פרשת ויחי: האם ניתן לפדות שירות צבאי בכסף או בלימוד תורה?
הטיעונים לטובת צבא מקצועי עולים לאחרונה יותר ויותר לדיון ציבורי. מדובר לעניות דעתי הלא מקצועית בסיכון גדול מדי למדינתנו שמעולם לא חדלה להיות תחת איום קיומי. לאחרונה קראנו שבטיוואן מתחרטים על ביטול גיוס החובה לנוכח האיומים מסין, נדמה שמדינת ישראל נמצאת תחת איום גדול ומתמשך כמו במדינה האסיאתית, אולי אף יותר. החשש הוא שלא ימצאו מספיק אנשים שיסכימו, גם תמורת תשלום מתאים, להקדיש את חייהם לשירות צבאי. גם הטענה ״אז נשלם יותר״ לא מספיקה, שכן אולי לא יימצאו מספיק אנשים שיסכימו, גם תמורת תשלום גבוה, לשרת מספיק זמן בצבא באופן שיענה על צורכי הביטחון של המדינה. כפי שהוכח בטיוואן, וגם במלחמה האחרונה באוקראינה, להיקף כוח האדם ישנה משמעות קריטית במצבי חירום. לכל הפחות ניתן לומר שזה סיכון גבוה מדי שקשה לקחת בלב שקט במדינה שנלחמת על קיומה מול אויבים צמאי דם.
אולם הרקע להצעה הזו היא תחושת חוסר הצדק הנובעת מכך שחלק נרחב מאזרחי מדינת ישראל לא נושא בעול ולא משתתף בנטל השירות הצבאי שהוא כעין מס נוסף שמוטל על כתפי חלק מהציבור, מס שגוזל שנים יקרות מחייהם של המשרתים. לשנים אלו יש (גם) ערך כספי מלבד סיכון החיים שנוטלים על עצמם המתגייסים, שכן יציאה מאוחרת יותר לשוק העבודה משמעותה הרבה מאד כסף. לכן, אומרים אלו התומכים בצבא מקצועי, אם לא כולם מתגייסים לא ראוי להפלות בין המחויבים לפטורים, אלא יש לאפשר למגוייסים, שיבחרו בכך, לקבל תשלום ראוי תמורת שירותם, ואת השאר לפטור משירות צבאי.
באופן כללי ניתן לחלק את אלו שאינם מתגייסים לצבא לשלוש קבוצות מרכזיות: נשים דתיות הנשמעות למרבית הפוסקים המרכזיים האוסרים על שרות צבאי לנשים, חרדים או בחורי ישיבות שמקדישים את השנים הללו ללימוד תורה וערבים שלא מתגייסים מטעמים לאומיים. רוב מוחלט של הנשים הדתיות מתנדבות להחליף את השרות הצבאי בשרות לאומי שהוא משמעותי ותורם לא פחות ובמקרים רבים אף יותר משרות צבאי. פטור משירות לטובת שירות צבאי נמצא בלב הוויכוח הציבורי, והיה הטריגר לאי היציבות הפוליטית בשנים האחרונות (עקב החלטת בג״ץ לפסול את חוק הגיוס). בעוד החרדים טוענים שלימוד התורה שלהם חשוב כמו שירות צבאי ואף יותר, חלקים גדולים מהציבור רואה בכך אפליה פסולה. הציבור השלישי שנמנע מגיוס לצבא הוא הציבור הערבי, כיון שלחימה בצבא כנגד אנשים ממוצא ערבי ממדינות אחרות עלול ליצור עבור הציבור הזה קונפליקט קיומי בלתי פתיר. יחד עם זאת תמוה ביותר, שבניגוד לבנות הדתיות או לחרדים פה אין שום חלופה שנעשית במקום הצבא, וצעיר ערבי על פי רוב ״מרוויח״ 2 או 3 שנים מבלי לתת שום דבר בתמורה כפי שעושים אזרחים אחרים. תמוה אף יותר, שבעוד הוויכוח על הפטור החרדי קורע את הציבוריות הישראלית שנים ארוכות, במקרה של גיוס ערבים כמעט שלא נשמעת בכלי התקשורת ובקרב הפובליציסטים השונים דרישה לתרומה שוות ערך כלשהי לשירות שעושים שאר אזרחי המדינה.
זו הסיטואציה הנוכחית במדינת ישראל, אולם הדבר מעלה שאלה עקרונית. האם ניתן ״לפדות״ שירות צבאי באמצעים אחרים? החרדים טוענים שהם ״פודים״ את השרות הצבאי בלימוד תורה, והבנות הדתיות ״פודות״ שרות צבאי בשרות אחר. הטענה של צבא מקצועי דומה לבקשה ״לפדות״ שרות צבאי בעזרת כסף. נשלם יותר למי שמוכן להתגייס ובתמורה נשלם להם ממיטב כספינו ובכך נפתור את עצמנו מאותו שירות. הטיעון שהעלנו מקודם כנגד צבא מקצועי מתייחס רק לחשש הטכני שלא יהיו מספיק חיילים, אך לא מתייחס לשאלה המוסרית - האם ניתן להעריך בכסף את המוכנות לסכן חיים?
- בג"ץ נגד ההשתמטות בנות משירות צבאי מטעמי דת: "הגיוס אינו תוכנית כבקשתך"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ניתן לקחת את השאלה הזו לכיוון נוסף - לא מנגנון כללי שפוטר את כולם ומשלם למתנדבים תשלום ראוי, אלא הפוך, שכולם יתגייסו חוץ ממה שיהיה מוכן לשלם כסף כדי להיפטר מהשירות הצבאי. האם נכון לאפשר לאדם שמוכן לכך לשלם כסף כדי להיפטר מהשירות הצבאי? כלומר, מלבד האפשרות לפטור על רקע דת, לאום מצב נפשי וכדו׳, תנתן אפשרות גם לפדות את השרות הצבאי תמורת כסף?
השבוע נקרא את הפרשה האחרונה בספר בראשית, פרשת ויחי, בה מסופר בין השאר על ימיו האחרונים של יעקב. בשיחתו האחרונה עם בניו הוא מברך כל אחד מהם בברכה מיוחדת המתאימה לו - ״איש אשר כברכתו ברך אותם״. חלק מהברכות בעצם אינן ברכות אלא תוכחה, מעין מסר אחרון מאב לבנו, שלא דווקא נעים לאוזן השומע, אך חשוב שישמע. כך מוכיח יעקב את ראובן על מעשה בלהה ואת שמעון ולוי על מעשה שכם. אולם מרבית הבנים, ובראשם יוסף ויהודה, זוכים לברכה חיובית.
יששכר זוכה בברכה לא שגרתית. ״חמור גרם״ מכנה אותו אביו. אולם בניגוד לשימוש הנוכחי בתואר חמור לא מדובר דווקא באמירה שלילית. להלן ברכת יששכר:
- ישראל חושפת את "אור איתן": מערכת יירוט לייזר מבצעית ראשונה בעולם
- וואן זירו נלחץ מבנק אש ומשיק מסלול חדש - הגדולים עדיין אדישים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה...
רבים מכירים את הפרוש המדרשי לפסוקים אלו, שמחבר את ברכת יששכר עם ברכת זבולון - ששוכן לחוף ימים, כלומר עוסק במסחר. על פי המדרש ליששכר וזבולון היה הסכם לפיו יששכר לומד תורה וזבולון מפרנס. הפרוש הזה מסתמך על הברכה המקבילה של משה רבינו בפרשת וזאת הברכה לשני השבטים: ״שמח זבולון בצאתך ויששכר באוהלך״. רש״י מצטט את דברי המדרש: ״זבולון ויששכר עשו שותפות. זבולון לחוף ימים ישכון ויוצא לפרקמטיא (סחורה) בספינות ומשתכר ונותן לתוך פיו של יששכר, והם (כלומר בני שבט יששכר) יושבים ועוסקים בתורה. לפיכך הקדים זבולון ליששכר (למרות שיששכר נולד קודם) שתורתו של יששכר על ידי זבולון הייתה״.
על פי הכיוון הזה מפרש רש״י גם את הפסוקים בפרשתנו באופן דומה: ״חמור בעל עצמות נושא עול תורה. כחמור חזק שמטעינין אותו משאוי כבד... ראה לחלקו ארץ מבורכת וטובה להוציא פירות, ויט שכמו לסבול עול תורה. ויהי לכל אחיו ישראל למס עובד לפסוק להם הוראות של תורה״. כלומר התנאים הטובים, הארץ הטובה שנותנת פירות, ועזרתו של זבולון כפי שמתבאר בספר דברים, מאפשרים ליששכר להקדיש את חייו ללימוד התורה.
למרות הפופלריות של הפרוש הזה בציבור הדתי, אין פה משום ראיה לכך שמי שמוכן לשאת בנטל עול התורה פטור משרות צבאי, מתשלום מיסים או מחובות ציבוריות אחרות כלשהן. מדובר פה על הסכם כלכלי פרטי שנעשה בהסכמה בו זבולון העשיר מוכן לכלכל את יששכר התלמיד החכם תמורת ״שכרו״ בעולם הבא על לימוד התורה. המקבילה של ההסכם הזה הוא תרומה של אנשים עובדים לישיבות על מנת שילמדו בהן תורה, ולא הסדר מדינתי שפוטר חלקים מהציבור מחובות כלשהן. מצד שני, גם אין פה סתירה לטענה שלימוד תורה יכול להחליף חובות. זה פשוט לא הנושא של הפסוקים והפרוש הללו.
אולם יש פרוש אחר, פחות מפורסם, של הפרשן בן המאה ה-12 רבי אברהם אבן עזרא. אבן עזרא ידוע בנטייתו לדבוק בפשט, ולכן הוא לא נוטה אחר הפרוש הדרשני שמביא רש"י לפיו פירוש המילה העמל הוא עמל תורה, אלא מפרש כפי פשט המילה: עמל היינו עבודה מאומצת באדמה הטובה והברוכה שקיבל שבט יששכר (אזור עמק יזרעאל). כך בלשונו של האבן עזרא:
״וירא מנוחה - כאשר ראה ארצו מרוחקת ומקום מנוחתו נעימים, נטה שכמו לסבול כל משא כאשר ישא החמור״. כלומר המנוחה היא הישיבה בארץ הברוכה, הרחוקה ממאבקים לאומיים (יששכר הוא אחד משני השבטים להם אין כלל גבול עם אומות אחרות) אך אין משמעותה שאפשר לנוח מבלי לעבוד. יששכר מזהה את הפוטנציאל הכלכלי של הנחלה אותה קיבל ונרתם במרץ לעבודת האדמה כדי להוציא אל הפועל את הברכה הפוטנציאלית הזו.
מה פרוש המילים ״ויהי למס עובד״ לפי זה? ממשיך האבן עזרא: ״ ושב כעבד נותן מס. וזה הטעם על יששכר, שלא היו גיבורים, ולא ירצו לצאת למלחמה לעזוב מקומם, וכן אמר משה: ויששכר באוהלך״. והיו נותנים מס למלך ישראל שלא יצאו (למלחמה) או לגוים שלא יבואו להילחם עליהם״.
כלומר, לפי האבן עזרא יששכר היה איש אדמה חרוץ שסלד ממלחמות ולא רצה להשתתף בהן. כדי להימנע ממלחמות נהג יששכר לשלם לאויבים - נושא שדורש דיון בפני עצמו, וגם לשלם למלך ישראל כדי לפתור את עצמו משרות צבאי. לכאורה, לפי זה, יששכר פותח את הדלת בפני העיקרון המאפשר תשלום תמורת שירות - כופר כספי תמורת פטור משרות צבאי.
יחד עם זאת, עצם העובדה שכך נהג יששכר אינה הוכחה לכך שהדבר ראוי מבחנת השקפת התורה. השאלה היא האם הפסוקים האלו מהווים ״ברכה״ של יעקב או ״תוכחה״. כפי שראינו, לא כל הברכות של יעקב היו אמירות חיוביות ביחס לשבטים, וחלקן כללו תוכחה ודרישה לשינוי. האם יעקב הסכים עם השיטות הפציפסטיות של יששכר ושבח אותן או דווקא גינה אותן?
הפסוקים, כאמור, סתומים ולא מתווים כיון ברור. אולם ייתכן שהתשובה מתקבלת כמה דורות מאוחר יותר בספר שופטים. הפרקים הרביעי והחמישי בספר מספרים את סיפורם של דבורה הנביאה וברק בן אבינעם ומאבקם בכנענים. המאבק מתרחש באזור הגליל התחתון - הר תבור ונחל קישון - באזור נחלת שבט נפתלי, לא רחוק ממיקומו של שבט יששכר. דבורה מצווה על ברק: ״לך ומשכת בהר תבור ולקחת עמך עשרת אלפים איש מבני נפתלי ומבני זבולון״. דבורה לא מזכירה את שבט יששכר, אך כן מדריכה את ברק לקרוא לשבט זבולון שנמצא הרבה מערבה משם על שפת הים. מדוע דילגה על שבט יששכר הקרוב יותר? האם הכירה את אופיו הפציפסטי וחוסר המוכנות שלו להתגייס למאמץ צבאי? אין על כך רמז בפסוקים של פרק ד'. ברק ממלא את הוראתה של דבורה: ״ויזעק ברק את זבולון ואת נפתלי קדשה, ויעל ברגליו עשרת אלפים איש״. יששכר, שוב, אינו מוזכר, למרות שהמלחמה מתרחשת על מפתן דלתו.
לאחר הניצחון בקרב אותו הוביל ברק בהדרכת דבורה, והחותם הסופי שהטביעה יעל אשת חבר הקיני על הנצחון ברקתו של סיסרא מנהיג הכנענים, שרה דבורה את שירתה המפורסמת על הנצחון הפלאי. בתוך השירה היא מקדישה חלק נרחב ל״סגירת חשבונות״ עם השבטים שלא הופיעו ביום פקודה ולא סייעו במאבק הלאומי, ומצד שני משבחת את אלו שכן התגייסו למאמץ. כך, בין השאר, מבקרת דבורה את שבט ראובן, שנמצא לא רחוק משם מעבר לנהר הירדן: ״בפלגות ראובן גדולים חקקי לב. למה ישבת בין המשפתיים לשמוע שריקות עדרים?״ - יותר נוח לך להמשיך לרעות את הצאן בנחת כשאחיך נלחמים? שואלת המנהיגה הנערצת. גם דן חוטף ביקורת מהנביאה: ״ודן - למה יגור אניות?״ מתעסק במסחר ושותה אספרסו בחופי תל אביב מקום להתגייס למלחמה. בצד החיובי נמצאים זבולון שהתגייס מרחוק לעזרת ברק ונפתלי שבנחלתו התנהלה המלחמה: ״זבולון עם חרף נפשו למות ונפתלי על מרומי שדה״.
איפה נמצא יששכר ברשימה הזו? גם במקרה זה הפסוקים קצת עמומים. כך שרה דבורה בנוגע ליששכר: ״ושרי ביששכר עם דבורה, ויששכר כן ברק, בעמק שולח רגליו״. מה זה אומר שיששכר עם דבורה? וכן שהוא נמצא עם ברק? ברק היה בשדה המערכה, דבורה נותרת מאחור, אז עם מי שהה יששכר? בשדה הקרב או בעמדה אחורית? רש״י מפרש שיששכר התחלק לשניים, ״השרים״ כלומר הגדולים היו עם דבורה בסנהדרין, ושאר העם הצטרף למחלמה עם ברק. בדרך זו פרשו רוב המפרשים. לפי זה, יששכר לא נקט בדרך בה תיאר האבן עזרא, ולא פדה את השירות הצבאי בכסף או בלימוד תורה. לפי פירוש זה גם אין זכר לאופי אנטי מלחמתי של שבט יששכר כפי שהסביר האבן עזרא.
אבל המלבי"ם מפרש באופן מעט שונה, ופרושו מזכיר מעט יותר את פרוש האבן עזרא לגבי האופי רודף השלום של שבט יששכר, עם תוספת מעניינת: ״רצה לומר, עם כי השרים ביששכר ישבו בכל עת עם דבורה ללמד בישראל חק ומשפט... ולא ניסו אם כן מעולם ללכת במלחמה, ויששכר עם כל זה עשה כן כמו ברק וירד למלחמה כמוהו״.
כלומר, למרות הנטיות האנטי מילטריסטיות של שבט יששכר שרגיל ללמוד וללמד תורה עם דבורה, והתרחק משדה הקרב - ״ולא ניסו אם כן מעולם ללכת במלחמה״, וכפי שראינו בברכת יעקב שכך היה אופיו של יששכר מאז ומעולם, כשמגיעה שעת חרום ואיום לאומי הוא מתגבר על הנטיות הללו ולא פודה את חובתו בכסף או באופן אחר.
נראה אם כן, לפי הפירוש הזה, שלא ראוי ששירות צבאי יוחלף בכסף או באופן אחר, ואפילו שבט יששכר מתגייס בשעת חירום בגופו ממש למען האומה.
לקריאה נוספת
- 8.ללא שם 14/01/2023 08:06הגב לתגובה זואפילו לאזרחי טורקיה, אי אפשר לומר עליה שאינה דוגמה למדינה שכנה ודמוקרטית, לאזרחי המדינה ניתן כל ההשכלה מפעוטון עד תארים אקדמאים כמו גם כל שירותי הבריאות חינם אין כסף ואין אצלם דבר כזה כמו גיוס חובה שנתיים וחצי שלוש שנים
- 7.ggg 07/01/2023 05:16הגב לתגובה זובתקופת יששכר כך שלא היה לו מה ללמוד
- 6.חמודי 06/01/2023 17:57הגב לתגובה זויש הרבה אנשים חילוניים, שהמושגים: יהוה, אלוקים ואדושם וכל השטויות של הדתיים נראים להם מגוחכים והם לועגים להם. גם אותם צריך לכבד.
- 5.חשבון קשה 06/01/2023 12:54הגב לתגובה זורק שזה לא יעשה ללא סופה לצערנו..
- 4.שחר 06/01/2023 10:58הגב לתגובה זוזה אינו בהכרח דבר רע, שבתי מטורקיה לפני בערך שלושה חודשים, האזרחים שם פטורים משירות צבאי, כל ההשכלה והבריאות מהגנון ועד לתארים באוניברסיטה, חינם על חשבון המדינה (אז אין אצלנו פלוסים על שירות צבאי וזה לרוב של אלה עם רובאי 02 ו/או פטורים, סעיף מכשיל בראיונות לעבודה ללא מקצוע נלמד).
- 3.ארז מואירו 06/01/2023 10:38הגב לתגובה זותורה מה תהא עליה??!
- 2.סרגיי 06/01/2023 10:16הגב לתגובה זוולא ב 2008 והייתי רוכש דירה ב 2010 ולא ב 2020 בזכות מחיר למשתכן. אז לפחות קיבלתי שכל להיפטר ממילואים בגיל 35.
- 1.שי 06/01/2023 07:11הגב לתגובה זומעולם לא היה חבל ארץ שלא עבד ורק למד תורה. הקיום בעבר היה קשה וכול מי שהיה מסוגל לעבוד - עבד. יש תקופות בשנה שחקלאים פחות עובדים ואז היו אנשים שלמדו.

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה
כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים
רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.
מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות.
בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.
רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.
יגדיל את הצריכה הפרטית
הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.
- מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה
אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)
לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI.
אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים.
מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד.
כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז
תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים
עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.
- ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב
- עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.