אושרה תכנית להגדלת היצע הדירות להשכרה בפריפריה - מה היא כוללת?

לפי התכנית יינתן סבסוד שכ"ד לרוכשי דירות בנגב ובגליל הממתינים להשלמת דירתם ויאותרו מבני ציבור נטושים אשר ישופצו למטרת השכרה
לירן סהר | (3)

קבינט הדיור אישר היום (ב ) את התוכנית להגדלת היצע הדיור בנגב ובגליל ולעידוד ההתיישבות באזור בעלות של כ-110 מיליון שקל.

לראשונה תשתתף המדינה, באמצעות המשרד לפיתוח הנגב והגליל, בבניית דיור להשכרה. רשויות עירוניות בנגב ובגליל אשר ירצו לבנות דיור להשכרה, יקבלו תמיכה מהמדינה באמצעות השתתפות בעלויות הבנייה עצמה, הדבר יעודד רשויות ויזמים להשקיע בבניה להשכרה.

על פי התכנית, יינתן סבסוד שכר דירה למאות משפחות ויחידים אשר רכשו דירות בהתיישבות העירונית בנגב ובגליל. הטבה זו תינתן על ידי השתתפות בשכר דירה בגובה של 800 עד 1,200 שקל לתקופה של עד שנתיים. ההטבה תינתן לרוכשים דירה ראשונה בלבד אשר מתגוררים או עוברים להתגורר בנגב ובגליל.

מבנים נטושים יוסבו למגורים

פרויקט נוסף אשר יספק פתרונות מגורים להשכרה בזמן קצר ובעלות נמוכה ייעשה באמצעות איתור מבני ציבור נטושים, שיפוצם והסבתם למגורים מוזלים. המשרד לפיתוח הנגב והגליל יסייע לרשויות ולגרעינים בשיפוץ המבנים. להערכת המשרד לפיתוח הנגב והגליל, מהלך זה יגדיל את שוק הדיור בנגב ובגליל בעוד מאות יחידות דיור להשכרה ויאפשר לצעירים להתיישב באזורים אלו.

באשר להתיישבות הכפרית, אומץ מודל "בתי אגודה" לפיו רשות מקרקעי ישראל תאפשר לרשות להקצות עד 7 מגרשי בנייה למגורים לצורך בניית יחידות דיור אשר יושכרו למתיישבים עם אפשרות לרכישה בהמשך. על פי המודל, האגודה מחויבת להשתמש בכספי כל יחידת דיור שתימכר לטובת בניית יחידת דיור חדשה להשכרה. בכך, המודל מאפשר יצירת דיור להשכרה באופן עקבי גם בהתיישבות הכפרית. ההטבה המשמעותית לשוכרים היא בכך שתשלומי השכירות ששילמו במשך אותה תקופה, ייחשבו כחלק מההון העצמי שלהם בעת רכישת יחידת הדיור.

לפיד: "חלק מתכניתנו לייצר מלאי דירות להשכרה"

שר האוצר ויו"ר קבינט הדיור, יאיר לפיד אמר כי "מדובר במהלך המהווה חלק חשוב בתכניתנו לייצר מלאי מספק של דיור להשכרה ודיור בר השגה בכל רחבי הארץ. הפרויקטים אשר נכללים בתכנית יסייעו לפיתוח הנגב והגליל ולתמרוץ מעבר אוכלוסיות חזקות לפריפריה".

השר לפיתוח הנגב והגליל סילבן שלום: "ההחלטה שהתקבלה היום בקבינט הדיור היא בשורה משמעותית אשר תשנה את מפת הדיור בנגב ובגליל. התכנית מתבססת על מודלים אשר ייצרו בזמן קצר יחסית דיור להשכרה בהתיישבות העירונית והכפרית ובכך תיתן מענה לביקוש ההולך וגדל לדיור להשכרה באזורים אלו. ההטבות הכלולות בתכנית יפחיתו את העומס הכלכלי על המשפחות והצעירים, ויאפשרו להם לעבור להתיישב בנגב ובגליל. מדובר בצעד נוסף וחשוב בדרך להבאת 300 אלף תושבים חדשים לנגב ולגליל בעשור הקרוב."

נחמה בוגין: "איני מאמינה בהצלחת התכנית"

בני קרת, מנכ"ל אזימוט, אומר: "מדובר בתכנית חשובה מאוד למדינת ישראל שיכולה לסייע בפיזור האוכלוסייה ובהקטנת הצפיפות במרכז הארץ. לדעתי התכנית החדשה של קבינט הדיור מהווה בדיוק את התמריץ הנוסף כדי לגרום לאוכלוסייה חזקה, צעירה ויצרנית לעבור לאזור הנגב והגליל ולשנות את המושג האנתרופולוגי של הפריפריה - להפוך אותה לחזקה יותר מבחינה חברתית וכלכלית. מענקי ותמריצי דיור שונים , כמענק שניתן בירושלים לרוכשי דירות בגובה 100,000 שקל, מענקי הסתגלות והקלות שונות בשכר הדירה יסייעו מאוד לחזק את אזורים אלה".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

לדברי שמאית המקרקעין והמשפטנית נחמה בוגין: "מתן הטבות ועידוד התיישבות בפריפריה הינו צעד חשוב ונכון. איני מאמינה בהצלחת התכנית, אך במידה ואכן תצליח כמתוכנן ותמשוך כ 300 אלף תושבי מרכז להעתיק את מגוריהם לפריפריה, השפעתה תורגש בצמצום הפער בין ההיצע לביקוש באזור המרכז אשר יביא להתייצבות במחירי הדירות."

לפי בוגין, אין זה מספיק להתמקד בפתרונות להשכרה בלבד וצריך לעודד את הקבלנים לבנות בפריפריה ולהגדיל את היצע הדירות למכירה. "הטבות לקבלנים יוכלו לאפשר את שיווק הדירות החדשות במחיר אטרקטיבי ולעודד את המעבר לאזורים המרוחקים. ובאשר לציבור, יש להעניק הטבות יעילות למי שבוחר לעבור ולגור בפריפריה, כשלצד סיוע לתושבים החדשים יש לשים כמטרה גם את חיזוק האוכלוסייה הקיימת. על כן, לצד פתרונות הדיור, על המדינה לדאוג גם למקומות תעסוקה, מסחר, בילוי ופנאי לתושבים החדשים והותיקים, שכן ללא תשתיות אלה יהיה הפיתוח איטי יחסית ותוצאות הגעתה של אוכלוסיה גדולה וחזקה, יורגשו באופן פחות בולט".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    סתם אזרח 02/09/2013 19:45
    הגב לתגובה זו
    לבנות בפריפריה זה נחמד אבל כל העבודה והעסקים נמצאים במרכז. אין תחבורה נורמלית ולהגיע מרמת גן למרכז תל אביב לוקח ביום טוב 30 דקות אז מחוץ לגוש דן זה בכלל סיוט. איך אנשים יגיעו לעבודה? או שידאגו לעודד עבודה איכותית בפריפריה או שידאגו לתחבורה מעולה למרכז עם פיזור טוב בכל הנקודות או שיבנו במרכז דירות. זה כל כך פשוט ומובן
  • 2.
    כרמיאלי 02/09/2013 18:06
    הגב לתגובה זו
    לא שפוי מיליון שקל לדירה???. רק קבלן אחד בונה ומחזיק את העיר בביצים שרק לפני שלוש שנים מכרו אותה דירה בחצי לפיד קדימה נראה אותך בונה שכונה חדשה בכרמיאל שזקוקה לבניה דחוף
  • 1.
    לפיד לא מוותר 02/09/2013 16:09
    הגב לתגובה זו
    אין לו בעיה לגור כל חייו בשכירות ועוד ישאר לו כסף אבל למסכנים זה הנצחת העוני . מי אלה שהצביעו עבורו? ולמה הם לא מפגינים נגדו?
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

חובת דיווח על הכנסות משכר דירה: בעד ונגד והסיכויים להצלחה

כמה משכירים מעלימים הכנסות שכירות, למה להעלים אם המס כל כך נמוך? וגם - איך רשות המס תופסת משכירי דירות שלא מדווחים? 

אדיר בן עמי |

משרד האוצר ורשות המסים בישראל מקדמים חובת דיווח גורפת על כל הכנסות משכר דירה, כולל אלה הפטורות ממס. ההצעה מופיעה בטיוטת חוק ההסדרים הנלווה לתקציב. המטרה היא הקמת רשם שכירויות לאומי, שיאסוף נתונים על כל עסקאות השכרה, כולל פרטי הנכס, השוכר וההכנסה. כיום, בעלי דירות שמכניסים עד לרף הפטור -  5,654 שקלים לחודש משכר דירה פטורים ממס ואינם מחויבים בדיווח. מעל סכום זה, קיימת חבות מס, אך רבים נמנעים מדיווח ומתשלום למס הכנסה. זה מקומם מאוד כי מדובר במס נמוך במיוחד. לא רק שיש אפליה לטובת משקיעים בדירות להשכרה לעומת משקיעים בשוק ההון, אלא שגם את המס הנמוך שהם צריכים לשלם - חלקם לא משלמים. 


העלמות מס במיליארדים

רשות המסים יודעת שעצם חובת הדיווח תגרום לאלפים לדווח באופן אקטיבי ולשלם באופן אקטיבי. הם כבר לא יוכלו להגיד - לא ידענו, חשבנו ש...הם חייבים לדווח וזה שלב אקטיבי שיחייב אותם לשלם. מעבר לכך, מיפוי שוק השכירות  יציף מחבואי מס - דירות רבות שנמצאות בידי היורשים או שעדיין  רשומות על הנפטרים ומושכרות בלי לשלם מס, דירות ששכר הדירה עליהן הוא לא ריאלי - דירה בת"א של 5 חדרים בשכר דירה של 5,500 שקל - רשות המסים תאתר הברחות מסים, טריקים ושטיקים של הציבור ולכן היא רוצה מאוד את הדיווח, והיא צודקת.    

 ההצעה מבקשת לבטל את הפטור הקיים  מדיווח, כך שכל משכיר יגיש הצהרה שנתית מקוונת עד סוף אפריל של השנה הבאה. הדיווח יהיה פשוט, דומה לטופס 6111 הקיים, ולא ידרוש דוח מס שנתי מלא אלא אם כן קיימת חבות מס. ההצעה צפויה להשפיע על כ-500 אלף משכירים בישראל, שמחזיקים בכ-700-800 אלף דירות מושכרות. 

שוק השכירות מגלגל  מעל 70 מיליארד שקל בשנה, אך העלמות המס מוערכות בכ-3-4 מיליארד שקל. רשות המסים המנוהלת על ידי שי אהרונוביץ' הגבירה בשנתיים האחרונות אכיפה באמצעות בדיקות פיזיות, והצלבות מידע בין רשם המקרקעין, רשם הירושות ומאגרי בנקים. אותרו רבבות מעלימים שהעלימו מעל 2 מיליארד שקלים  רשות המסים ממשיכה לאתר משכירים שבורחים מתשלום מס, אבל דיווח מלא כמובן יביא לקיצור דרך.  

שלושה מסלולי מיסוי

מסלולי המיסוי הנוכחיים כוללים שלוש אפשרויות עיקריות. ראשון, פטור מלא אם ההכנסה החודשית משכר הדירה לא עולה על 5,654 שקלים, תקרה שמתעדכנת מדי שנה בהתאם למדד המחירים לצרכן, אבל היא קפואה כבר שנתיים על רקע הקפאת הרף דבר שכמובן שוחק את הטבת המס.  במסלול זה הכנסות מעל הרף מחויבות לפי המס השולי כפול פעמיים המרחק מהרף. נשמע מורכב, אבל לא מדובר במס משמעותי ואם כן - יש "מסלול חילוץ"  

דיור ציבורי (פורום הדיור הציבורי)דיור ציבורי (פורום הדיור הציבורי)

דיור ציבורי - בישראל זה חלום, באירופה מציאות נגישה

מדיניות של הפקרה? בעוד שהדיור הציבורי בישראל כמעט ולא קיים, בעולם הוא רשת ביטחון חברתית



ענת גלעד |
נושאים בכתבה דיור ציבורי

אלפי משפחות בישראל רק חולמות על קורת גג - במציאות שבה מחירי הדיור מאמירים לשחקים, וכמעט שליש מההכנסה הפנויה של משפחה ממוצעת מושקע בהוצאות מגורים, הדיור הציבורי אמור להיות רשת הביטחון האחרונה עבור האוכלוסיות החלשות ביותר. אולם, עבור אלפי משפחות ישראליות, קורת גג ציבורית נותרה בגדר חלום רחוק. 

בעוד שבמדינות רבות בעולם המערבי הדיור הציבורי מהווה מרכיב דומיננטי בשוק הדיור הכולל, בישראל התמונה עגומה למדי. לאורך העשורים האחרונים, מדינת ישראל נקטה במדיניות עקבית של הזנחה והפרטה, שהובילה לצמצום דרמטי של המלאי הקיים ולהחמרת תנאי הזכאות. הפער בין ישראל לעולם בנושא זה מעולם לא היה גדול יותר, והוא מדיר אלפי משפחות נזקקות מהגשמת הזכות הבסיסית לבית.

נכון לסוף שנת 2024, מלאי הדיור הציבורי בישראל עמד על כ-47,143 יחידות דיור בלבד. מספר זה מהווה כ-1.7% מכלל הדירות במדינה. הנתון משקף צניחה של כ-22% בעשור האחרון, מגמה שנמשכת בשל מכירה מואצת של דירות לדיירים הזכאים אל מול רכישה זעומה של דירות חדשות. אל מול המלאי המצומצם, ממתינות בתור הארוך כ-30 אלף משפחות, קשישים ועולים חדשים.

קריטריוני הזכאות מחמירים 

בשל המחסור החמור בדירות, הקריטריונים לקבלת דיור ציבורי בישראל הפכו לנוקשים ביותר, והם אינם מעודכנים מזה שנים רבות. זוגות ללא ילדים, למשל, עשויים להיות זכאים לסיוע בשכר דירה, אך לא לדירה ציבורית בפועל. 

תנאי הזכאות המרכזיים כוללים:

היעדר בעלות על נכס: המבקשים לא היו מעולם בעלי דירה או חלק מדירה.

מבחני הכנסה ורכוש: יש לעמוד בתקרות הכנסה נמוכות מאוד ובמבחני רכוש מחמירים.

מצב משפחתי ובריאותי: הזכאות ניתנת לרוב רק לאוכלוסיות ספציפיות:

משפחות מרובות ילדים: משפחות עם שלושה ילדים ומעלה.

הורים עצמאיים (חד הוריים): עם שלושה ילדים ומעלה.

קשישים: מקבלי קצבת זקנה עם השלמת הכנסה שאין בבעלותם דירה.

נכים רתוקים לכיסא גלגלים או מקבלי קצבת נכות כללית.

עולים חדשים: זכאות מטופלת דרך משרד העלייה והקליטה ב-15 השנים הראשונות לעלייה.

קריטריונים אלו יוצרים "מלכודת עוני", שכן עלייה קטנה בהכנסה עלולה לשלול זכאות לדירה.