לקראת הפיצול: צ'יפוטלה בשיא כל הזמנים
מניית צ'יפוטלה מקסיקן גריל CHIPOTLE MEXICAN GRILL נסחרת בעליות שערים למרות שלאחרונה רשת המסעדות מצאה עצמה חלק ממחלוקת על גודל המנות שהיא מוכרת.
מוקדם יותר החודש פורסם דו"ח בניו יורק טיימס בנוגע לטרנד בטיקטוק בו צרכנים מצלמים את המנות הנמכרות בצ'יפוטלה, כאשר חלקם הוסיפו כי הם יצאו מהמסעדות במידה וגודל המנות לא היה לטעמם. צ'יפוטלה מצידה דחתה את הטענות והבהירה כי היא לא שינתה את גדלי המנות ואף הבהירה שוב לעובדים מה הגודל הנדרש.
מבט על הביצועים האחרונים של מניית החברה מצביע על כך שהמשקיעים לא ממש מודאגים מהעניין. מניית צ'יפוטלה עולה ביום המסחר היום (חמישי) ב-2.7% למחיר של 3,256 דולר, בדרך לסגור בשיא כל הזמנים. השיא התוך יומי הקודם שלה עומד על 3,260 דולר אליו הגיעה ב-10 במאי והשיא הנוכחי עומד על 3,239 דולר שנקבע גם הוא באותו היום.
עד כה השנה זינקה מניית רשת המסעדות ב-42%, לעומת עלייה של 14% ב-S&P 500.
בווליאם בלייר ציינו כי פרסומים גם עם שליליים במדיה החברתית הם חלק מהעסק. "החשש הוא האם זה יפגע בתנועה במסעדות במידה מהותית לאורך זמן", כתבו האנליסטים. "במידה מסוימת הייפ ברשתות החברתיות הוא פשוט חלק מהעניין בתחום המסעדנות ואנחנו לא מאמינים כי תהיה לכך השפעה על פוטנציאל הצמיחה של החברה בטווח הארוך".
בנושא אחר, צ'יפוטלה צפויה לפצל את מנייתה ל-50 ב-25 ביוני ובדוחותיה לרבעון הראשון החברה עקפה את הציפיות עם רווח מתואם של 13.01 דולר למניה על הכנסות של 2.7 מיליארד דולר, עלייה של 24% ו-14% מהתקופה המקבילה אשתקד, בהתאמה. בכך החברה עקפה את צפי האנליסטים בוול סטריט לרווח מתואם של 11.69 דולר למניה ו-2.68 על הכנסות של מיליארד דולר.
- מנצלת את הירידות: צ׳יפוטלה ממשיכה עם הבייבאקים
- המשבר של צ'יפוטלה: כשאיכות ומותג חזק לא מספיקים נגד הלחץ הכלכלי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למעשה, למרות סביבת אינפלציה ולא מעט סבבים של העלאות מחירים, החברה הראתה כוח יוצא דופן שכן הצרכנים המשיכו לקנות את קערות הסלט והבוריטוס שלה. "זה היה עוד רבעון יוצא מן הכלל הודות לשיפור שלנו בתפוקה ויוזמות שיווק מוצלחות, כולל ברבקואה בקר טמאה וצ'יקן אל פסטור, שהגבירו מכירות והביאו לעסקאות חזקות", אמר המנכ"ל בריאן ניקול.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם
חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.
לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.
מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.
העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.
- וורנר ברוס למכירה: המניה זינקה 10% לאחר פתיחת המידע הפיננסי לרוכשים
- וורנר ברוס מסרבת להצעת רכישה של פראמאונט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.
