צדיק וליברמן ירכשו מניות פיבי ב-300 מיליון ש'

פרסמו הצעת רכש ל-18% מהמניות בפרמיה של 12% על מחיר השוק של המניות אתמול. בנוסף מציעים לרכוש מניות 0.01 תמורת 900 אלף שקל
שי פאוזנר |

פיבי אחזקות, בעלת השליטה בבנק הבינלאומי, הודיע היום על כוונתה לבצע הצעת רכש חלקית ל-18% ממניותיה שלה, בהיקף כולל של כ-300 מיליון שקל בקיבול מלא. פיבי מציעה לרכוש מציבור המשקיעים מניות מסוג 0.05 במחיר של 46.53 שקל למניה - בפרמיה של 12% מעל מחיר השוק נכון לאתמול (יום ב').

במקביל הודיעה פיבי על ביצוע הצעת רכש מלאה למניותיה הלא סחירות מסוג 0.01 במחיר דומה למחיר המניות הסחירות, ובסכום כולל של כ-900 אלף שקל. מדובר ב-92.6 מיליון מניות לא סחירות כאמור, שמהוות כ-0.05% מהון המניות המונפק והנפרע של החברה. יצויין, כי שתי ההצעות אינן תלויות האחת בשניה.

הצעת הרכש פורסמה מיד לאחר פרסום הדוחת השנתיים של פיבי, אשר פורסמו על פי המתכונת של וועדת ברנע, שכוללים מידע רחב, מקיף, ומפורט בנוגע לעסקי החברה. בעלת השליטה בחברה, קבוצת בינו ליברמן, לא תשתתף בהצעת הרכש.

מפיבי נמסר, כי הוחלט לצאת במהלך על מנת לתת הזדמנות שווה לציבור המשקיעים להנות מהצעה בהיקף כזה. השליטה בפיבי נרכשה על ידי קבוצת בינו-ליברמן לפני כשנה וחצי ומהלך הצעת הרכש מאפשר לציבור בעלי מניות המיעוט להשתתף בעליית שווי המניות מאז הרכישה, ולהנות מרווחי החברה. רכישה עצמית של מניות על ידי חברות מהווה דרך מקובלת להחזיר כסף לציבור המשקיעים כאלטרנטיבה לחלוקת דיבידנד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

"המס על הבנקים הוא מס על הציבור - והוא זה שישלם את המחיר"

בהמשך לכוונת שר האוצר סמוטריץ’ למסות את הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את תגובתו לדו"ח עבודת צוות האוצר וטוען כי הדו"ח חסר השוואות לרווחיות בענפים אחרים, לא בחנו את ההשלכות הכלכליות, והמס צפוי לפגוע בציבור הרחב; מנכ"ל איגוד הבנקים, איתן מדמון "שר האוצר מבקש, באמצעות המהלך הזה, לגבות מס נוסף, בדרך עקיפה ולכאורה מתוחכמת מהציבור"

מנדי הניג |

ברקע הכוונה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ להטיל מס מיוחד נוסף על הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את עמדתו לדו"ח עבודת הצוות שבחן את המהלך. לטענת האיגוד, הדו"ח שאמור היה לשמש בסיס מקצועי להחלטה, לוקה בחוסרים מהותיים, מדלג על בדיקות קריטיות ובעיקר אינו מתמודד עם השאלה מי ישלם בסופו של דבר את מחיר המס.

המסמך מוגש אף שעמדת בנק ישראל, שהוא חלק בלתי נפרד מהצוות, טרם פורסמה, ובאיגוד סבורים כי מדובר בהליך שמתקדם מהר מדי, בלי בחינה כלכלית מלאה של ההשלכות על הציבור והמשק.

לטענת איגוד הבנקים, הדו"ח שפרסם הצוות באוצר לא כולל את שתי הבדיקות המרכזיות שעל הבסיס שלהן אפשר בכלל לדון בהטלת מס על סקטור ספציפי. קודם כל, בדו"ח אין כל השוואה בין הרווחיות של הבנקים לבין הרווחיות של ענפים אחרים במשק. באיגוד מדגישים כי זה  בדיוק הבדיקה שנדרשה מהצוות לבצע, כדי לבחון האם מתקיימות נסיבות חריגות שמצדיקות מיסוי מיוחד של ענף אחד בלבד. למרות זאת, הדו"ח, כך נטען, מדלג לחלוטין על השוואה כזאת.

שנית, הדו"ח לא בוחן את ההשלכות הכלכליות של המהלך על המשק הישראלי. אמנם מצויין בדו"ח כי הטלת מס על הבנקים עלולה להוביל לעליית ריבית, לצמצום האשראי, לפגיעה במשקיעים ולנזק לציבור הרחב, אבל בפועל לא ניסו לאמוד את ההשפעות האלה או להעריך את ההיקף שלהן. באיגוד מציינים כי מדובר בתוצאות שכבר התרחשו בפועל במדינות שבהן הוטל מס דומה, ולכן היעדר ניתוח עלות־תועלת מהווה, לדבריהם, כשל מהותי בעבודת הצוות ואף עומד בניגוד לעקרונות חוק האסדרה.

כמו כן, באיגוד טוענים כי הדו"ח מציג נתון שגוי שלפיו הציבור מחזיק בכ-70% ממניות הבנקים, בעוד שבפועל שיעור אחזקות הציבור עומד על כ-90%. לטענתם, מדובר בפער מהותי, שכן הציבור הוא זה שנושא בפועל בעלות של כל מס שיוטל על הבנקים. למרות זאת, בדו"ח אין כל ניסיון לאמוד את הפגיעה הצפויה בחיסכון הציבורי, בדיבידנדים או בשווי אחזקות הציבור. באיגוד מדגישים כי מבנה בעלות כזה אינו קיים באף מדינה אחרת שהטילה מס על הבנקים, ולכן השוואות בינלאומיות מחייבות זהירות מיוחדת.