טראמפ: ״יש לי שלושה או ארבעה מחליפים לפאוול״
טראמפ מגביר את הלחץ על הפד ודוחף להורדת ריבית מיידית, בעוד פאוול מתעקש להמתין לנתונים — על רקע מתיחות גוברת בבית הלבן, ספקולציות בוושינגטון וחשש בוול סטריט לעצמאות הבנק המרכזי; טראמפ נלחם בחזיתות השונות בכדי לשרת את הבייס הבדלני שלו, אותם אותם אלה שהוא הבטיח להם שיחזיר את עטרת התעשייה האמריקאית ליושנה
אמש העיד יו”ר הפדרל ריזרב, ג’רום פאוול, בפני ועדת הבנקאות של הסנאט האמריקאי במסגרת דיוני מדיניות הריבית למחצית השנייה של השנה. פאוול הדגיש כי הפד מתמקד בהשגת יעדיו הדואליים: תעסוקה מלאה ויציבות מחירים, ומתחייב לפעול בזהירות ובאחריות כדי לשמור על יציבות הכלכלה האמריקאית.
בהתייחסו להשפעת המכסים שהטיל הנשיא טראמפ, ציין פאוול כי אף שהאינפלציה ירדה משמעותית מאז שיאי 2022, היא עדיין גבוהה במעט מהיעד של 2%. הוא ציין כי מדד המחירים האישי לצרכן (PCE) עלה ב-2.3% ב-12 החודשים שהסתיימו במאי, ומדד הליבה (ללא מזון ואנרגיה) עלה ב-2.6%. פאוול הסביר כי השפעת המכסים עשויה להיות זמנית, אך יש סיכון שהיא תהפוך לעלייה מתמשכת במחירים, ולכן הפד נוקט גישה זהירה וממתין למידע נוסף לפני קבלת החלטות נוספות.
בנוגע לשוק העבודה, פאוול ציין כי שיעור האבטלה עומד על 4.2% במאי, עם צמיחה מתונה במשרות ושכר, מה שמעיד על שוק עבודה יציב. עם זאת, הוא ציין כי ירידה בהגירה והשתתפות נמוכה יותר בכוח העבודה עשויות להקשות על הגיוס בעתיד.
לטראמפ אוזלת הסבלנות לזהירות של הפד׳
על רקע מתיחות ממושכת בין הממשל האמריקאי לבנק הפדרלי, נשיא ארה”ב דונלד טראמפ מאיץ את חיפושו אחר מחליף ליו”ר הפד ג’רום פאוול. “אני יודע כבר מבין שלושה או ארבעה את מי אבחר”, אמר השבוע במסיבת עיתונאים, מבלי לציין שמות. במקביל, התעצמה הביקורת מצידו כלפי פאוול — שהוביל בשנים האחרונות קו זהיר, במיוחד ביחס לריבית, וזכה לכינוי “טיפש עקשן” מפי טראמפ.
- לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן
- טראמפ רכש אג"ח ב-82 מיליון דולר, כולל של חברות הנשענות על מדיניותו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המחלוקת המרכזית סובבת סביב סוגיית הריבית: בעוד פאוול טוען שיש להמתין לנתונים ברורים יותר על השפעת המכסים והאינפלציה בטרם תתבצע הפחתה, טראמפ דורש הורדה מיידית, בטווח של 2–3 נקודות אחוז. לטענת הנשיא, ריבית כה גבוהה חונקת את הכלכלה האמריקאית ומאיטה את הצמיחה, דווקא בתקופה שבה לדבריו ״אין אינפלציה בכלל״.
אולם נראה שהשיקול הכלכלי איננו היחיד שמניע את טראמפ. בבית הלבן מעריכים כי החלפה מוקדמת של פאוול — גם אם לא באופן רשמי אלא דרך הכרזה מוקדמת על מחליפו — תוכל לקבע את השליטה של טראמפ על המדיניות המוניטרית ולהבטיח ריבית נמוכה יותר לקראת הבחירות הבאות. במקביל, סקרים פנימיים מצביעים על כך שהתנהלות עצמאית של הפד נתפסת כמעכבת התאוששות בשווקים, במיוחד לנוכח מלחמות הסחר עם סין ואיראן.
בין המועמדים המובילים לתפקיד הוזכרו שמות מוכרים בוושינגטון: קווין וורש, לשעבר מושל הפד שנחשב לנץ מוניטרי, כריס וולר — חבר מועצת המנהלים הנוכחי של הפד, וכן סקוט בסנט, מזכיר האוצר הנוכחי, שזוכה להערכתו המלאה של טראמפ. האחרון אמנם הצהיר כי הוא מעוניין להישאר בתפקידו עד 2029, אך הוסיף כי “יעשה מה שהנשיא מבקש”.
- מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
- השליחים של אובר בסכנה - רובוטי משלוח יוצאים לדרך בבריטניה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
פאוול, מצידו, ממשיך להופיע בקונגרס ומגן על גישתו. בשימוע בסנאט השבוע הדגיש כי “הפד ממוקם היטב כדי להמתין לפני שינוי במדיניות הריבית”, וציין כי השפעות המכסים על מחירים ועל הצרכנים טרם התבררו. הוא הבהיר כי בכוונתו להשלים את כהונתו, שמסתיימת במאי 2026, חרף הלחצים הגוברים.
גורמים בוול סטריט מתייחסים בספקנות למהלך אפשרי של החלפת פאוול בשלב זה. בשווקים מעריכים כי הכרזה מוקדמת מצד טראמפ על מחליף עלולה לפגוע בעצמאות הפד ולערער את האמון בו, גם אם מדובר במינוי לגיטימי שייכנס לתוקף רק בעוד שנה.
טראמפ נלחם באיראן ובפד׳ עבור הבייס הבדלני
המשותף בין המלחמה ׳ראש-בראש׳ של טראמפ עם הפד סביב סוגיית הריבית וחשיבות שמייחס טראמפ להסכם הפסקת האש במזרח התיכון הוא שהם משרתים את הבייס הבדלני של טראמפ בארה״ב. כאשר 52 מטוסי חיל האוויר הישראלי עשו דרכם לאיראן כדי להגיב על הסכם הפסקת האש, טראמפ קרא לישראל להחזיר אותם מהר. ״אני לא יודע מה לעזאזל הם עושים״ הגיב טראמפ בכעס לשאלתה של עיתונאית בקשר לתגובת ישראל באיראן במסיבת עיתונאים בבית הלבן.
הבייס של טראמפ, אנשי ה״מייק אמריקה גרייט אגיין״, לא מעניין אותו סכסוכים אזוריים בין מדינות השוכנות אלפי קילומטרים מגבולות ארה״ב. מה שכן מעניין אותם הוא האינפלציה על מוצרי הצריכה שלהם והיציבות במקומות העבודה שלהם. טראמפ יודע שסכסוך מתמשך בין ישראל לאיראן יתבטא לבסוף באינפלציה בארה״ב בגלל מחירי הנפט, שבממוצע היו גבוהים ב-10 דולר לחבית במהלך המלחמה.
הריבית בארה״ב
מאז 2022 עברה הריבית בארצות הברית תהליך של העלאות מהירות ונרחבות על ידי הפדרל ריזרב, במטרה להתמודד עם גל האינפלציה הגבוהה. בתחילת 2022 עמד שיעור הריבית בקרוב לאפס, אך במהלך השנה הועלתה הריבית במספר מהלכים דרמטיים,
שהובילו אותה לרמה של כ־4.25%–4.50% בסוף 2024. העלאות אלו נועדו לקרר את הביקושים במשק, למתן את הלחצים האינפלציוניים ולייצב את המחירים, אך גם יצרו לחץ על שוקי האשראי, ההשקעות והצריכה הפרטית, וגרמו לגל של חששות לגבי האטה כלכלית אפשרית ואף לסכנת מיתון.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם
חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.
לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.
מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.
העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.
- וורנר ברוס למכירה: המניה זינקה 10% לאחר פתיחת המידע הפיננסי לרוכשים
- וורנר ברוס מסרבת להצעת רכישה של פראמאונט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.
