מרכז אפל בניו יורק מחשבים בניין פלאפון סלולר
צילום: Istock

איזה גוף מעניק המלצת מכירה לאפל עם מחיר יעד של 150 דולר?

אפל משלימה עלייה של יותר מחצי טריליון דולר בשווי השוק שלה מתחילת 2019. עם זאת, ב-Rosenblatt Securities מצטרפים לקרדיט סוויס ומעריכים כי מכירות האייפונים בסין בצניחה. במקביל, דיווחים על מכירות טובות של ה-AirPods
עמית נעם טל | (4)

הראלי במניית ענקית הטכנולוגיה אפל (סימול:AAPL) נמשך, כאשר מניית החברה נסחרת לפי שווי שוק של 1.25 טריליון דולר. מתחילת 2019 הוסיפה החברה לשוויה יותר מחצי טריליון דולר כאשר היא מתעלמת מרוב הדיווחים הכלכליים, והדבר העיקרי שמניע את מניית החברה הוא הרכישות החוזרות שמבצעת החברה. 

ב-Rosenblatt Securities טוענים כעת כי "הבדיקות האחרונות שלנו מצביעות כי מכירות מכשירי האייפון בסין רשמו ירידה שנתית של 30% בחודש נובמבר האחרון". אם זה נשמע מוכר, נזכיר כי בשבוע שעבר פרסמו בקרדיט סוויס כי הנתונים שלהם מצביעים על ירידה שנתית של 35% במכירות מכשירי האייפון בסין במהלך חודש נובמבר. 

למרות ההתעלמות של מניית החברה מנתונים אלו, ב-Rosenblatt Securities ממשיכים להמליץ על "מכירה" עם מחיר יעד של 150 דולר למניה, ירידה של בערך 46% מהמחיר הנוכחי של החברה.

בעוד מכירות האייפון ככל הנראה יאכזבו בדו"חות הקרובים, רשת החדשות CNBC מדווחת היום כי האוזניות של החברה ה-AirPods Pro, אזלו מרוב החנויות האונליין. "מדובר בנתון שעשוי לאותת על מקור צמיחה נוסף של החברה, ונתון שמאותת כי מוצר הפרמיום של החברה תפס בשוק למרות האלטרנטיבות" טוענים האנליסטים ב-Wedbush Securities, שהעריכו בחודש שעבר כי אפל תצליח למכור כ-65 מיליון יחידות של ה-AirPods, ועד 90 מיליון יחידות בשנת 2020. 

גרף מניית החברה בשנה האחרונה: הוסיפה יותר מחצי טריליון דולר לשוויה

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    סרגיי 18/12/2019 09:11
    הגב לתגובה זו
    מ2012 אפל עשתה קנייה חוזרת של 250 מיליארד!!! דולר. שימו לב לא 250 מיליון... רבע מיליארד!!! זה ניקרה הרצת מניות. אז תחשבו לבד מאיפה כל העליות האלה.
  • 3.
    דני 17/12/2019 23:43
    הגב לתגובה זו
    מי אלה בכלל רוזנבלט סקריוריטיס? טוב נו, מה אכפת לאנליסט, אם יפגע - יהפוך לגיבור היום, ואם לא - גם ככה כולם ישכחו ממנו כבר מחר, אז מה יש לו להפסיד. ובואו אגיד לכם את האמת - האוזניות החדשות של אפל (אירפודס פרו) הן להיט חסר תקדים. קרובי משפחה שלי שגרים בארצות הברית הזמינו אותן ונאלצים לחכות חודש (כן, חודש!) לפני שהמשלוח יגיע אליהם. למה? - כי קווי הייצור של אפל פשוט לא עומדים בביקושים. רוצים לשמוע עוד סיפור? השעון החדש (סריס 5) הוא להיט לא פחות, כדי לקבל אותו, תאלצו לחכות "רק" שבועיים מיום ההזמנה, כי השעון נשלח מסין - שוב - אפל לא עומדת בביקושים והמלאים של החברה בארצות הברית מתרוקנים (לכל המתחכמים - אני מדבר על המוצרים החדשים, לא על אייפון 8).
  • 2.
    כריש 17/12/2019 22:50
    הגב לתגובה זו
    למה לא הבאת כתבה על אפל. ב130 לקנות אתה לא מסוגל אתה לא מבין שרוב הזמן שוק זה לונג עוד לא תפסת יכול להיות שאתה צודק עכשיו כמו שעון מקולקל אם ניקח את כל הכתבות שלך או תקרא אותם תבין שהבית במאדים לונג הכי חזק ואת כל השנה דובי פעם אחת בטוח תצדק אני מרחם על אילו שאתה מניעת להם ועל הקוראים בפרט
  • 1.
    לא כזה בשמיים (ל"ת)
    אפל במכפיל 23 17/12/2019 22:42
    הגב לתגובה זו
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

מפעל רכבי צ'רי. קרדיט: רשתות חברתיותמפעל רכבי צ'רי. קרדיט: רשתות חברתיות

האם תעשיית הרכב בסין לקראת האטה?

צמצום הסובסידיות הממשלתיות, מיסוי חדש על רכבים חשמליים ושחיקת רווחיות: האנליסטים מזהירים מירידה בביקושים, אבל מתייחסים גם לתרחיש חיובי עם שימוש בטכנולוגיה המסורתית

רן קידר |
נושאים בכתבה סין ג'ילי BYD

סקטור הרכב הסיני, שהיה מנוע הצמיחה הבולט של כלכלת סין בשנים האחרונות, עשוי להתמודד ב-2026 עם אחת התקופות המאתגרות ביותר שידע בעשור האחרון. לפי הערכתו של אנליסט הרכב הבכיר של דויטשה בנק, תעשיית הרכב כולה צפויה להיכנס למיתון קל או לפחות להאטה חדה, עם ירידה בהיקפי המכירות, שחיקת רווחיות ועלייה בלחץ התחרותי.

על פי הדויטשה בנק, חלק ניכר מהביקוש לרכב בשנת 2026 למעשה נבלע מראש במהלך הרבעון הרביעי של 2025. צרכנים רבים מיהרו להקדים רכישות בעקבות ציפייה להפחתת תמיכה ממשלתית, הכוללת שינוי במדיניות הטרייד-אין וצפי לעלייה צפויה במס רכישה על רכבי NEV, כלומר רכבים חשמליים והיברידיים־נטענים. הקדמת הביקושים הזו צפויה לייצר “חלון ריק” בתחילת 2026, שבו שוק הרכב יתקשה לשחזר את רמות המכירות של השנה הקודמת.

במקביל, שינויי המדיניות עלולים להיות כואבים יותר ממה שמעריכים בשוק. לפי הדויטשה, יצרני הרכב יידרשו כנראה לספוג חלק מעליית העלויות הנובעת מהקטנת הסובסידיות ומהמיסוי החדש, דבר שיפגע בשולי הרווח, מצב מורכב במיוחד עבור חברות שכבר פועלות בשוק היפר-תחרותי. יותר מ-100 יצרניות רכב מתחרות כיום על אותו פלח שוק, ועד כה רק מעטות הצליחו לשמור על יציבות רווחית.

ההערכות של דויטשה בנק תואמות למגמה רחבה שמסתמנת בגופי המחקר המובילים. בג'יי פי מורגן מזהירים כי ביטול סובסידיות או הפחתתן עלול לייצר צניחה במכירות כבר במחצית הראשונה של 2026, ולפגוע במיוחד ביצרניות קטנות ובספקי משנה. גם סוכנות הדירוג פיץ' מצביעה על כך שמבנה התמיכה הממשלתית, שתרם לשגשוג של רכבי ה-EV בשנים האחרונות, עומד בפני שינוי עמוק, וגם בפיץ' חוזים שהמהלך עלול לחשוף את החברות לירידה בהיקף המכירות ותחרות מחירים עזה אף יותר.

התרחיש החיובי כרוך בהחזרת מנועי הבעירה הפנימית 

למרות התחזיות השליליות, הדויטשה בנק מציג גם תרחיש חיובי אפשרי: ממשלת סין עשויה לשקול הורדת מס רכישה על רכבי בעירה פנימית במחצית השנייה של 2026, צעד שנועד לאזן את ירידת הביקושים ל-NEVs. מהלך כזה יכול, לדבריו, להחזיר עניין לשוק, להעלות את נפח המכירות ולשפר את הרווחיות, גם אם זמנית בלבד, עבור יצרניות רכב מסורתיות, שהתקשו להתמודד עם הארסנל הטכנולוגי של מתחרות ה-EV.