אסיה חתמה באדום - שוק הסחורות הוביל את הירידות
בורסות אסיה חתמו את המסחר בירידות שערים. גם דוח מאקרו חיובי שהתפרסם ביפן לא הצליח לעודד את המשקיעים. מדובר ביום המסחר החמישי ברציפות בו נסוגות הבורסות במזרח הרחוק. את המגמה הדובית הוביל סקטור הסחורות ו"הכלכלה הישנה".
מדד הניקיי 225 שבטוקיו ירד ב-0.26% לרמת 11,049 נקודות, מדד ההאנג סאנג שבהונג קונג הנמיך ב-0.56% ל-13,890 נקודות, מדד הקוספי הקוריאני התבלט בעליה בת 0.2% ל-923 נקודות, ואילו הבורסה בבומביי ירדה ב-0.28% ל-6,438 נקודות.
מניות הקשורות לתחום הסחורות והמחצבים נפלו בתום המסחר. את עיקר ההשפעה השלילית רשמו המניות שהושפעו מהמדדים הגדולים והכבדים של ארה"ב שירדו אמש בוול סטריט. הוביל ביניהם מדד ה-s&p500 שירד ביותר מ-1%, שיעור תשואה שלא מאפיין אותו בימים רגילים, שכן הוא נחשב ל"מתון" יותר מאחיו הקטנים - הנאסד"ק והדאו ג'ונס.
מניות חברת הכרייה הגדולה בתבל - BHP ביליטון, נפלו ב-2.4%. מניות חברת ריו טינטו הנמיכו ב-1.7%. בשווקים יש חשש כי ה"הייפ" בשוק הסחורות הגלובלי הנמשך כבר יותר מ-12 חודשים, עשוי להסתיים במפח נפש ומפלת שערים. מחירי הנחושת צללו ב-4.6% במהלך המסחר בבורסת הסחורות הניו יורקית (ה-NYMEX). מחירו של פאונד נחושת הגיע ל-1.36 דולר אמריקני בתום המסחר.
אך מנגד, הטכנולוגיות ניסו להוביל, בעיקר בזכות דוחות כספיים חיוביים ובהתאם לציפיות של חברת המחשבים דל. חברת המחשבים האישיים דיווחה על גידול של כ-28% בהיקפי הרווחים שלה ברבעון הראשון של 2005, כאשר את עיקר הגידול במכירות רשמה באיזור האסיה-פסיפיק.
מניית סוני התבלטה בצד העליות. המנייה הוסיפה בתום המסחר 1.3% לערכה, אך זאת לאחר שבארבעת ימי המסחר שקדמו היא נסחרה בירידות שערים. מניות סאמסונג אלקטרוניקס, המתחרה הגדולה שלה מדרום קוריאה, עלו אף הן ב-1.2%. גם מניות חברת הסלולר השנייה בגודלה ביפן, חברת KDDI, זינקו ב-3.1%, ומניות המקבילה לה בדרום קוריאה - יונדאי מיפו, עלו ב-1.8%.

סמוטריץ׳: ״מי שלא יוריד מחירים, ימוסה״
״אני לא נגד עשירים״ אומר שר האוצר סמוטריץ׳ בנאום לקראת אישור התקציב ״אבל חייבים לטפל במונופולים״ הוא מכריז מלחמה על הבנקים והיבואנים; ״נצביע רק על חוק גיוס שוויוני״ מוסיף
לקראת אישור תקציב המדינה, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' קיים מסיבת עיתונאים במשרד האוצר בירושלים במהלכה נשא נאום שבו הוא פרש את קווי המדיניות הכלכלית שלו ואת המאבק ביוקר המחיה, במונופולים ובמערכת הבנקאית. בדבריו הדגיש השר את חשיבותן של הרפורמות הכלולות בתקציב ואת הצורך, לדבריו, להחזיר כוח לציבור ולשבור ריכוזיות בשווקים המרכזיים.
״אזרחי ישראל, הבנקים לא היו איתכם, בזמן שאתם התמודדתם עם ריבית גבוהה, יוקר מחיה ומשבר ביטחוני, הם גרפו עוד ועוד רווחים. וכך גם המונופולים. הם העלו מחירים כי הם פשוט יכולים. הם ניצלו את המלחמה וגרפו רווחי עתק. תסתכלו על הדוחות הכספיים שלהם ותראו בעצמכם מי שילם את המחיר.
״אנחנו הולכים לטפל בזה. לוודא שהם ישלמו את חלקם, ושאתם תקבלו בחזרה את מה שמגיע לכם. ההצלחות הביטחוניות והכלכליות של מדינת ישראל חייבות לחזור לחשבון שלכם. זה שלכם. אנחנו מרימים את הכלכלה, ומורידים את המחירים. ואני אומר לכם ביושר, אני עובד רק בשבילכם. לא מעניין אותי כמה מיליונים שפכו עליי בקמפיינים פרסומיים כדי לפגוע בי. מה שחשוב לי הוא שאתם תוכלו לחיות פה בזול וברווחה.
״אני לא נגד עשירים. ההפך. אני בעד יוזמה, עבודה ויצירה. אבל אני נגד עושק וניצול. וזה מה שעשו הבנקים בתקופת המלחמה. הייתי שר האוצר הראשון שהטיל עליהם מס, וגם עכשיו אנחנו נמסה אותם. לא ייתכן שבזמן שאתם נלחמים על הקיום הכלכלי שלכם, יש מי שגוזר קופון בעמלות ובריביות.
- הרחבת הפטור ממס על יבוא אישי תיכנס לתוקף עוד 21 יום
- משרד האנרגיה 'יש לקבוע מדיניות ארוכת טווח למיסוי רכב חשמלי'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
״לכן אנחנו פותחים את שוק הבנקאות לתחרות אמיתית. תחרות שתגרום לכל אזרח בישראל לשלם פחות ריבית על האשראי והאוברדראפט, ולקבל יותר כסף על הכסף שנמצא בפיקדונות. שוק בנקאי חייב לשרת את הציבור, לא את עצמו. במקביל, אנחנו מורידים מסים. פחות מס הכנסה בכל חודש, יותר כסף שנשאר אצלכם בכיס. זו הדרך לחזק את המשק, זו הדרך להחזיר את האיזון.

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים
צים ZIM Integrated Shipping Services 1.38% , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף. המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.
ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה.
היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי, להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.
כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים.
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית. בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.
