סטארלינק
צילום: טוויטר

איטליה במגעים עם ספייס איקס; הסכם בהיקף של 1.6 מיליארד דולר

ספייס איקס צפויה לספק שירותי תקשורת לוויינית מאובטחים לממשלת איטליה

אביחי טדסה |

איטליה נמצאת בשיחות מתקדמות עם חברת ספייס איקס של אילון מאסק בנוגע להסכם תקשורת לוויינית משמעותי. במסגרת השותפות ספייס איקס תספק שירותי תקשורת מאובטחת לממשלת איטליה, לצבא ושירותי החירום במדינה. למרות שהשיחות עדיין לא הובילו להסכם סופי, הפרויקט כבר נמצא בבחינה של רשויות המרכזיות באיטליה, מה שמעיד על החשיבות הרבה שהממשלה מייחסת לכך.


הסכם בשווי 1.6 מיליארד דולר


ההסכם ששוויו מוערך ב-1.6 מיליארד דולר, צפוי להבטיח שירותי טלפון ואינטרנט מאובטחים לממשלת איטליה, ולספק הגנה חזקה מפני איומים סייבר פוטנציאליים. החוזה המוצע כולל גם תמיכה בתקשורת עבור הצבא האיטלקי באזור הים התיכון, מה שיחזק את אבטחת המבצעים הצבאיים. היבט משמעותי נוסף בהסכם הוא שירות האינטרנט הלווייני סטארלינק של ספייס איקס לאיטליה, מה שיבטיח חיבוריות בשעת חירום, כמו במקרי פיגועים או אסונות טבע. מערכת החירום, תספק קישוריות קריטית כאשר הרשתות המסורתיות עשויות להיות מושבתות. ההסכם, שנמצא בבחינה מאז אמצע 2023, נתקל בהתנגדות מצד כמה מפעילי טלקום מקומיים, שמודאגים מההשפעה האפשרית על נתח השוק שלהם. עם זאת, הממשלה האיטלקית רואה בשותפות הזו נכס אסטרטגי חיוני, מה שהופך את ההסכם הזה לבעל עדיפות גבוהה.


ההתרחבות הגלובלית של ספייס איקס


שירות סטארלינק עבר שדרוגים משמעותיים בשנים האחרונות והתרחב באופן נרחב. נכון להיום, השירות כבר משרת מעל ל-4 מיליון משתמשים ב-100 מדינות וטריטוריות שונות ברחבי העולם. בשנת 2024 בלבד, יותר מ-20 מדינות הצטרפו לשירות. ההתרחבות המהירה של סטארלינק עוזרת לחברת ספייס איקס לשמור על יתרון טכנולוגי בשוק התקשורת הלוויינית, בו היא מתחרה לא רק עם חברות טלקום מסורתיות, אלא גם עם שחקנים חדשים בשוק כמו אמזון. 


התרחבות סטארלינק משמעותית במיוחד באזורים גיאוגרפיים שבהם תשתיות התקשורת המסורתיות מוגבלות, כמו באפריקה, במזרח התיכון ובחלקים ממדינות מזרח אירופה. המערכת הלוויינית מאפשרת למיליוני אנשים ברחבי העולם גישה לאינטרנט מהיר ומאובטח, גם באזורים שבהם לא קיימת תשתית תקשורת קווית. במקביל, החברה החלה להציע שירותים נוספים, כולל פתרונות לווייניים עבור הסקטור הצבאי, כמו שירות Starshield, שמיועד לתקשורת מאובטחת לשימוש צבאי ורגיש. 


ההתפתחות המהירה של סטארלינק נובעת בעיקרה מהשקעות טכנולוגיות והסכמים עם מדינות וארגונים שונים, וזו עשויה להיות סיבה מרכזית להצלחתה בשוק התקשורת העולמי. באיטליה, ההתעניינות בשירותי החברה נובעת גם מהאתגרים שמציבה התעשייה המקומית של טלקום, שהייתה בתהליך של מיזוגים וניהול חובות גבוהים, לצד העובדה שספקיות התקשורת המקומיות מתקשות להתרחב בצורה מהירה ומאובטחת, מביאה את הממשלה האיטלקית לבדוק את האפשרות לשיתוף פעולה עם ספייס איקס.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בריינסוויי
צילום: יח"צ

FDA אישרה קסדה ביתית לטיפול בדיכאון – מה זה אומר לשוק?

מכשיר ה-tDCS של Flow  יושק בארה"ב ב-2026 במחיר 500 דולר; האם בריינסווי הישראלית עלולה להיפגע?



רן קידר |

רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) העניקה אישור ראשון מסוגו למכשיר ביתי לטיפול בדיכאון מג'ורי (MDD). מדובר בקסדת ה-FL-100 של חברת Flow השוודית, המבוססת על גירוי חשמלי מוחי מסוג tDCS (Transcranial Direct Current Stimulation). האישור, דרך מסלול Pre-Market Approval (PMA) המחמיר, מאפשר שימוש ביתי תחת פיקוח רפואי מרחוק. Flow מתכננת השקה מסחרית בארה"ב במחצית השנייה של 2026, במחיר של כ-500 דולר - דומה למחיר באירופה, שם המכשיר זמין מאז 2020.

ה-FL-100 שוקל 150 גרם, קל יותר מאוזניות אלחוטיות סטנדרטיות, ומספק גירוי חשמלי בעוצמה נמוכה של 2 מיליאמפר דרך אלקטרודות על המצח. הטיפול נמשך 30 דקות, חמש פעמים בשבוע, ומכוון לאזור הקדם-מצחי (DLPFC) האחראי לוויסות מצב רוח. הנתונים הקליניים, המבוססים על ניסוי פאזה 2 עם 174 משתתפים ב-2024, הראו ירידה של 40% בתסמיני הדיכאון בקבוצת הטיפול לעומת 22% בקבוצת הדמה, לאחר ארבעה שבועות. מטא-אנליזה מ-2025 של 25 מחקרים (n=1,200) אישרה יעילות tDCS כטיפול עזר.

האישור מגיע על רקע עלייה של 15% במקרי דיכאון מג'ורי בארה"ב בין 2020 ל-2025, עם 21 מיליון מבוגרים מושפעים (15.5% מהאוכלוסייה). נשים סובלות פי שתיים מגברים (10.3% לעומת 6.2%), ו-13.1% מבני 12 ומעלה דיווחו על תסמינים.

לפי נתוניהרשויות, תרופות נוגדות דיכאון, כמו SSRI, יעילות ב-50%-60% מהמקרים, אך 56% מהמטופלים מפסיקים את הטיפול הראשון תוך שישה חודשים עקב תופעות לוואי כמו עלייה במשקל (25%), הפרעות שינה (18%) והפחתת ליבידו (15%). tDCS מציע חלופה לא פולשנית, ללא תרופות, עם שיעור נשירה נמוך של 8% בניסויים.

Flow, שהוקמה ב-2016, גייסה 22 מיליון דולר עד 2024, וכעת בסבב גיוס נוסף של 30 מיליון דולר בהובלת Khosla Ventures. החברה מדווחת על 10,000 משתמשים באירופה, עם שיפור ממוצע של 35% בדירוג MADRS (מדד חומרת דיכאון) לאחר 10 שבועות. האישור כולל אפליקציה לניטור התקדמות, עם תזכורות ושילוב נתונים רפואיים. עם זאת, המכשיר דורש מרשם ואינו מיועד למצבים חריפים או כטיפול יחיד ללא פיקוח.

גיל שויד צק פוינט
צילום: תמר מצפי
הטור של גרינברג

מחפשים יציבות ושפיות? החברה שתמיד היתה שם בשביל זה

צ'ק פוינט הוותיקה לא מחלקת דיבידנד וקצב פעילות ה-M&A שלה אנמי לדעת מומחים, אבל המנכ"ל שהחליף את המייסד והגיוס שביצעה לראשונה עשויים להעיד על שינוי כיוון, ובכל מקרה עם כל החלומות שמסביב, כדאי להחזיק גם אחת כזאת. וגם: למה כדאי להשקיע בהודו ומה מחפשות הענקיות בחברות רובוטיקה



שלמה גרינברג |

25 שנים לקח למניית ענקית תשתיות הטכנולוגיה סיסקו (סימול:CSCO) לשבור את רמת המחיר אליו הגיעה ב-2000. סיסקו הייתה אחת מחברות הטכנולוגיה שהובילו את "בועת 2000", לצידן של מיקרוסופט, אינטל ודל, ולתקופה קצרה באותה חגיגה הפכה סיסקו לחברה המוערכת ביותר בתבל וזאת למרות הפסדים לא קטנים. 

סיסקו הייתה גם זו שזעקה "המלך הוא עירום" וסימנה את תחילת פקיעתה של הבועה הגדולה כשפרסמה את נתוניה  לשנת 1999 במרץ 2000, שהחרידו את המשקיעים לנוכח הערכת החברה דאז, והיא גם המניה הטכנולוגית האחרונה ששוברת את שיאי 2000. הסיבה לכך היא מנוע הצמיחה שנוסף לה כתוצאה ממיזוג הבינה המלאכותית שהחזירה למלכת הבועה את הכבוד הראוי לה. 

אגב, שווי החברה הגיע אז ליותר מ-500 מיליארד דולר ולאחר התפוצצות הבועה, בסוף 2002, איבדה סיסקו כ-90% מערכה והגיעה לשווי של כ-60 מיליארד דולר. 

"ברגע שמאבדים את אמון המשקיעים עקב מכירה כואבת במיוחד, זה יכול לקחת שנים עד שהמשקיעים יאמצו את אמון המניות מחדש", אמר מנהל ההשקעות של חברת ניהול ההשקעות המוסדית הגדולה ממסצ'וסטס, SLC Management. "אנלוגיה לכך תהיה שוק המניות היפני שלקח לו גם עשרות שנים להתאושש מהבועה שלו, בתחום הנדל"ן, בסוף שנות ה-80", הוסיף.

עם זאת, מבחינת ערך חברה, סיסקו עדיין רחוקה מהשיא דאז. שווי החברה כיום הוא "רק" 317 מיליארד. "התעוררותה המחודשת של המניה", סיכם המנהל מ-SLC, "היא דווקא סימן של ביטחון למשקיעים כי למרות שהם הפכו יותר לחברת 'שירותים' וכבר אינם נחשבים לחברת חדשנות, אפשר להניח שזה מה שהמשקיעים שלהם רצו לראות".