איטליה במגעים עם ספייס איקס; הסכם בהיקף של 1.6 מיליארד דולר
ספייס איקס צפויה לספק שירותי תקשורת לוויינית מאובטחים לממשלת איטליה
איטליה נמצאת בשיחות מתקדמות עם חברת ספייס איקס של אילון מאסק בנוגע להסכם תקשורת לוויינית משמעותי. במסגרת השותפות ספייס איקס תספק שירותי תקשורת מאובטחת לממשלת איטליה, לצבא ושירותי החירום במדינה. למרות שהשיחות עדיין לא הובילו להסכם סופי, הפרויקט כבר נמצא
בבחינה של רשויות המרכזיות באיטליה, מה שמעיד על החשיבות הרבה שהממשלה מייחסת לכך.
הסכם בשווי 1.6 מיליארד דולר
ההסכם ששוויו מוערך ב-1.6 מיליארד דולר, צפוי להבטיח שירותי טלפון ואינטרנט מאובטחים לממשלת איטליה,
ולספק הגנה חזקה מפני איומים סייבר פוטנציאליים. החוזה המוצע כולל גם תמיכה בתקשורת עבור הצבא האיטלקי באזור הים התיכון, מה שיחזק את אבטחת המבצעים הצבאיים. היבט משמעותי נוסף בהסכם הוא שירות האינטרנט הלווייני סטארלינק של ספייס איקס לאיטליה, מה שיבטיח חיבוריות בשעת
חירום, כמו במקרי פיגועים או אסונות טבע. מערכת החירום, תספק קישוריות קריטית כאשר הרשתות המסורתיות עשויות להיות מושבתות. ההסכם, שנמצא בבחינה מאז אמצע 2023, נתקל בהתנגדות מצד כמה מפעילי טלקום מקומיים, שמודאגים מההשפעה האפשרית על נתח השוק שלהם. עם זאת, הממשלה
האיטלקית רואה בשותפות הזו נכס אסטרטגי חיוני, מה שהופך את ההסכם הזה לבעל עדיפות גבוהה.
ההתרחבות הגלובלית של ספייס איקס
שירות סטארלינק עבר שדרוגים משמעותיים בשנים האחרונות והתרחב באופן נרחב. נכון להיום, השירות כבר משרת מעל ל-4 מיליון משתמשים ב-100 מדינות וטריטוריות שונות ברחבי העולם. בשנת 2024 בלבד, יותר מ-20 מדינות הצטרפו לשירות. ההתרחבות המהירה של סטארלינק עוזרת לחברת ספייס איקס לשמור על יתרון טכנולוגי בשוק התקשורת הלוויינית, בו היא מתחרה לא רק עם חברות טלקום מסורתיות, אלא גם עם שחקנים חדשים בשוק כמו אמזון.
התרחבות סטארלינק משמעותית במיוחד באזורים גיאוגרפיים שבהם תשתיות התקשורת המסורתיות מוגבלות, כמו באפריקה, במזרח התיכון ובחלקים ממדינות מזרח אירופה. המערכת הלוויינית מאפשרת למיליוני אנשים ברחבי העולם גישה לאינטרנט מהיר ומאובטח, גם באזורים שבהם לא קיימת תשתית תקשורת קווית. במקביל, החברה החלה להציע שירותים נוספים, כולל פתרונות לווייניים עבור הסקטור הצבאי, כמו שירות Starshield, שמיועד לתקשורת מאובטחת לשימוש צבאי ורגיש.
- SpaceX בדרך לאבד את המונופול על חזרה לירח
- ניסוי עשירי מוצלח של סטארשיפ: ספייס אקס מתקדמת לשלב המסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההתפתחות המהירה של סטארלינק נובעת בעיקרה מהשקעות טכנולוגיות והסכמים עם מדינות וארגונים שונים, וזו עשויה להיות סיבה מרכזית להצלחתה בשוק התקשורת העולמי. באיטליה, ההתעניינות בשירותי החברה נובעת גם
מהאתגרים שמציבה התעשייה המקומית של טלקום, שהייתה בתהליך של מיזוגים וניהול חובות גבוהים, לצד העובדה שספקיות התקשורת המקומיות מתקשות להתרחב בצורה מהירה ומאובטחת, מביאה את הממשלה האיטלקית לבדוק את האפשרות לשיתוף פעולה עם ספייס איקס.
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.
