בנייה נדלן דירה
צילום: שלומי יוסף

המהלך שיוזיל את עלות הבנייה? 12 מיליון שקל למפעלים שיבנו בשיטות מתקדמות

מפעלים שישתמשו בשיטות בהם הרכיבים מיוצרים במפעל ומובאים לאתר הבנייה לצורך הרכבה וחיבור בלבד, יקבלו מענקים ממשרד השיכון. כך זה יעבוד
איציק יצחקי | (1)

האם משרד הבינוי והשיכון יכול לגרום להוזלת עלות הבנייה ולהגדלת פריון העבודה, שיסייע גם לקיצור זמן הבנייה? המשרד והרשות להשקעות במשרד הכלכלה והתעשייה משיקים מסלול תמיכה חדש בהיקף של כ-12 מיליון שקל לקידום ופיתוח תעשייה הבנייה בישראל. על פי הסיכום, יינתן תמיכה לסיוע בהקמה של מפעלים העוסקים בייצור לשיטות בנייה מתועשות מתקדמות, בדגש על בנייה מודולרית.

מטרתה העיקרית של התכנית הינה לפתח תעשייה ישראלית עתירת ידע בתחום ענף הבנייה, אשר תביא לשיפור פריון העבודה והפחתת התלות בעבודה באתר. במשרד מעריכים, כי הטמעת חדשנות בענף הבניין תסייע להתמודד עם עלויות הבנייה הגבוהות בישראל, להעלות את הפריון בענף, לקצר את לוחות הזמנים עד לסיום שלב הבנייה ולהפחית את הפגיעה הסביבתית. המסלול החדש מיועד להשקעה בהקמת מפעלים תעשייתיים חדשים או להשקעה במפעלים קיימים המעוניינים להוסיף קווי ייצור שיתמחו בתחום שיטות בנייה מתקדמות. 

אז איך הסיכום יעבוד? ראשית, צריך להבין מה נכלל בתוך שיטות בנייה מתקדמות מתועשות (מודולריות). מדובר בשיטות בהם הרכיבים מיוצרים במפעל ומובאים לאתר הבנייה לצורך הרכבה וחיבור בלבד.  לדוגמא, בנייה עם יחידות תלת ממדיות המוגמרות במפעל, ובאתר הבנייה מבוצעות פעולות של חיבורים מסוגים שונים כגון תיאום וחיבור מערכות, חסימת אש, השלמת ריצוף, איטום גג ועוד, או רכיבים מתועשים מודולריים דו-מימדיים לדוגמא; קירות, תקרות אשר מיוצרים במפעל עם הגמרים והמערכות ומוכנים להרכבה באתר הבנייה. התכנית גם מתייחסת לחדשנות בתהליך הייצור במפעל כגון שילוב דיגיטציה בהליכי הייצור, אוטומציה וכו'.

"משרד הבינוי והשיכון פועל במספר מישורים על מנת להגדיל את היצע הדיור ולהפוך את שוק הדיור ליעיל ומתקדם", נמסר מהמשרד. "בטווח הקצר באמצעות הגדלת כח העבודה ובטווח הארוך באמצעות קידום חדשנות בענף הבנייה בישראל. המשרד גיבש תכנית מקיפה להטמעת חדשנות בענף, במסגרתה יוצא לדרך מסלול התמיכה, פורסמו קולות קוראים להגשת תכניות מחקר בשיתוף משרד המדע, במקביל המשרד תומך בקהילת קונטק להטמעת טכנולוגיות בנייה חדשות.

"הרשות להשקעות שמה ליעד את קידום הצמיחה בכלכלת ישראל, באמצעות חלוקת תמריצים מושכלת להעלאת פריון העבודה והטמעת טכנולוגיות חדשניות בקרב בענפי התעשייה בכלל ובענף תעשיית הבנייה בפרט. תכנית זו  מצטרפת למסלולי ההשקעות הנוספים הקיימים ברשות להשקעות כגון מסלול מענקים, מסלול ייצור מתקדם להעלאת הפריון, מסלול כלכלה מעגלית, תאפשר לקדם את תעשיית הבנייה, לקדם תהליכי חדשנות כגון הטמעת טכנולוגיות לייצור מתקדם ולייעל תהליכי הבנייה".

מנהל הרשות להשקעות ולפיתוח הכלכלה והתעשייה, שלמה אטיאס: "התכנית שאנו משיקים היום נועדה לקדם ולמצב את תעשיית הבנייה בישראל כתעשייה מתקדמת, טכנולוגית, כלכלית וכתעשייה הפועלת על פי סטנדרטים גבוהים. כך נוכל להביא לייעול תהליכים וקיצור זמן הבנייה, הגברת כושר הייצור ועל ידי כך להורדת עלויות הדיור במדינת ישראל".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אייל 22/07/2024 13:15
    הגב לתגובה זו
    שיש ראש ממשלה בוגד שעומד בראש השלטון וכל מטרתו היא להעלות את מחירי הנדלן של המשטר הציוני.אז המחירים יעלו. אם היה כאן ראש ממשלה נורמאלי שהיה הולך לארצות הברית היה מעניין אותו קודם להביא משלוח של חצי מיליון קרוואנים מאמריקה. במקום להביא עוד פצצות. אבל ככה זה במשטר הציוני הכי חשוב זה הפצצות
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

חובת דיווח על הכנסות משכר דירה: בעד ונגד והסיכויים להצלחה

כמה משכירים מעלימים הכנסות שכירות, למה להעלים אם המס כל כך נמוך? וגם - איך רשות המס תופסת משכירי דירות שלא מדווחים? 

אדיר בן עמי |

משרד האוצר ורשות המסים בישראל מקדמים חובת דיווח גורפת על כל הכנסות משכר דירה, כולל אלה הפטורות ממס. ההצעה מופיעה בטיוטת חוק ההסדרים הנלווה לתקציב. המטרה היא הקמת רשם שכירויות לאומי, שיאסוף נתונים על כל עסקאות השכרה, כולל פרטי הנכס, השוכר וההכנסה. כיום, בעלי דירות שמכניסים עד לרף הפטור -  5,654 שקלים לחודש משכר דירה פטורים ממס ואינם מחויבים בדיווח. מעל סכום זה, קיימת חבות מס, אך רבים נמנעים מדיווח ומתשלום למס הכנסה. זה מקומם מאוד כי מדובר במס נמוך במיוחד. לא רק שיש אפליה לטובת משקיעים בדירות להשכרה לעומת משקיעים בשוק ההון, אלא שגם את המס הנמוך שהם צריכים לשלם - חלקם לא משלמים. 


העלמות מס במיליארדים

רשות המסים יודעת שעצם חובת הדיווח תגרום לאלפים לדווח באופן אקטיבי ולשלם באופן אקטיבי. הם כבר לא יוכלו להגיד - לא ידענו, חשבנו ש...הם חייבים לדווח וזה שלב אקטיבי שיחייב אותם לשלם. מעבר לכך, מיפוי שוק השכירות  יציף מחבואי מס - דירות רבות שנמצאות בידי היורשים או שעדיין  רשומות על הנפטרים ומושכרות בלי לשלם מס, דירות ששכר הדירה עליהן הוא לא ריאלי - דירה בת"א של 5 חדרים בשכר דירה של 5,500 שקל - רשות המסים תאתר הברחות מסים, טריקים ושטיקים של הציבור ולכן היא רוצה מאוד את הדיווח, והיא צודקת.    

 ההצעה מבקשת לבטל את הפטור הקיים  מדיווח, כך שכל משכיר יגיש הצהרה שנתית מקוונת עד סוף אפריל של השנה הבאה. הדיווח יהיה פשוט, דומה לטופס 6111 הקיים, ולא ידרוש דוח מס שנתי מלא אלא אם כן קיימת חבות מס. ההצעה צפויה להשפיע על כ-500 אלף משכירים בישראל, שמחזיקים בכ-700-800 אלף דירות מושכרות. 

שוק השכירות מגלגל  מעל 70 מיליארד שקל בשנה, אך העלמות המס מוערכות בכ-3-4 מיליארד שקל. רשות המסים המנוהלת על ידי שי אהרונוביץ' הגבירה בשנתיים האחרונות אכיפה באמצעות בדיקות פיזיות, והצלבות מידע בין רשם המקרקעין, רשם הירושות ומאגרי בנקים. אותרו רבבות מעלימים שהעלימו מעל 2 מיליארד שקלים  רשות המסים ממשיכה לאתר משכירים שבורחים מתשלום מס, אבל דיווח מלא כמובן יביא לקיצור דרך.  

שלושה מסלולי מיסוי

מסלולי המיסוי הנוכחיים כוללים שלוש אפשרויות עיקריות. ראשון, פטור מלא אם ההכנסה החודשית משכר הדירה לא עולה על 5,654 שקלים, תקרה שמתעדכנת מדי שנה בהתאם למדד המחירים לצרכן, אבל היא קפואה כבר שנתיים על רקע הקפאת הרף דבר שכמובן שוחק את הטבת המס.  במסלול זה הכנסות מעל הרף מחויבות לפי המס השולי כפול פעמיים המרחק מהרף. נשמע מורכב, אבל לא מדובר במס משמעותי ואם כן - יש "מסלול חילוץ"  

דיור ציבורי (פורום הדיור הציבורי)דיור ציבורי (פורום הדיור הציבורי)

דיור ציבורי - בישראל זה חלום, באירופה מציאות נגישה

מדיניות של הפקרה? בעוד שהדיור הציבורי בישראל כמעט ולא קיים, בעולם הוא רשת ביטחון חברתית



ענת גלעד |
נושאים בכתבה דיור ציבורי

אלפי משפחות בישראל רק חולמות על קורת גג - במציאות שבה מחירי הדיור מאמירים לשחקים, וכמעט שליש מההכנסה הפנויה של משפחה ממוצעת מושקע בהוצאות מגורים, הדיור הציבורי אמור להיות רשת הביטחון האחרונה עבור האוכלוסיות החלשות ביותר. אולם, עבור אלפי משפחות ישראליות, קורת גג ציבורית נותרה בגדר חלום רחוק. 

בעוד שבמדינות רבות בעולם המערבי הדיור הציבורי מהווה מרכיב דומיננטי בשוק הדיור הכולל, בישראל התמונה עגומה למדי. לאורך העשורים האחרונים, מדינת ישראל נקטה במדיניות עקבית של הזנחה והפרטה, שהובילה לצמצום דרמטי של המלאי הקיים ולהחמרת תנאי הזכאות. הפער בין ישראל לעולם בנושא זה מעולם לא היה גדול יותר, והוא מדיר אלפי משפחות נזקקות מהגשמת הזכות הבסיסית לבית.

נכון לסוף שנת 2024, מלאי הדיור הציבורי בישראל עמד על כ-47,143 יחידות דיור בלבד. מספר זה מהווה כ-1.7% מכלל הדירות במדינה. הנתון משקף צניחה של כ-22% בעשור האחרון, מגמה שנמשכת בשל מכירה מואצת של דירות לדיירים הזכאים אל מול רכישה זעומה של דירות חדשות. אל מול המלאי המצומצם, ממתינות בתור הארוך כ-30 אלף משפחות, קשישים ועולים חדשים.

קריטריוני הזכאות מחמירים 

בשל המחסור החמור בדירות, הקריטריונים לקבלת דיור ציבורי בישראל הפכו לנוקשים ביותר, והם אינם מעודכנים מזה שנים רבות. זוגות ללא ילדים, למשל, עשויים להיות זכאים לסיוע בשכר דירה, אך לא לדירה ציבורית בפועל. 

תנאי הזכאות המרכזיים כוללים:

היעדר בעלות על נכס: המבקשים לא היו מעולם בעלי דירה או חלק מדירה.

מבחני הכנסה ורכוש: יש לעמוד בתקרות הכנסה נמוכות מאוד ובמבחני רכוש מחמירים.

מצב משפחתי ובריאותי: הזכאות ניתנת לרוב רק לאוכלוסיות ספציפיות:

משפחות מרובות ילדים: משפחות עם שלושה ילדים ומעלה.

הורים עצמאיים (חד הוריים): עם שלושה ילדים ומעלה.

קשישים: מקבלי קצבת זקנה עם השלמת הכנסה שאין בבעלותם דירה.

נכים רתוקים לכיסא גלגלים או מקבלי קצבת נכות כללית.

עולים חדשים: זכאות מטופלת דרך משרד העלייה והקליטה ב-15 השנים הראשונות לעלייה.

קריטריונים אלו יוצרים "מלכודת עוני", שכן עלייה קטנה בהכנסה עלולה לשלול זכאות לדירה.