ארהב ארצות הברית
צילום: mromerorta, Pixabay

הצמיחה ברבעון הראשון בארה"ב עודכנה כלפי מטה, בדרך למיתון?

בניגוד לקריאה הראשונה שהראתה ככלכלת ארה"ב התכווצה ב-0.3% ברבעון הראשון, הנתונים המעודכנים מעידים על התכווצות של 0.5% בצל אי הוודאות סביב סוגיית המכסים

רוי שיינמן |
נושאים בכתבה ארה"ב תוצר

התמונה הכלכלית בארה"ב בחודשים הראשונים של 2025 מתבררת כקודרת יותר מההערכות המוקדמות: משרד המסחר האמריקאי פרסם את העדכון השלישי והסופי לתוצר של המדינה שהתכווץ ברבעון הראשון בקצב שנתי של 0.5% - לעומת ירידה של 0.2% בלבד שפורסמה בהערכה הקודמת ושל 0.3% שפורסמה בקריאה הראשונה. מדובר בהחמרה שלא תואמת את תחזיות הכלכלנים, שציפו כי הנתון הסופי יוותר ללא שינוי.


ההתכווצות הזו מהווה מהפך חד לאחר צמיחה של 2.4% ברבעון האחרון של 2024, והיא הפעם הראשונה מזה שלוש שנים שבה הכלכלה האמריקאית נכנסת למצב של התכווצות. אחד הגורמים המרכזיים לכך הוא זינוק חד בייבוא - כתוצאה מחשש במגזר העסקי והצרכני ממכסים אפשריים שהנשיא דונלד טראמפ עשוי להטיל במסגרת מלחמות הסחר שהוא מוביל.


נתוני התוצר בארה"ב מתפרסמים בשלושה שלבים - תחילה "קריאה מוקדמת" שמבוססת על אומדנים ראשוניים, אחר כך עדכון נוסף עם נתוני משנה שנאספו, ולבסוף גרסה שלישית וסופית שמשקללת את רוב הנתונים בפועל. גם הגרסה הסופית יכולה לעיתים לעבור תיקון רטרואקטיבי, למשל אם מגיעים נתוני סחר, מלאים או הוצאה ממשלתית שלא היו זמינים קודם לכן. הפעם, ההבדל ניכר: הקריאה הראשונה שפורסמה באפריל הצביעה על התכווצות של 0.3%, והכלכלנים ציפו לעדכון קל או אף שיפור קל בנתון, שהגיע עם הקריאה השנייה שהעידה על התכווצות של 0.2%, אך בקריאה הסופית התקבלה ירידה חדה יותר, דבר שמעיד על פגיעה עמוקה יותר מההבנה הראשונית.


הזינוק החד ביותר ברבעון הראשון נרשם בייבוא: עלייה של 37.9% בקצב שנתי - הקפיצה החדה ביותר מאז 2020. נתון זה לבדו גרע כמעט 4.7 נקודות אחוז מהתוצר. כל זאת, בשל חשש של צרכנים ועסקים בארה"ב מעליות מחירים כתוצאה ממכסים שצפויים להיכנס לתוקף, והחלטה להקדים רכישות מחו"ל. המשמעות היא טכנית אך חשובה: רכישות של מוצרים שמיובאים מחו"ל, גם אם הן משקפות פעילות צרכנית ערה, לא נספרות כחלק מהתוצר, שכן מדובר בתוצר שאינו מקומי. לכן, עלייה חדה בייבוא גורעת בפועל מהצמיחה הכלכלית.


הצריכה פרטית - המנוע המרכזי של הכלכלה האמריקאית - עלתה בקצב שנתי מתון של 0.5% בלבד, ירידה חדה מהצמיחה של 4% ברבעון הקודם. גם כאן מדובר בעדכון כלפי מטה לעומת ההערכות הקודמות של משרד המסחר. האטה זו מרמזת על תחושת זהירות בקרב משקי הבית, אולי בגלל חוסר ודאות פוליטית, השפעות של אינפלציה או שחיקה של ביטחון הצרכנים.


הקטגוריה נהפרדת בתוך נתוני התוצר - שנועדה למדוד את החוזק הבסיסי של הכלכלה ומנקה משתנים תנודתיים כמו מלאים, סחר חוץ והוצאה ממשלתית - עלתה בקצב שנתי של 1.9%. מדובר בנתון סביר, אך נמוך מהתחזיות המוקדמות (2.5%) ומהצמיחה ברבעון הקודם (2.9%).  "רמות כאלה לא מעידות על מיתון, אבל כן על חולשה מבנית", אמר הכלכלן ריאן סוויט מ-Oxford Economics. לדבריו, "מדובר בעדכון מטריד, אם כי לא צפוי לשנות באופן דרמטי את התחזיות לשאר השנה".


גורם נוסף שפגע בתוצר הוא קיצוץ חד בהוצאה הממשלתית הפדרלית, שירדה ב-4.6% בקצב שנתי, הירידה החדה ביותר מאז 2022. ההוצאה הציבורית מהווה חלק מהותי מהפעילות הכלכלית, והפחתה כזו בזמן שבו הצריכה הפרטית נחלשת עלולה להעמיק את ההאטה. 

קיראו עוד ב"גלובל"


למרות הנתון המאכזב, הכלכלנים סבורים כי חלק גדול מהפגיעה, ובעיקר הזינוק בייבוא, לא יחזור על עצמו ברבעון השני. לפי הסקרים התחזיות לצמיחה ברבעון הנוכחי עומדות כעת על 3%, כך שהכלכלה האמריקאית עשויה להתאושש בטווח הקצר. הנתון הראשון על הרבעון השני יפורסם ב-30 ביולי, ויהיה מבחן ראשון לשאלה האם ההתכווצות הייתה אירוע חד פעמי או סימן להאטה רחבה ומתמשכת.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה?

"אל תקנה מניות אם אתה לא מסוגל לספוג הפסד של 50%"; וההשקעה האחרונה שהתחילה בהפסד ועברה מהר לרווח של מעל 20%; איך לתפוס הזדמנויות? 

רן קידר |

וורן באפט שוב נגד השוק. בחודשים האחרונים הוא אסף מניות של מניה מוכה, לוזרית שנפלה כמו אבן. הוא העריך שהצרות בצרורות הן עניין של זמן.  הוא התחיל לאסוף בשקט והפסיד. אסף עוד והפסיד, רכש עוד הרבה ועבר לרווח על כל ההשקעה.

זה ניצול הזדמנות, זה ניצול של סנטימנט שלילי עמוק למניה מסוימת, למרות שיש לה ערך גדול, וזה מגובה בפונדמנטלס טובים - בסיס איתן לרווחים ורווחיות טובה. וכל זה בהבנה שההשקעה יכולה להסב הפסד, אפילו כבד בטווח הקרוב, אך לטווח הארוך היא השקעה טובה.

בפועל, תוך חודשים ספורים באפט הרוויח על ההשקעה 20%.  חלקכם כבר מזהה - מדובר ביונייטד הלת', חברת הביטוח הרפואי שנכנסה לסערה מושלמת של נסיבות שליליות שהפילו את המניה "הכבדה". באפט חיכה לנפילה ואסף.  


באפט הגדיל בהדרגה את אחזקתו בחברת הביטוח הרפואי הגדולה בעולם במהלך 2024, בשיא המשבר והחקירות. מאז, המניה זינקה בכ-20% - וההשקעה עומדת כבר על רווח נאה של מאות מיליוני דולרים.

העסקה הזו היא שיעור חשוב עם מספר תובנות. באפט ממשיך להוכיח שכשהשוק "רועד" זה הזמן לקנות. הכלל הבסיסי בהשקעות והוא קצת נשכח בשנים האחרונות הוא שמניה הופכת לאטרקטיבית יותר כשהיא יורדת. היא הופכת זולה וזה הזמן לבדוק ואולי לקנות. בשנים האחרונות הכלל שעובד הוא "המגמה היא החבר" שזה בעצם לקנות בעליות. זה עובד, אבל זה עובד מסיבות פסיכולוגיות יותר מאשר כלכליות. חשוב שתקראו: למה משקיעים מתנהגים כמו עדר - והמחיר שאנו משלמים על כךאתם כנראה חלק מהעדר ודווקא בגלל זה, כדאי שתקראו על המחקר שנעשה במספר מקומות בעולם ותפנימו שהעדר בסוף "מתרסק".  

רובוטקסי
צילום: טסלה

טסלה משיקה את הדור הבא של הנהיגה האוטונומית

טסלה משיקה היום את FSD v14, הגרסא החדשה למערכת הנהיגה ללא נהג שתהיה צעד נוסף לקראת נהיגה אוטונומית מלאה, אך עדיין החברה רחוקה מצי מוניות אוטונומיות לחלוטין

תמיר חכמוף |

טסלה Tesla -1.42%   צפויה לשחרר היום את גרסת Full Self Driving v14 (FSD), עדכון תוכנה מרכזי למערכת הנהיגה האוטונומית שלה. אילון מאסק, מנכ"ל החברה, הבטיח שמדובר בקפיצת מדרגה משמעותית ביכולות התפיסה וההתנהלות של הרכב בסביבה מורכבת, ואף תיאר את הגרסה הבאה (14.2) ככזו שהרכב "ירגיש כמעט בעל תודעה". 



הציוץ של מאסק ברשת החברתית X

עם זאת ובפועל, גם השדרוג החדש ממשיך להיות מוגדר רגולטורית כרמה 2 (Level 2) מתוך 5, כלומר מערכת סיוע מתקדמת שעדיין מחייבת נהג עירני ומוכן להתערב בכל רגע.

בין החידושים שצפויים להיכלל ב-v14: רשת נוירונים גדולה בהרבה (פי 10 מפרמטרי הגרסה הקודמת), יכולות ראייה משופרות לזיהוי מצבים מורכבים כמו תנועה עירונית צפופה ומכשולים פתאומיים, תמיכה ראשונית בקלטי שמע חיצוניים, ושיפור בממשק ההתראות כך שהנהג יקבל פחות "הפרעות" במצבים בטוחים. מאסק הבהיר שהשחרור יהיה הדרגתי, תחילה למשתמשי בטא נבחרים, ובהמשך הרחבה לקהל רחב יותר, כנראה רק בחודשים הקרובים.

השקת v14 מגיעה על רקע החזון של מאסק וטסלה להפעיל רשת "רובוטקסי", צי מוניות אוטונומיות שישמשו להסעת נוסעים ללא נהג. כיום מספר רכבים פועלים באוסטין, טקסס, שירות ניסיוני מצומצם הכולל עשרות רכבים בלבד ובפיקוח מרחוק, אך מאסק הציב יעדים שאפתניים: אלף מוניות רובוטקסי בעיר בתוך חודשים ספורים, ובהמשך הרחבת הפעילות לערים נוספות ואף שילוב רכבים פרטיים ברשת השיתופית של טסלה. בטווח רחב יותר דיבר מאסק על פוטנציאל של מיליוני רכבים אוטונומיים פעילים עד סוף 2026, יעד שנתפס בשוק כהצהרה שאפתנית יותר משהיא ישימה בטווח הקצר.

מה עושות המתחרות?

בפועל, המעבר לרמה הבאה (3), שבה הרכב נוהג לבדו והנהג יכול להסיר את הידיים מההגה והעיניים מהכביש, עדיין רחוק עבור טסלה בעוד חברות אחרות כבר יכולות להתגאות בו.