ציפוטלה
צילום: לינקדין

לקראת הפיצול: צ'יפוטלה בשיא כל הזמנים

המחלוקת האחרונה סביב גודל המנות של הרשת בינתיים לא מפריעה למשקיעים, כאשר מניית צ'יפוטלה עולה היום ב-2.7% ובדרך לסגור בשיא כל הזמנים חדש
אדיר בן עמי |

מניית צ'יפוטלה מקסיקן גריל CHIPOTLE MEXICAN GRILL נסחרת בעליות שערים למרות שלאחרונה רשת המסעדות מצאה עצמה חלק ממחלוקת על גודל המנות שהיא מוכרת. 

מוקדם יותר החודש פורסם דו"ח בניו יורק טיימס בנוגע לטרנד בטיקטוק בו צרכנים מצלמים את המנות הנמכרות בצ'יפוטלה, כאשר חלקם הוסיפו כי הם יצאו מהמסעדות במידה וגודל המנות לא היה לטעמם. צ'יפוטלה מצידה דחתה את הטענות והבהירה כי היא לא שינתה את גדלי המנות ואף הבהירה שוב לעובדים מה הגודל הנדרש.

מבט על הביצועים האחרונים של מניית החברה מצביע על כך שהמשקיעים לא ממש מודאגים מהעניין. מניית צ'יפוטלה עולה ביום המסחר היום (חמישי) ב-2.7% למחיר של 3,256 דולר, בדרך לסגור בשיא כל הזמנים. השיא התוך יומי הקודם שלה עומד על 3,260 דולר אליו הגיעה ב-10 במאי והשיא הנוכחי עומד על 3,239 דולר שנקבע גם הוא באותו היום.

עד כה השנה זינקה מניית רשת המסעדות ב-42%, לעומת עלייה של 14% ב-S&P 500.

בווליאם בלייר ציינו כי פרסומים גם עם שליליים במדיה החברתית הם חלק מהעסק. "החשש הוא האם זה יפגע בתנועה במסעדות במידה מהותית לאורך זמן", כתבו האנליסטים. "במידה מסוימת הייפ ברשתות החברתיות הוא פשוט חלק מהעניין בתחום המסעדנות ואנחנו לא מאמינים כי תהיה לכך השפעה על פוטנציאל הצמיחה של החברה בטווח הארוך".

בנושא אחר, צ'יפוטלה צפויה לפצל את מנייתה ל-50 ב-25 ביוני ובדוחותיה לרבעון הראשון החברה עקפה את הציפיות עם רווח מתואם של 13.01 דולר למניה על הכנסות של 2.7 מיליארד דולר, עלייה של 24% ו-14% מהתקופה המקבילה אשתקד, בהתאמה. בכך החברה עקפה את צפי האנליסטים בוול סטריט לרווח מתואם של 11.69 דולר למניה ו-2.68 על הכנסות של מיליארד דולר.

למעשה, למרות סביבת אינפלציה ולא מעט סבבים של העלאות מחירים, החברה הראתה כוח יוצא דופן שכן הצרכנים המשיכו לקנות את קערות הסלט והבוריטוס שלה. "זה היה עוד רבעון יוצא מן הכלל הודות לשיפור שלנו בתפוקה ויוזמות שיווק מוצלחות, כולל ברבקואה בקר טמאה וצ'יקן אל פסטור, שהגבירו מכירות והביאו לעסקאות חזקות", אמר המנכ"ל בריאן ניקול.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בריינסוויי
צילום: יח"צ

FDA אישרה קסדה ביתית לטיפול בדיכאון – מה זה אומר לשוק?

מכשיר ה-tDCS של Flow  יושק בארה"ב ב-2026 במחיר 500 דולר; האם בריינסווי הישראלית עלולה להיפגע?



רן קידר |

רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) העניקה אישור ראשון מסוגו למכשיר ביתי לטיפול בדיכאון מג'ורי (MDD). מדובר בקסדת ה-FL-100 של חברת Flow השוודית, המבוססת על גירוי חשמלי מוחי מסוג tDCS (Transcranial Direct Current Stimulation). האישור, דרך מסלול Pre-Market Approval (PMA) המחמיר, מאפשר שימוש ביתי תחת פיקוח רפואי מרחוק. Flow מתכננת השקה מסחרית בארה"ב במחצית השנייה של 2026, במחיר של כ-500 דולר - דומה למחיר באירופה, שם המכשיר זמין מאז 2020.

ה-FL-100 שוקל 150 גרם, קל יותר מאוזניות אלחוטיות סטנדרטיות, ומספק גירוי חשמלי בעוצמה נמוכה של 2 מיליאמפר דרך אלקטרודות על המצח. הטיפול נמשך 30 דקות, חמש פעמים בשבוע, ומכוון לאזור הקדם-מצחי (DLPFC) האחראי לוויסות מצב רוח. הנתונים הקליניים, המבוססים על ניסוי פאזה 2 עם 174 משתתפים ב-2024, הראו ירידה של 40% בתסמיני הדיכאון בקבוצת הטיפול לעומת 22% בקבוצת הדמה, לאחר ארבעה שבועות. מטא-אנליזה מ-2025 של 25 מחקרים (n=1,200) אישרה יעילות tDCS כטיפול עזר.

האישור מגיע על רקע עלייה של 15% במקרי דיכאון מג'ורי בארה"ב בין 2020 ל-2025, עם 21 מיליון מבוגרים מושפעים (15.5% מהאוכלוסייה). נשים סובלות פי שתיים מגברים (10.3% לעומת 6.2%), ו-13.1% מבני 12 ומעלה דיווחו על תסמינים.

לפי נתוניהרשויות, תרופות נוגדות דיכאון, כמו SSRI, יעילות ב-50%-60% מהמקרים, אך 56% מהמטופלים מפסיקים את הטיפול הראשון תוך שישה חודשים עקב תופעות לוואי כמו עלייה במשקל (25%), הפרעות שינה (18%) והפחתת ליבידו (15%). tDCS מציע חלופה לא פולשנית, ללא תרופות, עם שיעור נשירה נמוך של 8% בניסויים.

Flow, שהוקמה ב-2016, גייסה 22 מיליון דולר עד 2024, וכעת בסבב גיוס נוסף של 30 מיליון דולר בהובלת Khosla Ventures. החברה מדווחת על 10,000 משתמשים באירופה, עם שיפור ממוצע של 35% בדירוג MADRS (מדד חומרת דיכאון) לאחר 10 שבועות. האישור כולל אפליקציה לניטור התקדמות, עם תזכורות ושילוב נתונים רפואיים. עם זאת, המכשיר דורש מרשם ואינו מיועד למצבים חריפים או כטיפול יחיד ללא פיקוח.

גוגל חיפוש
צילום: טוויטר

מניית אלפבית זינקה 70% השנה: כך הבינה המלאכותית הפכה מאיום להזדמנות

לאחר חששות ממונופול ותחרות, שילוב AI בחיפוש מחזק את מנוע הרווחים; אנליסטים מעלים יעדים עד 400 דולר

עמית בר |
נושאים בכתבה גוגל

מניית אלפבית, חברת האם של גוגל,  עלתה כ-70% מתחילת השנה והיא מובילה בתשואה מבין "שבע המופלאות". המניה נסחרת כעת סביב 310 דולר, לאחר שיא של 323 דולר בנובמבר. ההתאוששות הזו מגיעה לאחר שפל של כ-145 דולר באפריל 2024, על רקע חששות מתחרות AI ופסיקה בקשר לריכוז מונופוליסטי של גוגל. כעת, השילוב של AI בתוך מנוע החיפוש משנה את התמונה, ומגביר את מעורבות המשתמשים תוך שמירה על הכנסות הפרסום וגם מסיר, לפ]חות חלקית, את החשש מהכרזה של רגולטורים על כוח לא מוצדק וניסיון להגבילו דרך פיצולים והכרזות על כוח מונופוליסטי. 

ב-2024, צ'אטבוטים כמו ChatGPT ופרפלקסיטי עוררו חשש שחיפוש מסורתי יאבד רלוונטיות, עם תשובות ישירות שמפחיתות צורך בגלישה. זה העמיד בסיכון את ההכנסות מפרסום, שמהוות 76% מסך ההכנסות של אלפבית. במקביל, פסק דין קבע לפני מספר חודשים שגוגל מחזיקה במונופול בחיפוש כללי, וחייב שיתוף נתוני חיפוש ודירוג עם מתחרים, אך דחה דרישות לפרק את כרום או את עסקי הפרסום. השוק הגיב בהקלה, כשההשפעה על הרווחיות נראית מוגבלת.

אלפבית הגיבה בשילוב AI ישירות בחיפוש, במקום להתחרות בו. כלים כמו AI Overviews, שמציגים סיכומים מבוססי ג'מיני בראש התוצאות, ו-AI Mode, שמאפשר חיפוש שיחתי מותאם, הושקו ב-2025. התוצאה: עלייה של 15% בשאילתות חיפוש ברבעון השלישי, כשה-AI מוסיף 20% חיפושים חדשים ללא קניבליזציה. מחקרים מראים ירידה של 60% בשיעור ההקלקה האורגני, אך זאת בגלל חשיפה רחבה יותר, שמגדילה תנועה כוללת ב-12%.


החיפוש - ליבת העסקים של גוגל


החיפוש נותר ליבת העסק, עם הכנסות של 56.6 מיליארד דולר ברבעון השלישי 2025 - עלייה של 15% משנה קודמת, כשפרסום חיפוש תרם 75% מכך. סך ההכנסות הגיעו ל-102.3 מיליארד דולר, עלייה של 16%, כשה-AI מאפשר מוניטיזציה חכמה יותר: פרסומות מוטמעות בסיכומי AI, שמגדילות קליקים ב-8% בממוצע. ג'מיני, מודל ה-AI של אלפבית, רשם גידול של 25% בארבעה חודשים ומשלב כעת קישורים למנויים בתשלום בארה"ב, מה שמגביר נאמנות משתמשים ב-15%.

השינוי הזה הופך את החיפוש ממכונת פרסום פסיבית לפלטפורמה אקטיבית, עם פוטנציאל צמיחה שמוערך על ידי האנליסטים ב-15% עד 20%.  זה מקטין סיכונים מתחרות, כש-50% מהחיפושים כוללים כעת אלמנט AI, ומגדיל זמן שהייה ב-22%.