שי באב"ד
צילום: יח"צ

שלמו פחות וצאו לרשיונות: הרשות ה-2 מבטלת הדרישה להשקיע 280 מ' שקל

הרשות מקלה בדרישות, אך מותירה את החיוב להוצאה של 130 מיליון שקל מכל בעל רישיון על חדשות ותכניות איכות. שי באב"ד: "אין ספק שזה נדרש"
משה בנימין |

עוד צעד בדרך למעבר למודל הרשיונות? מועצת הרשות השנייה אישרה לערוצי הטלוויזיה ומבקשי הרשיונות הקלה רגולטורית משמעותית. במסגרת החלטת הרשות, הדרישה להוצאה כוללת של לפחות 280 מיליון שקל לשידורים תבוטל, אך עם זאת תישאר על כנה הדרישה להוצאה של לפחות 130 מיליון שקלים על חדשות, תכניות איכות וסרטים ישראליים.

המתווה החדש שנקבע היום (יום א') יחול על כל גופי השידור בעת יציאה לרישיון. לדברי יו"ר המועצה, אווה מדז'יבוז': "הפחתת המחויבויות היא הסרת חסם רגולטורי משמעותי וצעד ראשון במעבר ההדרגתי לשוק של רישיונות".

ברשות השנייה מציינים כי המתווה החדש מתגבש על ידה מזה חודשים, לאור כך שעל אף רפורמת הרישיונות שעברה בחקיקה כבר בשנת 2012, עד כה לא התקבלו בקשות לרישיון מגופים חדשים ויתרה מכך גם לא מהגופים הקיימים המשדרים בזיכיון וזאת בשל החסמים הגבוהים.

במסגרת קבלת ההחלטה ביצעה הרשות בדיקה השוואתית בינלאומית למדינות רלוונטיות מקבילות בעולם. הבחינה הבינלאומית נעשתה על ידי בדיקת הרגולציה על ערוצי הברודקאסט בצרפת ואנגליה מצד אחד, שם השידורים משגשגים ובחינה של המצב בפינלנד, הולנד ודנמרק, בשל העובדה שגודלן וגודל שוק הפרסום בהן, כמו גם חשיבות השימור והשפה המקומית במדינות אלו. קנדה נבחרה בשל כך שהיא חולקת יעדים עם ישראל במובן של שימור וטיפוח התרבות והשפה המקומית. בהשוואה לא נמצאה מדינה נוספת בה יש מחויבות או מכסה לגבי היקף השידורים הכולל, בדומה למחויבות הקיימת כיום בישראל.

המלצתה החד משמעית של הנהלת הרשות השנייה, שהתקבלה במלואה במועצת הרשות, הייתה כבר אז לבטל את החובה הקיימת כיום להיקף הוצאה כוללת לשידורים בסף 280 מליון שקל ולשמר את הרף הנהוג היום של מחויבויות לשידור חדשות וכן מינימום הוצאה לסוגה עילית ולסרטים ישראלים, העומד סה"כ על 130 מליון שקל ותחול עם כניסתה לתוקף על כל ערוץ שישדר ברישיון.

מנכ"ל הרשות השנייה, שי באב"ד הוסיף, כי "בתום עבודה מקצועית ויסודית ובחינה בינלאומית של רמת המחויבויות בשוק הטלוויזיה המסחרית, אין ספק שכחלק מהמעבר לשוק של רישיונות נדרשת הסרת חסמים במחויבויות השידור. הקלה רגולטורית זו תחול באופן שווה על כל אחד מהשחקנים הקיימים והחדשים, בעת מעבר לרישיון. נוכח הנסיבות שנוצרו, הרשות השנייה פועלת בכלים העומדים לרשותה על מנת להבטיח ששוק הטלוויזיה המסחרית לא יוותר עם שחקן אחד".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.