבוק להגדיל את הכנסותיה מפרסום ממומן, שמניב לה את מירב רווחיה. המשמעות בשביל עמודים עסקיים שלא משקיעים כסף ברשת החברתית, היא גזר דין מוות לחשיפה שהפוסטים שלהם מקבלים. תוסיפו לכך את העובדה שטוויטר עדיין לא הצליחה לתפוס בישראל את הציבור הרחב, ותגיעו למסקנה המתבקשת שלא מעט גופים נקלעו כאן לברוך של ממש בכל הקשור להפצת תוכן כתוב.   אז מה עושים? אולי דווקא מהסטלנים תבוא הישועה. טלגרם, אפליקציה שעד היום הייתה ידועה בישראל בתור "טלגראס", משמשת לפחות 100 אלף ישראלים להזמנת משלוחי סמים באופן יחסית מאובטח ועם שירות שלא היה מבייש פיצרייה. אך משהו גדול קרה החודש: יותר ויותר גופים רשמיים ואנשי ציבור מתחילים לפנות לטלגרם בתור אלטרנטיבה לפייסבוק.   זה התחיל עם פוליטיקאים כמו תמר זנדברג (שמתמודדת על ראשות מרצ) ויו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט, והגיע עד ראש הממשלה בנימין נתניהו (שהודיע על הצטרפותו לטלגרם בפוסט ב... פייסבוק). לא רק פוליטיקאים הצטרפו - גם גופי תקשורת ועיתונאים, כמו חדשות עשר ועמית סגל, כבר מעדכנים בטלגרם לפני שהם מצייצים בטוויטר. זה כנראה רק עניין של זמן עד שגם את התכנים של האתר הזה תוכלו למצוא גם שם.     זאת לא הפעם הראשונה בה מנהלי הדיגיטל הישראליים מנסים לפרוץ מהשילוש הקדוש של פייסבוק-טוויטר-אינסטגרם. בתקופת השיא שלה ראינו לא מעט פוליטיקאים וגופים מכאן שניסו לטפח חשבון סנאפצ'אט, אך ירידה דרסטית שהגיעה בעקבות מעבר משתמשים לסטוריז באינסטגרם, הורידה את מירב החשבונות הללו לטמיון.   במקרה של טלגרם אני מאמין שהסיפור יהיה שונה. זה לא שפייסבוק תפסיק להיות הרשת החברתית המובילה או שפוליטיקאים יפסיקו לריב בטוויטר, אבל צריך להבין שכאשר אנחנו מדברים על טלגרם, מדובר בשיטת הפצה שונה מכל מה שהכרנו בעולם המדיה החברתית: אם פייסבוק וחברותיה רוצות לדעת עלינו הכל כדי לפרסם לנו יותר מוצרים בצורה יותר יעילה מבחינתם, כאן המשתמשים מוצאים את ההפך המוחלט. טלגרם מציע רמות פרטיות והצפנה שלא קיימות בעולם הדיגיטל.   יש לכך גם מחיר: בתחילת החודש לדוגמה, נחסמה האפליקציה מחנות ההורדות של אפל בגלל הפצת תכנים פדופילים באמצעותה. נכון, גם סנאפצ'ט שאפשרה לכולנו להעלות תמונות עם אוזניים של כלב בידיעה שיימחקו תוך 24 שעות, זכתה אצל רבים להכרה בתור רשת יחסית מאובטחת ופרטית. אך ההבדל הוא שכאן קהל היעד מבוגר יותר מילדות אמריקאיות בנות 12.   היתרון בטלגרם מבחינת הגופים המסחריים ואנשי הציבור גדול מאד: במקום להשקיע תקציבים בקידום ממומן של הודעות, כדי שהקהל שמלכתחילה עשה לך לייק ייחשף אליהן, בטלגרם כל מי שנרשם חשוף לתכנים שלך בלי שתצטרך לשבור קופות חיסכון. זה כשלעצמו בסדר גמור. מה שצריך להדאיג אותנו הוא שלא מעט פוליטיקאים כנראה מרוצים מאוד מכך שההפצה בטלגרם היא בדרך כלל חד כיוונית: אין טוקבקים, אין לייקים, אין חקירות - נטו מסרים, ולתפארת הדמוקרטיה הישראלית.   גיא חזק הוא מנהל מדיה חברתית ויועץ דיגיטל בפאר לוין תקשורת  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.  

מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.