במחיר פריפריה: היכן בת"א תימכר דירת 4 חד' חדשה ב-1.1 מיליון ש'?

חברת חלמיש תקים את הפרויקט בדרום תל אביב ובתמורות שתקבל תרכוש 100 דירות עבור זכאי הדיור הציבורי בעיר
לירן סהר | (3)

הוועדה המקומית תל אביב-יפו אישרה היום (ד') להפקיד את תכנית דרום מתחם הגדנ"ע, הכוללת כ-300 יחידות דיור. חברת חלמיש תקים את הפרויקט ומהרווחים תרכוש כ-100 דירות לטובת הדיור הציבורי בעיר. כיום ממתינים בתל אביב-יפו כ-250-300 זכאי דיור ציבורי לפתרון דיור. ההמתנה רבת השנים נובעת ממחסור בדיור ציבורי ובאמצעות הסכם זה תוכל חלמיש לספק פתרונות דיור לזכאים.

אישור התכנית מאפשר את מימוש ההסכם אשר נחתם בחודש מארס 2013 בין יו"ר חלמיש, רחל תורג'מן לבין החשב הכללי באוצר, אושיק בן עטר והמנכ"ל לשעבר, משרד השיכון מרדכי מרדכי, במסגרתו תיזום החברה בניית כ-300 יח"ד חדשות בפרויקט חדש למגורים שתקים במתחם "הגדנ"ע" בשכונת נווה עופר. 15 יחידות דיור מתוך 300 הדירות יוקצו לדיור סוציאלי ושאר הדירות לזכאי משרד הבינוי והשיכון (חסרי דירה) לתושבי תל אביב-יפו . באמצעות התמורות מפרויקט זה תרכוש חלמיש את 100 הדירות.

18 בניינים בני 5 עד 6 קומות

תכנית דרום הגדנ"ע כוללת הוספת יחידות דיור מגוונות בגדלים שבין 5-3 חדרים, בשטח עיקרי ממוצע של 85 מ"ר ליחידת דיור. השכונה החדשה תכלול 18 בנייני מגורים בני 5 עד 6 קומות, שיתפרסו על פני 3 מגרשים סמוכים. קידום התכנית נעשה כחלק מפעילות העירייה בתחום הדיור לקידום והאצת התכנון והזמינות של מתחמי מגורים בבעלות ממ"י- כגון נס לגוים ומכבי יפו.

רחל תורג'מן, יו"ר חלמיש: "פרויקט הגדנ"ע יימשוך אוכלוסייה צעירה ויזרים דם חדש לדרום העיר. אני מאמינה שהפרויקט יביא לתנופת בינוי באזור וכמו כן, יגדיל את היצע הדירות בתל אביב ויקל על מצוקת הדיור. בתמורות שתקבל חלמיש מהפרויקט, החברה תרכוש עשרות דירות למען הדיור הציבורי, דבר שיקצר את זמן ההמתנה של מחוסרי הדיור בחצי. אני מודה לראש העירייה, רון חולדאי על תשומת ליבו לנושא הדיור הציבורי בתל אביב-יפו ועל דאגתו לאוכלוסיות החלשות בעיר."

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס מעריך כי מחיר דירת 3 חדרים בנווה עופר החדשה, יעמוד על כ-800 אלף שקל, דירת 4 חדרים לפי דנוס, תתחיל במחיר של 1.1 מיליון שקל ומחיר דירת 5 חדרים, יעמוד על כ-1.3 מיליון שקל. "אנו מברכים את תכנית הבנייה בדרום העיר. אין ספק שהתוכניות החדשות המאושרות לאחרונה בדרום העיר, יביאו לחיזוק משמעותי לאזור ולשינוי הצביון שלו, מאזור מוזנח מוכה אבטלה לאזור פורח, תוסס וצעיר כפי שתל אביב מתאפיינת בחלקיה המרכזיים והצפוניים. הייצור של דיור אלטרנטיבי במחירים שציינתי, יעזרו למנוע את ההגירה השלילית מהעיר שהולכת וגוברת בשנים האחרונות ונובעת אך ורק ממחירי הדיור הגבוהים מאוד בעיר."

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    תזהרו=דמגוגיה להרצת פראייר=בועה50%פיצוץ=מיתון קשה!!!!!! (ל"ת)
    בלוף נדלני לפראייר 14/08/2013 18:47
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אא 14/08/2013 15:15
    הגב לתגובה זו
    בר השגה = עד 900 ש"ח בחודש לעובדים שיש להם שכר מעל 8000 ועד 200 ש"ח בחודש לעובדים שמרווחים עד 5000 ש"ח בחודש. ממתי 1.1 מיליון ש"ח זה בר השגה ? מהירושה של ההורים זה בר השגה ?? ומה עם ההורים, לאן הם ילכו ? ומה עם הדור הבא ? כיצד יקנה דירה כאשר יוצר מחצי השכר יחוייב לכל החיים ? חייבים לקבוע מה זה "בר-השגה" בחקיקה בכנסת !!!
  • 1.
    נשמע מעניין מתי מתחילים לבנות ומי המשוק (ל"ת)
    חסר דיור 14/08/2013 15:04
    הגב לתגובה זו
פרויקט מטרופולין
צילום: 3d vision

יוזמות נדל"ן רוכשת שליטה בפרויקטים של איציק תשובה בנתניה

החברות מגדילות את השותפות כך שיוזמות תחזיק 51% ב-8 חברות פרטיות עם עשרות פרויקטים למגורים, מסחר ונכסים מניבים; במסגרת ההסכם תשובה ימשיך לנהל את הפרויקטים ויקבל דמי ייזום וניהול בהיקף של 50 מיליון שקל

צלי אהרון |

קבוצת יוזמות פיתוח נדל"ן וחברת איציק תשובה מעמיקות את שיתוף הפעולה ביניהן, במהלך שמרחיב משמעותית את היקף הפעילות המשותפת ועוברים לשליטה משותפת של שתי החברות. במסגרת ההסכם החדש, יוזמות צפויה לרכוש 51% מההון שמחזיקה קבוצת תשובה ב-8 חברות פרטיות, שבבעלותן החזקה בכ-30 חברות פרויקט הפועלות בעיר נתניה ובסביבתה. מדובר במתחמים הכוללים מגדלי מגורים, שטחי מסחר, משרדים ונכסים מניבים, לצד זכויות בקרקעות בהרצליה, הרצליה פיתוח ונתניה.

יש כאן שלושה פרויקטים מרכזיים שכבר נמצאים בשלב מתקדם יחסית: פרויקט ברחוב ירושלים בנתניה, פרויקט נוסף בשדרות ויצמן, ופרויקט שלישי ברחוב ז'בוטינסקי. בשלושת המתחמים נחתמו עד כה הסכמי התחדשות עירונית עם למעלה מ־90% מבעלי הזכויות, מה שמקדם אותם לעבר שלבי תכנון ורישוי מפורטים. בסך הכול, שלושת הפרויקטים כוללים פוטנציאל לבניית כ-333 דירות חדשות, לצד כ-920 מ"ר שטחי מסחר וכ-730 מ"ר שיועדו לשימוש ציבורי עבור עיריית נתניה. על פי הערכות החברות, היקף המכירות הצפוי בשלושת הפרויקטים עומד על כ-698 מיליון שקל, כאשר חלקה של יוזמות צפוי לעמוד על כ־178 מיליון שקל מכירות ורווח של כ-26 מיליון שקל.

העסקה החדשה מגיעה בהמשך לעסקה קודמת שעליה הודיעו הצדדים לפני כחודשיים, שבה חברו לשותפות ב-4 פרויקטים נוספים בנתניה בהיקף של כ-575 דירות ותחזית מכירות של כ־1.2 מיליארד שקל. כלומר, במקום שותפות נקודתית בפרויקטים בודדים, יוזמות נכנסת לעמדת שליטה רוחבית ברוב הפעילות היזמית של קבוצת תשובה באזור, תוך יצירת מבנה אחיד לניהול, תכנון, מימון וביצוע. מבחינת שתי החברות, מדובר בתהליך הדרגתי שבו הן מייצרות מודל שותפות ארוך טווח ולא מהלך חד־פעמי.

בנוסף, יוזמות תישא גם בעלויות ההון העצמי הנדרשות לקידום ולמימון הפרויקטים. המשמעות היא שהחברה תעמיד את חלקה במימון ותוביל את ההיבטים הכלכליים של הפרויקטים, בעוד קבוצת תשובה תמשיך לפעול כחברת ייזום וביצוע ותלווה את הפרויקטים עד מסירתם. מנגנון התגמול במסגרת ההסכם קובע כי קבוצת תשובה תקבל דמי ייזום וניהול בהיקף כולל של 50 מיליון שקל בתוספת מע"מ, אשר ישולמו בארבעה תשלומים שנתיים שווים.

ההסכם כולל גם תקופת בדיקת נאותות (Due Diligence) בהיקף של 90 ימים, עם אפשרות להארכה, שבמהלכה תבחן יוזמות כל פרויקט בנפרד. החברה תוכל לבחור אילו מהפרויקטים לכלול במסגרת העסקה, ובלבד שהיקף הפעילות הכולל לא יפחת מ-80% מהפעילות הקיימת של חברת תשובה. מנגנון זה מספק ליוזמות גמישות יחסית בבחינת ההיתכנות התכנונית, המשפטית והכלכלית של כל פרויקט, ומאפשר לה להתאים את סל הפרויקטים לרמת הסיכון שהיא מוכנה לשאת. בנוסף, הצדדים הסכימו על זכות הצטרפות הדדית לפרויקטים עתידיים לתקופה של 18 חודשים החל ממרץ 2026.

דירות במרכז הארץ. קרדיט: רשתות חברתיותדירות במרכז הארץ. קרדיט: רשתות חברתיות

משכנתא ל-40 שנה - בקרוב בישראל?

על ההלוואה הכי חשובה שתקחו בחיים ולמה דווקא הארכת התקופה שלה היא לא רעיון רע; וגם - מה התמהיל המומלץ לקראת הורדת הריבית?

צלי אהרון |

חלק גדול מהציבור מתקשה "לגמור" את החודש. החזר המשכנתא הוא התשלום הגדול ביותר בתשלומים של משק בית, וההחזר עלה משמעותית בשנתיים האחרונות כי הריבית והאינפלציה עלו. אלו שממש לא יכלו לגמור את החודש פנו לבנקים והאריכו את המשכנתא. מדובר בעיקר על כאלו שלקחו משכנתא לפני שנים ויש להם יכולת להאריך - מי שלקח משכנתא ל-20 שנה לפני 5 שנים, ונותרו לו 15 שנה של תשלומים יכול להאריך ל-25-30 שנה וההחזר יפחת דרמטית. אבל מי שלקח לפני שנה ל-30 שנה לא יוכל לשפר משמעותית את ההחזרים.

הממחזרים-מאריכים נהנים מהפחתה של ההחזר, אבל אליה וקוץ בה - התקופה ארוכה יותר והריבית לרוב גבוה יותר. התוצאה היא שבסה"כ הלווים משלמים יותר, ועדיין - יש פה נוחות ולכן הרבה אנשים בוחרים במשכנתאות ארוכות ובוחרים למחזר. השאלה היותר חשובה ודרמטית בשוק המשכנתאות היא למה אין משכנתא ל-40 שנה? ואם מתעמקים בזה, אז למה בעצם אין משכנתא ל-50 שנה? יש מול ההלוואה בטוחה מאוד חזקה. הבנקים היו שמחים לתת הלוואות כאלו גם ל-50 שנים, הרגולטור עוצר את זה. האם הוא צודק?

החשש של המדינה מכך שאנשים יהיו עמוסים בחובות, שהם ישתעבדו להלוואות, שהשוק ייצא מאיזון - גם שוק המשכנתאות וגם שוק הדירות, הוא מוצדק, אבל אלו תהליכים הדרגתיים. בעבר היה ניתן לקחת משכנתא ל-20 שנה וזה עלה ל-25 שנים ולפני כעשור ל-30 שנה. אם אנשים יכולים לקנות דירה עם המשכנתא היא ל-40 שנה ולא יכולים אם היא ל-30 שנה, תנו להם להחליט - דווקא המגבלה על הבנקם לתת משכנתא מזיקה לציבור. הוא הולך לגופים חוץ בנקאיים להשלים את המימון ומשלם הרבה יותר ריבית. אם זה יהיה מוסדר ומסודר הריבית תהיה נמוכה.

בכל מקום שהרגולטור מתערב ומטיל מגבלה הוא "דופק" את הציבור. כשבנק ישראל מונע את 80/20 - מבצעי הקבלנים לכאורה כדי למנוע משבר מימוני, הוא בפועל, גורם להתייקרות המשכנתא. האנשים פונים לגופים חוץ בנקאיים או להלוואות שהן לא משכנתא ושם הריבית יקרה.  80/20 עזר לקבלנים להוריד את המימון שלהם, כי ברגע שיש להם לקוח ובטוחה שלו (דירה עתידית משועבדת) אזי הריבית נמוכה בכ-2%. הקבלן מרוצה כי הוזיל את הריבית, הלקוח מרוצה כי הוא משלם 80% בסוף הדרך. ההגבלה, בעצם ביטלה את הדרך לתת הנחה במסלול הזה. יש מסלולים נוספים, אבל זו דוגמה לאיך הרגולטור בא לברך ויצא מקלל. 

ובחזרה לאורך חיי המשכנתא. השאלה הבוערת כעת שדנו בה גם בבנק ישראל ובאוצר היא צריך להאריך את משך המשכנתא לתקופה של 40 שנים, זאת במקום לתקופה שהיא נמשכת כעת: 15-30 שנה?