פרשת ויחי: על החשיבות שבצוואה ברורה
לאחר שבפרשה הקודמת התאחדה משפחתו של יעקב במצרים, בפרשת השבוע הנוכחית ויחי, יעקב נערך למותו. במסגרת זאת, יעקב מכנס את בניו ומברך אותם, ברכות שהם מעין צוואה אך גם הרבה מעבר לכך.
בצוואתו מכין יעקב את הקרקע למעבר ממשפחה קטנה לשבטים ומצליח על ידי חלוקה מגוונת לייצר ייחודיות עבור כל שבט. מפעולותיו ניתן ללמוד רבות על חשיבות הצוואה ויכולתה להשפיע על המציאות והעתיד של צאצאי המוריש.
יתרה מזאת, יעקב בוחר לפתוח את הברכות בדברים קשים כנגד בניו ראובן, שמעון ולוי על מעשיהם. בכך, מציב יעקב בראש צוואתו אמירות ערכיות שישמשו מגדל אור לצאצאיו ולדרות הבאים. מעבר לחשיבות שבמתן ערך מוסף לצוואה יש בה גם בכדי להוסיף ממד אישי.
ברכות יעקב
ברכות יעקב לבניו ניתנות לפי סדר אמותיהם, קודם בני לאה אח"כ בני השפחות (בלהה וזלפה), ולבסוף בני רחל. אך הברכות שונות מאד באופיין וניתן לחלקן לארבע קטגוריות מרכזיות: מוסר ותוכחה, הנהגה, שפע ועצמה צבאית.
הברכות הראשונות לראובן ואח"כ לשמעון ולוי מתחילות בתוכחה קשה כלפיהם. את ראובן מאשים יעקב ביחסים לא ראויים עם שפחתו בלהה: "פַּחַז כַּמַּיִם אַל־תּוֹתַר כִּי עָלִיתָ מִשְׁכְּבֵי אָבִיךָ אָז חִלַּלְתָּ יְצוּעִי עָלָה". כלפי שמעון ולוי הוא לא חוסך מילים קשות על כך שהרגו את אנשי שכם "שִׁמְעוֹן וְלֵוִי אַחִים כְּלֵי חָמָס מְכֵרֹתֵיהֶם׃ בְּסֹדָם אַל־תָּבֹא נַפְשִׁי בִּקְהָלָם אַל־תֵּחַד כְּבֹדִי כִּי בְאַפָּם הָרְגוּ אִישׁ וּבִרְצֹנָם עִקְּרוּ־שׁוֹר".
לאחר מכן מגיעה ברכת יהודה שלצד ברכת יוסף הן המשמעותית ביותר מבין ברכות יעקב, והן עוסקות בהנהגה. בברכת יהודה משבח ומתאר יעקב את מנהיגותו ומבטיח כי ההנהגה תישאר בידי שבטו: "יְהוּדָה אַתָּה יוֹדוּךָ אַחֶיךָ יָדְךָ בְּעֹרֶף אֹיְבֶיךָ יִשְׁתַּחֲוּוּ לְךָ בְּנֵי אָבִיךָ...לֹא־יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה וּמְחֹקֵק מִבֵּין רַגְלָיו". בדומה ליהודה גם ברכתו של יוסף מתבטאת בסממנים של מנהיגות: "מִידֵי אֲבִיר יַעֲקֹב מִשָּׁם רֹעֶה אֶבֶן יִשְׂרָאֵל.. וּלְקָדְקֹד נְזִיר אֶחָיו".
לצד אלו מברך יעקב חלק מבניו בברכות שהמאפיין שלהם הוא שפע גשמי וכלכלי שמתבטא גם בנחלות אותם הם מקבלים בארץ. זבולון: "לְחוֹף יַמִּים יִשְׁכֹּן וְהוּא לְחוֹף אֳנִיֹּת וְיַרְכָתוֹ עַל צִידֹן. יששכר: "חֲמֹר גָּרֶם רֹבֵץ בֵּין הַמִּשְׁפְּתָיִם. וַיַּרְא מְנֻחָה כִּי טוֹב וְאֶת הָאָרֶץ כִּי נָעֵמָה וַיֵּט שִׁכְמוֹ לִסְבֹּל וַיְהִי לְמַס עֹבֵד". אשר: "שְׁמֵנָה לַחְמוֹ וְהוּא יִתֵּן מַעֲדַנֵּי מֶלֶךְ", ונפתלי "אַיָּלָה שְׁלֻחָה הַנֹּתֵן אִמְרֵי שָׁפֶר".
סוג נוסף של ברכות נסוב סביב ההיבט הצבאי. דן: "יהִי דָן נָחָשׁ עֲלֵי דֶרֶךְ שְׁפִיפֹן עֲלֵי אֹרַח הַנּשֵׁךְ עִקְּבֵי סוּס וַיִּפֹּל רֹכְבוֹ אָחוֹר", גד: "גְּדוּד יְגוּדֶנּוּ וְהוּא יָגֻד עָקֵב". לאלו מצטרפת ברכת בנימין: "זְאֵב יִטְרָף בַּבֹּקֶר יֹאכַל עַד וְלָעֶרֶב יְחַלֵּק שָׁלָל".
תחילת עידן חדש
הברכות של יעקב לבניו למעשה מבשרות את תחילתו של עידן השבטים. יעקב מבין שמשפחתו מתרחבת ומכין את הקרקע למעבר ממשפחה לעם. הוא עושה את זה על ידי הברכות אותם הוא מברך את ילדיו כשאליהם נוספים גם בני יוסף אפרים ומנשה. בכך הוא מקבע את המעמד של כל שבט ושבט.
מרגע שיצר את החלוקה נפנה יעקב לחלק את הסמכויות בין השבטים, שישמשו בעתיד גם לחלוקת נחלות בני ישראל בארץ. המהלך שעל פניו מבטא חלוקה בין השבטים למעשה הוא שיוצר את האחידות. בכך שיעקב מבהיר לכל שבט ושבט מה ייעודו ותפקידו הוא מונע מריבות בין השבטים ומעניק ייחודית לכל אחד מן השבטים.
מעבר לברכות, בוחר יעקב לפתוח באמירה ערכית ובטענות קשות כנגד בניו ראובן שמעון ולוי על מעשיהם הבלתי ראויים. יעקב רואה בהנחלת הערכים ערך עליון המתבטא בכך שבהם הוא בוחר לפתוח את דבריו. בכך הוא מראה שלקניין הרוחני ולערכים מקום נכבד בצוואתו ובאופי אותו הוא רוצה להנחיל לצאצאיו ולדרות הבאים.
צוואות והיכולת שלהן להשפיע
בחזרה לחיינו, תחום הירושות/ מעבר בן דורי תפס מקום של ממש בעולם המשפטי, בתי המשפט ועורכי דין עוסקים חדשות לבקרים בתחום. אך נדמה שמברכות יעקב ניתן ללמוד מספר נושאים חשובים בתחום. ראשית על החשיבות שבעצם כתיבת הצוואה. השארת היורשים ללא צוואה ברורה עלולה לגרום למריבות וסכסוכים קשים בקרב בני המשפחה.
שנית, אנחנו למדים על עצמתה של כתיבת הצוואה ויכולתה להשפיע על מהלך העניינים ההיסטורי גם לאחר פטירתו של הכותב. לצוואה יכולת לשמור על קשר בין בני המשפחה ולייצר קשרים נופים באמצעותה.
ולבסוף, מעל לכל יעקב מציב את החשיבות שבהקניית ערך מוסף לצוואה מעבר לרכוש הפיזי שנותר. דבריו של יעקב בצוואתו אמורים לשמש מגדל אור ערכי לבניו לשבטים ולנו. על ידי הענקת ממד ערכי לצוואה יכול המוריש להכניס נופך אישי-ערכי לצוואתו באופן שיהלום את דמותו.
בהקשר לימנו חשוב גם להדגיש את הפן הרלבנטי לשוק ההון. מסתבר שחלק גדול מהחברות שמגייסות הון בבורסה, עושות זאת לא רק בשל הצורך להיפגש עם מזומנים, אלא גם כדי להסדיר את חלוקת הרכוש לדור הבא. בעלי שליטה יוצאים להנפקה כדי שיהיה תג מחיר לעסק וכדי שיהיה ניתן לחלקו ליורשים. החזקה בחברה פרטית מורכבת ומסובכת - כמה היא שווה, כמה כל אחד מהיורשים מחזיק, איך מחלקים את ההחזקה הזו עם יתר הרכוש? ברגע שההחזקה נסחרת בבורסה יש לה מדי יום מחיר, ניתן לממש ולהנזיל חלק מההחזקה, ניתן לחלק בצורה כלכלית את מכלול הנכסים.
עדכון: התוצאות הגיעו - אלו אנשי השנה שלכם. בתחילת התהליך, מערכת ביזפורטל בחרה 30 מועמדים לתואר "איש השנה בשוק ההון". המשותף לכולם - יכולת לייצר ערך לחברה (רווחים) ולמשקיעים (תשואה). המועמדים האלו עמדו לבחירת הקהל, ואתם בחרתם בהמוניכם - כנסו ל-TOP10
- 7.כתבה נפלאה! תודה! (ל"ת)איתמר 11/01/2020 13:58הגב לתגובה זו
- 6.שורטיסט רותח מזעם 10/01/2020 15:14הגב לתגובה זוהלונגיסטים יחטפו מכה שלא חלמו עליה .אני מזהיר את מי שבלונג שאין מפה והלאה סגירת פוזיציות שורט .כל לונג יחטוף בומבה בראש .
- מה הקשר למאמר??? (ל"ת)גיא 11/01/2020 20:34הגב לתגובה זו
- 5.יפה מאוד! (ל"ת)יורי 10/01/2020 11:30הגב לתגובה זו
- 4.דן 10/01/2020 09:49הגב לתגובה זוראובן לא חשוד שעשה מעשה או נגע בא חס ושלום בבלהה. פשוט החליף את המיטות וגרם שיעקב יהיה עם לאה אימו . ככה כתוב במפרשי התנ"ך
- 3.החרדים הם לא יהודים ,הם כת בסיגנון יהודי. (ל"ת)בא 10/01/2020 09:36הגב לתגובה זו
- דן החילוני 10/01/2020 14:47הגב לתגובה זואם הם לא היו קיימים , מזמן העם היהודי היה מתפזר ברוחות העמים . גם אני הייתי רוצה לראות את הדברים קצת אחרת ולשנות כאן וכאן את המציאות , אבל הם הם שומרי הסף עד לביאת המשיח בקרוב מאוד .
- 2.בא 10/01/2020 09:35הגב לתגובה זוהזנחה ,והזנחה היא היתעללות בילדים ושחיתות ,לא תיראו את גן עדן מושחתים .
- 1.בא 10/01/2020 09:32הגב לתגובה זוקדש את יום השבת ,ששת ימים תעבוד ....,וגם עושים תמונות של רבנים ושפוטים שלהם ,אסור באיסור מוחלט .אין לפרש את המפורש ,ועשרת הדיברות מפורשות .
- לפחות תצטט נכון.. זכור את יום השבת לקדשו, לא קדש את.. (ל"ת)בור מפיץ שנאה 10/01/2020 12:41הגב לתגובה זו
- עדיף על החרדים, שהם שונאים ומפיצי בורות. (ל"ת)פוץ 11/01/2020 20:10

שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה
ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה
הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל, עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה. נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.
מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה
לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.
מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%) השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

- OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה
- מובטלים? כבר לא צריך להגיש גם טופס לביטוח לאומי וגם ללשכת התעסוקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות
כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.
מפתיע: האינפלציה בישראל נמוכה בהרבה מהמדינות המפותחות
אם חשבתם שישראל הרבה יותר יקרה מהעולם, המספרים מוכיחים אחרת: עשור של אינפלציה נמוכה מציב את ישראל בפער של יותר מפי 2.5 מול ה-OECD
מסתבר שקצב האינפלציה בישראל נמוך בהרבה מאשר ברוב המדינות המפותחות, ה-OECD. זאת בניגוד ל"תחושות בטן" שיש לנו. מסתבר גם שמדד מפתיע מראה שאפילו מחירי השירותים העירוניים בתל אביב, כבר אינם בראש רשימת הערים המרכזיות היקרות בעולם המערבי, כפי שהיה בעבר. המסקנות הללו מספקות ללא כל ספק עוד תחמושת לאלו הדורשים מבנק ישראל להוריד את הריבית במיידי וכמה שיותר.
בממוצע שנתי קצב האינפלציה בישראל ב-10 השנים האחרונות היה 1.4% לשנה מול ממוצע של 3.8% ב-OECD. משמע בחו"ל, ברבות מהמדינות המערביות, קצב האינפלציה הממוצע גבוה ביותר מפי 2.5 מאשר אצלנו!
המקור: עיבודי חיסונים פיננסים לפרסום של ה-OECD
www.oecd.org/content/dam/oecd/en/data/insights/statistical-releases/2025/7/consumer-prices-oecd-07-2025.pdf- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- תיק ההשקעות שלכם צריך להיות גם בסחורות? התשובה של גולדמן סאקס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תל אביב (מבחינת יוקר המחייה) זה לא מה שהיה פעם
כדי להבין עד כמה תמונת האינפלציה מורכבת וכוללת הרבה מאד אלמנטים שהמדיה הכלכלית פעמים רבות מתעלמת מהם, להלן טבלה ובה בדיקה שפרסמו Visual Capitalist על בסיס נתונים שבדק דויטשה בנק, בנוגע לעלות החודשית שמשקי הבית ועסקים בערים שונות בעולם משלמים על שירותים עירוניים דוגמת חשמל, מים, פינוי אשפה וכו':
