מהפכה בשוק התקשורת: פחות רגולציה, יותר ערוצים ותוכן שיווקי
באיחור של כשבועיים, מפורסמות המלצות ועדת פילבר - להסדרת המייעצת להסדרת הרגולציה על שוק השידורים, והכותרת שלה – היא הפחתה משמעותית ברגולציה על ערוצי הטלוויזיה, הפחתה בהשקעה בשידורי חדשות, והפחתה בהשקעה בסוגה עלית – "שלעיתים לא משתלמת כלכלית", לדברי הוועדה. המלצות הוועדה – שלא כוללת בשלב זה גם את הטלוויזיה הרב-ערוצית - יועברו לשר התקשורת, ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובמידה ויקבל אותן, הן יועברו לחקיקה בכנסת. חקיקה כזו עשויה לטלטל את שוק התקשורת ולשחרר חסמים רבים.
שוק הטלוויזיה כולל 2 ערוצים הפסדיים שכולל 2 זכיינות בערוץ 2 הגדול – קשת ורשת, וערוץ 10 קטן יותר, 2 פלטפורמות רב-ערוציות משמעותיים HOT ו-yes ששולטות בשוק ומציעות חבילות לא אטרקטיביות, לצד חברה חדשה - סלקום TV, וגופי תקשורת אינטרנטיים שנכנסים חזק לתחום הווידאו. מטרתה של הוועדה שמונתה בספטמבר 2015 בראשותו של מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר, היה לגבש המלצות בנוגע להסדרת הרגולציה, כולל גיבוש תיקוני חקיקה, כדי לעודד כניסה של שחקנים חדשים לשוק ועידוד התחרות בשוק התוכן והחדשות, הרגולציה שתופעל על גורמי תוכן חדשים, עידוד יצירה מקורית ישראלית ומתן מענה לגידול בשירותי תוכן על גבי פס רחב ולמעשה מעבר של שידורים לאינטרנט והרגולציה עליהם.
הוועדה ממליצה למקד את הרגולציה על ספקי שירות ששידוריהם מיועדים בעיקרם לציבור בישראל, בעלי נתחי שוק מעל לרף מסוים שנקבע. הוועדה ממליצה על מתן תקופת הגנה לספקים אודיו-ויזואליים ישראליים בנתח שוק של 10% לפחות, במהלכה יחויבו ברגולציה "צרה" בלבד, לרבות רגולציה על שידורי חדשות ובעלויות צולבות.
אחד הסעיפים החשובים ביותר בהמלצה להשקעה של הערוצים המסחריים בשידורי חדשות. הוועדה ממליצה על הפחתת החובה הקבועה היום בחוק הרשות השנייה להוצאת סכומי השקעה מינימליים לשידורי חדשות באופן מדורג עד לסכום שיעמוד על כ- 1/3 מסכום ההשקעה כיום. כיום רף המינימום עומד על 70 מיליון שקלים, אבל 'חדשות 2' ו'חדשות 10' משקיעות כ-90 מיליון שקלים כל אחת מהן בשנה. המטרה במהלך זה לעודד ערוצים מסחריים חדשים להקים חברות חדשות – ואולי אף קריצה לערוץ 20.
- כך תבחרו את ספקית הטלוויזיה הכי מתאימה לכם
- קנס קטן של 2 מיליון שקל לחברת הוט - לא ניתקה לקוחות למרות שביקשו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אחרי שערוץ 10 כבר עבר לשיטת רישיון, הוועדה ממליצה על סוף תקופת הזיכיונות ומעבר לרישיונות כדי לעודד כניסתם של גורמים חדשים. הוועדה ממליצה כי כל בעלי הרישיונות הממומנים מפרסומות יפעלו במסגרת רישיון מסוג אחד – "רישיון מסחרי". הוועדה ממליצה לקבוע מדרג המבוסס על נתח שוק ו-ותק בעל הרישיון בשוק. בוועדה מאמינים כי המדרג יעודד שחקנים חדשים ויקבע, בין היתר, כי בעל רישיון שעברו 3 שנים מיום שהגיע לנתח שוק של 10% מכלל ההכנסות של בעלי הרישיונות המסחריים מפרסומות יחויב בשידור חדשות. בעל רישיון מסחרי שיגיע לנתח שוק של לפחות 15% יחויב גם בהוצאה מינימאלית לטובת שידורי חדשות. בנוסף, חובת הפקות מקור תחול רק על בעלי רישיונות שהגיעו לנתח שוק של לפחות 20% מכלל ההכנסות של בעלי הרישיונות המסחריים מפרסומות. על בעל רישיון שישדר שידורי חדשות- בין מבחירה ובין מכוח חובה, תחול הרגולציה הנוגעת לשידורי חדשות, לרבות לעניין בעלויות צולבות.
הוועדה סבורה כי יש צורך בהמשך קיומה של האסדרה בתחום הפקות המקור, כיוון שבהפקות מסוג זה ישנם ערכים חברתיים ותרבותיים חיוניים המשמרים את אופייה וייחודה של החברה הישראלית, אך עלות הפקתן היא גבוהה ולעיתים אינה רווחית. על כן, ממליצה הוועדה לאמץ מתווה מדורג לשינויים בחובות הפקות המקור, במטרה לשמור על סכום השקעה מינימאלי בהפקות מקור מסוג "סוגה עלית", שאינו יורד מהסכום המצטבר הקבוע כיום להפקות מסוג זה.
לעניין בעל רישיון מסחרי רגיל המחויב בהפקות מקור, ועדת פילבר ממליצה לאמץ את המלצות ועדת אייל לעניין חלוקת הבעלות וזכויות היוצרים בין הגופים המשדרים לבעלי הזכויות בדומה לאמור לעיל לעניין חלוקת הבעלות בהפקות מקור קנויות של ערוצים עצמאיים. למעשה ערוץ ברודקאסט יחזיק ב-50% מהבעלות על התוכן ולא 80% כפי שהיה עד כה, דבר שגורר ביקורת קשה אצל הזכיינים השונים.
- הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
הוועדה ממליצה על הפחתת היקף חובת ההשקעה בהפקות מקומיות מסוגה עילית משנת 2019 ואילך ל-50 מיליון שקלים, וממליצה לבטל חובת ההשקעה של הערוצים המסחריים ב"תכניות מיוחדות", כך שתמהיל ההשקעה של בעלי רישיונות אלו יהיה 70% לדרמה ו-30% לדוקו. כמו כן ממליצה הוועדה להפחית את היקף חובת ההשקעה בהפקות מקומיות קנויות מ-65% ל-50%.
סוגיה חשובה בתחום התקשורת היא התוכן השיווקי. הוועדה ממליצה לאשר תוכן שיווקי מוסדר ומפוקח בכפוף לחובת שקיפות ויידוע הציבור, תוך שמירה על עצמאות שיקול הדעת התוכני והיצירתי, ותוך הגנה על סוגי תכניות וסוגי מוצרים ביחס אליהם לא ניתן יהיה לאפשר שילוב תוכן שיווקי. כיום על פי תקנות הרשות השנייה אסור לשדר תוכן שיווקי, ואולם הדבר קיים בפועל – והשוק מוערך ב-200 מיליון שקלים בשנה. במצב הנוכחי יהיה מותר לקיים תוכן שיווקי, למעט בשידורי ילדים וחדשות.
הוועדה גם ממליצה לתקן את הכשל לדבריה בשוק הפרסום בתחום עמלות היתר: לאחר בדיקות שערכה ובהתבסס על דוחות וועדות קודמות, הוועדה זיהתה כשל שוק, שיועבר לטיפול במסגרת צוות המשותף לממונה על ההגבלים העסקיים, לרשות השנייה ולמשרד התקשורת.
- 1.מבפנים 01/07/2016 00:01הגב לתגובה זויותר חלשים שיישלטו בידי פילבר, הפודל של נתניהו שרוצה גם להעלות את מחירי הסלולר לטובת הטייקונים.
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
