האינדיקציה לשווי החברות: מכפילים ככלל אצבע

מיקי ברקוביץ', מנהל תחום M&A ובנקאות השקעות, BDO זיו האפט, מתייחס ליחס המכפילים בישראל מול אלה הנפוצים בעולם
מיקי ברקוביץ | (3)

ב"שפת השוק" נוהגים לעשות שימוש במכפילים, כאינדיקציה לשווי חברות בשוק ההון או בעסקת השקעה רכישה ריאלית. לעתים מדברים על מכפילי מכירות, לעתים מכפילי רווח ולעתים מכפילים אחרים. מהם מכפילים אלו והאם הם גבוהים בישראל מהמקובל בעולם?

השיטה הפשטנית לאומדן שווי חברות בוגרות הוא מכפיל רווח ה-EBITDA, שהתפתח כאלטרנטיבה לשימוש במכפיל הרווח הנקי. מכפיל זה משקף את הקשר בין השווי התפעולי של החברה, או לחליפין השווי לפיו נעשית השקעה בחברה בניכוי חוב ומזומן, ביחס לרווח ה"תזרימי" של החברה (רווח תפעולי מייצג בתוספת פחת והפחתות). המכפיל מפשט את השימוש הקלאסי בשיטת היוון תזרים המזומנים, ה-DCF הידוע לשמצה (יסלחו לי כאן כל מעריכי השווי המקצועיים), הדורשת בניית תחזית תזרים החברה בעתיד ועשויה לכלול מניפולציות רבות לעניין קביעת השווי.

מכפיל ה-EBITDA לרוב רלוונטי יותר ממכפיל המכירות, המשקף את הקשר בין שווי החברה ביחס למכירות החברה בלבד, ללא תלות ברווח. מכפיל המכירות עשוי להיות רלוונטי יותר לגבי חברות בשלבים מוקדמים יותר בהם עדיין החברה אינה מציגה רווח כלשהו.

ברור כי בחברות בשלבים יותר מוקדמים במחזור החיים, בהם אין לחברה מכירות, לא ניתן לאמוד את השווי באמצעות מכפילים אלו - אז נעשה שימוש במכפילים על פרמטרים תפעוליים אחרים, כגון מספר משתמשים, לקוחות וכד'. מכפילים אלו שהתפתחו מאוד בימי בועת הדוט קום של סוף שנות ה-90 של המאה הקודמת, ודאי פחות מדוייקים ופחות משקפים את הפוטנציאל הכלכלי האמיתי של החברה.

הבדיחה הרווחת, בין משקיעי הון סיכון, דיברה על גיוסים ששווים התבסס על מכפילי שקפים, כאשר שווי הגיוס עולה ככל שיש יותר שקפים במצגת המשקיעים. לא ניגע כאן בעיוותים שעשויים לנבוע מהשימוש הגורף במכפיל, אך כבסיס השוואתי מסוים בין חברות בוגרות, בשלב מבוסס בחייהן - מכפיל ה- EBITDA לעתים מהווה אינדיקציה ראויה.

מכפילי ה-EBITDA הגלובליים הממוצעים בשנים האחרונות נעים בטווח של 12-16, בעוד שבכלכלות במדינות צומחות המכפילים הגיעו ל-20 ומעלה בשנים 2005-2008. המכפילים במדינות מפותחות לרוב נמוכים יותר, כאשר הציפייה לצמיחה בחברות במדינות אלו היא נמוכה, זאת למרות שהסיכון הנתפש בפעילות נחשב לנמוך יחסית למדינות מתפתחות. השונות במכפילים על פני זמן נובעת משינויים בריבית המוניטארית (בסביבת ריביות נמוכות יותר, שווי הנכסים הריאליים "מתנפחים"), קיטון בביקוש לרכישת חברות בעת משבר כלכלי וציפיות שונות לגבי הרווחיות של החברות בעתיד.

ברוב עסקאות המיזוגים והרכישות בחברות בוגרות בישראל, טווח המכפילים הוא נמוך יותר מהממוצע הגלובלי ונמצא לרוב בטווח של 5-10 (תמיד יש חריגים כדוגמת עסקת הרכישה של גיוון אימג'ינג על ידי קובידיאן הקנדית שנעשתה לאחרונה במכפיל 35 לערך). השונות בישראל עצמה נובעת מסיכונים ספציפיים בענפים שונים, שיעורי צמיחה היסטוריים פוטנציאל צמיחה שונה בין חברות, ציפייה של המשקיעים להשפעות שונות על רווח החברה המושקעת בעתיד, שוני בשווי השקעה בעיני משקיע פיננסי לעומת אסטרטגי ועוד.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

לנושאים אלו מתווספת שונות נוספת מול הממוצע הגלובלי שנובעת לרוב מגודל (חברות גדולות יותר נהנות ממכפילים גבוהים יותר, וממוצע גודל החברות בישראל הוא קטן מהממוצע הגלובלי), תפישת הסיכון הגיאופוליטי בישראל שהיא גבוהה יותר מהממוצע הגלובלי, מיעוט תחרות על עסקאות בשוק בישראל, שוק ההון הישראלי שמהווה נקודת השוואה לשווי חברות ולרוב הוא מתומחר בחסר - בעיקר בחברות היתר, בהן יש סחירות נמוכה מאוד. לגבי הנקודה האחרונה, ניתן להעיר כי לאחרונה אפשר להבחין בתופעה בה חברות נסחרות בשווי הגבוה מהמחיר ה"ריאלי", בו לרוכש יש מוכנות לבצע רכישה.

על פני זמן, המכפילים בישראל עשויים "לצמצם את הפער" מול הממוצע הגלובלי, אם וכאשר תהיה יציבות פוליטית אזורית רבה יותר, רגולציה פתוחה יותר על שוק ההון בישראל שתסייע בהגדלת היקפי מסחר מגבלות סחירות של חברות היתר וכן עניין רב יותר של שחקנים בינלאומיים שישקיעו בחברות בישראל ויהוו תחרות לרוכשים המקומיים.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אלי 18/03/2014 23:53
    הגב לתגובה זו
    המכפילים בשוק ההון היום גבוהים יותר. זהירות!
  • 1.
    האגוד 15/03/2014 10:27
    הגב לתגובה זו
    החבר'ה מהשוק...בראשות מיכל.
  • לא יודע מה אתה רוצה - אבל אריק מלך ישראל (ל"ת)
    אנונימי 20/03/2014 17:18
    הגב לתגובה זו
התרסקות מטוס (צילום מסך)התרסקות מטוס (צילום מסך)

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?

איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם 

עופר הבר |

הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.

הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.

מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.



המושבים הבטוחים יותר


היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם  Live Crash Test.