תורה, פרשת שבוע
צילום: יחצ
פרשת השבוע

פרשת ויחי: על החשיבות שבצוואה ברורה

מה ניתן ללמוד מברכות יעקב לבניו לגבי כתיבת צוואה בימינו, למה לפני מותו בוחר יעקב לבקר בצורה חריפה חלק מבניו ואיך זה קשור להנפקות בבורסה?

לאחר שבפרשה הקודמת התאחדה משפחתו של יעקב במצרים, בפרשת השבוע הנוכחית ויחי, יעקב נערך למותו. במסגרת זאת, יעקב מכנס את בניו ומברך אותם, ברכות שהם מעין צוואה אך גם הרבה מעבר לכך.

בצוואתו מכין יעקב את הקרקע למעבר ממשפחה קטנה לשבטים ומצליח על ידי חלוקה  מגוונת לייצר ייחודיות עבור כל שבט. מפעולותיו ניתן ללמוד רבות על חשיבות הצוואה ויכולתה להשפיע על המציאות והעתיד של צאצאי המוריש. 

יתרה מזאת, יעקב בוחר לפתוח את הברכות בדברים קשים כנגד בניו ראובן, שמעון ולוי על מעשיהם. בכך, מציב יעקב בראש צוואתו אמירות ערכיות שישמשו מגדל אור לצאצאיו ולדרות הבאים. מעבר לחשיבות שבמתן ערך מוסף לצוואה יש בה גם בכדי להוסיף ממד אישי.

ברכות יעקב

ברכות יעקב לבניו ניתנות לפי סדר אמותיהם, קודם בני לאה אח"כ בני השפחות (בלהה וזלפה), ולבסוף בני רחל. אך הברכות שונות מאד באופיין וניתן לחלקן לארבע קטגוריות מרכזיות: מוסר ותוכחה, הנהגה, שפע ועצמה צבאית.

הברכות הראשונות לראובן ואח"כ לשמעון ולוי מתחילות בתוכחה קשה כלפיהם. את ראובן מאשים יעקב ביחסים לא ראויים עם שפחתו בלהה: "פַּחַז כַּמַּיִם אַל־תּוֹתַר כִּי עָלִיתָ מִשְׁכְּבֵי אָבִיךָ אָז חִלַּלְתָּ יְצוּעִי עָלָה". כלפי שמעון ולוי הוא לא חוסך מילים קשות על כך שהרגו את אנשי שכם "שִׁמְעוֹן וְלֵוִי אַחִים כְּלֵי חָמָס מְכֵרֹתֵיהֶם׃ בְּסֹדָם אַל־תָּבֹא נַפְשִׁי בִּקְהָלָם אַל־תֵּחַד כְּבֹדִי כִּי בְאַפָּם הָרְגוּ אִישׁ וּבִרְצֹנָם עִקְּרוּ־שׁוֹר".

לאחר מכן מגיעה ברכת יהודה שלצד ברכת יוסף הן המשמעותית ביותר מבין ברכות יעקב, והן עוסקות בהנהגה. בברכת יהודה משבח ומתאר יעקב את מנהיגותו ומבטיח כי ההנהגה תישאר בידי שבטו: "יְהוּדָה אַתָּה יוֹדוּךָ אַחֶיךָ יָדְךָ בְּעֹרֶף אֹיְבֶיךָ יִשְׁתַּחֲוּוּ לְךָ בְּנֵי אָבִיךָ...לֹא־יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה וּמְחֹקֵק מִבֵּין רַגְלָיו". בדומה ליהודה גם ברכתו של יוסף מתבטאת בסממנים של מנהיגות: "מִידֵי אֲבִיר יַעֲקֹב מִשָּׁם רֹעֶה אֶבֶן יִשְׂרָאֵל.. וּלְקָדְקֹד נְזִיר אֶחָיו".

לצד אלו מברך יעקב חלק מבניו בברכות שהמאפיין שלהם הוא שפע גשמי וכלכלי שמתבטא גם בנחלות אותם הם מקבלים בארץ. זבולון: "לְחוֹף יַמִּים יִשְׁכֹּן וְהוּא לְחוֹף אֳנִיֹּת וְיַרְכָתוֹ עַל צִידֹן. יששכר: "חֲמֹר גָּרֶם רֹבֵץ בֵּין הַמִּשְׁפְּתָיִם. וַיַּרְא מְנֻחָה כִּי טוֹב וְאֶת הָאָרֶץ כִּי נָעֵמָה וַיֵּט שִׁכְמוֹ לִסְבֹּל וַיְהִי לְמַס עֹבֵד". אשר: "שְׁמֵנָה לַחְמוֹ וְהוּא יִתֵּן מַעֲדַנֵּי מֶלֶךְ", ונפתלי "אַיָּלָה שְׁלֻחָה הַנֹּתֵן אִמְרֵי שָׁפֶר".

סוג נוסף של ברכות נסוב סביב ההיבט הצבאי. דן: "יהִי דָן נָחָשׁ עֲלֵי דֶרֶךְ שְׁפִיפֹן עֲלֵי אֹרַח הַנּשֵׁךְ עִקְּבֵי סוּס וַיִּפֹּל רֹכְבוֹ אָחוֹר", גד: "גְּדוּד יְגוּדֶנּוּ וְהוּא יָגֻד עָקֵב". לאלו מצטרפת ברכת בנימין: "זְאֵב יִטְרָף בַּבֹּקֶר יֹאכַל עַד וְלָעֶרֶב יְחַלֵּק שָׁלָל".

תחילת עידן חדש

הברכות של יעקב לבניו למעשה מבשרות את תחילתו של עידן השבטים. יעקב מבין שמשפחתו מתרחבת ומכין את הקרקע למעבר ממשפחה לעם. הוא עושה את זה על ידי הברכות אותם הוא מברך את ילדיו כשאליהם נוספים גם בני יוסף אפרים ומנשה. בכך הוא מקבע את המעמד של כל שבט ושבט.

מרגע שיצר את החלוקה נפנה יעקב לחלק את הסמכויות בין השבטים, שישמשו בעתיד גם לחלוקת נחלות בני ישראל בארץ. המהלך שעל פניו מבטא חלוקה בין השבטים למעשה הוא שיוצר את האחידות. בכך שיעקב מבהיר לכל שבט ושבט מה ייעודו ותפקידו הוא מונע מריבות בין השבטים ומעניק ייחודית לכל אחד מן השבטים.

מעבר לברכות, בוחר יעקב לפתוח באמירה ערכית ובטענות קשות כנגד בניו ראובן שמעון ולוי על מעשיהם הבלתי ראויים. יעקב רואה בהנחלת הערכים ערך עליון המתבטא בכך שבהם הוא בוחר לפתוח את דבריו. בכך הוא מראה שלקניין הרוחני ולערכים מקום נכבד בצוואתו ובאופי אותו הוא רוצה להנחיל לצאצאיו ולדרות הבאים.

צוואות והיכולת שלהן להשפיע

בחזרה לחיינו, תחום הירושות/ מעבר בן דורי תפס מקום של ממש בעולם המשפטי, בתי המשפט ועורכי דין עוסקים חדשות לבקרים בתחום.  אך נדמה שמברכות יעקב ניתן ללמוד מספר נושאים חשובים בתחום. ראשית על החשיבות שבעצם כתיבת הצוואה. השארת היורשים ללא צוואה ברורה עלולה לגרום למריבות וסכסוכים קשים בקרב בני המשפחה.

שנית, אנחנו למדים על עצמתה של כתיבת הצוואה ויכולתה להשפיע על מהלך העניינים ההיסטורי גם לאחר פטירתו של הכותב. לצוואה יכולת לשמור על קשר בין בני המשפחה ולייצר קשרים נופים באמצעותה.

ולבסוף, מעל לכל יעקב מציב את החשיבות שבהקניית ערך מוסף לצוואה מעבר לרכוש הפיזי שנותר. דבריו של יעקב בצוואתו אמורים לשמש מגדל אור ערכי לבניו לשבטים ולנו. על ידי הענקת ממד ערכי לצוואה יכול המוריש להכניס נופך אישי-ערכי לצוואתו באופן שיהלום את דמותו.

בהקשר לימנו חשוב גם להדגיש את הפן הרלבנטי לשוק ההון. מסתבר שחלק גדול מהחברות שמגייסות הון בבורסה, עושות זאת לא רק בשל הצורך להיפגש עם מזומנים, אלא גם כדי להסדיר את חלוקת הרכוש לדור הבא. בעלי שליטה יוצאים להנפקה כדי שיהיה תג מחיר לעסק וכדי שיהיה ניתן לחלקו ליורשים. החזקה בחברה פרטית מורכבת ומסובכת - כמה היא שווה, כמה כל אחד מהיורשים מחזיק, איך מחלקים את ההחזקה הזו עם יתר הרכוש? ברגע שההחזקה נסחרת בבורסה יש לה מדי יום מחיר, ניתן לממש ולהנזיל חלק מההחזקה, ניתן לחלק בצורה כלכלית את מכלול הנכסים.

עדכון: התוצאות הגיעו - אלו אנשי השנה שלכם. בתחילת התהליך, מערכת ביזפורטל בחרה 30 מועמדים לתואר "איש השנה בשוק ההון". המשותף לכולם - יכולת לייצר ערך לחברה (רווחים) ולמשקיעים (תשואה). המועמדים האלו עמדו לבחירת הקהל, ואתם בחרתם בהמוניכם - כנסו ל-TOP10

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    כתבה נפלאה! תודה! (ל"ת)
    איתמר 11/01/2020 13:58
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    שורטיסט רותח מזעם 10/01/2020 15:14
    הגב לתגובה זו
    הלונגיסטים יחטפו מכה שלא חלמו עליה .אני מזהיר את מי שבלונג שאין מפה והלאה סגירת פוזיציות שורט .כל לונג יחטוף בומבה בראש .
  • מה הקשר למאמר??? (ל"ת)
    גיא 11/01/2020 20:34
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יפה מאוד! (ל"ת)
    יורי 10/01/2020 11:30
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    דן 10/01/2020 09:49
    הגב לתגובה זו
    ראובן לא חשוד שעשה מעשה או נגע בא חס ושלום בבלהה. פשוט החליף את המיטות וגרם שיעקב יהיה עם לאה אימו . ככה כתוב במפרשי התנ"ך
  • 3.
    החרדים הם לא יהודים ,הם כת בסיגנון יהודי. (ל"ת)
    בא 10/01/2020 09:36
    הגב לתגובה זו
  • דן החילוני 10/01/2020 14:47
    הגב לתגובה זו
    אם הם לא היו קיימים , מזמן העם היהודי היה מתפזר ברוחות העמים . גם אני הייתי רוצה לראות את הדברים קצת אחרת ולשנות כאן וכאן את המציאות , אבל הם הם שומרי הסף עד לביאת המשיח בקרוב מאוד .
  • 2.
    בא 10/01/2020 09:35
    הגב לתגובה זו
    הזנחה ,והזנחה היא היתעללות בילדים ושחיתות ,לא תיראו את גן עדן מושחתים .
  • 1.
    בא 10/01/2020 09:32
    הגב לתגובה זו
    קדש את יום השבת ,ששת ימים תעבוד ....,וגם עושים תמונות של רבנים ושפוטים שלהם ,אסור באיסור מוחלט .אין לפרש את המפורש ,ועשרת הדיברות מפורשות .
  • לפחות תצטט נכון.. זכור את יום השבת לקדשו, לא קדש את.. (ל"ת)
    בור מפיץ שנאה 10/01/2020 12:41
    הגב לתגובה זו
  • עדיף על החרדים, שהם שונאים ומפיצי בורות. (ל"ת)
    פוץ 11/01/2020 20:10
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

דניאל חחיאשווילי המפקח על הבנקים
צילום: דוברות בנק ישראל
בדיקת ביזפורטל

גליה מאור, חדוה בר ורוני חזקיהו - מה משותף להם והאם דני חחיאשווילי יצטרף לקבוצה?

"החתול ששומר על השמנת" גירסת בנק ישראל: מאז תחילת שנות ה-60 כיהנו 12 מפקחים על הבנקים מתוכם 8 מפקחים המשיכו לאחר סיום כהונתם לתפקידים בכירים בבנקים עצמם - כיו״רים, מנכ״לים, סמנכ״לים או דירקטורים - אתם אלו שמשלמים את מחיר הפיקוח ה"מלאכותי" הזה

מנדי הניג |

אנשים שנכנסים למערכת הציבורית צריכים לדעת שהם שליחי ציבור. זו אחריות גדולה וזה הרבה יותר גדול מכסף.  אנשים שנמצאים בפיקוח על הבנקים אמורים להבין שבמקביל לשמירה על יציבות הבנקים הם אמורים לדאוג לציבור. זה משחק סכום אפס - אם הבנקים מרוויחים יותר מדי, הציבור נפגע. הפיקוח על הבנקים אמור לאזן בין השניים. אבל לאורך כמעט כל ההיסטוריה הוא שם פס על הציבור. מנסים להפחיד אותו, לכופף אותו, אבל בנק ישראל והפיקוח על הבנקים כגוף האחראי על הבנקים לא זז. הוא מתחבר בכסות מקצועית, אקדמית, אבל מאחורי המסכות עומד דבר אחד גדול שגורם להם להעדיף את הבנקים - כסף. 

אנשים הם אנשים, וכל עוד לא יהיה מפקח AI, הם יחשבו על הג'וב הבא וההמשך. הסברנו כאן אתמול, ונחזור על רגל אחת שמפקח על הבנקים שנלחם בבנקים ופוגע ברווחים שלהם הוא טרבל מייקר והסיכוי שלו למצוא עבודה בהמשך במערכת הבנקאית קלוש. אם הוא ישחק אותה מול הציבור כאילו הוא נלחם בשבילו אבל מול הבנקים הוא יהיה רך ונחמד הוא מרוויח פעמיים - הציבור חושב שהוא נלחם בשבילו, והוא נשאר ביחסים טובים עם החברים במערכת הבנקאית. זה שוק קטן, כולם מכירים את כולם, לכו תדעו, אולי עוד שנתיים-שלוש יחפשו דירקטור לבנק. 

 :



דירקטור זה תפקיד חלומות. מכובד, מעט שעות והמון כסף. הפיתוי גובר על התפקיד. שאחרים יהיו "שליח ציבור", המפקחים רוצים לרוב להיות בסדר עם כולם, ועוד שנתיים-שלוש לקבל ג'וב חלומות. בעצם למה שנתיים, אפשר לצאת לאיזה חברת קריפטו, או מסחר בקריפטו לקבל מיליונים ואז אחרי שנתיים לקבל עוד ג'וב כדירקטור בבנק - זה היה המסלול של חדוה בר, אבל חדוה לא לבד. גם מאיר, גם גליה, גם אמנון, גם יצחק וגם רוני. מסתבר שרוב המפקחים על הבנקים התגלגלו לג'ובים נוצצים במערכת הבנקאית


בדקנו את הקריירה של כל אחד ממפקחי הבנקים. הנה הטבלה: