וורן באפט 2019
צילום: Daniel Zuchnik; GettyImages IL

עדיין יש להן תקווה? באפט מימש חלק מהחזקותיו בחברות התעופה

ברקשיר האת'ווי של וורן באפט מימשה החזקות בחברות התעופה האמריקאיות דלתא וסאת'ווסט - וירדה מתחת לרף ה-10%
ניצן כהן | (4)

ברקשיר האת'ווי מימשה החזקות בחברות התעופה האמריקאיות. ברקשייר החזיקה טרם התפרצות משבר הקורונה קצת יותר מ-11% ממניות דלתא איירליינס וכמעט 10.5% מהון מניות סאת'ווסט איירליינס.

 

> עשרת הדיברות להשקעה של וורן באפט

בסך הכל מכרה ברקשיר 13 מיליון מניות דלתא במחיר ממוצע של 24.15 דולר ו-2.3 מיליון מניות סאת'ווסט במחיר ממוצע של 30.2 דולר למניה. המכירה התבצעה, פחות או יותר, במחיר השוק ולאחריה ירדה בארקשיר מתחת לרף החזקות של 10% שמשמעותו המרכזית היא שהיא לא תצטרך לדווח יותר על פעולותיה במניות אלה.

אם כן, מה ניתן ללמוד על הערכותיו של וורן באפט על מניות חברות התעופה. בקליפת אגוז, נראה שבאפט מעריך שרחוקה הדרך של חברות אלה לחזור ולשחק תפקיד מרכזי בכלכלה האמריקאית. כלומר, ההערכה המרכזית היא שגם כשיוסרו מגבלות התנועה בארה"ב ייקח עוד הרבה זמן עד שהביטחון העצמי של הציבור יחזור לעצמו כך שהיקף הטיסות, התפוסה שלהן והמחירים יחזרו לימים של טרם ההכרזה על מגבלות התנועה.

כדי להבין את מצב חברות התעופה האמריקאיות, צריך לשים לב למכתב ששלח מנכ"ל דלתא איירליינס לעובדי החברה לפני מספר ימים. דלתא, אגב, מעסיקה 30 אלף עובדים שרובם ככולם הוצאו לחופשה ללא תשלום – בהסכמה. מנכ"ל החברה, אד בסטיאן, כתב במייל ששלח לעובדים כי נכון להיום, דלתא שורפת 60 מיליון דולר ביום וזאת למרות שאינה משלמת שכר לעובדיה שכאמור, יצאו לחופשה ללא תשלום.

בסטיאן כתב כי הכנסות החברה למעשה נמחקו. על-פי המייל ששלח, הן ירדו ב-90%, נתון שהוא הישג כשההערכות דיברו על כך שהכנסותיה התאפסו למעשה. אם זה לא מספיק הרי שחברות התעופה נאלצו להחזיר כסף ללקוחותיהם שהזמינו כרטיסי טיסה לטיסות שבוטלו. הירידה בהכנסות בצירוף החזר תשלומים ללקוחות יצרו בור מסוכן מאוד לחברות התעופה שמחזרות בימים אלה על פתחי הממשל הפדרלי כדי שהאחרון יזרים להן מזומנים כדי לשמור על האופרציה כך שתוכל לחזור לפעילות מהר יחסית, עם הסרת המגבלות על התנועה.

חזרה לתפקוד

ההערכות בוול סטריט מדברות על כך שחברות התעופה לא יחזרו לתפקוד ולו חלקי עד לסוף חודש ספטמבר. ההערכות האלה נסמכות על פרסומים בארה"ב לפיהם הודיעו שתי חברות התעופה הגדולות בארה"ב, דלתא ויונייטד איירליינס שמעסיקות ביחד 187 אלף עובדים, כי לא יחזירו אותם מהחופשה ללא תשלום עד לסוף חודש ספטמבר, אז יגמרו העובדים לנצל את התשלומים המגיעים להם מהממשל.

מנכ"ל יונייטד איירליינס, אוסקר מונוז, צוטט לפני מספר ימים בכלי התקשורת בארה"ב כמי שמעריך שחברות התעופה לא יחזרו כל-כך מהר לתפוקות כמו לפני פרוץ משבר וירוס הקורונה. מונוז לא הצליח להעריך גם כמה זמן ייקח לחברות התעופה לחזור לעצמן מרגע שיוסרו מגבלות התנועה, אבל ממעוף הציפור, מונוז, העריך שאמנם הביקושים לטיסות ירדו משמעותית אך לא יעלמו ואולי אף יחזרו לסדר גודל משביע רצון כבר בשנה הבאה.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    איציר 06/04/2020 08:56
    הגב לתגובה זו
    מה הפריע לו למכור לפני שבועיים שהמחיר היה 45 דולר? מהירות התגובה שלו באמת נפגעה ....
  • 3.
    לירן 06/04/2020 03:49
    הגב לתגובה זו
    אין לך מושג מה וורן הולך לעשות עכשיו עם המניות שלו הוא יכול או להחזיק או למכור או לקנות יותר נמוך בכל מקרה הוא לא חייב לדווח לך כלום עכשיו! אז אם את חושבת שהדבר חיובי, תחשבי שוב.
  • 2.
    איתמר 06/04/2020 03:01
    הגב לתגובה זו
    לא הייתי ממהר לשפוט לפי מכירה כזאת או אחרת של באפט מה הוא צופה. לפעמים המכירות שלו נעשות מטעמים משפטיים (כמו לא להחזיק מעל X אחוזים מהחברה מטעמים רגולטוריים). ובלי קשר, באופן כללי ההשקעה של באפט מלכתחילה במניות התעופה הייתה החלטה כושלת. זה מזכיר לי את הבדיחה של רי'צארד ברנסון על חברות תעופה: "אדם מגיע למיליונר ושואל אותו איך אפשר להפוך למיליונר. המיליונר עונה - אחי, זה ממש קל, תתחיל כמיליארדר, ואז תקנה חברת תעופה".
  • 1.
    עכשיו הוא יכול להפטר מהמניות בלי לדווח (ל"ת)
    כלכלן 05/04/2020 21:18
    הגב לתגובה זו
פיטורים
צילום: FREEPICK

גל של פיטורים באוקטובר, הגבוה מזה 22 שנים

דוח צ'אלנג'ר מצביע על מעבר מהאטה בגיוסים לגל פיטורים; על רקע השבתת הממשל; אתמול מדד ה-ADP הצביע על גידול צנוע בתעסוקה במגזר הפרטי

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה פיטורים תעסוקה

חודש אוקטובר 2025 נרשם כחודש החלש ביותר לשוק העבודה האמריקאי מאז 2003 מבחינת הכרזות פיטורים. המעסיקים בארה"ב הודיעו על 153,074 מפוטרים, כמעט פי שלושה מספטמבר וזינוק של כ-175% מול אוקטובר 2024, לפי חברת הייעוץ צ'לנג'ר. המניעים המרכזיים הם קיצוץ עלויות, התאמות לעידן ה-AI ותיקון לגל הגיוסים של תקופת הקורונה. את הרשימה הובילו חברות טכנולוגיה ולצידן מחסנים, לוגיסטיקה וקמעונאות.

במבט מתחילת השנה, היקף ההודעות על פיטורים הגיע לכמעט 1.1 מיליון משרות, כבר כעת גבוה משמעותית מכל שנת 2024 (761 אלף). צ'אלנג'ר מציינת שמדובר בשיא רב שנתי לחודשים הראשונים של השנה, כשהאצת האימוץ של בינה מלאכותית ובלימת הביקושים הצרכניים והעסקיים דוחפות חברות להדק חגורה. על פ הדוח, הסקטור הלוגיסטי הוביל באוקטובר עם כמעט 48 אלף קיצוצים והטק אחריו בלמעלה מ-33 אלף.

הדוח מתפרסם בזמן השבתת ממשל פדרלית שדחתה את פרסום הנתונים הרשמיים של משרד העבודה, ולכן המשקיעים וקובעי המדיניות נשענים על מדדים פרטיים כמו צ'אלנג'ר ו-ADP. באותו נושא, אתמול דוח ADP (חברה לעיבוד תלושי שכר) הצביע באוקטובר על תוספת של 42 אלף משרות במגזר הפרטי ועל עליית שכר שנתית של כ-4.5%, שיפור צנוע אחרי חודשיים חלשים, אך כזה שאינו סותר גלי קיצוצים נקודתיים בסקטורים מסוימים. כלומר, השוק נע בין גיוס נמוך ופיטורים ממוקדים, שילוב שמרכך את קצב יצירת המשרות נטו.

בצ'אלנג'ר מדגישים שמדובר ב"תיקון" לחצי-עשור של התרחבות מהירה, כעת בתוספת לחץ על מרווחים (שכר, מימון, לוגיסטיקה) ואימוץ מואץ של מערכות AI שמייתרות תפקידים תפעוליים ומשרדיים. לצד הטק והלוגיסטיקה, גם קמעונאות ושירותים מדווחים על תוכניות התייעלות, עם דוגמאות בולטות מחברות כמו אמזון, טארגט ו-UPS באחרונה. מבחן ההמשך יהיה אם המגמה תישאר סקטוריאלית או תתרחב לשוק כולו.

ההשפעה על השווקים

הנתונים מאוקטובר יוצרים מצב מורכב עבור הפד: מצד אחד, הקפיצה בפיטורים מאותתת על התקררות ממשית בשוק העבודה, נתון שתומך בגישה מרחיבה יותר וברעיון של הורדת ריבית בהמשך. ירידה בלחצי השכר והביקוש מצמצמת את הסיכון לאינפלציה, ומעניקה לבנק המרכזי "מרחב נשימה" לפעול כדי לבלום את ההאטה מבלי לחשוש מגל התייקרויות חדש.

דלי צ'ן, חוקר בכיר בדיפסיק. קרדיט: רשתות חברתיותדלי צ'ן, חוקר בכיר בדיפסיק. קרדיט: רשתות חברתיות

דיפסיק על ה-AI: "השאלה אינה מה בונים אלא מה ניתן לשמר"

כמעט שנה לאחר שהכתה את עולם ה-AI בתדהמה ושיבשה את השוק במשך כמה שבועות, חברת הבינה המלאכותית הסינית דיפסיק חוזרת לבמה הציבורית עם מסר פסימי: החוקר הראשי ויקטור צ'ן מזהיר כי בתוך עשור תחל הבינה המלאכותית להחליף בני אדם במשרות רבות, וקורא לתעשייה לחשוב לא רק על מה שבונים אלא על מה משמרים; במקביל, סין ממשיכה להציג את החברה כסמל לחדשנות לאומית ולעליונות טכנולוגית מול ארצות הברית

רן קידר |
נושאים בכתבה דיפסיק AI

לאחר חודשים ארוכים של שתיקה, חברת הבינה המלאכותית דיפסיק ערכה השבוע את הופעתה הציבורית הראשונה מאז פריצתה העולמית בינואר השנה, אך בניגוד לציפיות, המסר שהעבירה לא היה טכנולוגי או שיווקי, אלא אזהרה נוקבת מפני השפעותיה החברתיות של הבינה המלאכותית. בכנס האינטרנט העולמי שנערך בעיר וּוּזֶ’ן שבמזרח סין, הופיע החוקר הבכיר צ'ן דלי, והביע פסימיות עמוקה באשר לעתיד האנושות בעידן ה-AI. “אני אופטימי מאוד לגבי הטכנולוגיה,” אמר, “אבל אני פסימי באשר להשפעה החברתית שלה". 

לדבריו, הבינה המלאכותית עשויה להועיל בטווח הקצר, אך בטווח הבינוני והארוך, לדבריו בתוך חמש עד עשר שנים, היא עלולה להחליף בני אדם במשרות רבות ולהוביל לאתגר חברתי וכלכלי עצום. “בעשור או שניים הקרובים,” הוסיף, “הבינה המלאכותית עלולה להשתלט על רוב העבודה האנושית. על חברות הטכנולוגיה להבין שהן לא רק מפתחות קוד, אלא ן מעצבות מציאות. ויש עליהן אחריות להגן על החברה האנושית".

ממהפכנות לאזהרות

דבריו של צ'ן מהווים תפנית חדה בתדמית החברה, שנחשבת לגאוות ההייטק הסיני. בינואר 2025, דיפסיק נכנסה לשוק בסערה, כשהשיקה את מודל R1, ששבר כל אמת מידה אפשרית, בזכות עלות פיתוח שהוערכה בפחות מ־300 אלף דולר, תוך ביצועים שהתקרבו ואף עקפו את GPT-4 במבחני הבנה, לוגיקה ומתמטיקה. הישג זה הוצג בסין כהוכחה ליכולתה של המדינה להתמודד עם מגבלות הסנקציות האמריקאיות ולפתח טכנולוגיה מתקדמת באופן עצמאי. 

ממשלת סין אימצה את החברה כסמל לחדשנות מקומית והציבה אותה בחזית הקמפיין הלאומי להאצת בינה מלאכותית “Made in China”. אולם מאז ההצלחה המרעישה, דיפסיק כמעט ונעלמה לחלוטין מהבמה הציבורית. המייסד והמנכ"ל ליאנג ונפנג הופיע בפברואר לצד נשיא סין שי ג’ינפינג, אך נמנע מאז מהתבטאויות פומביות. החברה דילגה על רוב הכנסים הגדולים, מה שהגביר את המסתורין סביבה. 

לכן, דבריו של צ'ן בכנס ווז’ן נתפסו לא רק כהופעה נדירה, אלא גם כהצהרת כיוון ערכית חדשה: החברה שמסמלת את הקידמה הסינית והיתה גורם דיסרפטיבי, הופכת עכשיו לקול של אחריות, ומזהירה מפני ההשלכות של הטכנולוגיה. "אם נמשיך לפתח בלי לשקול את ההשפעות החברתיות", אמר, "ניצור עולם שבו רוב בני האדם יהיו מיותרים מבחינה כלכלית. זה הזמן לחשוב איך מגנים על החברה, לא רק איך מקדמים את הטכנולוגיה".