לקראת הפיצול: צ'יפוטלה בשיא כל הזמנים
מניית צ'יפוטלה מקסיקן גריל CHIPOTLE MEXICAN GRILL נסחרת בעליות שערים למרות שלאחרונה רשת המסעדות מצאה עצמה חלק ממחלוקת על גודל המנות שהיא מוכרת.
מוקדם יותר החודש פורסם דו"ח בניו יורק טיימס בנוגע לטרנד בטיקטוק בו צרכנים מצלמים את המנות הנמכרות בצ'יפוטלה, כאשר חלקם הוסיפו כי הם יצאו מהמסעדות במידה וגודל המנות לא היה לטעמם. צ'יפוטלה מצידה דחתה את הטענות והבהירה כי היא לא שינתה את גדלי המנות ואף הבהירה שוב לעובדים מה הגודל הנדרש.
מבט על הביצועים האחרונים של מניית החברה מצביע על כך שהמשקיעים לא ממש מודאגים מהעניין. מניית צ'יפוטלה עולה ביום המסחר היום (חמישי) ב-2.7% למחיר של 3,256 דולר, בדרך לסגור בשיא כל הזמנים. השיא התוך יומי הקודם שלה עומד על 3,260 דולר אליו הגיעה ב-10 במאי והשיא הנוכחי עומד על 3,239 דולר שנקבע גם הוא באותו היום.
עד כה השנה זינקה מניית רשת המסעדות ב-42%, לעומת עלייה של 14% ב-S&P 500.
בווליאם בלייר ציינו כי פרסומים גם עם שליליים במדיה החברתית הם חלק מהעסק. "החשש הוא האם זה יפגע בתנועה במסעדות במידה מהותית לאורך זמן", כתבו האנליסטים. "במידה מסוימת הייפ ברשתות החברתיות הוא פשוט חלק מהעניין בתחום המסעדנות ואנחנו לא מאמינים כי תהיה לכך השפעה על פוטנציאל הצמיחה של החברה בטווח הארוך".
בנושא אחר, צ'יפוטלה צפויה לפצל את מנייתה ל-50 ב-25 ביוני ובדוחותיה לרבעון הראשון החברה עקפה את הציפיות עם רווח מתואם של 13.01 דולר למניה על הכנסות של 2.7 מיליארד דולר, עלייה של 24% ו-14% מהתקופה המקבילה אשתקד, בהתאמה. בכך החברה עקפה את צפי האנליסטים בוול סטריט לרווח מתואם של 11.69 דולר למניה ו-2.68 על הכנסות של מיליארד דולר.
- מנצלת את הירידות: צ׳יפוטלה ממשיכה עם הבייבאקים
- המשבר של צ'יפוטלה: כשאיכות ומותג חזק לא מספיקים נגד הלחץ הכלכלי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למעשה, למרות סביבת אינפלציה ולא מעט סבבים של העלאות מחירים, החברה הראתה כוח יוצא דופן שכן הצרכנים המשיכו לקנות את קערות הסלט והבוריטוס שלה. "זה היה עוד רבעון יוצא מן הכלל הודות לשיפור שלנו בתפוקה ויוזמות שיווק מוצלחות, כולל ברבקואה בקר טמאה וצ'יקן אל פסטור, שהגבירו מכירות והביאו לעסקאות חזקות", אמר המנכ"ל בריאן ניקול.

המעשה הטוב של השבוע - חברה נתנה לה לפני 40 שנה הלוואה כדי לסיים את הלימודים והיא החזירה לה עכשיו מיליארדים
על כוחה של נתינה, על השקעה במיזים חברתיים, ועל סקוט מקינזי, התורמת הגדולה היום בעולם
אגואיזם הופך בעשורים האחרונים למניע מרכזי כשהנתינה, חברות עזרה לזולת מאבדים מהחשיבות שלהם, אבל לא אצל כולם וטוב שכך. הנתינה היא כוח שמחזיר את עצמו במעגל קסום. הפילוסופיה העתיקה מסבירה שהנותן מקבל הרבה מאוד מהנתינה. הנותן לא רק עוזר לאחר, אלא גורם במעשה לשיפור (מוכח מחקרית) של מצבו הנפשי. נתינה נחשבת לאחד הגורמים החזקים לאושר.
סיפורה של מקנזי סקוט, המיליארדרית הפילנתרופית וגרושתו של ג'ף בזוס מייסד אמזון, הוא סיפור מדהים על בעלת הון של מיליארדים שמחלקת את רובו למטרות נעלות. והנה תרומה- השקעה מסוג אחר שעשתה מקינזי השבוע. לפני כ-40 שנה, כשהייתה סטודנטית שנה ב' באוניברסיטת פרינסטון, עמדה סקוט בפני משבר: חסרו לה 1,000 דולר לשכר לימוד, והיא שקלה לנשור מהלימודים. שותפתה לחדר, ג'יני טרקנטון, מצאה אותה בוכה והחליטה לפעול. היא ביקשה מאביה להלוות את הכסף, מעשה נדיבות פשוט ששינה את מסלול חייה של סקוט. "הייתי נותנת למקנזי את הכליה השמאלית שלי", אמרה טרקנטון לאחרונה, "זה פשוט מה שעושים בשביל חברים".
קריאה באותו הקשר: תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים העשירים בעולם
כיום, שוויה הנקי של סקוט מוערך במעל 30 מיליארד דולר, בעיקר ממניות אמזון שקיבלה בהסכם הגירושים ב-2019. היא תרמה יותר מ-19 מיליארד דולר לארגונים שונים, בהתמקדות בצדק חברתי, השכלה וביטחון כלכלי. אבל את הטובה האישית ביותר היא מחזירה עכשיו לטרקנטון, שהקימה את חברת Funding U – מיזם המספק הלוואות מבוססות הישגים לסטודנטים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה, ללא צורך בערבים. החברה נולדה מהבנתה של טרקנטון את הקשיים שסקוט חוותה, במיוחד בעידן שבו עלויות הלימודים זינקו.
סקוט קפצה על ההזדמנות להשקיע ב-Funding U, ומספקת חלק ניכר מההון להלוואות בתעריפים מוזלים. היא תורמת 30 סנט לכל דולר מולווה, מה שמאפשר לחברה לגייס השקעות גדולות יותר מבנקים כמו גולדמן סאקס. זה לא רק החזר הלוואה, זה השקעה שמגלגלת מיליארדים בפוטנציאל, שכן Funding U מסייעת לאלפי סטודנטים להשלים תארים ולהשתלב בשוק העבודה. האלגוריתם של החברה מתבסס על ציונים והישגים, ולא על היסטוריית אשראי, מה שהופך אותה להוגנת יותר.
מודל 3 מוזל של טסלה. קרדיט: רשתות חברתיותלאחר ירידה במכירות, טסלה משיקה מודל 3 מוזל באירופה
על רקע הירידה במכירות, התחרות הגוברת ומשבר הדימוי של מאסק, טסלה משיקה גרסה זולה של הסדאן הפופולרית, כחלק מהמאמץ להחיות את הביקושים ברחבי אירופה
בשישי האחרון השיקה טסלה Tesla 0.1% באירופה את הגרסה הזולה של הסדאן הפופולרית, מודל 3 סטנדרט, כחלק מהמאמץ להחיות את הביקושים ברחבי היבשת. המהלך מגיע לאחר חודשים של ירידה חדה במכירות, תחרות אגרסיבית מצד BYD ויצרניות סיניות נוספות, וגם תגובת נגד צרכנית לפעילותו הציבורית והפוליטית של מנכ"ל החברה, אילון מאסק.
הדגם החדש מתומחר כעת ב־37,970 אירו בגרמניה (כ-44,300 דולר), כ-32,700 דולר בנורבגיה וכ-47,800 דולר בשבדיה. בארה"ב נמכר ה-Standard מאז אוקטובר ב-36,990 דולר. בארץ,
נכון להיום, הגירסה הזולה ביותר של המודל 3 עומדת על קצת מעל 49,100 דולר. ההוזלה מלווה גם בגרסת Model Y זולה שהושקה מוקדם יותר השנה.
הגרסאות הזולות מוותרות על חלק מהגימורים והפיצ'רים הפרימיום, אך עדיין מציעות טווח נסיעה של מעל 480 ק"מ – נתון שנועד
לשמר את האטרקטיביות מול המתחרות המוזלות.
מנכ"ל החברה, אילון מאסק, טען כי ההוזלות יאפשרו לטסלה להגיע לקהלים רחבים יותר ולשקם את הביקושים, שנשחקו בחודשים האחרונים.
המכירות באירופה דועכות
למרות הרענון בדגמים והורדות המחירים, נתוני נובמבר מצביעים על ירידות חדות: בצרפת יש צניחה של 58% ברישומי טסלה לעומת השנה שעברה, בדנמרק רואים ירידה של 49%, ו-Model Y נופל למקום 23 בלבד. עם זאת, ישנה גם נקודת אור, היות ומכירות Model 3 דווקא עלו ב-29% בדנמרק.
- מייקל ברי בחזית נוספת: “השווי של טסלה מנותק מהמציאות"
- "לפעמים אני חושב מה לא בסדר איתי" - אילון מאסק על השימוש באות X ועל החזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חולשת המכירות ב-Model Y, שנחשב
לאחד הדגמים המשפיעים ביותר של החברה באירופה, מעוררת דאגה בקרב משקיעים, במיוחד על רקע התחזקות BYD ושלל דגמים סיניים זולים שמציפים את היבשת.
