ריבלין: "אם הייתי צריך לעבור לדרום עם הילדים שלי הייתי מודאג"

כך אמר הח"כ בדיון בנושא תקצוב העברת מחנות צה"ל לנגב. בנצי ליברמן: "לא נעביר למשרד הביטחון מקדמה עד שמחנות צה"ל במרכז לא ישווקו
לירן סהר | (1)

"לא נעביר למשרד הביטחון מקדמה עד שמחנות צה"ל במרכז לא ישווקו", כך אמר היום (א') מנכ"ל מנהל מקרקעי ישראל בנצי ליברמן בדיון שנערך בוועדת המשנה לבחינת מערכת הביטחון בוועדת החוץ והביטחון.

לדבריו, "בכדי שניתן יהיה להתחיל להעביר למשרד הביטחון מקדמה בסך 3 מיליארד שקלים לטובת מימון הפרויקטים השונים הקשורים במעבר צה"ל לנגב, משרד הביטחון חייב להתחיל לקדם באופן מידי את פינוי מחנות צה"ל הפרוסים במרכז כך שניתן יהיה לשווק אותן לצורך מימון המקדמה. מהלך זה בשלב הנוכחי טרם התחיל ועל כן מנהל מקרקעי ישראל לא העביר את המקדמה".

צה"ל: "אין בכוונת המשרד לפנות בשלב הנוכחי את מחנות צה"ל במרכז"

נציגת צה"ל בדיון אל"מ אורלי שטרן השיבה בעניין זה כי על פי תוכנית משרד הביטחון, אין בכוונת המשרד לפנות בשלב הנוכחי את מחנות צה"ל במרכז הארץ הפרוסים על אותם שטחים יקרים מבחינה נדל"נית כמו מחנה צריפין או תל השומר. "מבחינת צה"ל המתווה המימוני, על פי החלטת הממשלה לפרויקט זה, הוא בינוי פיצוי ולא כפי שמקובל, פינוי פיצוי. גם אם מחנות צה"ל ממוקמים היום באזורים היקרים של מרכז הארץ, ההוצאות על ארנונה צפויות לגדול משמעותית לאחר המעבר לדרום. הוצאה זו תבוא לידי ביטוי בתקציב הביטחון."

ראש המנהלת במשרד הביטחון חזי משיטה ציין כי אם המדינה לא תערך נכון לקראת הגעתן של המשפחות הצעירות בעיקר בתחום המגורים אך גם בהיבט התעסוקתי התחבורתי והבריאותי, הדבר עלול לפגוע במהלך כולו כולל בתושבי הדרום עצמם ששכר הדירה שלהם עלול לעלות. משיטה הוסיף כי קידום הפרויקט מותנה בשת"פ שבין הציר הצבאי והאזרחי גם יחד.

יו"ר ועדת המשנה ח"כ ריבלין התייחס למחלוקת ואמר כי "יש כאן מספר לא מבוטל של בגים בתוכנית בהיבט התקצובי מאחר ומשרד הביטחון מתכנן את היציאה למהלך על בסיס המקדמה ממנהל מקרקעי ישראל בעוד שהמנהל לא מתכוון להעביר את הכסף כל זמן שצה"ל לא מפנה את הבסיסים מרכז הארץ. עוד הוסיף ח"כ ריבלין כי במצב הנוכחי כשיש משפחות צעירות שכבר בזמן הקרוב אמורות לקבל החלטה אם לעבור לדרום, אם אלו היו הילדים שלי אני הייתי מודאג. ח"כ ריבלין הבהיר למשתתפים כי בעוד שלושה חודשים תתקיים ישיבת מעקב וכן סיור בשטח.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ברק 20/01/2014 12:03
    הגב לתגובה זו
    זאת שלילה כפולה. "לא נעביר למשרד הביטחון מקדמה עד שמחנות צה"ל במרכז לא ישווקו" הוא התכוון ל- "לא נעביר למשרד הביטחון מקדמה עד שמחנות צה"ל במרכז ישווקו".
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

חובת דיווח על הכנסות משכר דירה: בעד ונגד והסיכויים להצלחה

כמה משכירים מעלימים הכנסות שכירות, למה להעלים אם המס כל כך נמוך? וגם - איך רשות המס תופסת משכירי דירות שלא מדווחים? 

אדיר בן עמי |

משרד האוצר ורשות המסים בישראל מקדמים חובת דיווח גורפת על כל הכנסות משכר דירה, כולל אלה הפטורות ממס. ההצעה מופיעה בטיוטת חוק ההסדרים הנלווה לתקציב. המטרה היא הקמת רשם שכירויות לאומי, שיאסוף נתונים על כל עסקאות השכרה, כולל פרטי הנכס, השוכר וההכנסה. כיום, בעלי דירות שמכניסים עד לרף הפטור -  5,654 שקלים לחודש משכר דירה פטורים ממס ואינם מחויבים בדיווח. מעל סכום זה, קיימת חבות מס, אך רבים נמנעים מדיווח ומתשלום למס הכנסה. זה מקומם מאוד כי מדובר במס נמוך במיוחד. לא רק שיש אפליה לטובת משקיעים בדירות להשכרה לעומת משקיעים בשוק ההון, אלא שגם את המס הנמוך שהם צריכים לשלם - חלקם לא משלמים. 


העלמות מס במיליארדים

רשות המסים יודעת שעצם חובת הדיווח תגרום לאלפים לדווח באופן אקטיבי ולשלם באופן אקטיבי. הם כבר לא יוכלו להגיד - לא ידענו, חשבנו ש...הם חייבים לדווח וזה שלב אקטיבי שיחייב אותם לשלם. מעבר לכך, מיפוי שוק השכירות  יציף מחבואי מס - דירות רבות שנמצאות בידי היורשים או שעדיין  רשומות על הנפטרים ומושכרות בלי לשלם מס, דירות ששכר הדירה עליהן הוא לא ריאלי - דירה בת"א של 5 חדרים בשכר דירה של 5,500 שקל - רשות המסים תאתר הברחות מסים, טריקים ושטיקים של הציבור ולכן היא רוצה מאוד את הדיווח, והיא צודקת.    

 ההצעה מבקשת לבטל את הפטור הקיים  מדיווח, כך שכל משכיר יגיש הצהרה שנתית מקוונת עד סוף אפריל של השנה הבאה. הדיווח יהיה פשוט, דומה לטופס 6111 הקיים, ולא ידרוש דוח מס שנתי מלא אלא אם כן קיימת חבות מס. ההצעה צפויה להשפיע על כ-500 אלף משכירים בישראל, שמחזיקים בכ-700-800 אלף דירות מושכרות. 

שוק השכירות מגלגל  מעל 70 מיליארד שקל בשנה, אך העלמות המס מוערכות בכ-3-4 מיליארד שקל. רשות המסים המנוהלת על ידי שי אהרונוביץ' הגבירה בשנתיים האחרונות אכיפה באמצעות בדיקות פיזיות, והצלבות מידע בין רשם המקרקעין, רשם הירושות ומאגרי בנקים. אותרו רבבות מעלימים שהעלימו מעל 2 מיליארד שקלים  רשות המסים ממשיכה לאתר משכירים שבורחים מתשלום מס, אבל דיווח מלא כמובן יביא לקיצור דרך.  

שלושה מסלולי מיסוי

מסלולי המיסוי הנוכחיים כוללים שלוש אפשרויות עיקריות. ראשון, פטור מלא אם ההכנסה החודשית משכר הדירה לא עולה על 5,654 שקלים, תקרה שמתעדכנת מדי שנה בהתאם למדד המחירים לצרכן, אבל היא קפואה כבר שנתיים על רקע הקפאת הרף דבר שכמובן שוחק את הטבת המס.  במסלול זה הכנסות מעל הרף מחויבות לפי המס השולי כפול פעמיים המרחק מהרף. נשמע מורכב, אבל לא מדובר במס משמעותי ואם כן - יש "מסלול חילוץ"  

התחדשות עירונית
צילום: ליאור פתאל

בונים על התחדשות עירונית? תקבלו הרבה פחות ממה שחשבתם; על המשבר הגדול בהתחדשות

התחדשות עירונית אמורה היתה לפתור חלקית את בעיית המגורים, אבל תמונת המצב במרכז קשה - פרויקטים נתקעו בגלל ירידות המחירים, הקבלנים רוצים (ויכולים) להעביר פרויקטים לאחרים והתמורות שקיבלו הדיירים יורדות

ענת גלעד |
נושאים בכתבה התחדשות עירונית

ענף ההתחדשות העירונית עובר טלטלה כלכלית משמעותית: למרות עלייה בהיקפי הפעילות, רווחיות השחקנים הצטמצמה, ועשרות חברות מחפשות קונה לפעילות הזו. הן לא רוצות להמשיך - הרווחיות התכווצה בגלל ירידית המחירים, המימון עלה. מסתבר שהן יכולות לסגת מהפרויקט, ולהשאיר את הדיירים תקועים באמצע ההכנסות. יש פרויקטים שעובדים עליהם כבר 4-5 שנים והיזם אמר - "אני צריך להוריד את שטח הדירות ולעשות עוד שינויים, אחרת אי אפשר להמשיך, זה לא כלכלי". הדיירים אמרו - "אבל יש הסכם"  אבל היזם הראה להם שההסכם מאפשר נסיגה בהינתן שינויים מסוימים.  

כל הסכם לגופו, אבל בשטח יש עשרות רבות של פרויקטים שמחפשים "אבא". היזם המקורי רוצה למכור. זה גורם לשני דברים - הדיירים יצטרכו לחכות לדירה הרבה יותר זמן ממה שהעריכו. והם יקבלו תמורות נמוכות יותר משמעותית. כשהם מדברים עם יזמים חדשים הם מבינים שמה שהיה לא יהיה. אלו שהצליחו להיות בתחילת הדרך של ההתחדשות העירונית הרוויחו בגדול. כעת, ההשבחה תהיה נמוכה יותר. 

ירידות מחירים במרכז 

הגאות שהיתה במחירי הדירות במרכז קידמה מאוד את תחום ההתחדשות ודגש על תמ"א באזור המרכז כשרווחיות של הקלבנים נמדדה בעבר בשיעורים של כ־20% ואף יותר. היזמים גם נהנו מעליית מחירים מתמדת תוך כדי תנועה.

בשנה האחרונה התמונה השתנתה: המחירים במרכז ירדו בין 5% ל-10%.  הירידה הזו משנה לחלוטין את התחשיב של היזמים. בפרויקטים מרכזיים רבים הרווחיות יורדת לכ־10% ואף פחות.

ההשפעה של ירידות מחירים מלווה במורכבות התפעולית של תמ"א 38/1 שרק הולכת והופכת למורכבת יותר.  העבודה מבוצעת בתוך מבנים קיימים לרוב עם מגורים פעילים, וזה מורכב, כשבתל אביב המורכבות כפולה - יש אזורים שלא ניתן לעבוד בהם על רקע עבודות תשתית גדולות.