ברק עילם ועובדי נייס
צילום: רשתות חברתיות סעיף 27
ניתוח

ברק עילם עוזב את נייס בתזמון בעייתי - ממה מודאגים האנליסטים?

10 שנים שלט עילם בנייס - ב-5 שנים ראשונות השביח את המניה פי 4, ב-5 שנים האחרונות אין עליית ערך; על סקוט ראסל, המנכ"ל החדש ועל האתגרים של נייס
רוי שיינמן | (9)

את הקדנציה הארוכה של ברק עילם בתור מנכ"ל נייס ניתן לחלק לשתי תקופות - 5 השנים הראשונות בהן המניה עלתה כמעט פי 4 ו-5 השנים האחרונות שבהן המניה כמעט ולא זזה. אחרי 10 שנים בחברה עילם עוזב, אבל הטיימינג בעייתי. עילם והנהלה ניסו לשדר "עסקים כרגיל", אבל בשיחת הוועידה, האנליסטים לא הניחו. הם הבחינו שקצב הצמיחה הכולל של החברה ירד, אבל מה שהפתיע אותם במיוחד היה החולשה בעסקי הענן. 

 

הצפת ערך ב-5 השנים האחרונות, קיפאון ב-5 השנים הבאות

המניה נפלה והמשיכה ליפול למחרת, כשביומיים היא מאבדת כ-14%. זו שיחת הוועידה האחרונה של עילם, הוא כנראה לא דמיין אותה כך, אבל צריך להגיד - עילם הביא את נייס למקום מאוד גבוה בתעשייה. נכון, מבחן המניה הוא מבחן חשוב, אבל הערך שעילם ייצר עם העסקת כמות הולכת וגדלה של עובדים, הערך ללקוחות, וגם הערך למדינה דרך מסים והעסקה, הוא מאוד גדול. נייס היא מחברות הטכנולוגיה הגדולות ביותר בארץ, הי אלא היתה כך לפני שעילם נכנס לתפקיד. 

 

עזיבה בתזמון בעייתי

"לסיום, מכיוון שזו שיחת הוועידה האחרונה שלי, אני רוצה להביע את תודתי לכל אחד ואחת מכם על האמון והתמיכה שהענקתם לי לאורך השנים. היה לי לכבוד גדול להוביל את נייס", סיכם עילם את השיחה, אבל כבר בתחילת השיחה ובמהלכה הוא כבר נשמע נוסטלגי - "יחד עם 9,000 עובדי נייס, בנינו את נייס לחברה גלובלית בהיקף של מיליארדי דולרים, המובילה את הקטגוריה שלה. אני בטוח לחלוטין שהנהגתה של נייס תמשיך להצטיין בזכות עוצמת הצוות שלנו, החזון שלנו וההזדמנויות הרבות שממתינות לנו".

"אמשיך להוביל את החברה עד סוף השנה ואוודא מעבר חלק לסקוט ראסל, שייכנס לתפקיד המנכ"ל ב-1 בינואר. סקוט יחד עם צוות מצוין ימשיך להצעיד את נייס להצלחות".

 

מה קורה בתחום הענן? האנליסטים מודאגים 

סיום תקופה מרגש, אבל האנליסטים והמשקיעים רוצים "לראות את הכסף". יש תמיד חשש משינוי של מנכ"ל, במיוחד מנכ"ל מוערך וטוב שיודע את השפה של וול סטריט. החשש הגדול הוא שעילם מריח את השינויים הטכנולוגיים בשל מהפכת ה-AI ויודע שמדובר בסיכונים מאוד משמעותיים והוא מעדיף להיות חתום על מהפכת הענן שהוביל ולא להיכנס להרפתקה נוספת.  

כלפי חוץ נייס ועילם משדרים שמדובר בשינוי פרסונלי טבעי אחרי 10 שנים, השאלה אם סקוט ראסל ייכנס לנעליים הגדולות של עילם. ראסל, כיהן לפני נייס בתפקידים בכירים במספר חברות טכנולוגיה, כולל SAP, שם הוביל פרויקטים אסטרטגיים גלובליים והתמקד במיוחד בתחומי הענן והחדשנות הדיגיטלית. האתגר הגדול שלו יהיה להמשיך להוביל את השוק של שירות הלקוחות בעידן ה-AI.

קיראו עוד ב"גלובל"

מעבר לסיכון שבהחלפת מנכ"ל, יש סיכון עסקי שבא לידי ביטוי בדוחות האחרונים ובשיחת הוועידה. האנליסטים לא הפסיקו לחזור ולשאול בעניין הזה וזה ממחיש עד כמה הם מודאגים מהחולשה בתחום הענן.  

 

עסקאות בענן מתעכבות

שיחת הוועידה עם האנליסטים הציפה כאמור דאגה גדולה מתחום הענן שהוא התחום הצומח ביותר בנייס והתחום הרווחי ביותר. הכנסות הענן אומנם גדלו ב-24% והגיעו ל-500 מיליון דולר, אבל מדובר בנתון נמוך מהצפי בכ-3 מיליון דולר. מעבר לכך, כשמבודדים את הצמיחה האורגנית (בניכוי רכישת LiveVox שתרמה 35 מיליון דולר להכנסות) מגלים כי הצמיחה בענן היא 15% בלבד.

חשש נוסף הוא השחיקה ברווחיות הגולמית שעלולה לבטא תחרות מוגברת מהמתחרות הגדולות וסייספורס בראשן. וכל החששות האלו שיש כאמור את החשש מהחלפת מנכ"ל בעיתוי הנוכחי. 

טיילר ראדקה, סיטיגרופ: "הזכרתם שזמן ההכרה בהכנסות בענן השתנה מעט. האם מדובר בשינוי בצד הלקוחות או בתנאים חדשים של הכרה בהכנסות? ומה הצפי לגידול בהכנסות ענן בשנה הבאה?"

בת' גספיץ', סמנכ"לית כספים (CFO): "ראשית, אין שינוי בתנאי החשבונאות. אבל אנחנו רואים יותר עסקאות גדולות בשבע-ושמונה ספרות, במיוחד עם פתרונות AI מתקדמים, שמצריכים פריסה מורכבת יותר. זה מאריך את זמן ההכרה בהכנסות, אך מייצר לקוחות נאמנים מאוד. לגבי הצפי, אנו רואים האצה בצמיחה ברבעון הרביעי, עם דינמיקה חיובית בעסקאות."

ברק עילם: "נכון מאוד. אנו רואים סימנים חיוביים באוקטובר, ומצפים להמשך מגמה זו ברבעון האחרון."

סיטי פניגרהי, מיזוהו: "המעבר לענן עדיין משמעותי, אך הצמיחה נראית איטית יחסית בהשוואה לשנה שעברה. האם אתם רואים עיכוב מצד לקוחות במעבר לענן, או שזה קשור לתהליכי הערכה טכנולוגיים של פתרונות AI?"

ברק עילם: "לא מדובר בעיכוב משמעותי. למעשה, אנו רואים מגמה ברורה של מעבר מהיר יותר בקרב לקוחות גדולים. מתחילת השנה זכינו ביותר מ-100 לקוחות גדולים שעברו מענן קיים או מספקי פתרונות מיושנים לפלטפורמת CXone שלנו. הייחוד שלנו טמון ביכולת לא רק להעביר לקוחות לענן, אלא להציע להם פתרונות אוטומציה מבוססי AI המייעלים את שירות הלקוחות שלהם."

מטה מרשל, מורגן סטנלי, "הזכרתם שעסקאות גדולות לוקחות יותר זמן להטמעה. האם מדובר בעסקאות שנחתמו בשנה שעברה או חדשות? והאם ישנה התקדמות במיזוג LiveVox לתוך הפלטפורמה שלכם?"

בת' גספיץ': "הפתרונות החדשים שלנו, כמו Autopilot ו-Copilot, נכנסו לשוק בשנה שעברה וזכו להצלחה רבה. בעסקאות גדולות יש מורכבות רבה יותר, אך הלקוחות מבינים את הערך הגבוה. לגבי LiveVox, אנו רואים אינטגרציה מוצלחת של הפתרונות שלה לתוך CXone."

רישי ג'לוריה, RBC קפיטל מרקטס: "האם הזמן עד להטמעת עסקאות משתנה בגלל המורכבות של פתרונות ה-AI? ומה הצפי שלכם לצמיחה בענן בשנים הקרובות?"

ברק עילם: "בהחלט, ככל שהפתרונות מורכבים יותר, כך זמן ההטמעה מתארך, אך זה טבעי בשוק שלנו. לקוחות רוצים פתרונות מותאמים, והטמעה איכותית לוקחת זמן. אנו צופים צמיחה מואצת בענן בשנה הבאה, במיוחד עם התקדמות האוטומציה בשירות הלקוחות."

ג'ים פיש, פייפר סנדלר: "נראה כי רכשתם את Playvox מוקדם יותר השנה בשביל זה. מה הערך האסטרטגי שהרכישה מוסיפה, ומה הצפי לתרומתה בעתיד?"

בת' גספיץ': "רכישת Playvox היא בעיקר רכישת טכנולוגיה שנועדה לשפר את היכולות שלנו. מדובר בתוספת קטנה יחסית במונחי הכנסות, אך חשובה מבחינה אסטרטגית. אנו כבר רואים אינטגרציה מוצלחת לפלטפורמה שלנו."

בילי פיצסימונס, ג'פריס: "ראינו בתקופה האחרונה שחקנים נוספים מציגים פתרונות AI. איך נייס שומרת על יתרון בשוק תחרותי כזה?"

ברק עילם: "היתרון שלנו טמון ביכולת שלנו לשלב את הידע והניסיון שלנו בניהול אינטראקציות לקוחות בזמן אמת. בעוד חברות אחרות מציעות פתרונות כלליים, אנחנו מתמקדים באוטומציה מותאמת אישית, מה שמביא ערך אמיתי ללקוחות."

 

האם נייס מנצחת את סיילספורס?

ארג'ון בהאטיה, וויליאם בלייר: "מה המפתח לנצח בעסקאות מול מתחרים כמו Salesforce ואחרים?"

ברק עילם: "המפתח הוא הבנה מעמיקה של שירות הלקוחות. מערכות CRM טובות כמערכת ניהול, אבל CXone נועד לאוטומציה של שירות הלקוחות בזמן אמת, וזה הבדל משמעותי שמוביל לניצחונות רבים."

טים הורן, אופנהיימר: "האם הצמיחה בענן תימשך בשנה הבאה? והאם יש סימנים ללחץ תחרותי בשוק?"

בת' גספיץ': "בהחלט. אנו רואים סימנים ברורים להמשך צמיחה מואצת בענן ברבעון הבא. לגבי תחרות, היכולות שלנו ב-AI ויחסי הלקוחות החזקים שלנו ממצבים אותנו היטב בשוק תחרותי."

מייקל פונק, בנק אוף אמריקה: "מה צפוי מבחינת הזמן להטמעת עסקאות גדולות? ומה מצב התחרות באזורים גיאוגרפיים שונים?"

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    לרון 27/01/2025 08:23
    הגב לתגובה זו
    האנליסטים מודאגים אל תידאגו אתם!האנליסטים לא נחנו בראיית הניסתר והעתידהם חוזים כמוכםמוכרים בירידות קונים בעליותאני לא מסתמך עליהם! נתחו בעצמכם בכל דרךאל תיסתמכו על ידע של אחרים במיוחד לא לגבי העתידכידוע!!
  • 6.
    הוא רוצה לפרוש בשיא לכן מבחינתו התזמון לא בעייתי (ל"ת)
    007 17/11/2024 19:53
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    לרון 17/11/2024 16:25
    הגב לתגובה זו
    כך יש כאלה שעוזבים בשיא,לו למשל בוריס בקר היה יודע לעזוב בזמן....
  • 4.
    לרון 17/11/2024 16:23
    הגב לתגובה זו
    ואין סיבה שגם המנהל החדש ,מי שלא יהיה,ידע למצוא עוד דרכים לצמוח,סבלנות זה שם המשחק
  • לרון 18/11/2024 06:46
    הגב לתגובה זו
    "לא" ידע
  • 3.
    לרון 17/11/2024 16:21
    הגב לתגובה זו
    וקטי של ARKK אצלם הכל מתקדם,אך במציאות הדברים מתנהלים אחרת וכל ההייטק אפילו גוגל מיקרוסופט וAMD מרוויחים פחות ,תהליך נורמלי לחלוטין אחרי התרחבות בא כיווץ ולא משנה מה הסיבות!
  • לרון 27/01/2025 10:42
    הגב לתגובה זו
    שמתם לב היום!
  • 2.
    מחכה לה ב-150 דולר (ל"ת)
    חיים 17/11/2024 15:34
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מבין עניין 17/11/2024 15:02
    הגב לתגובה זו
    בודק אם כדאי כניסה. מה אומרים?
פוליריזון רשתות חברתיותפוליריזון רשתות חברתיות

הישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט

פוליריזון דיווחה על מעבר לייצור בהיקף גדול של תרסיס ההגנה האף־י PL-14, צעד שמקרב אותה לניסויים קליניים ב־2026 ומצית עניין מחודש במניה שצללה במהלך השנה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ביוטק תרופות

חברת הביוטק הישראלית פוליריזון Polyrizon Ltd -9.66%  , מזנקת ביותר מ-100% לאחר שדיווחה כי הצליחה להתקדם משלב הפיתוח המעבדתי ליכולות ייצור רחבות היקף. מדובר בהישג משמעותי עבור החברה, שמפתחת פתרונות לא-תרופתיים להתמודדות עם אלרגנים ונגיפים במערכת הנשימה. יכולת הייצור החדשה מהווה אבן דרך חיונית לקראת מעבר לניסויים קליניים ובהמשך גם להיערכות למסחור.


פוליריזון הוקמה על בסיס תפיסה שלפיה חלל האף, כנקודת הכניסה הראשונה של אלרגנים ונגיפים, יכול לשמש זירה יעילה להגנה מפניהם. מייסד החברה, תומר ישראלי, זיהה פער בין תרסיסים קיימים המספקים הקלה זמנית לבין מוצרים שיכולים להוות שכבת הגנה אמיתית. מתוך כך הוביל פיתוח פלטפורמה המבוססת על הידרוג'ל היוצר שכבת בידוד דקה בדופן האף. במוקד פעילות החברה עומדת טכנולוגיית Capture & Contain, המבקשת ללכוד חלקיקים זרים ולמנוע את חדירתם לרקמת האף. היישום המרכזי שלה, PL-14, נועד להתמודד עם אלרגנים נפוצים כמו אבקני פריחה, אבק ושיער חיות. החברה מדגישה כי הפתרון אינו מבוסס על תרופות ואמור לשמש מנגנון מכני מגן.


במהלך 2025 השלימה פוליריזון סדרת ניסויי פיתוח שנועדה לבחון היצמדות לרקמות, יציבות החומר ועמידותו בתנאי שימוש שונים. הצוות המדעי בראשות ד״ר טידר תורג׳מן הוביל את הפעילות המחקרית שהביאה לתוצאות פרה־קליניות התומכות ביכולת המוצר ללכוד חלקיקים ברמת הרירית.


בדרך לייצור תעשייתי

ב־2 בדצמבר עדכנה פוליריזון כי השלימה ייצור ראשון בהיקף גדול של פורמולת PL-14, זאת בשיתוף יצרן תרופות חיצוני. הייצור התבצע בתנאים מבוקרים, והאצוות שהופקו עמדו בכל פרמטרי האיכות והיציבות שנבדקו. מבחינת החברה, מדובר באיתות משמעותי לכך שהטכנולוגיה שהותאמה עד כה לניסויי מעבדה מסוגלת לעבור לייצור תעשייתי, שלב חיוני לפני כניסה לניסויים קליניים. היכולת לייצר בנפח גבוה פותחת לחברה את הדלת להתחלת ניסויים קליניים המתוכננים ל־2026. שלב זה יאפשר לבדוק את המוצר בסביבה קלינית ולהיערך בהמשך לקבלת אישורים רגולטוריים. בחברה אומרים כי האצוות שנוצרו עומדות בסטנדרטים הנדרשים לשווקים בארה״ב ובאירופה.


שוק האלרגיות והמחלות הנשימתיות ממשיך לגדול בהתמדה, בין היתר בשל עלייה בשיעורי החשיפה לאלרגנים ובצורך בפתרונות מניעה זמינים. שוק האלרגיה העונתית מוערך כיום במיליארדי דולרים וצפוי להתרחב בעשור הקרוב, וגם שוק השפעת מציג מגמת גידול על רקע ביקוש להתחזקות מנגנוני ההגנה האישיים. בתוך מציאות זו, פוליריזון מבקשת למצב את קו מוצריה כפתרון שאינו תרופתי אלא מבוסס־מנגנון, הנשען על רכיבים טבעיים ומיועד להפחתת חשיפה עוד לפני התפתחות תגובה דלקתית.


ספייס איקס
צילום: רשתות חברתיות

SpaceX מתקרבת לשווי של 800 מיליארד דולר ומאותתת על הנפקה אפשרית ב־2026

סיכוי טוב שזו תהיה הנפקת השנה בוול סטריט - עם שווי חברה שמתקרב ואפילו עולה על טריליון דולר - מי זאת SpaceX ואיך היא הגיעה לשווי כזה?

עמית בר |
נושאים בכתבה ספייס איקס

חברת החלל של אילון מאסק, SpaceX, צפויה לצאת למהלך של מכירת מניות פנימית (סקנדרי - מכירה של עובדים למשקיעים חיצוניים) בהיקף שיא, עם הערכת שווי של עד 800 מיליארד דולר. מדובר בזינוק חד לעומת שווי של 400 מיליארד דולר שנקבע רק לפני כחצי שנה, מהלך שממקם את החברה כאחת הפרטיות הגדולות בעולם.

המהלך מציב את SpaceX מעל לחברות כמו OpenAI ומאותת על הנפקה אפשרית לקראת סוף 2026. על פי הדיווחים, מחיר המניה עשוי להיות גבוה מ־400 דולר, מה שמציב את החברה בעמדה להפוך לאחת מ־20 החברות הציבוריות הגדולות בעולם, אם תחליט להנפיק.

מאז הוקמה, SpaceX הפכה לשחקנית המובילה בתחום שיגור הלוויינים, בעיקר בזכות רקטות הפאלקון 9 ושירות Starlink לאינטרנט לווייני, שמונה כבר מעל ל־9,000 לוויינים במסלול נמוך. החברה ממשיכה לפתח את Starship, הרקטה החזקה בעולם, שמתוכננת לשמש להעברת ציוד ואנשים לירח ולמאדים.

במקביל, SpaceX פועלת בזירה הרגולטורית והפיננסית. מכירת המניות הפנימית מאפשרת לעובדים ומשקיעים קיימים לממש רווחים, תוך שמירה על מבנה שליטה פרטי. עם זאת, הנפקה תחשוף את החברה ללחצים ציבוריים, דרישות רגולטוריות ושקיפות פיננסית רחבה יותר.

החברה עדיין בוחנת האם להנפיק את פעילות Starlink בנפרד, או לשלב אותה כחלק מההנפקה הכללית. בתוך כך, שוק החלל צובר עניין רב ממשקיעים, וחברות בתחום כמו Karman ו־Firefly כבר ביצעו הנפקות השנה.