לא רק סמים, ועם עמית סגל: הזינוק של אפליקציית טלגרם
זה לא שלדוד המגניב שלנו מאמריקה באמת אכפת מהקשרים האישיים שלנו. מדובר פשוט בדרך מצוינת מבחינת פייסבוק להגדיל את הכנסותיה מפרסום ממומן, שמניב לה את מירב רווחיה. המשמעות בשביל עמודים עסקיים שלא משקיעים כסף ברשת החברתית, היא גזר דין מוות לחשיפה שהפוסטים שלהם מקבלים. תוסיפו לכך את העובדה שטוויטר עדיין לא הצליחה לתפוס בישראל את הציבור הרחב, ותגיעו למסקנה המתבקשת שלא מעט גופים נקלעו כאן לברוך של ממש בכל הקשור להפצת תוכן כתוב.
אז מה עושים? אולי דווקא מהסטלנים תבוא הישועה. טלגרם, אפליקציה שעד היום הייתה ידועה בישראל בתור "טלגראס", משמשת לפחות 100 אלף ישראלים להזמנת משלוחי סמים באופן יחסית מאובטח ועם שירות שלא היה מבייש פיצרייה. אך משהו גדול קרה החודש: יותר ויותר גופים רשמיים ואנשי ציבור מתחילים לפנות לטלגרם בתור אלטרנטיבה לפייסבוק.
זה התחיל עם פוליטיקאים כמו תמר זנדברג (שמתמודדת על ראשות מרצ) ויו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט, והגיע עד ראש הממשלה בנימין נתניהו (שהודיע על הצטרפותו לטלגרם בפוסט ב... פייסבוק). לא רק פוליטיקאים הצטרפו - גם גופי תקשורת ועיתונאים, כמו חדשות עשר ועמית סגל, כבר מעדכנים בטלגרם לפני שהם מצייצים בטוויטר. זה כנראה רק עניין של זמן עד שגם את התכנים של האתר הזה תוכלו למצוא גם שם.
זאת לא הפעם הראשונה בה מנהלי הדיגיטל הישראליים מנסים לפרוץ מהשילוש הקדוש של פייסבוק-טוויטר-אינסטגרם. בתקופת השיא שלה ראינו לא מעט פוליטיקאים וגופים מכאן שניסו לטפח חשבון סנאפצ'אט, אך ירידה דרסטית שהגיעה בעקבות מעבר משתמשים לסטוריז באינסטגרם, הורידה את מירב החשבונות הללו לטמיון. במקרה של טלגרם אני מאמין שהסיפור יהיה שונה. זה לא שפייסבוק תפסיק להיות הרשת החברתית המובילה או שפוליטיקאים יפסיקו לריב בטוויטר, אבל צריך להבין שכאשר אנחנו מדברים על טלגרם, מדובר בשיטת הפצה שונה מכל מה שהכרנו בעולם המדיה החברתית: אם פייסבוק וחברותיה רוצות לדעת עלינו הכל כדי לפרסם לנו יותר מוצרים בצורה יותר יעילה מבחינתם, כאן המשתמשים מוצאים את ההפך המוחלט. טלגרם מציע רמות פרטיות והצפנה שלא קיימות בעולם הדיגיטל. יש לכך גם מחיר: בתחילת החודש לדוגמה, נחסמה האפליקציה מחנות ההורדות של אפל בגלל הפצת תכנים פדופילים באמצעותה. נכון, גם סנאפצ'ט שאפשרה לכולנו להעלות תמונות עם אוזניים של כלב בידיעה שיימחקו תוך 24 שעות, זכתה אצל רבים להכרה בתור רשת יחסית מאובטחת ופרטית. אך ההבדל הוא שכאן קהל היעד מבוגר יותר מילדות אמריקאיות בנות 12. היתרון בטלגרם מבחינת הגופים המסחריים ואנשי הציבור גדול מאד: במקום להשקיע תקציבים בקידום ממומן של הודעות, כדי שהקהל שמלכתחילה עשה לך לייק ייחשף אליהן, בטלגרם כל מי שנרשם חשוף לתכנים שלך בלי שתצטרך לשבור קופות חיסכון. זה כשלעצמו בסדר גמור. מה שצריך להדאיג אותנו הוא שלא מעט פוליטיקאים כנראה מרוצים מאוד מכך שההפצה בטלגרם היא בדרך כלל חד כיוונית: אין טוקבקים, אין לייקים, אין חקירות - נטו מסרים, ולתפארת הדמוקרטיה הישראלית. גיא חזק הוא מנהל מדיה חברתית ויועץ דיגיטל בפאר לוין תקשורתפרשן @NewsChannelIL @amit_segal פתח אמש ערוץ באפליקציית טלגרם, וכבר עוקבים אחריו כמעט 2,500 איש. השבוע גם חדשות עשר חדרו לטלגרם - אבל עדיין לא מגרדים את 600 עוקבים. בהצלחה
— אייס - www.ice.co.il (@icecoil1) 15 בפברואר 2018
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקורייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג
מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות.
המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים.
פריים טיים
הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.

- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- הכוכב הבא לאירוויזיון בראש לוח השידורים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקורייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג
מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות.
המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים.
פריים טיים
הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.

- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- הכוכב הבא לאירוויזיון בראש לוח השידורים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.
