וורן באפט 2019
צילום: Daniel Zuchnik; GettyImages IL

עדיין יש להן תקווה? באפט מימש חלק מהחזקותיו בחברות התעופה

ברקשיר האת'ווי של וורן באפט מימשה החזקות בחברות התעופה האמריקאיות דלתא וסאת'ווסט - וירדה מתחת לרף ה-10%
ניצן כהן | (4)

ברקשיר האת'ווי מימשה החזקות בחברות התעופה האמריקאיות. ברקשייר החזיקה טרם התפרצות משבר הקורונה קצת יותר מ-11% ממניות דלתא איירליינס וכמעט 10.5% מהון מניות סאת'ווסט איירליינס.

 

> עשרת הדיברות להשקעה של וורן באפט

בסך הכל מכרה ברקשיר 13 מיליון מניות דלתא במחיר ממוצע של 24.15 דולר ו-2.3 מיליון מניות סאת'ווסט במחיר ממוצע של 30.2 דולר למניה. המכירה התבצעה, פחות או יותר, במחיר השוק ולאחריה ירדה בארקשיר מתחת לרף החזקות של 10% שמשמעותו המרכזית היא שהיא לא תצטרך לדווח יותר על פעולותיה במניות אלה.

אם כן, מה ניתן ללמוד על הערכותיו של וורן באפט על מניות חברות התעופה. בקליפת אגוז, נראה שבאפט מעריך שרחוקה הדרך של חברות אלה לחזור ולשחק תפקיד מרכזי בכלכלה האמריקאית. כלומר, ההערכה המרכזית היא שגם כשיוסרו מגבלות התנועה בארה"ב ייקח עוד הרבה זמן עד שהביטחון העצמי של הציבור יחזור לעצמו כך שהיקף הטיסות, התפוסה שלהן והמחירים יחזרו לימים של טרם ההכרזה על מגבלות התנועה.

כדי להבין את מצב חברות התעופה האמריקאיות, צריך לשים לב למכתב ששלח מנכ"ל דלתא איירליינס לעובדי החברה לפני מספר ימים. דלתא, אגב, מעסיקה 30 אלף עובדים שרובם ככולם הוצאו לחופשה ללא תשלום – בהסכמה. מנכ"ל החברה, אד בסטיאן, כתב במייל ששלח לעובדים כי נכון להיום, דלתא שורפת 60 מיליון דולר ביום וזאת למרות שאינה משלמת שכר לעובדיה שכאמור, יצאו לחופשה ללא תשלום.

בסטיאן כתב כי הכנסות החברה למעשה נמחקו. על-פי המייל ששלח, הן ירדו ב-90%, נתון שהוא הישג כשההערכות דיברו על כך שהכנסותיה התאפסו למעשה. אם זה לא מספיק הרי שחברות התעופה נאלצו להחזיר כסף ללקוחותיהם שהזמינו כרטיסי טיסה לטיסות שבוטלו. הירידה בהכנסות בצירוף החזר תשלומים ללקוחות יצרו בור מסוכן מאוד לחברות התעופה שמחזרות בימים אלה על פתחי הממשל הפדרלי כדי שהאחרון יזרים להן מזומנים כדי לשמור על האופרציה כך שתוכל לחזור לפעילות מהר יחסית, עם הסרת המגבלות על התנועה.

חזרה לתפקוד

ההערכות בוול סטריט מדברות על כך שחברות התעופה לא יחזרו לתפקוד ולו חלקי עד לסוף חודש ספטמבר. ההערכות האלה נסמכות על פרסומים בארה"ב לפיהם הודיעו שתי חברות התעופה הגדולות בארה"ב, דלתא ויונייטד איירליינס שמעסיקות ביחד 187 אלף עובדים, כי לא יחזירו אותם מהחופשה ללא תשלום עד לסוף חודש ספטמבר, אז יגמרו העובדים לנצל את התשלומים המגיעים להם מהממשל.

מנכ"ל יונייטד איירליינס, אוסקר מונוז, צוטט לפני מספר ימים בכלי התקשורת בארה"ב כמי שמעריך שחברות התעופה לא יחזרו כל-כך מהר לתפוקות כמו לפני פרוץ משבר וירוס הקורונה. מונוז לא הצליח להעריך גם כמה זמן ייקח לחברות התעופה לחזור לעצמן מרגע שיוסרו מגבלות התנועה, אבל ממעוף הציפור, מונוז, העריך שאמנם הביקושים לטיסות ירדו משמעותית אך לא יעלמו ואולי אף יחזרו לסדר גודל משביע רצון כבר בשנה הבאה.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    איציר 06/04/2020 08:56
    הגב לתגובה זו
    מה הפריע לו למכור לפני שבועיים שהמחיר היה 45 דולר? מהירות התגובה שלו באמת נפגעה ....
  • 3.
    לירן 06/04/2020 03:49
    הגב לתגובה זו
    אין לך מושג מה וורן הולך לעשות עכשיו עם המניות שלו הוא יכול או להחזיק או למכור או לקנות יותר נמוך בכל מקרה הוא לא חייב לדווח לך כלום עכשיו! אז אם את חושבת שהדבר חיובי, תחשבי שוב.
  • 2.
    איתמר 06/04/2020 03:01
    הגב לתגובה זו
    לא הייתי ממהר לשפוט לפי מכירה כזאת או אחרת של באפט מה הוא צופה. לפעמים המכירות שלו נעשות מטעמים משפטיים (כמו לא להחזיק מעל X אחוזים מהחברה מטעמים רגולטוריים). ובלי קשר, באופן כללי ההשקעה של באפט מלכתחילה במניות התעופה הייתה החלטה כושלת. זה מזכיר לי את הבדיחה של רי'צארד ברנסון על חברות תעופה: "אדם מגיע למיליונר ושואל אותו איך אפשר להפוך למיליונר. המיליונר עונה - אחי, זה ממש קל, תתחיל כמיליארדר, ואז תקנה חברת תעופה".
  • 1.
    עכשיו הוא יכול להפטר מהמניות בלי לדווח (ל"ת)
    כלכלן 05/04/2020 21:18
    הגב לתגובה זו
עליות בבורסה (גרוק)עליות בבורסה (גרוק)

"קנו מניות סיניות" - ההמלצה של ג'יי פי מורגן

בנק ההשקעות המוביל בעולם בעד מניות סיניות - "הפוטנציאל גובר על הסיכונים"; ומה חושבים אנליסטים אחרים וגם - למה הפנטגון רוצה להגדיר את BYD , עליבאבא ובאידו כחברות ביטחוניות שעוזרות לצבא סין?

רן קידר |

בנק ההשקעות ג'יי.פי. מורגן שינה את תחזיתו לשוק המניות הסיני והעלה את ההמלצה ל"תשואת יתר" (Overweight). האסטרטגים של הבנק, בראשם רג'יב בטרה, סבורים כי הסיכוי לעליות חדות ב-2026 עולה בהרבה על הסיכון לירידות משמעותיות. הסיבות המרכזיות: אימוץ מואץ של בינה מלאכותית, חבילות תמריצים לעידוד צריכה פנימית ורפורמות עמוקות בממשל התאגידי. "סין כבר ויתרה על רוב היתרון היחסי שהיה לה בתחילת 2025 – דווקא עכשיו זו נקודת כניסה אטרקטיבית במיוחד", נכתב בדוח המעודכן.

התזמון של ההמלצה מעניין במיוחד. מדד MSCI סין אמנם עלה בכ-33% מתחילת השנה, אבל ברבעון האחרון הוא דווקא ירד ב-6.2%, בעוד מדד אסיה-פסיפיק הרחב (ללא יפן) עלה ב-1.3%. במילים אחרות - השוק הסיני נמצא כרגע במומנטום חיובי כללי, אבל עדיין רחוק מהשיאים של 2021, והמכפילים שלו נשארו סבירים (12-14 פעמים הרווחים הצפויים). רמות החשיפה של משקיעים זרים ומוסדיים עדיין נמוכות יחסית – כלומר יש הרבה "כסף חכם" שעדיין לא נכנס.

המנועים שג'יי.פי. מורגן רואה קדימה חזקים מאוד:

הרחבה: האם סין חוזרת להיות הזדמנות השקעה מובילה?

אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אנבידיה נגד השורטיסטים - "הביקוש לשבבים אמיתי, הדוחות אמיתיים"

שורטיסטים בולטים טוענים כי החברה נוקטת פרקטיקות בעייתיות לחיזוק נתוני הביקוש. החברה מכחישה בתוקף ושולחת מכתב מפורט לשוק ההון



רן קידר |

אנבידיה במגננה. גוגל נכנסה לשוק שבבי AI והיא בעסקה ענקית מול מטא. השוק חושש מבועת AI ומירידה במרווחים. מייקל ברי מנהל קרן גידור ומאלו שהרוויחו מיליארדים בזכות חיזוי של המפולת של 2008, טוען שאנבידיה מנופחת ושהיא מנפחת השקעות על חשבון הוצאות וכך מגדילה רווחים. כמו כן יש טענות על מימון מעגלי - היא מממנת חברות כדי שתוכל למכור להן. הצרות מגיעות בצרורות, אלו אולי לא צרות בקנה מידה גדול, אנבידה רחוקה רק  14% מהשיא שלה, אבל זה הנושא הכי חם בוול סטריט, כי זו אנבידיה החברה הכי גדולה בוול סטריט וזה תחום ה-AI שמשנה את העולם בקצבים מדהימים. 


רוב האנליסטים תומכים במניה וסבורים שהיא במכפיל רווח נוח - כ-24-25.  "העליות החדות במניות השבבים בשנה האחרונה, גורם לחלק מהמשקיעים לחפש הצדקות נוספות לראלי שייצקו לתוכו תוכן, בעוד אחרים בוחנים נתונים שכבר פורסמו כדי לבדוק אם הם עולים בקנה אחד עם תחזיות ההנהלות" אומר עוזי לוי, אחראי מחקר שוקי מניות חו"ל, בנק מזרחי טפחות, "אנבידיה, ענקית הסקטור, תחת ביקורת. שני שורטיסטים מוכרים יצאו באזהרות כי החברה נוקטת פרקטיקות בעייתיות כדי לחזק את נתוני הביקוש למוצריה. החברה מצידה מכחישה את הטענות בתוקף.

"השורטיסטים ג'ים צ'אנוס (Jim Chanos) ומייקל בארי (Michael Burry) טוענים כי אנבידיה משתמשת לכאורה במנגנוני Vendor Financing, מימון מעגלי, כדי לתגבר את הביקוש לשבבי הבינה המלאכותית שלה. לטענתם, השקעות שביצעה החברה בגופים כמו מפעילי ענן, חברות בינה מלאכותית ושותפי תשתית יוצרות מצב שבו כסף שאנבידיה מזרימה לשוק מוצא את דרכו בחזרה אליה בצורת הזמנות לשבבים, מה שעלול ליצור תמונה מעוותת של הביקוש"

בתגובה ישירה לטענות שלחה אנבידיה מכתב רשמי בן שבעה עמודים לאנליסטים ולגורמים בשוק ההון. במכתב מדגישה החברה כי אינה משתמשת בשום צורה של מימון מעגלי: היא אינה מעניקה הלוואות ללקוחות, אינה מציעה אשראי מוסווה, ואין כל מנגנון שבו רכישות שהיא מממנת חוזרות אליה בצורה עקיפה. "החברה הדגישה כי מחזור התקבולים שלה יציב וכי הלקוחות משלמים על רכישותיהם בתוך 53 ימים בממוצע", אומר לוי, "לדבריה, כל פעילותה מדווחת בצורה מלאה ושקופה, ללא התחייבויות חבויות או מניפולציות חשבונאיות".


צ'אנוס ובארי עומדים על דעתם. צ'אנוס טען כי ההשקעות של אנבידיה בחברות מפסידות, לצד ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית, עלולות להצית בועה הנשענת על חברות שאינן מסוגלות לייצר הכנסות אמיתיות. "הוא טוען שהעבר מלמד שמודלים שבהם ספקית ציוד משקיעה בלקוחות כדי לייצר ביקוש אינם תמיד מצליחים", מוסיף לוי, "בארי מצדו הזהיר כי קצב ההשקעות והקמת תשתיות הבינה המלאכותית אינו תואם בהכרח את הביקוש האמיתי, וכי ציפיות המשקיעים והאנליסטים בשוק גדולות מדי ביחס למה שהעתיד צפוי להביא בפועל".