100 בעלי חנויות בתחנה המרכזית החדשה עתרו נגד עיריית תל אביב

העותרים מבקשים מביהמ"ש להורות לוועדות המקומית והמחוזית בת"א לפעול להסדיר את התכנון והרישוי במתחם
לירן סהר |

האם התחנה המרכזית החדשה בתל אביב עשויה להפוך למקרה הולילנד 2? כ-100 בעלי חנויות במתחם הגישו לבית המשפט המחוזי בת"א עתירה מנהלית כנגד עיריית תל אביב, הוועדה המחוזית, משרד התחבורה וגופים רגולטוריים נוספים, בשל המצב השורר מזה שנים רבות במתחם.

בעלי החנויות מבקשים להסדיר את המצב התכנוני והרישויי במתחם, כאשר הבנייה שם נעשתה במקרים רבים בחריגות אדירות של עשרות אלפי מ"ר מעבר לשטחים המותרים, בסיוע/העלמת עין של הרשויות. העותרים מבקשים מבית המשפט להורות לוועדה המקומית והמחוזית לפעול לאלתר להסדיר את התכנון והרישוי במתחם, באופן שיתאים למצב הקיים והבנוי בשטח כך שיוכלו סופסוף לקבל את הנכסים להם הם מחכים עשרות בשנים.

"הרשויות היו מודעות למצב"

בעלי החנויות מאשימים את הרשויות אשר היו מודעות למצב החמור והבלתי חוקי המתרחש מתחת לאפן, ואף סייעו ליצירתו, אך משך עשרות שנים, ולמרות התראות חוזרות ונשנות מצד העותרים ואף למרות דו"ח של מבקר המדינה שניתן בעניין, נמנעות מלפעול בעניין.

בעלי החנויות בתחנה המרכזית שעתרו לבית המשפט בחלקם אנשים מבוגרים וקשי-יום, אשר השקיעו את מיטב כספם ואת מעט חסכונותיהם ברכישת שטח לצרכי מסחר במתחם התחנה המרכזית. חלק אף עברו מהתחנה מרכזית הישנה, לאחר הבטחות וחלומות שלא נתממשו, שטחים אלה איבדו כמעט לחלוטין את ערכם, בשל מחדלים שנעשו על ידי הרשויות, וכיום לא ניתן לעשות בהם כל שימוש והם עומדים כאבן שאין לה הופכין. בנוסף לכך, מרבית חנויות העותרים טרם נמסרו לבעליהם. העותרים תומכים את טענותיהם בחוות דעתו המקיפה של שמאי המקרקעין אריה קמיל.

לפי העתירה, חלק נכבד מבעלי החנויות במתחם התחנה המרכזית, שרכשו שם חנויות לפני כ-50 שנה, מעולם לא זכו להפעיל אותן, בשל מהלכים חריגים ושגויים של מוסדות התכנון, שהתירו הכפלת שטחי הבניה בפועל, ללא בסיס סטטוטורי תכנוני אולם העבירו את ההיתרים שניתנו להם ואפשרו לחברת התחנה בעבר למכור זכויות אלו לקונים חדשים שעובדים בשטח. הדבר יצר מפלצת בטון, אשר חלקים גדולים ממנה בנויים באופן בלתי תקין ואינם משמשים למטרתם אלא עומדים סגורים ונטושים באגפים חסומים ללא שנראה כל פתרון.

לדברי עוה"ד צבי שוב ונפתלי פרידמן, אשר הגישו את העתירה: "כפי שנראה, גם תכנית המתאר החדשה לעיר, תא 5000 שהופקדה לאחרונה להתנגדויות ולמעשה דנה בהעברת התחנה ופינוייה, אינה מביאה את הפתרון המיוחל למתחם סבוך ומסוכסך זה, לא בטווח הקרוב, ולצערנו אף לא בטווח הרחוק, ולכן יש להכניס בה התייחסות ופתרון ועל כן יש לנסות לנצל את התכנית כבר עכשיו עוד בשלבי התכנון המקדמיים על מנת לנסות לקדם פתרון, זמני וקבוע יחד עם הרשויות, במטרה להביא מזור לפצעיהם הפתוחים מזה עשרות שנים של בעלי החנויות".

בעלים אלו הגישו באמצעות עורכי הדין התנגדות להצעת התכנית בניסיון להגדיל את הזכויות על מנת שניתן יהא להגיע לפתרון, התנגדות שלוותה בחוות דעת של מר אריה קמיל, שמאי מקרקעין.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

יש לציין כי בבית המשפט המחוזי בלוד מתנהל תיק בו ביקשה חברת התחנה המרכזית שבשליטת קובי מימון הקפאת הליכים בשל חובות ולבצע רכישה של התחנה דרך גוף אחר ומונו נאמנים לחברה, בקרוב יידון בית המשפט שלפירוק בבקשה זו ואף גם שם יידון עתיד התחנה שנראה כי תעסיק את בתי המשפט וועדות התכנון עוד שנים רבות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

משכירי דירות שמעלימים מס - המפקחים של מס הכנסה בדרך אליכם

על ההתקדמות של רשות המסים בבדיקת כל משכירי הדירות בארץ, איך זה ירים את הגבייה ומי בעצם צריך לשלם מס על שכר דירה ולמה עם מיסוי כל כך נמוך יש המוני מעלימים? 

צלי אהרון |

משכירי הדירות נהנים ממס נמוך במיוחד. פרקטית הם לא משלמים מס עד רף של כ-5,600 שקלים. אם שכר הדירה שהם מקבלים גבוה יותר הם יכולים לשלם 10% בלבד ויש גם דרך ביניים שבפועל יכולה אפילו לבטא מס נמוך מ-10% (תשלום מס על החריגה מהתקרה כפול שתיים). אם השכרת הדירות אצל הנישום היא עסק - אז המס הוא מס עסקי, אבל גם כאן, התפתחו פרקטיקות שמחלצות את העוסקים מהגדרת עסק - רק בישראל - משכיר 8 דירות וטוען שזה לא עסק כדי להתחמק ממסים; מה קבע בית המשפט?.

רשות המסים פועלת להעלות את המס על שכר דירה, אבל ללא הצלחה. גם אם היא עוברת את שר האוצר היא מגיעה לוועדת הכספים ושם הניסיון מסוכל פעם אחר פעם. יש לובי חזק מאוד שלא להעלות שכר דירה. יש אנשים חזקים שם למעלה עם מספר דירות שלא מוכנים שיזיזו להם את הגבינה, גם אם המדינה צריכה כספים, גם אם זה זמן מלחמה. 

וכך נשארים עם מס נמוך במיוחד וגם את המס הנמוך הזה יש רבים שלא משלמים. למה? האמת היא שאין תשובה. פשוט - ככה. זה השתרש שנים, ולמה לשלם אם אפשר שלא. מצד אחד רשות המסים תופסת הרבה מעלימים אבל כשאנחנו בודקים מה הקנס שהם משלמים והאם זה מרתיע את המעלימים, אנחנו מקבלים קנסות לא גבוהים והרתעה לא ממש אפקטיבית - משכירים דירה ולא מדווחים? כך רשות המסים מענישה.

במקביל, מנסים ברשות המסים להגיע לחבות מלאה של משכירי דירות. גם לכאלו שלא צריכים לשלם. זה יוביל לאנשים רבים שחושבים שהם לא  צריכים לשלם, זה יציף מקרים של דירות בירושה שעדין לא עברו בטאבו, זה יציף המון מעלימים וכסף שצריך לשלם לרשות המס. אלא שגם את חובת הדיווח וועדת הכספים לא מאשרת. שוב, אותו משה גפני שהיה יו"ר הוועדה התעקש שלא להעביר את ההוראה הזו.

וזה השאיר את רשות המסים עם מסקנה אחת - צריך לעבוד קשה כדי לאתר את המעלימים, צריך לחבר את המידע עם מקורות מידע נוספים - רשם הירושות, טאבו ועוד. וככה מגיעים ברשות לדטהבייס כל כך חשוב.

רמת גן
צילום: בלי קרדיט

השבחה מהירה של 700 אלף שקל על דירה של 2.2 מיליון שקל

בעלי דירות שנפגעו במלחמה יוכלו למכור אותן במחיר של דירה חדשה גם אם מדובר על דירה של 60 שנים; המסקנה - יוכלו לקבל עשרות אחוזים של השבחה מהירה על הנכסים

צלי אהרון |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

תזכיר חוק חדש מציע לבעלי דירות שנפגעו במלחמת "עם כלביא" לקבל שומה לפי מחיר דירה חדשה באזור. מדובר על תוספת מאוד משמעותית לשווי בדירות הישנות, אפילו סדר גודל של 50%-30%. דירה ישנה ברמת גן (של כ-60 שנים) עם 2.5 חדרים שניסו למכור אותה לפני המלחמה ב-2.2 מיליון שקל, "תימכר" למדינה בשווי מוערך של כ-2.9 מיליון שקל. אז למה המדינה מציעה זאת? כדי לתת לאלו שלא מעוניינים בהתחדשות עירונית תחליף ראוי, למנוע התנגדויות לתוכנית התחדשות עירונית ולצאת לדרך במהירות עם התחדשות עירונית באזורים שנפגעו.  

המלחמה מול איראן ביוני פגעה בסדר גודל של 1,500 מבנים. חלק מהפגיעות הן כאלו שניתן לתקן, חלק שניתן לתקן אבל קשה וחלק שאי אפשר לתקן. במקומות רבים מתדיינים הדיירים אם ללכת על התחדשות עירונית במסלול מואץ או לתקן את הפגיעה. המדינה רוצה התחדשות, והיא מציעה מתנה לאלו שמתנגדים - קחו את הכסף עכשיו ולפי שווי של דירה חדשה.  

על פי התזכיר החדש בעלי דירות שנהרסו או נפגעו קשות יוכלו למכור את הנכס בשווי של דירה חדשה דומה באותו אזור ולא כמו שהיה בעבר בהתאם לשומה המבוססת על מצב הדירה המיושנת. במקביל המדינה תספק מסלול מואץ להתחדשות עירונית באזור מסלול מזורז: היתרים עד 120 יום במקום שנים. הכל יהיה זריז יותר, העיקר להתגבר על הטראומה. שומות יסופקו תוך 30 יום, ויהיו גם הקלות מס ליזמים. 

מה כדאי לבחור?

זה כמובן עניין אישי. לקבל השבחה של לפחות 30% זה כמובן מצוין, אבל קחו בחשבון שאם אתם תהיו במסגרת התחדשות עירונית זאת יכולה להיות השבחה גדולה עוד יותר כי אז תקבלו עוד שטח לדירה ולרוב עוד חצי חדר-חדר. השווי של הדירה יהיה יותר גבוה, אבל יש את הסיכון בגלל הזמן. תצטרכו לחכות תקופה לא קצרה ובינתיים לגור בשכירות (שתמומן על ידי היזם).

כדאי גם לקחת בחשבון שהאזור כנראה ישביח, כי מדובר על כמות משמעותית של בניינים שנפגעו (בדר"כ) במתחם מסוים והיקף ההתחדשות יהיה משמעותי וזה ישביח את השכונה-אזור.