למרות חוסר הוודאות: פירסט סולאר מקבלת המלצת קנייה
נוכחות הייצור המקומית של החברה בארה"ב והערכות לשינויים בחוק הפחתת האינפלציה צפויים לחזק את מעמדה; האנליסטים בסיפורט העלו המלצה ל"קנייה" עם מחיר יעד של 274 דולר
בתוך אווירת אי-הוודאות המאפיינת את שוק האנרגיה המתחדשת לקראת חזרתו של דונלד טראמפ לבית הלבן, מסתמן כי חברת פירסט סולאר First Solar Inc. 1.66% עשויה דווקא לצאת מחוזקת. על רקע העלייה המתמשכת בריבית והאינפלציה העיקשת, בחברת המחקר סיפורט מעריכים כי דווקא תחום האנרגיה הסולארית בקנה מידה תעשייתי, לצד פתרונות אחסון אנרגיה, צפויים להציג ביצועים חזקים בשנה הקרובה. זאת למרות הצפי לשינוי דרמטי במדיניות האקלים האמריקאית תחת ממשל טראמפ חדש.
בעקבות הערכה זו, האנליסטים משדרגים המלצה למניית פירסט סולאר מ"ניטרלי" ל"קנייה", תוך קביעת מחיר יעד של 274 דולר. נוכחותה המתרחבת של פירסט סולאר בתחום הייצור האמריקאי מעניקה לה יתרון משמעותי, במיוחד לאור ההערכות כי ממשל טראמפ צפוי להגביר את המכסים על יבוא מוצרים מתחרים. מיקום מפעלי הייצור בארה"ב מספק לחברה חסינות יחסית מפני מדיניות הגנה על תעשייה מקומית.
בנוסף, טום קורן, אנליסט בחברת המחקר, מציין כי השינויים הצפויים בחוק להפחתת האינפלציה (IRA) עשויים דווקא לתמרץ לקוחות להקדים הזמנות, מה שעשוי לחזק את מעמדה של החברה בטווח הקצר. זהו יתרון נוסף המחזק את מעמדה של פירסט סולאר כאחת מחברות ה"בלו צ'יפ" הבודדות בתחום.
- פירסט סולאר קופצת ב־15%: השוק מתמקד ביתרון הייצור המקומי
- פירסט סולאר מזנקת לאור צפי להחמרת הקריטריונים לזיכויי מס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האנליסט מדגיש כי בסביבה עסקית דינמית ומאתגרת, פירסט סולאר מציגה את פרופיל הסיכון-סיכוי האטרקטיבי ביותר בהקשר של מדיניות ממשלתית. יכולתה להתמודד עם שינויים רגולטוריים והתאמתה למדיניות "אמריקה תחילה" מעניקות לה יתרון תחרותי משמעותי.
פירסט סולאר נסחרת כעת לפי שווי של 20.6 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה עלתה כבר ב-8% מתחילת השנה וב-20% ב-12 החודשים האחרונים.

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר
כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"
מניית וויקס Wix Wix.com -3.98% התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר.
הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף.
כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?

- וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?
- וויקס צונחת 16% למרות תוצאות טובות - הסיבה היא בתחזית ובאיום מ-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.
פורשה 911, קרדיט: יצרןפורשה 911 טורבו S ההיברידית: חזקה ומהירה מאי פעם; כמה היא עולה?
הביצועים, הגרסאות השונות והמחירים
הדגם החדש של פורשה 911 טורבו S לשנת 2026 נראה על פניו כמו גרסה נוספת של מכונית־העל הקלאסית - אבל מתחת לפני השטח זהו השינוי המשמעותי ביותר שעבר על הסדרה בעשורים האחרונים. לראשונה, פורשה מציגה גרסה היברידית לדגם הדגל שלה, עם ביצועים עוצמתיים יותר מאי פעם.
הפורשה 911 החדשה מגיעה עם מערכת הנעה מתקדמת שמבוססת על מנוע חדש לחלוטין, תיבה אוטומטית שעוצבה מחדש, סוללה קומפקטית עם מתח עבודה של 400 וולט ושילוב ראשון מסוגו של מערכת טורבו חשמלת. כל אלה יחד הופכים את הרכב למהיר יותר, מדויק יותר, ובעיקר, צעד קדימה במאמץ לשלב בין ביצועים, רגולציה וחדשנות.
המנוע של הדגם החדש - שישה צילינדרים אופקי בנפח 3.6 ליטר - שונה לגמרי מזה של הדור הקודם: מדובר בגרסה קומפקטית יותר, עם קוטר בוכנות חדש, מערכת הזרקה מתקדמת, והסרה מוחלטת של מערכות רצועה מכאניות. הגישה המודולרית אפשרה למהנדסי פורשה לשלב מעל המנוע את מערכות ההמרה החשמליות, כולל ממיר DC/DC ואינוורטר מתקדם, בלי להגביה את קו המכסה האחורי של הרכב.
אבל הסיפור הגדול יותר הוא שילוב של טכנולוגיית T-Hybrid: מנוע חשמלי בהספק של 80 כ"ס משולב בתיבת ה־PDK האוטומטית, אשר מחובר ישירות לגל הארכובה. גם מגדשי הטורבו שונו לחלוטין: הפעם מדובר במערכות טורבו חשמליות עם מדחסי אוויר שנשלטים אלקטרונית, ללא תלות בסיבובי המנוע. התוצאה היא זמינות כוח מיידית, העלמת השהיית הטורבו ואספקת מומנט מרשימה במיוחד לאורך תחום הסל"ד.
- העשור האבוד של פורשה: בלומה מפנה את הכיסא
- פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בזכות המערכת המשולבת, ה־Turbo S מציע כעת הספק כולל של 701 כוחות סוס ומומנט מרבי של 590 ליברה־רגל. אלה מתקבלים בטווח שבין 2,300 ל-6,000 סל"ד - מה שמקנה לרכב גמישות נדירה, גם בנסיעה עירונית וגם על מסלול מירוצים.
