"בני ברק תקדים ב-20 שנה ערים אחרות בתכנון, היא חלום רטוב של אדריכלים"
הזינוק במחירי הדירות בישראל לא פסח על המגזר החרדי הסובל ממצוקת דיור קשה ביותר, ובניגוד לאוכלוסייה החילונית והדתית לאומית מוגבלת לאזורים ספציפיים המתאימים לאורח חייה השמרני והייחודי. בני ברק, בירת המגזר החרדי בגוש דן, סובלת ממחסור אדיר של דירות והמחירים עולים בהתאם. העיר נחשבת לצפופה ביותר בישראל, 175 אלף נפש המצטופפים על 7,000 דונם, כ-25 אלף נפש לקמ"ר. לשם השוואה, ברמת גן השכנה מתגוררים כ-148 אלף איש על שטח של כ-13 אלף דונם, כ-11 אלף נפש לקמ"ר
.
המכשול העיקרי בתכנון לאוכלוסייה החרדית הוא האיסור ההלכתי בשימוש במעלית שבת אשר מונע בנייה לגובה. בשל איסור זה מצוקת הדיור בעיר היא בין הקשות בישראל - דירות מורחבות באמצעות כלונסאות מאולתרות, ולא פעם חניות וחדרי אופניים מוסבים לדירות צפופות עבור זוגות שזה עתה התחתנו.
בימים אלו עסוקה עיריית בני ברק בהכנת תוכנית מתאר לעיר לשנת היעד של 2035. Bizportal שוחח עם צדיק אליקים, אדריכל תוכנית המתאר, אשר הסביר כיצד פועלים במקום כל כך מורכב.
חיים ברחוב
- הזכיין שילם ביוקר על חוסר תום לב של בעל הזיכיון
- הביקוש משתולל בבני ברק; הרשות זימנה דמויות מרכזיות לחקירה בשל בנייה לא חוקית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדבריו, העיר שמה דגש על עירוב שימושים, קרבה מיידית עד כמה שניתן בין מוסדות הציבור והחינוך בעיר. "מאחר שיש משפחות עם הרבה ילדים התנועה היא רגלית ואין צורך במערכות הסעה גרנדיוזיות, אנחנו שמים דגש חזק גם על הבטיחות. הרחוב יהיה החלל הראשי של העיר, להבדיל מערים חילוניות בהן הפארקים הם המוקד העיקרי. מדרכות יורחבו משמעותית כדי לאפשר תנועת עגלות ילדים ויסללו מסלולי אופניים, אך לא בטוח שבהיקף שבערים החילוניות מאחר ולא בטוח שיש בכך צורך בהתחשב בשטח המצומצם של העיר."
מקסימום 6-7 קומות
אליקים מסביר כי לפי תוכנית המתאר יוקמו בעיר בניינים בני 6-7 קומות בלבד בבנייה צפופה, בהתאם לציווי הרבני. "צריך לזכור שבניגוד למגזר החילוני, הדירות בקומות הגבוהות בבנייה החרדית זולות משמעותית. אני לוקח דוגמאות מהערים באירופה - בפריז ולונדון הבנייה היא מירקמית ולא גבוהה והן מתפקדות לא רע, גם בברלין לא עומד על הפרק לבנות לגובה, זה מתאים למורפולוגיה של העיר."
אליקים מניח שמחירי הדירות בעיר רק ימשיכו לעלות בשל ריבוי האוכלוסייה והמחסור האדיר "אף עיר לא צריכה להתפתח עד אין סוף, בני ברק תמצה את נפח הבנייה, היא לא כמו תל אביב או פתח תקווה והיא בנויה עד קצה היכולת". בנוגע להתחדשות עירונית, אליקים טוען כי קיימת תמ"א 38 בעיר ופינוי בינוי נעשה הלכה למעשה במנות קטנות, לא מתוקף הכרזה אלא משיקולים כלכליים כאשר במקום בניינים של שתי קומות מקימים שש קומות.
- מיזוגים ורכישות בנדל"ן הישראלי: קיצור דרך לצמיחה, אם עושים זאת נכון
- מחירי הדירות ביד אליהו - מה צפוי בהמשך ומה אומרים תושבי השכונה?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הריבית היא לא הסיפור - למה מחירי הדיור לא יעלו גם אחרי...
מרכז העסקים - מכרה זהב
בניגוד לשמרנות המאפיינת את מרכז העיר, האזור הנמצא צפונית לציר ז'בוטינסקי הפך בשנים האחרונות לטריטוריה נפרדת עם הקמתו של ה-BBC (Bnei Brak Business Center), מרכז העסקים של העיר. עם סיום הבנייה יכלול האזור הגובל בקניון איילון ברמת גן, כ-13 מגדלים בגובה מקסימאלי של 60 קומות.
"עד לפני 7-8 שנים עיריית בני ברק הייתה על סף פשיטת רגל, אך ברגע שהקימה את ה-BBC הצליחה להחזיר חוב של למעלה מ-200 מיליון שקל ולהתחיל לטפל בתשתיות האיומות של העיר", מסביר אליקים ומדגיש כי המתחם אינו פונה לאוכלוסיית היעד של העיר אלא לתושבי המטרופולין - "מדובר בניסיון מוצלח לקחת שטח וליהנות מהפירות, אין מה לעשות חרדים מתנהגים בצורה אחרת, יש להם קוד התנהגות שונה, בתוך העיר לא יקומו מגדלי תעסוקה אבל יהיו בניינים קטנים יותר לתעסוקת חרדים."
כתבות מעניינות נוספות:
- 6.מארק 14/06/2013 20:00הגב לתגובה זולא יעזור שום אדריכל - ככה בני ברק נראית, אנשים זורקים את הזבל שלהם בחצרות
- 5.שימי 14/06/2013 19:29הגב לתגובה זוכשלא עובדים אין כסף לתחזק, כל הבנייה החדשה תראה כמו סלאמס מהר מאוד
- 4.מוטי 14/06/2013 19:28הגב לתגובה זוולאט לאט יורידו בה את מחירי הדירות, חייבים לשים קץ לתופעה, חייבים לבנות לגובה בבני ברק, לשנות את ההלכה המזורגגת של מעלית שבת
- 3.מהנדס העיר בני ברק האדריכל קשטן פועל נמרצות יחד עם רה"ע (ל"ת)לשפר ולפתח את ב"ב 14/06/2013 17:12הגב לתגובה זו
- 2.יותר מידי ילדים. 14/06/2013 13:02הגב לתגובה זואנשים פרימיטיביים עושים הרבה ילדים בלי תיכנון.
- דויד 14/06/2013 16:56הגב לתגובה זותתן עצות אחיתופל לאנשים אחרים, רשע
- הנחשל הוא זה שהוא נגד ילדים (ל"ת)אלינור 14/06/2013 15:40הגב לתגובה זו
- 1.אלי 14/06/2013 12:40הגב לתגובה זוע"פ ההלכה מותר לנסוע במעלית שבת, לכן הפוסקים שלהם צריכים לשנות את ההלכה, עדיף את החיים מאשר למות בצפיפות וומחלות ונשמרתם מאוד לנפשותכם. הם לא נותנים הרחהבה לפירוש והם סגורים בהלכה , ע"פ הרמבם המוות של האדם תלוי בו ולא בשום גורם אחר, דוגמא מדוע התורה מחייבת לבנות בגג מעקה , ע"פ החרדים המוות תלוי בידי שמים , ולפי הרמבם והגמרא הזהירות שלך על תזרוק לידי שמים הכל. לכן הרבנים שלהם צריכים להבין שאם הם לא ישנו את ההלכה הם מסעכנים את חיי האדם.
- מתניה 14/06/2013 17:33הגב לתגובה זואלי אני בטוח שכבר בגיל שלש היה לך את השכל כמו היום אתה חושב שהרבנים לא יודעים מה כתוב ברמבם אז תעשה טובה תביע את דעתך על השפעת קרני השמש על זנב החמור בזה אתה מבין יותר
דירות. קרדיט: רשתות חברתיותהמהלך שיכול להוריד ב-200-250 אלף שקל את מחירי הדירות
האם פריסת תשלומי הקרקע ליזמים תשנה את שוק הדיור או שזה מאמץ נוסף לבלימת הירידות? שינוי מדיניות ראשון מסוגו צפוי להקטין משמעותית את עלויות המימון והחיסכון עשוי להתגלגל לרוכשי הדירות
לראשונה מזה שנים, המדינה מתקרבת לשינוי במנגנון תשלומי הקרקע בפרויקטים למגורים: יזמים וקבלנים שיזכו במכרזי קרקע לא יחויבו עוד להעביר את מלוא הסכום מראש, אלא יוכלו לפרוס את התשלום למספר שלבים. מאחורי המהלך עומדת הבנה הולכת ומעמיקה שההחזר המיידי על הקרקע,
במיוחד בסביבת ריבית גבוהה, יוצר עומס תזרימי שמייקר את עלויות הבנייה ומוביל למחירים גבוהים יותר לרוכשים.
המודל החדש אמור לתת מענה לפער משמעותי: בפרויקטים רבים נאלצים היזמים להמתין שנים עד שהמדינה משלימה את עבודות הפיתוח בשטח, ורק אז ניתן להתחיל
בבנייה בפועל. בזמן הזה, הכסף ששולם מראש על הקרקע "יושב" במימון בנקאי יקר, ובפרויקטים מסוימים הריבית המצטברת מצטרפת למחיר הסופי של הדירה במאות אלפי שקלים. מאחר שמדובר בעלות שאינה נובעת מבנייה עצמה, אלא מהמתנה ממושכת שנכפית על היזמים, מתבקשת רפורמה של המדינה.
בבדיקות שנערכו על עסקאות קרקע מהשנים האחרונות נצפו פערים משמעותיים בעליויות המימון. במתחמים מסוימים באזורים עם ביקוש גבוה, שבהם עלות הקרקע ליחידת דיור נמדדה במיליוני שקלים, הריבית המצטברת לתקופת המתנה של כשנתיים יכולה להגיע לכ-300 אלף שקם לדירה. פריסת התשלומים, לעומת זאת, מקטינה את הצורך במימון מיידי ובהלוואות גישור, ומפחיתה חלק ניכר מהעלות הזו כבר בשלבים הראשונים של הפרויקט.
הסיכונים הנלווים
אנשי מקצוע בתחום הכלכלה, המשפט והמימון מסבירים כי המהלך עשוי לשנות את אופי הסיכונים בענף.
לדבריהם, המודל החדש מאפשר חלוקה מאוזנת יותר של נטל המימון בין המדינה ליזמים, מה שיכול לעודד השתתפות רחבה יותר במכרזי קרקע, בעיקר בתקופה שבה עלויות המימון וחוסר הוודאות גורמים ליזמים רבים להימנע מתחרויות כלל. עם זאת, יש המתריעים מפני תופעות לוואי אפשריות: האפשרות
לשלם פחות בתחילת הדרך עשויה למשוך יזמים בעלי חוסן פיננסי נמוך, ליצור עיוותים במחירי הקרקע ולהגדיל את הסיכון לפרויקטים שלא יושלמו.
- האם הסכם ממון מאפשר לבני זוג להחזיק שתי נחלות?
- המשפחה מכפר טרומן הפסידה שוב - הפינוי ייצא לדרך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בגופים הפיננסיים מציינים שמערכת הבנקאות תידרש להתאים את מנגנוני האשראי למודל החדש. פריסת תשלומים דורשת הבהרות לגבי
השעבודים, יכולתו של היזם להשלים את הרכישה בעתיד, ובמיוחד, התייחסות לתרחיש שבו הפרויקט נעצר באמצע. גורמים בתחום המימון מזהירים כי ללא תיאום מלא בין המדינה למערכת הבנקאית, הוזלת המימון לא תגיע לרוכשי הדירות אלא תיתקע בין המתווכים הפיננסיים.

מועדון הוט נכנס לנדל״ן בקפריסין: מסלול רכישה חדש לחברי המועדון
המסלול כולל הנחה וליווי לרוכשים בלרנקה, אך גם אחרי ההטבות נותרות עלויות ניהול גבוהות ושקיפות חלקית לגבי הגופים המעורבים וההשקעות בפרויקטים
מועדון הצרכנות הוט יוצא בהודעה עם מסלול מאורגן לרכישת נדל״ן בקפריסין עבור חברי המועדון ובני משפחותיהם. אבל האם זה כדאי? מדובר במהלך שמגיע לפי לשון החברה לאחר עלייה חדה בפניות של חברים שביקשו לבחון השקעות מעבר לים, בעיקר על רקע קושי גובר להיכנס לשוק הנדל״ן המקומי בישראל. במסגרת המהלך החדש מציע המועדון גישה לפרויקטים שנבחרו בעיר לרנקה, לצד תנאים שנועדו לייצר לחברים תחושת ליווי וודאות בתהליך הרכישה במדינה זרה.
המסלול כולל כמה רכיבים מרכזיים: הנחה של כ-5% ממחיר המחירון על הדירות, חבילת ריהוט מלאה ומיזוג אוויר בדירה, וליווי משפטי-פיננסי שמוצע לרוכשים מטעם הגופים השותפים למהלך. בנוסף, מוצעות אפשרויות מימון דרך בנק לאומי או בנקים מקומיים בקפריסין, לצד הבטחה לתהליך מסודר מול היזמים המקומיים ששותפים לפרויקטים. המטרה ככל הנראה היא להקל על חברי המועדון בכניסה לשוק זר, שבו קיימים מטבע הדברים פערי ידע, שפה ורגולציה.
מה קונים בעצם?
המשתתפים במהלך הנוכחי הם: מועדון הוט, קבוצת קשרי תעופה, וחברת שגראוי ליבוביץ, המקדמת את הפרויקטים בלרנקה. שיתוף הפעולה מיועד לרכז מאמץ שיווקי אחד ולהציג לחברי המועדון נתיב רכישה ברור מול יזם יחיד, ולא תהליך של חיפוש עצמאי בשוק המקומי בקפריסין. על פי המועדון, הבחירה בלרנקה אינה מקרית: העיר נמצאת בשנים האחרונות בתנופת פיתוח מואצת סביב הטיילת, המרינה, אזור הנמל החדש והרחבת אפשרויות התיירות והדיור.
שני פרויקטים מוצעים כחלק מהמסלול: Lumina Mare – מגדל בוטיק בן 20 קומות במרחק הליכה קצר מהים. ו-Horizon Towers – קומפלקס מגורים באזור המתפתח של הנמל. בשני המקרים מוצגים דירות בגדלים שונים, חלקן מיועדות יותר להשקעה לטווח ארוך וחלקן מתאימות גם לשימוש עצמי כחופשה משפחתית. לפי נתוני היזמים, תשואות השכירות בלרנקה בשנים האחרונות נעות סביב 6%–8% לשנה, אם כי נתונים אלה משתנים בהתאם לסוג הנכס, המיקום והביקוש המקומי.
- Arada האמירתית רוכשת את רגאל ב-680 מיליון ד'
- אחוזה ב-110 מיליון דולר, בית פרטי ב-30 מיליון דולר - עסקאות יוקרה בעולם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסתמכות מלאה על המנהלים
לצד המהלך, חשוב לציין כי גם אחרי ההטבות המוצעות, דמי הניהול והעלויות הנלוות של הגופים המעורבים נותרים משמעותיים. בשונה מעסקה מקומית, שבה הקונה יכול לבצע בדיקות עצמאיות ולהסתמך על נגישות גבוהה לשירותים מקצועיים, השקעה בקפריסין מחייבת הסתמכות כמעט מלאה על הגורמים המלווים – ואלו אינם מפורטים במלואם במסמכים שהוצגו לחברי המועדון. המשמעות היא שהשקיפות לגבי מבנה העלויות, תהליכי הבדיקה המקדמית והמודל הכלכלי של הגופים המעורבים נותרת חלקית, ואינה מספקת תמונה מלאה לגבי כלל ההוצאות הצפויות לרוכש לאורך זמן.
