סוגרים שנה בענף הפרסום: מלחמות אגו, אגרוף בפרצוף וה"סיבוב של אדלר - חומסקי"

שנה עברית סוערת הייתה גם בענף הפרסום המקומי. ענייני רייטינג, הרפורמות של השר אטיאס, הפרסום בסלולר ונושאים נוספים - לא התקשינו למצוא אירועים בולטים
משה בנימין |

שנת הפרסום העברית נפתחה אי שם בחודשי אוקטובר-נובמבר של 2007 ובאופן סימבולי, אחד הזכרונות הבולטים ביותר שלה היה קרב אגו מוכר במסגרתו המשרדים הבולטים בתעשייה לא הסכימו על כלום ובעיקר לא על הדרך בה נקבע דירוג המשרדים המובילים בענף. בתווך, משני צידי המתרס היו 'יפעת בקרת פרסום' שחיכו בשקט עד שהענף יחליט שהמחלוקות הסתיימו. התוצאה הסופית? מק'אן במקום הראשון וגליקמן שהיה בין הבולטים בסיפור איפשהו בעשירייה.

אם בטרנדים עסקינן, השנה הזו הייתה שנת הסלולר. הפרי הסלולרי החל להבשיל בשנת 2008 (ויותר נכון תשס"ח). זה כלל עלייה ניכרת בהוצאה לפרסום בסלולר, זיהוי המגמה ע"י משרדי הפרסום והמפרסמים המובילים (כדוגמת קוקה-קולה) ובכלל ההבנה הכללית בענף שהרוח נושבת לשם, למכשיר הפרסונלי ביותר והנייד ביותר.

יותר משהייתה זו שנת הסלולר, הייתה זו בעיקר שנת האטיאס. השר אריאל אטיאס, ממושבו במשרד התקשורת המחיש השנה שני דברים, האחד שמסתבר שלמרות מה שחשבנו, שרים בממשלה יכולים לעבוד ולייצר עשייה פרודוקטיבית, והשני הוא שלשוק התקשורת יש המון להן להתקדם. השר אטיאס הצליח לרענן את ענף הסלולר בגזרות חשובות שבאו לקראת הצרכן, יצר כמה נקודות ציון בטלוויזיה וקינח ברפורמה שהןלכת לשנות הכל, לפיה הפרסום יאושר גם בערוצי הכבלים ולהלווין.

משהו חשוב נוסף שמלווה את ענף הפרסום בשנים האחרונות והשנה עשה צעד נוסף לבמה הראשית הוא ענף האינטראקטיב. ההוצאה לפרסום במדיה האינטרנטית גברה כהמשך ישיר לשנים שקדמו לתשס"ח. במקביל נעשו גם כמה מהלכי הטמעה השנה, בהם החלו המשרדים הגדולים להכניס תחת כנפיהן את שלוחחות האינטראקטיב לתוך המשרד. עדיין נשארו המשרדים העצמאיים אבל כפי שנראה היטב בתחרות בין אידיאולוג'יק למק'אן דיגיטל על הבכורה בתחום, התחרות קיבלה תאוצה לאחר שהמשרדים הגדולים סימנו את המטרה.

פארסה אחת משמעותית שבלתי אפשרי לשכוח היא כניסתה ברוב פאר והדר של "אדלר-חומסקי" לבורסה איפשהו בסוף 2007 ובריחתה משם לפני מספר חודשים. במהלך שאף אחד בענף הפרסום לא הצליח להבין מה עומד מאחוריו נכנס משרד הפרסום בראשות ראובן אדלר ואייל חומסקי לבורסה לאחר הנפקה לפי שווי 267 מיליון שקל, לאחר מכן צנחה לה המנייה לאיטה, האדלרים נדרשו לדווח על כל כוס קפה ששתו במשרד ובעיקר להציג דוח"ות פנימיים. לא לקח להם הרבה זמן להבין שכך אף משרד פרסום בענף שמאוהב בחשאיות, לא יכול לשרוד. מכאן הדרך לחזרה להפיכה בחברה פרטית, כבר הייתה מאוד קצרה.

היו מי שבשלב מסוים הבינו שכבר אין להם לגדול בישראל. BBR אינטרנשיונל, חברת פרסום באחזקתה של באומן בר-ריבנאי יצאה לשוק הרוסי, ובעיקר למוסקבה. כאשר מביטים במספרים, נראית ההחלטה של אנשי באומן מתבקשת מאין כמוה. בזמן שבישראל נלחמים על כל תקציב של כמה מיליונים, ברוסיה תקציב של חברת סלולר אחת נאמד בכ-100 מיליון דולר. ימים יגידו האם משרדים נוספים מישראל יצטרפו לחגיגה. אדלר-חומסקי כבר מגששת בגיאורגיה השכנה.

נקודת האור החיובית ביותר הגיעה בשנה החולפת מכיוונם של שלמור אבנון-עמיחי שהביאו המון גאווה לענף הפרסום הישראלי עם זכייתם ב"אוסקר" של עולם הפרסום – פרס 'אריה הזהב'. שלמור זכו בקטגוריית האינטראקטיב עבור קמפיין 'הדממת האינטרנט' למען החזרת השבויים.

שנה באה, שנה חלפה...ומדידת רייטינג? אין. כל-כך הרבה מילים, דיונים והחלטות נזרקו לאוויר העולם סביב מדידת הרייטינג וטרם ראינו אפילו את הנתון הראשון. כבר מתחילת 2008 הובטח ש"בשלושת החודשים הקרובים נגיע להסכמה ויתפרסמו הנתונים". הבטחה ששמענו הן מאנשי אינטראקטיב והן מחברת גימיוס שעומדת מאחורי המדידה. בפועל? עוד כינוס ועוד כמה תימות חסרות על התקנון – טוב, אולי עוד 3 חודשים..

למרבה הצער, או בהתאם לדמותו של הפרסום בישראל השנה העברית נחתמת ב-2 אירועים שליליים בהם מעורבות דמויות בולטות בתעשייה. האחד, המכות בין הדר גולדמן (זרמון-גולדמן) לבין ספי שקד (ענבר מרחב-שקד). לפי הדיווחים, השניים ישבו לפגישה במסעדת 'קנטינה' בל-אביב בה איים גולדמן על שקד ואמר לו "אם תמשיך לקחת ממני לקוחות, אתה מת". מיד לאחר מכן הגיע הפאנץ' ליין בעזרת אגרוף של גולדמן לפניו של שקד. משם זה הגיע לתביעות הדדיות במשטרה. ובכן, פניו הפגועות של ספי שקד הן פניו של הפרסום בישראל.

המקרה השני בו מעורב יו"ר איגוד חברות הפרסום הנכנס, רמי שלמור ואודי פרידן, אחד מבעלי המשרדים הגדולים בארץ, אודי פרידן (ראובני-פרידן) חמור לא פחות. אקורד הסיום הצורם של שנת הפרסום בישראל נפתח כאשר הרשות להגבלים עסקיים הורתה לפרק את חברת המדיה יונייטד במתכונתה הנוכחית (בה מחזיקים ראובני-פרידן ושלמור אבנון-עמיחי). קרב השליטה על החברה ביום שאחרי, הביא את המעורבים להשמיץ אחד את השני ללא רחמים. פרידן קרא לשלמור "שקרן שרוצה לגזול את יונייטד לעצמו" וזה בתמורה טען שפרידן הוא רק "שליח שמבצע את הוראותיו של אילן שילוח". ובכן, בביצה המקומית אין רגע דל ועם זה אנחנו הולכים לשנה הבאה.

עוד היו שם, הקמתה של חברת האחזקה פובליסיס-גרופ בראשות יאיר גלר ומשה נסיס שתנסה להחזיר עטרה ליושנה, הסאגה המשפטית הבלתי נגמרת בין אורן פרנק לרפי גינת, הפיכתן של חברות הסלולר סלקום ופרטנר לחברות מדיה והרפורמה של השר אטיאס שתכניס את הפרסומות לערוצי הכבלים והלווין של Yes ו-Hot.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.  

זהב
צילום: Jingming Pan

בנק ישראל צריך לקנות זהב

על החשיבות של השקעה בזהב בבנקים מרכזיים, ועל העלייה בסיכונים למלחמות גלובליות גדולות

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה בנק ישראל זהב

מזה זמן מה שבנקים מרכזיים וקרנות השקעה ברחבי העולם מגדילים את מלאי הזהב שברשותם. מועצת הזהב העולמית, ה-WGC, מדווחת כי הביקוש של הבנקים המרכזיים לזהב היה כפול מהממוצע בין השנים 2011–2021, בעיקר מונע על ידי מדינות כמו סין. האם כהכנה למלחמה עולמית?

מה הסיכוי של מלחמה עולמית? לצערנו הסיכון הזה הולך וגדל. מנהיגה העליון של סין, שי, הודיע לצבא הסיני כי עליו להיות מוכן לפלישה לטאיוואן והשתלטות על האי בשנת 2027, פחות משנה וחצי מהיום. ארה"ב ויפן הבטיחו לעזור לטאיוואנים במקרה כזה. נקודה מטרידה: באוגוסט 2027 יחול יום ההולדת ה-100 לצבא הסיני. מדוע בעצם שלא "לחגוג "את האירוע הזה בבדיקת היכולות של הצבא הסיני במלחמה אמיתית?

מדוע שהסינים יעשו זאת? זה לא הגיוני ומאד יפגע בכלכלתם! מזכיר לכולם שאותה שאלה נשאלה גם לגבי מדינה אחרת: מדוע שהרוסים יפלשו לאוקראינה? בשני המקרים מדובר בדיקטטורות והשיקולים של דיקטטורות שונים מאד מהשיקולים של דמוקרטיות.

 זהב נכס מפלט

עד כמה הזהב יכול לשמש נכס מפלט במצבים קשים? מסוף 2007 עד סוף 2012 מחירו הוכפל מרמות של כ-800 דולר ליותר מ-1,600 דולר לאונקיה, עליה של 100% תוך 5 שנים. זה קרה על רקע המשבר הפיננסי העולמי (משבר 2008). אי הוודאות היתה גדולה מאד באותה תקופה. היה חשש שהעולם הפיננסי קורס בעקבות משבר הסאב-פריים והתמוטטות בנק ליהמן ברדרס. משקיעים רבים ראו בזהב נכס מפלט ונהרו אליו.

העולם היה שקט (יחסית) מאז שנת 2012, ללא משברים פיננסיים וללא דרמות גלובליות או מלחמות רחבות היקף ולכן המתחים נרגעו ומחירו חזר לרדת, אך הוא חזר ועלה עם הסימנים הראשונים של משבר הקורונה והגיע לרמות של 1,800 דולר לאונקיה.