photos

הסוף לפיל הלבן: כך תראה כיכר אתרים החדשה - תכלול מאות דירות וחדרי מלון

רצועת החוף תחובר לשדרות בן גוריון ובמקום ייבנו מגדלים של עד 36 קומות. צפו בהדמיות התכנית
לירן סהר | (7)

האם סוף סוף יוסר הפיל הלבן של כיכר אתרים? הוועדה המקומית תל אביב-יפו החליטה להמליץ היום (ד') פה אחד בישיבתה על הפקדת תכנית בניין עיר חדשה למתחם הכיכר (תא/2020), אשר תאפשר את שיקום הכיכר וחיבור רצועת החוף לשדרות בן גוריון.

התכנית כוללת את הריסת כיכר אתרים הקיימת תוך ביטול שיקוע הכביש, כאשר במקומה יוקמו שלושה מגדלים למלונאות ומגורים וכן מערכת כיכרות ציבוריות עירוניות רחבות ומעברים לציבור, תוך יצירת רצף עירוני וחיבור שדרות בן גוריון לרצועת החוף באמצעות מרחב עירוני פתוח, באופן המבטיח את השתלבות הכיכר במרחב העירוני ובאזור התיירות המתחדש לאורך החוף.

 

שלושת המגדלים יוכלו להיבנות לגובה של עד 36 קומות ממפלס הרחוב, זאת בהתאם לתכנית המתאר כפי שאושרה על ידי הוועדה המחוזית, ויכללו על פי התכנית, עד 340 יחידות דיור למגורים בשטח ממוצע של 80 מ"ר לדירה וכ-600 חדרי מלון. סביב המגדלים, במפלס רחוב הירקון, קובעת התכנית שטחים מגוננים פתוחים לרווחת כלל הציבור, מבנה ציבור על קרקעי וכן שטחי ציבור מבונים רבים מתחת למפלס הכיכר העליון. במפלס הביניים בין הרחוב לטיילת החוף מתוכננת כיכר עירונית מסחרית, כהמשך ישיר של שדרות בן גוריון. בנוסף, כוללת התכנית מערך של מעברי הולכי רגל ורוכבי אופניים.

מספר מקומות החניה יהיה לפי התקן התקף, כאשר בנוסף יוקמו לפחות 355 מקומות חניה ציבוריים בבעלות עירונית.

 

מטרות התכנון:

  • פיתוח והתחדשות האזור ע"י הריסת הכיכר הקיימת על כל מפלסיה והקמת כיכר עירונית פעילה במקומה.
  • תכנון חדש במטרה להפוך את האזור למוקד שוקק חיים ההולם את מיקומו, בתפר שבין העיר לרצועת החוף.
  • יצירת קשר ישיר להולכי רגל ורוכבי אופניים בין העיר לים.
  • הפיכת רחובות הירקון ואליעזר פרי לרחובות עירוניים המאפשרים רצף תנועת הולכי רגל, רוכבי אופניים ורכב ממונע.
  • פתיחת מבטים מכיוון העיר באופן ישיר לים באמצעות הורדת הכיכר.
  • קביעת מערכת שטחים פתוחים לרווחת כלל הציבור, לרבות מעבר ישיר בין שדרות בן גוריון לטיילת החוף.
  • מתן מענה לשטחי הציבור הנדרשים, בין היתר למרינה ולבריכת גורדון הנמצאות בסמוך.
  • תוספת זכויות בניה עד לסך של 80,000 מ"ר שטחים כוללים עבור שימושי מלונאות, מגורים ומסחר.
  • תוספת של כ-5,000 מ"ר שטחים כוללים למבני ציבור. 

כיום כיכר אתרים, בשטח של כ-27 דונם, היא  מכלול של מבנים וכיכר ציבורית שנבנו כמבנה רב תכליתי בן מספר מפלסים, כולל קומת חניה תת-קרקעית, תחנת דלק, מפלסי חנויות מקורים ורחבה ציבורית להולכי רגל. גישת הולכי הרגל לרחבת הכיכר העליונה מתאפשרת דרך רמפה משדרות בן גוריון, שחוסמת את המבט לים מכיוון השדרה. בנוסף לחוסר הנגישות המאפיין את הכיכר, המתחם על כל חלקיו כיום במצב פיזי ירוד וכולל שטחים נטושים ואטומים לצד שטחים שפלשו אליהם. קידום התכנית החדשה יאפשר את פיתוח והתחדשות האזור והפיכתו למוקד ציבורי עירוני שוקק חיים.

 

שטח התכנית- כ-27 דונם

מתכנן- פוסטר ושות' אדריכלים לונדון, ישר אדריכלים

יזם- שותפות נכסי עידית

בעלות- פרטיים, עיריית תל אביב-יפו, חברת אתרים 

קיראו עוד ב"נדל"ן"

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    חוסמים עד הסוף את האויר והנוף לתושבים (ל"ת)
    חיים 08/10/2015 12:58
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מי יודע לענות ? 07/10/2015 18:07
    הגב לתגובה זו
    מה הבתים יהיו שקופים ? המרחב יהיה שייך לציבור הרחב , או לציבור הדיירים יחידי הסגולה בלבד ?
  • 3.
    איציק 07/10/2015 17:57
    הגב לתגובה זו
    במקום להתמקד בתוכנית פינו-בינוי מאסיבית של בנינים שסופם ברעידת אדמה רצינית ידועה מראש (כאן זה לא ברלין) יעסקו בפירוק ופיצוץ בטונאדות כדי לשפץ עוד אתרים שבהם יתגוררו עוד בעלי ממון.
  • מזרח העיר 08/10/2015 08:06
    הגב לתגובה זו
    למה אתה חושב רק על צפון תל אביב מזרח העיר או דרום העיר זקוקים מיידי לפינוי בינוי בנינים בני 65 שנה והכתובת על הקיר
  • איציק 08/10/2015 12:19
    רציתי להדגיש את הניגוד בגלל הקרבה בין כיכר אתרים לבין הצפון הישן.
  • 2.
    שלמי 07/10/2015 16:24
    הגב לתגובה זו
    מראים ירק,עצים מיים ומדשאות,לא מראים את מבני הבטון המכוערים חמישים מטר מקו המים,ולא כפי שבתמונה,תושבי האזור חולדאי הולך להרוס לכם את החיים,ואת איכות החיים.
  • 1.
    עוד מגורים למיליונרים.. לא מעניין.. (ל"ת)
    בן 07/10/2015 12:59
    הגב לתגובה זו
נדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיותנדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיות

בנק ישראל מפרסם הקלות ללוקחי משכנתאות

לאור עלייה בבקשות של משקי בית לאשראי נוסף לדיור, מעבר למשכנתא הראשונה, בנק ישראל מהדק את אופן החישוב של יכולת ההחזר של משקי הבית; בו בזמן, הבנק מעדכן את אופן החישוב של שווי הנכס, בעיקר בהקשרי "מחיר מטרה" ו-"מחיר למשתכן" וכן הגדלת שיעור המימון לדירות זולות

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל משכנתא

בנק ישראל הודיע היום על שורה של צעדים רגולטוריים בשוק האשראי לדיור, לאור מגמת עלייה בנטילת תוספות אשראי לדיור, ובפרט בסמוך ללקיחת משכנתא ראשונה . בבנק ישראל מדגישים כי הצעדים נועדו לשקף בצורה מדויקת יותר את יכולת ההחזר של הלווים, לצמצם סיכוני מינוף עודף, ובו בעת לשמר הקלות שנועדו לאפשר מענה לצרכים פיננסיים שוטפים ועתידיים של משקי הבית. על רגל אחת, ההקלות האלו יאפשר לקחת "הלוואות לכל מטרה" מגובות בדירות כסוג של תוספת למשכנתא. יש הגבלות, אבל אם שיעור המימון לא יגיע ל-70%, אתם יכולים לקחת 200 אלף שקל נוספים. כמו כן, ערך הדירות במחיר למשתכן-דירה בהנחה יחושבו לפי שווי שמאי ולא לפי מחיר העסקה. זה היה כך עד מחיר של 1.8 מיליון שקל (הגבלת מחיר) כעת זה יהיה בלי הגבלה זו, המשמעות: אפשרות לקחת בדירה בהנחה יותר משכנתא. 

הלוואה לכל מטרה היא הלוואה נכונה - היא בריבית טובה וצריך לנצל אותה לפני הלוואות אחרות. אבל יש כאן בעקיפין שחרור של רסן וכספים שיזרמו לשוק - לדירות ובכלל. 

עדכון מגבלת כושר ההחזר 

כאמור, משקי בית רבים לוקחים הלוואות נוספות לדיור, לעיתים במקביל או בסמוך למשכנתא הקיימת, כשהבטוחה היא אותו הנכס. מצב זה מגדיל את החוב הכולל של משקי הבית ועלול לפגוע ביכולתם להתמודד עם שינויים בסביבת הריבית, בהכנסות או בהוצאות בלתי צפויות. לאור זאת, הוחלט לבצע הבהרה רגולטורית מהותית באופן חישוב מגבלת שיעור ההחזר מההכנסה (PTI).

בהתאם להחלטה, בעת נטילת הלוואה נוספת לדיור המובטחת בשעבוד אותו נכס, יחויבו התאגידים הבנקאיים לבחון את ההחזר החודשי בגין כלל ההלוואות הקיימות והחדשות יחד, ולא רק את ההלוואה המבוקשת. כלומר, סך התשלומים החודשיים על כל האשראי לדיור המובטח בנכס יילקח בחשבון לצורך חישוב יכולת ההחזר של משק הבית. בבנק ישראל מציינים כי צעד זה נועד לחזק את ניהול הסיכונים, לשפר את שקיפות המידע לגבי רמת המינוף האמיתית של הלווים, ולמנוע מצב שבו יכולת ההחזר נבחנת באופן חלקי בלבד.

עדכון חישוב שווי הנכס של דירות במחיר מופחת

במקביל, הפיקוח על הבנקים הודיע על עדכון תקרת שווי הנכס לצורך חישוב שיעור המימון (LTV) בהלוואות לרכישת דירה במחיר מופחת. התקרה, שעמדה עד כה על 1.8 מיליון שקל, תעודכן ל-2.1 מיליון שקל, וזאת בהתאמה לעליית מדד המחירים לצרכן מאז נקבעה. עדכון זה נועד לשמר את ההקלה שניתנה לרוכשי דירות במסגרת תוכניות ממשלתיות כגון “מחיר מטרה” ו”מחיר למשתכן”, ולאפשר להם להמשיך ולהסתמך על הערכת שמאי לצורך חישוב שווי הנכס, גם בסביבה של מחירי דיור גבוהים יותר.

שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי באוצר; קרדיט: שלומי יוסף
צילום: שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי באוצר; קרדיט: שלומי יו

האוצר רוצה להחזיר מס שבוטל: קרקע פנויה שוב על הכוונת

צוות מקצועי במשרד האוצר ממליץ להחזיר מס רכוש שנתי על קרקעות שלא נבנו, יותר מ-25 שנה אחרי שבוטל. בדו"ח נכתב כי מדובר ב"צורך פיסקאלי ארוך טווח", על רקע הוצאות המלחמה והעומס התקציבי. לפי ההערכות, המס עשוי להכניס לקופת המדינה עד 12 מיליארד שקל בשנה

עוזי גרסטמן |

אחרי שנים שבהן מס הרכוש נחשב פרק סגור, משרד האוצר מחזיר אותו לשולחן. דו"ח של הצוות לבחינת הטלת מס רכוש על מקרקעין פנויים, שפורסם בימים אלה, קובע כי קיימת הצדקה כלכלית, תקציבית ואף משפטית להחזיר מס שנתי על קרקעות שאינן בנויות. בראש הצוות עמד הכלכלן הראשי במשרד האוצר, ד"ר שמואל אברמזון, והוא פעל מכוח החלטת ממשלה מפברואר 2024.

בדו"ח נקבע במפורש כי ישראל ניצבת בפני מציאות תקציבית חדשה, שמחייבת חשיבה מחדש על מבנה מערכת המס. “רוב חברי הצוות התרשמו כי קיימת הצדקה בהטלה מחדש של מס רכוש על מקרקעין במדינת ישראל”, נכתב בו, וזאת “בעיקר לאור הצרכים הפיסקליים ארוכי הטווח הקשורים למציאות שנוצרה בעקבות מלחמת ‘חרבות ברזל’”. הצוות מוסיף כי מבחינה כלכלית יש “עדיפות להטלת מסי רכוש, בפרט בתחום הנדל״ן, על פני מסים אחרים, ובפרט מסים על הכנסות וצריכה”.

לפי הדו"ח, המס המוצע אינו מס כולל על דירות ומבנים, אלא מס שממוקד בקרקעות פנויות בלבד. “נכון לבחור במודל מיסוי ממוקד מקרקעין פנויים, ולא להטיל מס נוסף על קרקעות שממוסות כבר היום במנגנונים אחרים”, נכתב בסיכום. הכוונה היא לקרקעות שלא נבנו עליהן מבנים, ואינן משמשות לחקלאות פעילה.

הנתונים שמציג הצוות ממחישים את פוטנציאל ההכנסות. שווי הקרקעות הפנויות בישראל נאמד בכ-800 מיליארד שקל, במחירי 2025. מתוכן, כ-500 מיליארד שקל מוחזקים בידי חברות וכ-300 מיליארד שקל בידי משקי בית. לפי החישוב, “בהטלת מס רכוש בשיעור אחיד של 1% נאמד פוטנציאל הגבייה בכ-8 מיליארד שקל לשנה”, ואילו “בשיעור מס של 1.5% נאמד פוטנציאל זה בכ-12 מיליארד שקל”.

הדו"ח חוזר גם להיסטוריה של מס הרכוש בישראל ומסביר מדוע ביטולו נחשב, בדיעבד, טעות. מס הרכוש הופחת בשנת 2000 ל-0%, והוחלף במס מכירה שנגבה בעת מכירת מקרקעין. אלא שגם המס הזה בוטל כעבור שנים אחדות. “ברור כי החלופה למס רכוש לא הוכיחה עצמה כעדיפה עליו”, נכתב בדו"ח, והמשמעות היתה כי “אי החלפתו של מס רכוש לאורך זמן הובילה דה פקטו להחמרת נטל המס על צריכה והכנסות, באופן שפוגע בצמיחה הכלכלית”.