קניון מליסרון
קניון מליסרון

זינוק מפתיע של 18% במכירות הקמעונאיות בחודש מאי

על רקע ההקלות בסגר והצניחה במכירות במהלך החודש הקודם, נתוני המכירות הקמעונאיות בארה"ב הכו את התחזיות המוקדמות. עוד סיבה למסיבה עבור המשקיעים בוול סטריט?
איתן גרסטנפלד | (6)
על פי הנתונים שמתפרסמים היום בארה"ב, עולה כי חל זינוק חד של 17.7% במכירות הקמעונאיות בארה"ב במהלך חודש מאי, העלייה הגדולה ביותר אי פעם. הנתונים הכו את הצפי לעליות של 8% במהלך החודש, זאת על רקע ההקלות בסגר והחזרה ההדרגתית לשגרה במדינה. את הקפיצה הגדולה ביותר רשמו חנויות הבגדים והאפנה שדיווחו על זינוק של יותר מ-188%. לצדם, מוצרי הספורט, וחנויות הספרים רמשו גם הם נתונים מרשימים עם עלייה של 88.2%. נראה כי הנתון המעודד עשוי להעניק רוח גבית נוספת לשווקים, לקראת פתיחת המסחר בוול סטריט. בתקופה האחרונה, חרף הנתונים הפיננסים המדאיגים, בוחרים המשקיעים להיתלות בכל נתון מעודד. לאחר פרסום הנתונים מיהר נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לצייץ "נראה כמו יום גדול לשווק המניות ולנתוני התעסוקה.  

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    תרבות הצריכה האמריקאית הפרעה קשה (ל"ת)
    כלכלה לפני חיים 16/06/2020 22:01
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אפרים 16/06/2020 17:52
    הגב לתגובה זו
    הפד' לא מפסיק להזרים, פשוט מטורף.
  • 2.
    18 אחוז מחודש שעבר או מחודש זה בשנה קודמת? (ל"ת)
    אני רק שאלה 16/06/2020 17:38
    הגב לתגובה זו
  • שעבר 17/06/2020 00:06
    הגב לתגובה זו
    שעבר
  • 1.
    מה זה מפתיע... 16/06/2020 17:33
    הגב לתגובה זו
    קונים כל טמטום כסיבה לעליות...באור שאם פתחו את המשק תהיה צריגה גבוהה יותר..מה הפליאה בכלל?? גם ילד טמבל יודע מראש שזו התוצאה...רק חבל שלא אומרים שעדיין יש הפסדי ענק לכלכלה והיא רחוקה מאוד ממה שהיתה בעבר...ול סטריט רק עולה ומחפשת כל יום טמטןם חדש לטוס...כלכלה היא לא...עשירים שמתעשרים עוד עח האדמוני- זה כן..יבוא היום ויבינו כמה המשבר שלהם עמוק וכמה נזק אמיתי נגרם להם..עוד המון חברות וחנויות יסגרו..הקניונים והתיירות יאכלו עוד המון הפסדים עד שיחזרו לעצמם...ארהב קונה אגח...ממש יופי..מה זה נותן לעסקים הקטנים בארהב באמת תכלס...מלבד מילים יפות והעשרת חברות שמגייסות גם אם הם לא שוות שקל..בקיצור..וול סטריט נותנת כסף רק למי שיש לו ויכול לדפוק את הממשל ובעקיפין את כל הציבור האמריקאי הטיפש...מה העם מקבל מכל ההסכמות האלה חוץ מלוב לאומי וחוק עתידי שהוא בעצמו עוד ישלם במיסים עתידיים לכסות את הגרעון וטמטום טראמפ..? בועה לא קטנה..בועה אמא של הבועות...גם אם יש עליות זה לא אומר כלום על כלכלת הבלון המנופחות!!זה הכח זיוף שנועד לעשירים
  • נשמע כמו אחד שאיחר את הרכבת (ל"ת)
    Xantippe 17/06/2020 15:57
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.