וול סטריט
צילום: Roberto Junior, Unsplash

מנסה להציף ערך: קבוצת דופונט מתפצלת ל-3 חברות נפרדות

המנכ"ל אד ברין, יפרוש מתפקידו ב-1 ביוני ויעבור לתפקיד יו"ר פעיל
מערכת ביזפורטל |
נושאים בכתבה דופונט וול סטריט

קבוצת דופונט מתפצלת ל-3 חברות נפרדות. כך הודיעה החברה אמש לאחר סיום המסחר בוול סטריט. הקבוצה תפצל למעשה את חטיבות המים והאלקטרוניקה שלה לשתי חברות ציבוריות נפרדות ותישאר עם פעילות תעשייתית הממוקדת בין השאר במכשור רפואי וביו-פארמה.

המהלך של דופונט בא במטרה לנסות להציף ערך לבעלי מניות החברה, לאחר שבשנים האחרונות לא מעט חברות גדולות, ביניהן ג'ונסון אנד ג'ונסון, GE ויונייטד טכנולוג'יס, ביצעו מהלכים דומים.

במקביל, הודיעה החברה כי המנכ"ל אד ברין, יפרוש מתפקידו ב-1 ביוני ויעבור לתפקיד יו"ר פעיל ומנהלת הכספים של החברה, לורי קוך, תתפוס את מקומו בתפקיד.

 

"הפיצול ל-3 חברות ייצור גמישות מירבית עבור כל חברה לנצל הזדמנויות עסקיות, כולל מיזוגים, במטרה להגביר את קצב הצמיחה שלהן", אמר ברין.

בשנה האחרונה רשמה חטיבת המים של דופונט הכנסות של כ-1.5 מיליארד דולר, חטיבת האלקטרוניקה הכנסות של כ-4 מיליארד דולר ושאר הפעילויות (שיישארו בחברה המקורית) הכנסות של כ-6.6 מיליארד דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?

על שני הכובעים של גליקמן ועל הסיכויים שלו לקבל בהמשך את השליטה בצים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

המאבק על השליטה בחברת הספנות צים מתעצם, עם הצעה נוספת מ-MSC השווייצרית אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. לפני כשבועיים  קיבל הדירקטוריון הצעה ראשונית מהפג-לויד הגרמנית ועל פי ההערכות גם יש התעניינות ממארסק הדנית. צים, שנסחרת בוול סטריט בשווי שוק של כ-2.3 מיליארד דולר, נסחרת לכאורה מתחת למזומנים שלה ובמכפיל רווח נמוך, אך צריך לזכור שיש לה התחייבויות גדולות בגין רכישת ספינות. בפעול אין לה מזומנים של מיליארדים. אך יש לה יתרון גדול שאותה רוצים הרוכשים הפוטנציאלים - צי אוניות יחסית חדש עם יעילות תפעולית ויכולת תחרותית טובה.

עם זאת, הסיכוי שהמדינה תמכור את צים לידיים זרות נמוך. צים ואל על דומות מהבחינה הזו - הן נכס ביטחוני ואסטרטגי ולכן למדינה יש מניית זהב ויכולת להשתמש בפלטפורמה והתשתית של החברות בזמן חירום. את אל על מכרו רק לאחר שמשפחת רוזנברג הסכימה לתנאים האלו. גוף זר יתקשה להתמודד ולהסכים לחבילת התנאים שיוטלו עליו. מה גם שזה בשעת חירום ומלחמה מסמן אותו כ"תופס צד". האם נראה לכם שבזמן מלחמה בעזה חברה דנית או שוויצרית תסכים שצים שבשליטתה תעביר סחורה של נשק לישראל? מראש הסיכוי שהחברות האלו ישקיעו בנכס ביטחוני בישראל קטן מאוד.

אבל זה מעיר את המניה - הדיבורים, כתבות, ראיונות מעלים את המניה וזה חלק מהעניין. השבחת הערך לא צריכה לחכות לסוף התהליך, אותם משקיעים שנמצאים כעת בעימות מול הנהלת החברה כבר רואים את המניה עולה. הם רוצים להחליף את הדירקטוריון (3 נציגים) כדי להשביח את החברה, ומלאכתם כבר נעשית דרך התעניינות בחברה.  

כך או אחרת, השיחות מול רוכשים פוטנציאלים נתקלים בהתנגדות חריפה מוועד עובדי צים. בקשר להפג-לויד הם טוענים כי החברה הזו שמוחזקת על ידי קטאר וסעודיה (12%, 10%בהתאמה) לא תעמוד לצד ישראל בזמן חירום - "רכישה כזו תפגע ברציפות שרשרת האספקה, כפי שנראה במשברי 2021-2023", כתב יו"ר הוועד אורן כספים במכתב למשרד התחבורה.

MSC, עם צי של 800 אוניות בבעלות משפחת אפונטה, בוחנת כניסה כדי להתחזק באגן הים התיכון. אבל, גם כאן, נראה שהסיכוי להסכמות עם המדינה נמוכות. במקביל אנליסטים המכסים את המניה מספקים לה מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי כשהם מבליטים את "הדיסקאונט הביטחוני". צים מקבלת דיסקאונט לעומת חברות אחרות בגלל היותה חברה ישראלית שבעצם נשלטת בצורה כזו או אחרת על ידי הממשלה.