דיזינגוף סנטר הרחבה
צילום: בר אוריין אדריכלים

התכנית בדיזינגוף סנטר: אכסנייה ועשרות דירות קטנות על גג המרכז

הליך שיתוף ציבור שיתקיים בזום עתיד לבשר על הקמת תכנית עתידית. מה צפוי במקום? זכויות בנייה מסחריות לשימושי מלונאות ומגורים, ביחידות דיור זעירות
איציק יצחקי |

האם דיזנגוף סנטר יתחדש בעתיד בעשרות דירות קטנות שיוקמו בקומות חדשות שייבנו מעליו? לפי עיריית תל אביב, הליך שיתוף ציבור שיתקיים בזום עתיד לבשר על כך. תחת הכותרת "מפגש עדכון: תכנית התחדשות דיזנגוף סנטר", הודיעה עיריית תל אביב לתושביה כי "ביום חמישי, 19.9.24, בשעה 19:00, יתקיים מפגש עדכון ציבור פתוח - בו תוצג התכנית להתחדשות דיזנגוף סנטר".

בר אוריין אדריכלים

הדיזינגוף סנטר המחודש (בר אוריין אדריכלים)

מדובר בתכנית מפורטת בסמכות הועדה המחוזית. התכנית מציעה תוספת זכויות בנייה מסחריות לשימושי מלונאות - בסטדרנט אכסנייה; מגורים - ביחידות דיור זעירות, להשכרה וביחידות דיור בר-השגה; תעסוקה - לחללי עבודה משותפים; הרחבת אולמות הקולנוע ומרכז הספורט הקיימים, ובנוסף זכויות בנייה לשטח למבני ציבור. כל זאת יהיו בתוספת של 3 קומות חדשות על גבי המבנים המסחריים הקיימים, בנסיגות מתאימות ביחס לרחובות הסובבים ולמגדלים הקיימים, ללא שינוי בבינוי שלהם. התכנית כוללת גם תוספת שטחי מסחר במרתפים. 

 

גגות תוספת הבינוי יפותחו כשטחי גן, ברובם בזיקת הנאה לשימוש הציבור, תוך הנגשתם גם מהרחובות הסמוכים. במסגרת התכנית מוצע פיתוח המרחב הציבורי הסובב את דיזנגוף סנטר, בכלל זה פיתוח רחוב 1240 (בדופן הסנטר הדרומית) כרחוב הולכי רגל ולצורך חיבור הרחובות קינג ג'ורג' וטשרניחובסקי, פיתוח ושידרוג רחוב טשרניחובסקי לטובת הולכי רגל ורוכבי אופניים ועוד. 

במפגש יוצגו פרטי התכנית החדשה, הכוללת תוספת שימושים בעלי אופי ציבורי על גבי המבנה הקיים וכן טיפול בסביבה לטובת הציבור. המפגש עצמו יכלול פאנל בהנחיית איתן שוורץ ונציגי התכנית בו יהיו דן פילץ מהנהלת הדיזנגוף סנטר, אדריכל התכנית גידי בר אוריין, אדריכל הנוף לתכנית ליאור לוינגר וכן אלון מטוס מאגף תכנון העיר. האירוע עצמו יתקיים ב"קולנוע לב" אולם 1, בניין A קומה 3 ויועבר, כאמור, גם בזום.

המטרה של התכנית החדשה, שייקח עוד זמן רב עד שתקום משום שהיא עדיין לא הגיעה לפתחה של הוועדה המקומית והמחוזית, היא להוסיף 2.5 קומות של דירות מגורים קטנות. לפי העירייה, מחר (חמישי) יתקיים מפגש עדכון הציבור בזום, שם היא תודיע על הכוונה להקצות דירות קטנות לשכירות מסובסדת וכן עבור השכרת חללי עבודה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
נדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיותנדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיות

בנק ישראל מפרסם הקלות ללוקחי משכנתאות

לאור עלייה בבקשות של משקי בית לאשראי נוסף לדיור, מעבר למשכנתא הראשונה, בנק ישראל מהדק את אופן החישוב של יכולת ההחזר של משקי הבית; בו בזמן, הבנק מעדכן את אופן החישוב של שווי הנכס, בעיקר בהקשרי "מחיר מטרה" ו-"מחיר למשתכן" וכן הגדלת שיעור המימון לדירות זולות

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל משכנתא

בנק ישראל הודיע היום על שורה של צעדים רגולטוריים בשוק האשראי לדיור, לאור מגמת עלייה בנטילת תוספות אשראי לדיור, ובפרט בסמוך ללקיחת משכנתא ראשונה . בבנק ישראל מדגישים כי הצעדים נועדו לשקף בצורה מדויקת יותר את יכולת ההחזר של הלווים, לצמצם סיכוני מינוף עודף, ובו בעת לשמר הקלות שנועדו לאפשר מענה לצרכים פיננסיים שוטפים ועתידיים של משקי הבית. על רגל אחת, ההקלות האלו יאפשר לקחת "הלוואות לכל מטרה" מגובות בדירות כסוג של תוספת למשכנתא. יש הגבלות, אבל אם שיעור המימון לא יגיע ל-70%, אתם יכולים לקחת 200 אלף שקל נוספים. כמו כן, ערך הדירות במחיר למשתכן-דירה בהנחה יחושבו לפי שווי שמאי ולא לפי מחיר העסקה. זה היה כך עד מחיר של 1.8 מיליון שקל (הגבלת מחיר) כעת זה יהיה בלי הגבלה זו, המשמעות: אפשרות לקחת בדירה בהנחה יותר משכנתא. 

הלוואה לכל מטרה היא הלוואה נכונה - היא בריבית טובה וצריך לנצל אותה לפני הלוואות אחרות. אבל יש כאן בעקיפין שחרור של רסן וכספים שיזרמו לשוק - לדירות ובכלל. 

עדכון מגבלת כושר ההחזר 

כאמור, משקי בית רבים לוקחים הלוואות נוספות לדיור, לעיתים במקביל או בסמוך למשכנתא הקיימת, כשהבטוחה היא אותו הנכס. מצב זה מגדיל את החוב הכולל של משקי הבית ועלול לפגוע ביכולתם להתמודד עם שינויים בסביבת הריבית, בהכנסות או בהוצאות בלתי צפויות. לאור זאת, הוחלט לבצע הבהרה רגולטורית מהותית באופן חישוב מגבלת שיעור ההחזר מההכנסה (PTI).

בהתאם להחלטה, בעת נטילת הלוואה נוספת לדיור המובטחת בשעבוד אותו נכס, יחויבו התאגידים הבנקאיים לבחון את ההחזר החודשי בגין כלל ההלוואות הקיימות והחדשות יחד, ולא רק את ההלוואה המבוקשת. כלומר, סך התשלומים החודשיים על כל האשראי לדיור המובטח בנכס יילקח בחשבון לצורך חישוב יכולת ההחזר של משק הבית. בבנק ישראל מציינים כי צעד זה נועד לחזק את ניהול הסיכונים, לשפר את שקיפות המידע לגבי רמת המינוף האמיתית של הלווים, ולמנוע מצב שבו יכולת ההחזר נבחנת באופן חלקי בלבד.

עדכון חישוב שווי הנכס של דירות במחיר מופחת

במקביל, הפיקוח על הבנקים הודיע על עדכון תקרת שווי הנכס לצורך חישוב שיעור המימון (LTV) בהלוואות לרכישת דירה במחיר מופחת. התקרה, שעמדה עד כה על 1.8 מיליון שקל, תעודכן ל-2.1 מיליון שקל, וזאת בהתאמה לעליית מדד המחירים לצרכן מאז נקבעה. עדכון זה נועד לשמר את ההקלה שניתנה לרוכשי דירות במסגרת תוכניות ממשלתיות כגון “מחיר מטרה” ו”מחיר למשתכן”, ולאפשר להם להמשיך ולהסתמך על הערכת שמאי לצורך חישוב שווי הנכס, גם בסביבה של מחירי דיור גבוהים יותר.

שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי באוצר; קרדיט: שלומי יוסף
צילום: שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי באוצר; קרדיט: שלומי יו

האוצר רוצה להחזיר מס שבוטל: קרקע פנויה שוב על הכוונת

בעוד שבחוק ההסדרים כבר מקודם מס רכוש בשיעור של עד 2%, דו"ח של צוות מקצועי של משרד האוצר מספק את התשתית הכלכלית למהלך. לפי הדו"ח, מדובר במס שנועד לתת מענה קבוע לצרכים התקציביים שנוצרו בעקבות המלחמה. באוצר מעריכים פוטנציאל גבייה של מיליארדי שקלים בשנה, בעיקר מבעלי קרקעות לא מנוצלות
עוזי גרסטמן |

בזמן שבחוק ההסדרים הקרוב כבר מדובר על החזרת מס רכוש בשיעור של 1.5%-2% על מקרקעין פנויים, משרד האוצר פירסם היום את הדו"ח שמסביר מדוע, מבחינתו, זהו צעד מתבקש. דו"ח הצוות לבחינת הטלת מס רכוש על מקרקעין פנויים, בראשות הכלכלן הראשי ד"ר שמואל אברמזון, קובע כי החזרת המס נדרשת כחלק מהיערכות תקציבית ארוכת טווח של המדינה.

בדו"ח נקבע במפורש כי ישראל ניצבת בפני מציאות תקציבית חדשה, שמחייבת חשיבה מחדש על מבנה מערכת המס. “רוב חברי הצוות התרשמו כי קיימת הצדקה בהטלה מחדש של מס רכוש על מקרקעין במדינת ישראל”, נכתב בו, וזאת “בעיקר לאור הצרכים הפיסקליים ארוכי הטווח הקשורים למציאות שנוצרה בעקבות מלחמת ‘חרבות ברזל’”. הצוות מוסיף כי מבחינה כלכלית יש “עדיפות להטלת מסי רכוש, בפרט בתחום הנדל״ן, על פני מסים אחרים, ובפרט מסים על הכנסות וצריכה”.

לפי הדו"ח, המס המוצע אינו מס כולל על דירות ומבנים, אלא מס שממוקד בקרקעות פנויות בלבד. “נכון לבחור במודל מיסוי ממוקד מקרקעין פנויים, ולא להטיל מס נוסף על קרקעות שממוסות כבר היום במנגנונים אחרים”, נכתב בסיכום. הכוונה היא לקרקעות שלא נבנו עליהן מבנים, ואינן משמשות לחקלאות פעילה.

הנתונים שמציג הצוות ממחישים את פוטנציאל ההכנסות. שווי הקרקעות הפנויות בישראל נאמד בכ-800 מיליארד שקל, במחירי 2025. מתוכן, כ-500 מיליארד שקל מוחזקים בידי חברות וכ-300 מיליארד שקל בידי משקי בית. לפי החישוב, “בהטלת מס רכוש בשיעור אחיד של 1% נאמד פוטנציאל הגבייה בכ-8 מיליארד שקל לשנה”, ואילו “בשיעור מס של 1.5% נאמד פוטנציאל זה בכ-12 מיליארד שקל”.

הדו"ח חוזר גם להיסטוריה של מס הרכוש בישראל ומסביר מדוע ביטולו נחשב, בדיעבד, טעות. מס הרכוש הופחת בשנת 2000 ל-0%, והוחלף במס מכירה שנגבה בעת מכירת מקרקעין. אלא שגם המס הזה בוטל כעבור שנים אחדות. “ברור כי החלופה למס רכוש לא הוכיחה עצמה כעדיפה עליו”, נכתב בדו"ח, והמשמעות היתה כי “אי החלפתו של מס רכוש לאורך זמן הובילה דה פקטו להחמרת נטל המס על צריכה והכנסות, באופן שפוגע בצמיחה הכלכלית”.