התכנית בדיזינגוף סנטר: אכסנייה ועשרות דירות קטנות על גג המרכז
האם דיזנגוף סנטר יתחדש בעתיד בעשרות דירות קטנות שיוקמו בקומות חדשות שייבנו מעליו? לפי עיריית תל אביב, הליך שיתוף ציבור שיתקיים בזום עתיד לבשר על כך. תחת הכותרת "מפגש עדכון: תכנית התחדשות דיזנגוף סנטר", הודיעה עיריית תל אביב לתושביה כי "ביום חמישי, 19.9.24, בשעה 19:00, יתקיים מפגש עדכון ציבור פתוח - בו תוצג התכנית להתחדשות דיזנגוף סנטר".
הדיזינגוף סנטר המחודש (בר אוריין אדריכלים)
מדובר בתכנית מפורטת בסמכות הועדה המחוזית. התכנית מציעה תוספת זכויות בנייה מסחריות לשימושי מלונאות - בסטדרנט אכסנייה; מגורים - ביחידות דיור זעירות, להשכרה וביחידות דיור בר-השגה; תעסוקה - לחללי עבודה משותפים; הרחבת אולמות הקולנוע ומרכז הספורט הקיימים, ובנוסף זכויות בנייה לשטח למבני ציבור. כל זאת יהיו בתוספת של 3 קומות חדשות על גבי המבנים המסחריים הקיימים, בנסיגות מתאימות ביחס לרחובות הסובבים ולמגדלים הקיימים, ללא שינוי בבינוי שלהם. התכנית כוללת גם תוספת שטחי מסחר במרתפים.
גגות תוספת הבינוי יפותחו כשטחי גן, ברובם בזיקת הנאה לשימוש הציבור, תוך הנגשתם גם מהרחובות הסמוכים. במסגרת התכנית מוצע פיתוח המרחב הציבורי הסובב את דיזנגוף סנטר, בכלל זה פיתוח רחוב 1240 (בדופן הסנטר הדרומית) כרחוב הולכי רגל ולצורך חיבור הרחובות קינג ג'ורג' וטשרניחובסקי, פיתוח ושידרוג רחוב טשרניחובסקי לטובת הולכי רגל ורוכבי אופניים ועוד.
במפגש יוצגו פרטי התכנית החדשה, הכוללת תוספת שימושים בעלי אופי ציבורי על גבי המבנה הקיים וכן טיפול בסביבה לטובת הציבור. המפגש עצמו יכלול פאנל בהנחיית איתן שוורץ ונציגי התכנית בו יהיו דן פילץ מהנהלת הדיזנגוף סנטר, אדריכל התכנית גידי בר אוריין, אדריכל הנוף לתכנית ליאור לוינגר וכן אלון מטוס מאגף תכנון העיר. האירוע עצמו יתקיים ב"קולנוע לב" אולם 1, בניין A קומה 3 ויועבר, כאמור, גם בזום.
המטרה של התכנית החדשה, שייקח עוד זמן רב עד שתקום משום שהיא עדיין לא הגיעה לפתחה של הוועדה המקומית והמחוזית, היא להוסיף 2.5 קומות של דירות מגורים קטנות. לפי העירייה, מחר (חמישי) יתקיים מפגש עדכון הציבור בזום, שם היא תודיע על הכוונה להקצות דירות קטנות לשכירות מסובסדת וכן עבור השכרת חללי עבודה.

משכירי דירות שמעלימים מס - המפקחים של מס הכנסה בדרך אליכם
על ההתקדמות של רשות המסים בבדיקת כל משכירי הדירות בארץ, איך זה ירים את הגבייה ומי בעצם צריך לשלם מס על שכר דירה ולמה עם מיסוי כל כך נמוך יש המוני מעלימים?
משכירי הדירות נהנים ממס נמוך במיוחד. פרקטית הם לא משלמים מס עד רף של כ-5,600 שקלים. אם שכר הדירה שהם מקבלים גבוה יותר הם יכולים לשלם 10% בלבד ויש גם דרך ביניים שבפועל יכולה אפילו לבטא מס נמוך מ-10% (תשלום מס על החריגה מהתקרה כפול שתיים). אם השכרת הדירות אצל הנישום היא עסק - אז המס הוא מס עסקי, אבל גם כאן, התפתחו פרקטיקות שמחלצות את העוסקים מהגדרת עסק - רק בישראל - משכיר 8 דירות וטוען שזה לא עסק כדי להתחמק ממסים; מה קבע בית המשפט?.
רשות המסים פועלת להעלות את המס על שכר דירה, אבל ללא הצלחה. גם אם היא עוברת את שר האוצר היא מגיעה לוועדת הכספים ושם הניסיון מסוכל פעם אחר פעם. יש לובי חזק מאוד שלא להעלות שכר דירה. יש אנשים חזקים שם למעלה עם מספר דירות שלא מוכנים שיזיזו להם את הגבינה, גם אם המדינה צריכה כספים, גם אם זה זמן מלחמה.
וכך נשארים עם מס נמוך במיוחד וגם את המס הנמוך הזה יש רבים שלא משלמים. למה? האמת היא שאין תשובה. פשוט - ככה. זה השתרש שנים, ולמה לשלם אם אפשר שלא. מצד אחד רשות המסים תופסת הרבה מעלימים אבל כשאנחנו בודקים מה הקנס שהם משלמים והאם זה מרתיע את המעלימים, אנחנו מקבלים קנסות לא גבוהים והרתעה לא ממש אפקטיבית - משכירים דירה ולא מדווחים? כך רשות המסים מענישה.
במקביל, מנסים ברשות המסים להגיע לחבות מלאה של משכירי דירות. גם לכאלו שלא צריכים לשלם. זה יוביל לאנשים רבים שחושבים שהם לא צריכים לשלם, זה יציף מקרים של דירות בירושה שעדין לא עברו בטאבו, זה יציף המון מעלימים וכסף שצריך לשלם לרשות המס. אלא שגם את חובת הדיווח וועדת הכספים לא מאשרת. שוב, אותו משה גפני שהיה יו"ר הוועדה התעקש שלא להעביר את ההוראה הזו.
וזה השאיר את רשות המסים עם מסקנה אחת - צריך לעבוד קשה כדי לאתר את המעלימים, צריך לחבר את המידע עם מקורות מידע נוספים - רשם הירושות, טאבו ועוד. וככה מגיעים ברשות לדטהבייס כל כך חשוב.

משכירי דירות שמעלימים מס - המפקחים של מס הכנסה בדרך אליכם
על ההתקדמות של רשות המסים בבדיקת כל משכירי הדירות בארץ, איך זה ירים את הגבייה ומי בעצם צריך לשלם מס על שכר דירה ולמה עם מיסוי כל כך נמוך יש המוני מעלימים?
משכירי הדירות נהנים ממס נמוך במיוחד. פרקטית הם לא משלמים מס עד רף של כ-5,600 שקלים. אם שכר הדירה שהם מקבלים גבוה יותר הם יכולים לשלם 10% בלבד ויש גם דרך ביניים שבפועל יכולה אפילו לבטא מס נמוך מ-10% (תשלום מס על החריגה מהתקרה כפול שתיים). אם השכרת הדירות אצל הנישום היא עסק - אז המס הוא מס עסקי, אבל גם כאן, התפתחו פרקטיקות שמחלצות את העוסקים מהגדרת עסק - רק בישראל - משכיר 8 דירות וטוען שזה לא עסק כדי להתחמק ממסים; מה קבע בית המשפט?.
רשות המסים פועלת להעלות את המס על שכר דירה, אבל ללא הצלחה. גם אם היא עוברת את שר האוצר היא מגיעה לוועדת הכספים ושם הניסיון מסוכל פעם אחר פעם. יש לובי חזק מאוד שלא להעלות שכר דירה. יש אנשים חזקים שם למעלה עם מספר דירות שלא מוכנים שיזיזו להם את הגבינה, גם אם המדינה צריכה כספים, גם אם זה זמן מלחמה.
וכך נשארים עם מס נמוך במיוחד וגם את המס הנמוך הזה יש רבים שלא משלמים. למה? האמת היא שאין תשובה. פשוט - ככה. זה השתרש שנים, ולמה לשלם אם אפשר שלא. מצד אחד רשות המסים תופסת הרבה מעלימים אבל כשאנחנו בודקים מה הקנס שהם משלמים והאם זה מרתיע את המעלימים, אנחנו מקבלים קנסות לא גבוהים והרתעה לא ממש אפקטיבית - משכירים דירה ולא מדווחים? כך רשות המסים מענישה.
במקביל, מנסים ברשות המסים להגיע לחבות מלאה של משכירי דירות. גם לכאלו שלא צריכים לשלם. זה יוביל לאנשים רבים שחושבים שהם לא צריכים לשלם, זה יציף מקרים של דירות בירושה שעדין לא עברו בטאבו, זה יציף המון מעלימים וכסף שצריך לשלם לרשות המס. אלא שגם את חובת הדיווח וועדת הכספים לא מאשרת. שוב, אותו משה גפני שהיה יו"ר הוועדה התעקש שלא להעביר את ההוראה הזו.
וזה השאיר את רשות המסים עם מסקנה אחת - צריך לעבוד קשה כדי לאתר את המעלימים, צריך לחבר את המידע עם מקורות מידע נוספים - רשם הירושות, טאבו ועוד. וככה מגיעים ברשות לדטהבייס כל כך חשוב.