מהפכה בשוק התקשורת: פחות רגולציה, יותר ערוצים ותוכן שיווקי
באיחור של כשבועיים, מפורסמות המלצות ועדת פילבר - להסדרת המייעצת להסדרת הרגולציה על שוק השידורים, והכותרת שלה – היא הפחתה משמעותית ברגולציה על ערוצי הטלוויזיה, הפחתה בהשקעה בשידורי חדשות, והפחתה בהשקעה בסוגה עלית – "שלעיתים לא משתלמת כלכלית", לדברי הוועדה. המלצות הוועדה – שלא כוללת בשלב זה גם את הטלוויזיה הרב-ערוצית - יועברו לשר התקשורת, ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובמידה ויקבל אותן, הן יועברו לחקיקה בכנסת. חקיקה כזו עשויה לטלטל את שוק התקשורת ולשחרר חסמים רבים.
שוק הטלוויזיה כולל 2 ערוצים הפסדיים שכולל 2 זכיינות בערוץ 2 הגדול – קשת ורשת, וערוץ 10 קטן יותר, 2 פלטפורמות רב-ערוציות משמעותיים HOT ו-yes ששולטות בשוק ומציעות חבילות לא אטרקטיביות, לצד חברה חדשה - סלקום TV, וגופי תקשורת אינטרנטיים שנכנסים חזק לתחום הווידאו. מטרתה של הוועדה שמונתה בספטמבר 2015 בראשותו של מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר, היה לגבש המלצות בנוגע להסדרת הרגולציה, כולל גיבוש תיקוני חקיקה, כדי לעודד כניסה של שחקנים חדשים לשוק ועידוד התחרות בשוק התוכן והחדשות, הרגולציה שתופעל על גורמי תוכן חדשים, עידוד יצירה מקורית ישראלית ומתן מענה לגידול בשירותי תוכן על גבי פס רחב ולמעשה מעבר של שידורים לאינטרנט והרגולציה עליהם.
הוועדה ממליצה למקד את הרגולציה על ספקי שירות ששידוריהם מיועדים בעיקרם לציבור בישראל, בעלי נתחי שוק מעל לרף מסוים שנקבע. הוועדה ממליצה על מתן תקופת הגנה לספקים אודיו-ויזואליים ישראליים בנתח שוק של 10% לפחות, במהלכה יחויבו ברגולציה "צרה" בלבד, לרבות רגולציה על שידורי חדשות ובעלויות צולבות.
אחד הסעיפים החשובים ביותר בהמלצה להשקעה של הערוצים המסחריים בשידורי חדשות. הוועדה ממליצה על הפחתת החובה הקבועה היום בחוק הרשות השנייה להוצאת סכומי השקעה מינימליים לשידורי חדשות באופן מדורג עד לסכום שיעמוד על כ- 1/3 מסכום ההשקעה כיום. כיום רף המינימום עומד על 70 מיליון שקלים, אבל 'חדשות 2' ו'חדשות 10' משקיעות כ-90 מיליון שקלים כל אחת מהן בשנה. המטרה במהלך זה לעודד ערוצים מסחריים חדשים להקים חברות חדשות – ואולי אף קריצה לערוץ 20.
- כך תבחרו את ספקית הטלוויזיה הכי מתאימה לכם
- קנס קטן של 2 מיליון שקל לחברת הוט - לא ניתקה לקוחות למרות שביקשו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אחרי שערוץ 10 כבר עבר לשיטת רישיון, הוועדה ממליצה על סוף תקופת הזיכיונות ומעבר לרישיונות כדי לעודד כניסתם של גורמים חדשים. הוועדה ממליצה כי כל בעלי הרישיונות הממומנים מפרסומות יפעלו במסגרת רישיון מסוג אחד – "רישיון מסחרי". הוועדה ממליצה לקבוע מדרג המבוסס על נתח שוק ו-ותק בעל הרישיון בשוק. בוועדה מאמינים כי המדרג יעודד שחקנים חדשים ויקבע, בין היתר, כי בעל רישיון שעברו 3 שנים מיום שהגיע לנתח שוק של 10% מכלל ההכנסות של בעלי הרישיונות המסחריים מפרסומות יחויב בשידור חדשות. בעל רישיון מסחרי שיגיע לנתח שוק של לפחות 15% יחויב גם בהוצאה מינימאלית לטובת שידורי חדשות. בנוסף, חובת הפקות מקור תחול רק על בעלי רישיונות שהגיעו לנתח שוק של לפחות 20% מכלל ההכנסות של בעלי הרישיונות המסחריים מפרסומות. על בעל רישיון שישדר שידורי חדשות- בין מבחירה ובין מכוח חובה, תחול הרגולציה הנוגעת לשידורי חדשות, לרבות לעניין בעלויות צולבות.
הוועדה סבורה כי יש צורך בהמשך קיומה של האסדרה בתחום הפקות המקור, כיוון שבהפקות מסוג זה ישנם ערכים חברתיים ותרבותיים חיוניים המשמרים את אופייה וייחודה של החברה הישראלית, אך עלות הפקתן היא גבוהה ולעיתים אינה רווחית. על כן, ממליצה הוועדה לאמץ מתווה מדורג לשינויים בחובות הפקות המקור, במטרה לשמור על סכום השקעה מינימאלי בהפקות מקור מסוג "סוגה עלית", שאינו יורד מהסכום המצטבר הקבוע כיום להפקות מסוג זה.
לעניין בעל רישיון מסחרי רגיל המחויב בהפקות מקור, ועדת פילבר ממליצה לאמץ את המלצות ועדת אייל לעניין חלוקת הבעלות וזכויות היוצרים בין הגופים המשדרים לבעלי הזכויות בדומה לאמור לעיל לעניין חלוקת הבעלות בהפקות מקור קנויות של ערוצים עצמאיים. למעשה ערוץ ברודקאסט יחזיק ב-50% מהבעלות על התוכן ולא 80% כפי שהיה עד כה, דבר שגורר ביקורת קשה אצל הזכיינים השונים.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
הוועדה ממליצה על הפחתת היקף חובת ההשקעה בהפקות מקומיות מסוגה עילית משנת 2019 ואילך ל-50 מיליון שקלים, וממליצה לבטל חובת ההשקעה של הערוצים המסחריים ב"תכניות מיוחדות", כך שתמהיל ההשקעה של בעלי רישיונות אלו יהיה 70% לדרמה ו-30% לדוקו. כמו כן ממליצה הוועדה להפחית את היקף חובת ההשקעה בהפקות מקומיות קנויות מ-65% ל-50%.
סוגיה חשובה בתחום התקשורת היא התוכן השיווקי. הוועדה ממליצה לאשר תוכן שיווקי מוסדר ומפוקח בכפוף לחובת שקיפות ויידוע הציבור, תוך שמירה על עצמאות שיקול הדעת התוכני והיצירתי, ותוך הגנה על סוגי תכניות וסוגי מוצרים ביחס אליהם לא ניתן יהיה לאפשר שילוב תוכן שיווקי. כיום על פי תקנות הרשות השנייה אסור לשדר תוכן שיווקי, ואולם הדבר קיים בפועל – והשוק מוערך ב-200 מיליון שקלים בשנה. במצב הנוכחי יהיה מותר לקיים תוכן שיווקי, למעט בשידורי ילדים וחדשות.
הוועדה גם ממליצה לתקן את הכשל לדבריה בשוק הפרסום בתחום עמלות היתר: לאחר בדיקות שערכה ובהתבסס על דוחות וועדות קודמות, הוועדה זיהתה כשל שוק, שיועבר לטיפול במסגרת צוות המשותף לממונה על ההגבלים העסקיים, לרשות השנייה ולמשרד התקשורת.
- 1.מבפנים 01/07/2016 00:01הגב לתגובה זויותר חלשים שיישלטו בידי פילבר, הפודל של נתניהו שרוצה גם להעלות את מחירי הסלולר לטובת הטייקונים.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
