מה באפט חושב? בוול-סטריט צופים אפסייד של 17% לברקשייר ב-2025
למרות ירידה בביצועי אפל והאטה ברכישות עצמיות, אנליסטים ב-UBS מעריכים כי ברקשייר תהנה מצמיחת עסקי הביטוח וההובלה; "המאזן החזק מספק הגנה גם במיתון"
בנק ההשקעות UBS פרסם דוח אופטימי על מניית ברקשייר האת'וויי Berkshire Hathaway Inc 1.2% של וורן באפט, וצופה עלייה של כמעט 17% במחיר המניה במהלך 2025. האנליסטים מעריכים כי הקונגלומרט מוכן ליהנות מצמיחה כלכלית בזכות העסקים המחזוריים שלו, כולל רכבת BNSF ואחזקותיו בתחום הייצור.
לדברי האנליסטים, גם אם המצב הכלכלי יורע, המניה יכולה לשמש כהגנה בזכות אופיין ההגנתי של חברות הביטוח שבבעלותה והמאזן החזק של החברה, הכולל מאות מיליארדי דולרים במזומן. ב-UBS העלו את מחיר היעד למניית ברקשייר מסוג B ל-536 דולר, עלייה מ-531 דולר. המחיר החדש משקף פוטנציאל עלייה של כמעט 17% ממחיר הסגירה האחרון של 459.83 דולר.
בשנת 2024 הצליחה המניה להציג ביצועים טובים יותר מה-S&P 500, עם עלייה של 25.5% - השנה הטובה ביותר מאז 2021. זאת למרות שבאפט, "הנביא מאומהה" בן ה-94, הפסיק לרכוש חזרה מניות של החברה ככל שמחירן עלה.
רווחים תפעוליים במקום בייבאקים
במקום רכישה עצמית של מניות, הקונגלומרט נשען על רווחים תפעוליים חזקים בשנה החולפת, בתמיכת הכנסות השקעה חזקות ורווחי חיתום במבטחת הרכב גייקו. ב-UBS מאמינים כי גייקו, נכס הביטוח המרכזי של ברקשייר, צפויה לראות צמיחה משמעותית ב-2025 עם הגדלת מספר הפוליסות לאחר תקופת האטה. "2025 צריכה להיות השנה בה גייקו תחזור לצמיחה לאחר מספר שנים של צמצום במספר הפוליסות," אמר מרדית'.
- אינדיקטור באפט בשיא של 223%: אזהרה לשוק המניות האמריקאי
- באפט מגייס חוב במטבע היפני - רמז להגדלת פוזיציה במניות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבנק מעריך כי לא סביר שברקשייר תחדש את רכישת המניות העצמית באופן משמעותי בהתחשב בהערכת היתר הנוכחית של המניה. המניות נסחרות כעת בפרמיה של 1% מעל השווי הפנימי של הקונגלומרט, לפי הערכות UBS.
להשוואה, כאשר ברקשייר רכשה כמות שיא של מניות עצמיות ב-2020 ו-2021, המניה נסחרה בהנחה של יותר מ-20% מתחת לשווי הפנימי שלה.
מניית ברקשייר עם ביצועי חסר מתחילת השנה
מניית ברקשייר של וורן באפט נסחרת בחולשה יחסית מתחילת השנה, כשעלתה ב-2.45% מתחילת השנה, לעומת עלייה של 3.3% ב-S&P. אחד הגורמים המשמעותיים שמכבידים על המניה הוא הביצועים החלשים של מניית אפל, שירדה השנה ב-11%. למרות שברקשייר צמצמה את אחזקותיה באפל בשני שלישים במהלך 2024, היא עדיין מחזיקה בכ-45 מיליארד דולר ממניות החברה.
גורם נוסף שהשפיע על המניה הוא הדיווחים על כך שיחידת Pilot של ברקשייר, המפעילה תחנות דלק למשאיות, מתכוונת לצאת מעסקי המסחר בנפט. למרות שמהלך זה כרוך בהפסד, הוא זניח ביחס להיקף הפעילות הכולל של החברה.
ברקשייר רשמה שנה חזקה ב-2024 עם עלייה של 25.5%. התחזיות לרבעון הרביעי חיוביות במיוחד, עם צפי לעלייה של 16% ברווח התפעולי, שצפוי להגיע ליותר מ-10 מיליארד דולר. התחזקות הדולר צפויה להוסיף עוד כמיליארד דולר לשורת הרווח. עם עתודות מזומן של יותר מ-300 מיליארד דולר ורווחים שנתיים של מעל 40 מיליארד דולר, ברקשייר ממשיכה להיות אחת החברות החזקות בעולם.
וורן באפט, בן ה-94, הבהיר
שאין בכוונתו לפרוש בקרוב, אך ייתכן שבעתיד הקרוב יבחר להעביר את תפקיד המנכ"ל. הדיווחים האחרונים מצביעים על כך שבאפט מתמקד בהכשרת בנו האמצעי, הווארד גרהאם באפט, לתפוס את מקומו. הווארד, שהקדיש את רוב חייו לעשייה חברתית וחקלאות, צפוי לקבל ליווי צמוד מאנשי השקעות
בחברה, וייתכן שאף ימונה לצידו מנכ"ל משותף.
- 2.הנביא מאומגה 27/01/2025 00:59הגב לתגובה זותשקיעו בי. הכי בטוח. אצלי כל תחזיותיו על העבר עבדו 100%.
- 1.יובל נשיא 27/01/2025 00:10הגב לתגובה זווורן באפט הוא גאון הגאונים בהשקעות !! מס 1 בכל הזמנים והדורות !
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
מחשוב קוונטי גטי תמונותמניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה
ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72% ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91% הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.
הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה
תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.
התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- קוונטינום חושפת את הליוס - בדרך למחשב קוונטי מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.
