נמל התעופה בתמנע: דניה סיבוס תקים מבנים ב-116 מיליון שקל
התקדמות בהקמת נמל התעופה השני בגודלו בישראל: חברת דניה סיבוס, זרוע הבניה והתשתיות של קבוצת אפריקה ישראל זכתה במכרז נוסף של רשות שדות התעופה, במסגרתו תבצע הקמתם של מספר מבני סמך מורכבים הנדסית בנמל התעופה החדש בתמנע ע"ש אילן ואסף רמון.
זכייה זו של דניה סיבוס מצטרפת למכרז קודם בו זכתה דניה סיבוס להקמת מגדל פיקוח חדש בנתב"ג בשטח כולל של כ-100 מיליון שקל.
רונן גינזבורג, מנכ"ל דניה סיבוס: "הזכייה במכרז להקמת נמל התעופה תמנע תואמת את האסטרטגיה של החברה לכניסה והרחבת תחומי פעילות חדשים בארץ ובעולם הסינרגטיים לפעילותה העסקית אשר טומנים בחובן פוטנציאל עסקי גדול להגדלת מקורות הרווחיות והצפת ערך למשקיעים".
נמל התעופה בתמנע אמור להחליף בשנת 2016 את נמל התעופה באילת. הפרויקט בו זכתה דניה סיבוס מוערך בכ-116 מיליון שקל והוא כולל הקמת מגדל פיקוח בגובה 45 מ"ר, מרכז אנרגיה, מאגרי מים, מנהרת שירות, מבנה שער, מבנה בידוק ביטחוני ומבנה אנטנת שידור. הקמת המבנים תחל עם חתימת החוזה.
נמל התעופה החדש, ימוקם כ-19 ק"מ צפונית לאילת וישמש כנמל תעופה נוסף של מדינת ישראל שצפוי אף להחליף את נמל התעופה באילת. הנמל יתפקד כנמל בינלאומי לטיסות פנים ארציות ולטיסות בינלאומיות, ויכלול מסלול המראות ונחיתות באורך 3,600 מ"ר שיאפשר למטוסי סילון גדולים להמריא ממנו לכל יעד באירופה.
- 564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6
- חצי שנה אחרי: לפידות קפיטל שוב מממשת בדניה סיבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בחודשים הקרובים רשות שדות התעופה עתידה לצאת במכרז גדול נוסף להקמת מבנה הטרמינל, בו צפויה להשתתף דניה סיבוס גם כן. העלות הכוללת להקמת שדה התעופה הבינלאומי בתמנע מוערכת בכ-1.6 מיליארד שקל.
- 3.ש"י 07/10/2014 18:03הגב לתגובה זואם כבר אז שיבנו בית קברות גם למניה
- 2.ש"י 07/10/2014 09:53הגב לתגובה זוהמניה הזו לא תעלה עוד שנים. אתם יודעים כמה מאות מליונים של המניה מחכים בחוץ. הם מחכים לזרוק סחורה. כל פעם שתגיע ל 700 יהיו מימושים והיא שוב תרד. אין למניה כל סיכוי לעלות בטח לא בטווח הקרוב. אני לא רוצה עוד להוסיף את דעת יועצי ההשקות על לב לבייב וזה אינו מוסיף לעליית המניה.
- 1.zvco 01/10/2014 16:10הגב לתגובה זוברכות חמות לשר התחבורה ומנכ"ל רשות שדות התעופה. אם תרצו אין זו אגדה. ברכות לכל העוסקים בפרוייקט.שנה טובה.
- ש"י 07/10/2014 17:59הגב לתגובה זואני אוהב את כלם כולל את אלה שמלקקים את התחת.
רז אברהם. קרדיט: רון כהןמבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית
שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.
עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל
עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים
על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.
ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף
המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.
בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990),
ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים
הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.
הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.
ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח". האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10 אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20 (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.
עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).
