פירסט סולאר
צילום: אתר החברה

למרות חוסר הוודאות: פירסט סולאר מקבלת המלצת קנייה

נוכחות הייצור המקומית של החברה בארה"ב והערכות לשינויים בחוק הפחתת האינפלציה צפויים לחזק את מעמדה; האנליסטים בסיפורט העלו המלצה ל"קנייה" עם מחיר יעד של 274 דולר

אדיר בן עמי |


בתוך אווירת אי-הוודאות המאפיינת את שוק האנרגיה המתחדשת לקראת חזרתו של דונלד טראמפ לבית הלבן, מסתמן כי חברת פירסט סולאר First Solar Inc. -6.61%  עשויה דווקא לצאת מחוזקת. על רקע העלייה המתמשכת בריבית והאינפלציה העיקשת, בחברת המחקר סיפורט מעריכים כי דווקא תחום האנרגיה הסולארית בקנה מידה תעשייתי, לצד פתרונות אחסון אנרגיה, צפויים להציג ביצועים חזקים בשנה הקרובה. זאת למרות הצפי לשינוי דרמטי במדיניות האקלים האמריקאית תחת ממשל טראמפ חדש.


בעקבות הערכה זו, האנליסטים משדרגים המלצה למניית פירסט סולאר מ"ניטרלי" ל"קנייה", תוך קביעת מחיר יעד של 274 דולר. נוכחותה המתרחבת של פירסט סולאר בתחום הייצור האמריקאי מעניקה לה יתרון משמעותי, במיוחד לאור ההערכות כי ממשל טראמפ צפוי להגביר את המכסים על יבוא מוצרים מתחרים. מיקום מפעלי הייצור בארה"ב מספק לחברה חסינות יחסית מפני מדיניות הגנה על תעשייה מקומית.


בנוסף, טום קורן, אנליסט בחברת המחקר, מציין כי השינויים הצפויים בחוק להפחתת האינפלציה (IRA) עשויים דווקא לתמרץ לקוחות להקדים הזמנות, מה שעשוי לחזק את מעמדה של החברה בטווח הקצר. זהו יתרון נוסף המחזק את מעמדה של פירסט סולאר כאחת מחברות ה"בלו צ'יפ" הבודדות בתחום.


האנליסט מדגיש כי בסביבה עסקית דינמית ומאתגרת, פירסט סולאר מציגה את פרופיל הסיכון-סיכוי האטרקטיבי ביותר בהקשר של מדיניות ממשלתית. יכולתה להתמודד עם שינויים רגולטוריים והתאמתה למדיניות "אמריקה תחילה" מעניקות לה יתרון תחרותי משמעותי.


פירסט סולאר נסחרת כעת לפי שווי של 20.6 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה עלתה כבר ב-8% מתחילת השנה וב-20% ב-12 החודשים האחרונים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?

על שני הכובעים של גליקמן ועל הסיכויים שלו לקבל בהמשך את השליטה בצים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

המאבק על השליטה בחברת הספנות צים מתעצם, עם הצעה נוספת מ-MSC השווייצרית אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. לפני כשבועיים  קיבל הדירקטוריון הצעה ראשונית מהפג-לויד הגרמנית ועל פי ההערכות גם יש התעניינות ממארסק הדנית. צים, שנסחרת בוול סטריט בשווי שוק של כ-2.3 מיליארד דולר, נסחרת לכאורה מתחת למזומנים שלה ובמכפיל רווח נמוך, אך צריך לזכור שיש לה התחייבויות גדולות בגין רכישת ספינות. בפעול אין לה מזומנים של מיליארדים. אך יש לה יתרון גדול שאותה רוצים הרוכשים הפוטנציאלים - צי אוניות יחסית חדש עם יעילות תפעולית ויכולת תחרותית טובה.

עם זאת, הסיכוי שהמדינה תמכור את צים לידיים זרות נמוך. צים ואל על דומות מהבחינה הזו - הן נכס ביטחוני ואסטרטגי ולכן למדינה יש מניית זהב ויכולת להשתמש בפלטפורמה והתשתית של החברות בזמן חירום. את אל על מכרו רק לאחר שמשפחת רוזנברג הסכימה לתנאים האלו. גוף זר יתקשה להתמודד ולהסכים לחבילת התנאים שיוטלו עליו. מה גם שזה בשעת חירום ומלחמה מסמן אותו כ"תופס צד". האם נראה לכם שבזמן מלחמה בעזה חברה דנית או שוויצרית תסכים שצים שבשליטתה תעביר סחורה של נשק לישראל? מראש הסיכוי שהחברות האלו ישקיעו בנכס ביטחוני בישראל קטן מאוד.

אבל זה מעיר את המניה - הדיבורים, כתבות, ראיונות מעלים את המניה וזה חלק מהעניין. השבחת הערך לא צריכה לחכות לסוף התהליך, אותם משקיעים שנמצאים כעת בעימות מול הנהלת החברה כבר רואים את המניה עולה. הם רוצים להחליף את הדירקטוריון (3 נציגים) כדי להשביח את החברה, ומלאכתם כבר נעשית דרך התעניינות בחברה.  

כך או אחרת, השיחות מול רוכשים פוטנציאלים נתקלים בהתנגדות חריפה מוועד עובדי צים. בקשר להפג-לויד הם טוענים כי החברה הזו שמוחזקת על ידי קטאר וסעודיה (12%, 10%בהתאמה) לא תעמוד לצד ישראל בזמן חירום - "רכישה כזו תפגע ברציפות שרשרת האספקה, כפי שנראה במשברי 2021-2023", כתב יו"ר הוועד אורן כספים במכתב למשרד התחבורה.

MSC, עם צי של 800 אוניות בבעלות משפחת אפונטה, בוחנת כניסה כדי להתחזק באגן הים התיכון. אבל, גם כאן, נראה שהסיכוי להסכמות עם המדינה נמוכות. במקביל אנליסטים המכסים את המניה מספקים לה מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי כשהם מבליטים את "הדיסקאונט הביטחוני". צים מקבלת דיסקאונט לעומת חברות אחרות בגלל היותה חברה ישראלית שבעצם נשלטת בצורה כזו או אחרת על ידי הממשלה.