"בני ברק תקדים ב-20 שנה ערים אחרות בתכנון, היא חלום רטוב של אדריכלים"

אדריכל תוכנית המתאר של העיר החרדית ל-Bizportal: "בלונדון ופריז לא בונים לגובה והן מתפקדות לא רע, בנייה צפופה היא יתרון"
לירן סהר | (9)

הזינוק במחירי הדירות בישראל לא פסח על המגזר החרדי הסובל ממצוקת דיור קשה ביותר, ובניגוד לאוכלוסייה החילונית והדתית לאומית מוגבלת לאזורים ספציפיים המתאימים לאורח חייה השמרני והייחודי. בני ברק, בירת המגזר החרדי בגוש דן, סובלת ממחסור אדיר של דירות והמחירים עולים בהתאם. העיר נחשבת לצפופה ביותר בישראל, 175 אלף נפש המצטופפים על 7,000 דונם, כ-25 אלף נפש לקמ"ר. לשם השוואה, ברמת גן השכנה מתגוררים כ-148 אלף איש על שטח של כ-13 אלף דונם, כ-11 אלף נפש לקמ"ר

.

המכשול העיקרי בתכנון לאוכלוסייה החרדית הוא האיסור ההלכתי בשימוש במעלית שבת אשר מונע בנייה לגובה. בשל איסור זה מצוקת הדיור בעיר היא בין הקשות בישראל - דירות מורחבות באמצעות כלונסאות מאולתרות, ולא פעם חניות וחדרי אופניים מוסבים לדירות צפופות עבור זוגות שזה עתה התחתנו.

בימים אלו עסוקה עיריית בני ברק בהכנת תוכנית מתאר לעיר לשנת היעד של 2035. Bizportal שוחח עם צדיק אליקים, אדריכל תוכנית המתאר, אשר הסביר כיצד פועלים במקום כל כך מורכב.

חיים ברחוב

"בבני ברק רואים את כל המגמות התכנוניות החדשות, באופן אירוני היא החלום הרטוב של כל מתכנן עירוני", אומר אליקים בפתח הדברים. "אין בעיר קניונים ולכן המסחר מתרכז ברחובות, גם אין מצוקת חנייה כי התושבים משתמשים בתחבורה ציבורית נהדרת. אלו תיאוריות של עוד 20 שנה בתכנון הישראלי. בכל הכנסים הגדולים מדברים על המרקם העירוני ובסוף מקימים מגדלי ענק ומשטחי חניה ענקיים ללא עירוניות, בני ברק תגיע לאינטנסיביות עירונית יותר גדולה."

לדבריו, העיר שמה דגש על עירוב שימושים, קרבה מיידית עד כמה שניתן בין מוסדות הציבור והחינוך בעיר. "מאחר שיש משפחות עם הרבה ילדים התנועה היא רגלית ואין צורך במערכות הסעה גרנדיוזיות, אנחנו שמים דגש חזק גם על הבטיחות. הרחוב יהיה החלל הראשי של העיר, להבדיל מערים חילוניות בהן הפארקים הם המוקד העיקרי. מדרכות יורחבו משמעותית כדי לאפשר תנועת עגלות ילדים ויסללו מסלולי אופניים, אך לא בטוח שבהיקף שבערים החילוניות מאחר ולא בטוח שיש בכך צורך בהתחשב בשטח המצומצם של העיר."

מקסימום 6-7 קומות

אליקים מסביר כי לפי תוכנית המתאר יוקמו בעיר בניינים בני 6-7 קומות בלבד בבנייה צפופה, בהתאם לציווי הרבני. "צריך לזכור שבניגוד למגזר החילוני, הדירות בקומות הגבוהות בבנייה החרדית זולות משמעותית. אני לוקח דוגמאות מהערים באירופה - בפריז ולונדון הבנייה היא מירקמית ולא גבוהה והן מתפקדות לא רע, גם בברלין לא עומד על הפרק לבנות לגובה, זה מתאים למורפולוגיה של העיר."

אליקים מניח שמחירי הדירות בעיר רק ימשיכו לעלות בשל ריבוי האוכלוסייה והמחסור האדיר "אף עיר לא צריכה להתפתח עד אין סוף, בני ברק תמצה את נפח הבנייה, היא לא כמו תל אביב או פתח תקווה והיא בנויה עד קצה היכולת". בנוגע להתחדשות עירונית, אליקים טוען כי קיימת תמ"א 38 בעיר ופינוי בינוי נעשה הלכה למעשה במנות קטנות, לא מתוקף הכרזה אלא משיקולים כלכליים כאשר במקום בניינים של שתי קומות מקימים שש קומות.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

מרכז העסקים - מכרה זהב

בניגוד לשמרנות המאפיינת את מרכז העיר, האזור הנמצא צפונית לציר ז'בוטינסקי הפך בשנים האחרונות לטריטוריה נפרדת עם הקמתו של ה-BBC (Bnei Brak Business Center), מרכז העסקים של העיר. עם סיום הבנייה יכלול האזור הגובל בקניון איילון ברמת גן, כ-13 מגדלים בגובה מקסימאלי של 60 קומות.

"עד לפני 7-8 שנים עיריית בני ברק הייתה על סף פשיטת רגל, אך ברגע שהקימה את ה-BBC הצליחה להחזיר חוב של למעלה מ-200 מיליון שקל ולהתחיל לטפל בתשתיות האיומות של העיר", מסביר אליקים ומדגיש כי המתחם אינו פונה לאוכלוסיית היעד של העיר אלא לתושבי המטרופולין - "מדובר בניסיון מוצלח לקחת שטח וליהנות מהפירות, אין מה לעשות חרדים מתנהגים בצורה אחרת, יש להם קוד התנהגות שונה, בתוך העיר לא יקומו מגדלי תעסוקה אבל יהיו בניינים קטנים יותר לתעסוקת חרדים."

כתבות מעניינות נוספות:

"מחירי הבתים בארה"ב יעלו לפחות עוד 6 שנים" - מהם המקומות החמים לרכישה?

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מארק 14/06/2013 20:00
    הגב לתגובה זו
    לא יעזור שום אדריכל - ככה בני ברק נראית, אנשים זורקים את הזבל שלהם בחצרות
  • 5.
    שימי 14/06/2013 19:29
    הגב לתגובה זו
    כשלא עובדים אין כסף לתחזק, כל הבנייה החדשה תראה כמו סלאמס מהר מאוד
  • 4.
    מוטי 14/06/2013 19:28
    הגב לתגובה זו
    ולאט לאט יורידו בה את מחירי הדירות, חייבים לשים קץ לתופעה, חייבים לבנות לגובה בבני ברק, לשנות את ההלכה המזורגגת של מעלית שבת
  • 3.
    מהנדס העיר בני ברק האדריכל קשטן פועל נמרצות יחד עם רה"ע (ל"ת)
    לשפר ולפתח את ב"ב 14/06/2013 17:12
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יותר מידי ילדים. 14/06/2013 13:02
    הגב לתגובה זו
    אנשים פרימיטיביים עושים הרבה ילדים בלי תיכנון.
  • דויד 14/06/2013 16:56
    הגב לתגובה זו
    תתן עצות אחיתופל לאנשים אחרים, רשע
  • הנחשל הוא זה שהוא נגד ילדים (ל"ת)
    אלינור 14/06/2013 15:40
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אלי 14/06/2013 12:40
    הגב לתגובה זו
    ע"פ ההלכה מותר לנסוע במעלית שבת, לכן הפוסקים שלהם צריכים לשנות את ההלכה, עדיף את החיים מאשר למות בצפיפות וומחלות ונשמרתם מאוד לנפשותכם. הם לא נותנים הרחהבה לפירוש והם סגורים בהלכה , ע"פ הרמבם המוות של האדם תלוי בו ולא בשום גורם אחר, דוגמא מדוע התורה מחייבת לבנות בגג מעקה , ע"פ החרדים המוות תלוי בידי שמים , ולפי הרמבם והגמרא הזהירות שלך על תזרוק לידי שמים הכל. לכן הרבנים שלהם צריכים להבין שאם הם לא ישנו את ההלכה הם מסעכנים את חיי האדם.
  • מתניה 14/06/2013 17:33
    הגב לתגובה זו
    אלי אני בטוח שכבר בגיל שלש היה לך את השכל כמו היום אתה חושב שהרבנים לא יודעים מה כתוב ברמבם אז תעשה טובה תביע את דעתך על השפעת קרני השמש על זנב החמור בזה אתה מבין יותר
דירות רמת גן
צילום: איציק יצחקי
פינוי בינוי

התחדשות ברמת גן: תכנית אבא הלל של רוטשטיין מקבלת תוקף

72 דירות ישנות ייהרסו ו-202 דירות חדשות יקומו במגדל בן 35 קומות ובבניין בן 10 קומות; מעל 90% מבעלי הדירות חתמו, וההשקעה מוערכת בכ-382 מיליון שקל

צלי אהרון |

הוועדה המחוזית תל אביב אישרה למתן תוקף את תכנית הפינוי-בינוי במתחם אבא הלל ברמת גן, שמקדמת חברת רוטשטיין רוטשטיין -3.45%   העוסקת בייזום והקמת פרויקטי בנייה,ובתחום הנדל"ן המניב. הפרויקט הנוכחי ממוקם בשכונת הגפן. 

נראה שכעת האישור מהווה אבן דרך משמעותית עבור החברה, שכן מאישור התב"ע ניתן להתקדם לשלבי תכנון מפורט, הנפקת היתרי בנייה ולבסוף גם לתהליך הפינוי וההריסה. המתחם כולל כיום שישה מבני מגורים ישנים הכוללים יחד 72 דירות, ובמקומם תקים החברה שני מבנים חדשים: מגדל בן 35 קומות ובניין נוסף בן 10 קומות, ובהם 202 דירות חדשות. לצד המגורים יוקמו גם שטחי מסחר בהיקף של כ-600 מ"ר, וכן שטחי ציבור כחלק מהשדרוג הכולל של האזור.התכנית חלה על שטח כולל של כ־3.7 דונם, הממוקם במפגש הרחובות אבא הלל, התקווה וחרות. 

90% חתימות

האזור נחשב לאחד מצירי ההתחדשות הבולטים של רמת גן בשנים האחרונות, בין היתר בשל הקרבה למוקדי תעסוקה כמו מתחם הבורסה, לפארק הירקון ולתחנות הקו האדום של הרכבת הקלה. תוספת של כ-130 דירות מעבר למצב הקיים משנה את מבנה השכונה: מעבר מבניינים נמוכים שנבנו בעשורים הקודמים למבני מגורים מודרניים בצפיפות גבוהה יחסית, בהתאם למדיניות התכנון העירונית שמקדמת ניצול יעיל יותר של הקרקע לאורך צירים מרכזיים.

בחברה מציינים כי כבר בשלב זה הושגו הסכמות וחתימות של למעלה מ-90% מבעלי הדירות במתחם. מדובר ברף די גבוה שמאפשר התקדמות בטוחה יותר לשלבים הבאים, ומקטין את הסיכון להתנגדויות מהותיות. עבור הדיירים הוותיקים, המשמעות היא מעבר מדירות ישנות לעיתים ללא ממ"ד או חניה, לדירות חדשות בבניינים עם תקני תשתית ומיגון עדכניים. בנוסף, המודל המקובל של פינוי בינוי יכלול עבורם מגורים חלופיים בתקופת הבנייה או תשלום בשכר דירה, ולאחריה חזרה לדירות חדשות.

היקף ההשקעה בפרויקט מוערך בכ-382 מיליון שקל, בעוד שהיקף ההכנסות הצפוי ממכירת הדירות ומשטחי המסחר עומד על כ-472 מיליון שקל. נתונים אלו משקפים את הערכות החברה לגבי עלויות הביצוע, הפיתוח, המיסים והוצאות המימון הצפויות, לצד ההכנסות הפוטנציאליות ממכירות באזור הנחשב לאטרקטיבי מצד רוכשי דירות ומשפרי דיור. עם זאת, כמו בכל פרויקט התחדשות עירונית, מדובר בנתונים משוערים שתלויים בין היתר בצפי העלויות בפועל, בעיכובי תכנון או ביצוע, ובהתפתחות מחירי השוק בשנים הקרובות.

קפריסין
צילום: pexels

מועדון הוט נכנס לנדל״ן בקפריסין: מסלול רכישה חדש לחברי המועדון

המסלול כולל הנחה וליווי לרוכשים בלרנקה, אך גם אחרי ההטבות נותרות עלויות ניהול גבוהות ושקיפות חלקית לגבי הגופים המעורבים וההשקעות בפרויקטים

צלי אהרון |

מועדון הצרכנות הוט יוצא בהודעה עם מסלול מאורגן לרכישת נדל״ן בקפריסין עבור חברי המועדון ובני משפחותיהם. אבל האם זה כדאי? מדובר במהלך שמגיע לפי לשון החברה לאחר עלייה חדה בפניות של חברים שביקשו לבחון השקעות מעבר לים, בעיקר על רקע קושי גובר להיכנס לשוק הנדל״ן המקומי בישראל. במסגרת המהלך החדש מציע המועדון גישה לפרויקטים שנבחרו בעיר לרנקה, לצד תנאים שנועדו לייצר לחברים תחושת ליווי וודאות בתהליך הרכישה במדינה זרה.

המסלול כולל כמה רכיבים מרכזיים: הנחה של כ-5% ממחיר המחירון על הדירות, חבילת ריהוט מלאה ומיזוג אוויר בדירה, וליווי משפטי-פיננסי שמוצע לרוכשים מטעם הגופים השותפים למהלך. בנוסף, מוצעות אפשרויות מימון דרך בנק לאומי או בנקים מקומיים בקפריסין, לצד הבטחה לתהליך מסודר מול היזמים המקומיים ששותפים לפרויקטים. המטרה ככל הנראה היא להקל על חברי המועדון בכניסה לשוק זר, שבו קיימים מטבע הדברים פערי ידע, שפה ורגולציה.

מה קונים בעצם?

המשתתפים במהלך הנוכחי הם: מועדון הוט, קבוצת קשרי תעופה, וחברת שגראוי ליבוביץ, המקדמת את הפרויקטים בלרנקה. שיתוף הפעולה מיועד לרכז מאמץ שיווקי אחד ולהציג לחברי המועדון נתיב רכישה ברור מול יזם יחיד, ולא תהליך של חיפוש עצמאי בשוק המקומי בקפריסין. על פי המועדון, הבחירה בלרנקה אינה מקרית: העיר נמצאת בשנים האחרונות בתנופת פיתוח מואצת סביב הטיילת, המרינה, אזור הנמל החדש והרחבת אפשרויות התיירות והדיור.

שני פרויקטים מוצעים כחלק מהמסלול: Lumina Mare – מגדל בוטיק בן 20 קומות במרחק הליכה קצר מהים. ו-Horizon Towers – קומפלקס מגורים באזור המתפתח של הנמל. בשני המקרים מוצגים דירות בגדלים שונים, חלקן מיועדות יותר להשקעה לטווח ארוך וחלקן מתאימות גם לשימוש עצמי כחופשה משפחתית. לפי נתוני היזמים, תשואות השכירות בלרנקה בשנים האחרונות נעות סביב 6%–8% לשנה, אם כי נתונים אלה משתנים בהתאם לסוג הנכס, המיקום והביקוש המקומי.

הסתמכות מלאה על המנהלים

לצד המהלך, חשוב לציין כי גם אחרי ההטבות המוצעות, דמי הניהול והעלויות הנלוות של הגופים המעורבים נותרים משמעותיים. בשונה מעסקה מקומית, שבה הקונה יכול לבצע בדיקות עצמאיות ולהסתמך על נגישות גבוהה לשירותים מקצועיים, השקעה בקפריסין מחייבת הסתמכות כמעט מלאה על הגורמים המלווים – ואלו אינם מפורטים במלואם במסמכים שהוצגו לחברי המועדון. המשמעות היא שהשקיפות לגבי מבנה העלויות, תהליכי הבדיקה המקדמית והמודל הכלכלי של הגופים המעורבים נותרת חלקית, ואינה מספקת תמונה מלאה לגבי כלל ההוצאות הצפויות לרוכש לאורך זמן.