לא מוצאים את האור: הבנקים המרכזיים איבדו שליטה
בהחלט אפשר לומר ששנת 2015 סומנה עם פתיחתה כשנת המפנה בכל הנוגע לרמת הריביות העולמית. השיא כמובן הגיע באמצע חודש דצמבר, כאשר בפד החליטו להכריז על העלאת ריבית ראשונה לאחר 9 שנים, שבמהלכן בנקים מרכזיים רבים ברחבי העולם פעלו בשיקום הכלכלה בעקבות המשבר החמור ביותר שידע העולם מזה למעלה מ-80 שנה.
עם העלאת הריבית הראשונה בחודש דצמבר האחרון, הכריזו בפד כי זוהי רק ההתחלה, וכי במהלך השנה הקרובה צפויות עוד 4 העלאות נוספות. בשוק לא התרגשו מההכרזה, אולי מכיוון שלא האמינו לה, ואולי מכיוון שהיו שבויים בקונספציה שמקרין הפד, לפיה כלכלת ארה"ב 'תסתדר' גם עם פער ריביות גדול בינה לבין "שאר העולם". אחרת איך אפשר להסביר את הערכת השוק ל-4 העלאות בפתיחת שנת 2016?
מה שמעביר אותי לנקודה הבאה, אם בתחילת השנה רבים חשבו שתם עידן הריביות הנמוכות, היום כבר נראה שאנו רחוקים מאוד מהערכה זו. הטלטלה האחרונה בשווקים גררה חששות גדולים מאוד בקרב המשקיעים לגבי יציבותה של הכלכלה העולמית. כיום, השוק כבר מתמחר 1-2 העלאות ריבית בארה"ב והיד עוד נטויה, כלפי מטה כמובן.
המלחמה שלא עוצרת
בנקודה זו נכנס למשוואה גורם משמעותי נוסף - "מלחמת המטבעות העולמית", מונח אותו הגה שר האוצר הברזילאי אי שם בשנת 2010 כתגובה להפחתת הריבית הדרמטית בארה"ב והפגיעה שיצרה במטבע הברזילאי. המלחמה הזו לא רק שלא עוצרת, אלא במהלך השנה האחרונה צברה תאוצה. האחרון ש"הגביר את ההתקפות" היה הבנק המרכזי היפני, שהכריז בסוף השבוע שעבר על הפחתת ריבית הבנק לרמה שלילית, ובכך הצטרף לבנקים מרכזיים נוספים כדוגמת שוויץ, שוודיה ודנמרק בהם כבר מונהגת ריבית שלילית מזה מספר חודשים. החידוש דווקא עכשיו, שהפעם מדובר בכלכלה השלישית בגודלה בעולם - מה שכמובן הופך את המהלך למשמעותי בהרבה, בדגש על רקע ירידת תשואת האג"ח הארוכות שם לרמת שפל היסטורית של 0.1% בלבד.
- בנק ישראל מדבר על ירידה משמעותית בריבית, אבל יש נתון שעשוי לקלקל את התחזית
- השווקים מצפים להורדת ריבית – אך כל נתון אינפלציה עלול לשנות את התמונה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאן הולכים מכאן?
התבטאויותיו של דראגי, נגיד ה-ECB, בשבועיים האחרונים, לא משאירות הרבה מקום לספק שגם באירופה לא מתכוונים לשתוק - להם אפשר להוסיף את הסינים שפועלים במרץ להחלשת המטבע ואפילו את ההודים, שהכריזו בחודש דצמבר על הפחתת ריבית נוספת. אז לאיפה הולכים מכאן? האם העלאת הריבית בדצמבר הייתה הצעד המצמצם האחרון גם ב-9 השנים הקרובות? האם הבנקים המרכזיים איבדו את יכולת הוויסות של שערי מטבעותיהם באמצעות נקיטת צעדים מוניטאריים? האם "מלחמת המטבעות" היא למעשה מסר של ייאוש מצד הבנקים המרכזיים, ולא רחוק היום בו יקבעו שערי החליפין על בסיס עודפי היצוא והיבוא של המדינות (כלומר סחר חוץ)?
בנקודה הנוכחית אני בהחלט מתקשה לראות את "האור בקצה המנהרה". מצד שני, אולי "הישועה" בכלל תבוא מאותו נוזל שחור שמונע כרגע מ"התרופה" היחידה מלהגיע, והכוונה היא כמובן לאינפלציה.
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 2.סוחר מאקרו , רמת גן. 02/02/2016 13:17הגב לתגובה זוברחבי העולם הולכת ופוחתת מפעם לפעם, כוחם הולך ופוחת והם ממשיכים ללכת ראש בקיר מבלי לקחת בחשבון שאולי הם מייצרים במו ידיהם משבר שיגמד את המשבר של 2008 בעוצמתו ובמשכו מבלי שיוותרו בידיהם כלים יעלים לטיפול . המדיניות המוניטרית הקיצונית של השנים האחרונות הביאה לאינפלציית נכסים מטורפת וזינוק מבהיל בחובות , מנגד רק החזיקה את הכלכלה הריאלית באופן זמני מבלי לגרום למומנטום אמיתי של צמיחה עולמית משום שאחד נלחם בשני . בועת הסחורות הייתה הראשונה להתנפץ...על כולם להיערך לניפוץ הבועות האחרות.
- 1.האו״ם 02/02/2016 09:05הגב לתגובה זוקשה לא להגיע למסקנה :שאנחנו בדרך למפץ. במלחמה כמו במלחמה. החייל הבודד ״ טוב ״ הוא לא יוצא, משדה הקרב . שבו בצד על מזומן.

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם
הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.
הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.
מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.
המושבים הבטוחים יותר
היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם Live Crash Test.
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- מחירי הטיסות יורדים - חוץ מיעד אחד; לאן אפשר לטוס ב-100 דולר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7