אסיה חתמה באדום - שוק הסחורות הוביל את הירידות

הטכנולוגיות דווקא ניסו למשוך כלפי מעלה בזכות דוחות חיוביים מצד חברת המחשבים דל, אך ללא הועיל. מדד הניקיי ירד ב-0.26%, מדד ההאנג סאנג הנמיך ב-0.56%
חזי שטרנליכט |

בורסות אסיה חתמו את המסחר בירידות שערים. גם דוח מאקרו חיובי שהתפרסם ביפן לא הצליח לעודד את המשקיעים. מדובר ביום המסחר החמישי ברציפות בו נסוגות הבורסות במזרח הרחוק. את המגמה הדובית הוביל סקטור הסחורות ו"הכלכלה הישנה".

מדד הניקיי 225 שבטוקיו ירד ב-0.26% לרמת 11,049 נקודות, מדד ההאנג סאנג שבהונג קונג הנמיך ב-0.56% ל-13,890 נקודות, מדד הקוספי הקוריאני התבלט בעליה בת 0.2% ל-923 נקודות, ואילו הבורסה בבומביי ירדה ב-0.28% ל-6,438 נקודות.

מניות הקשורות לתחום הסחורות והמחצבים נפלו בתום המסחר. את עיקר ההשפעה השלילית רשמו המניות שהושפעו מהמדדים הגדולים והכבדים של ארה"ב שירדו אמש בוול סטריט. הוביל ביניהם מדד ה-s&p500 שירד ביותר מ-1%, שיעור תשואה שלא מאפיין אותו בימים רגילים, שכן הוא נחשב ל"מתון" יותר מאחיו הקטנים - הנאסד"ק והדאו ג'ונס.

מניות חברת הכרייה הגדולה בתבל - BHP ביליטון, נפלו ב-2.4%. מניות חברת ריו טינטו הנמיכו ב-1.7%. בשווקים יש חשש כי ה"הייפ" בשוק הסחורות הגלובלי הנמשך כבר יותר מ-12 חודשים, עשוי להסתיים במפח נפש ומפלת שערים. מחירי הנחושת צללו ב-4.6% במהלך המסחר בבורסת הסחורות הניו יורקית (ה-NYMEX). מחירו של פאונד נחושת הגיע ל-1.36 דולר אמריקני בתום המסחר.

אך מנגד, הטכנולוגיות ניסו להוביל, בעיקר בזכות דוחות כספיים חיוביים ובהתאם לציפיות של חברת המחשבים דל. חברת המחשבים האישיים דיווחה על גידול של כ-28% בהיקפי הרווחים שלה ברבעון הראשון של 2005, כאשר את עיקר הגידול במכירות רשמה באיזור האסיה-פסיפיק.

מניית סוני התבלטה בצד העליות. המנייה הוסיפה בתום המסחר 1.3% לערכה, אך זאת לאחר שבארבעת ימי המסחר שקדמו היא נסחרה בירידות שערים. מניות סאמסונג אלקטרוניקס, המתחרה הגדולה שלה מדרום קוריאה, עלו אף הן ב-1.2%. גם מניות חברת הסלולר השנייה בגודלה ביפן, חברת KDDI, זינקו ב-3.1%, ומניות המקבילה לה בדרום קוריאה - יונדאי מיפו, עלו ב-1.8%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.