שחקן מפתח חדש בתחום האנרגיה – הגז הטבעי
כולם שומעים בזמן האחרון על גז טבעי ועל כך שהוא יכול לשמש כמקור אנרגיה נקייה יותר למטרות שונות. עם זאת, לא כולם יודעים מהו בדיוק הגז הטבעי, איך הוא נוצר, ולמה בעצם הוא כה פופולרי.
אז הגיע הזמן לעשות סדר בבלגן, לבצע היכרות נכונה אחת ולתמיד עם הגז הטבעי ולהבין כיצד היתרונות הטבעיים הגלומים בו יכולים להפיק תועלת עבור כולם.
מהו בעצם הגז הטבעי?
הגז הטבעי הוא סוג של דלק מאובנים, ממש כמו נפט, אך שנמצא במצב צבירה גז ועיקר החומר בו הוא מתאן. כדלק מאובנים, הגז הטבעי נוצר במעמקי האדמה מריקבון של יצורים חיים שונים, בעלי חיים וצמחים. בניגוד לנפט שנמצא כיום בשימוש נפוץ הרבה יותר, הגז הטבעי מצוי בעיקר בסביבות ימיות, וכך היצורים החיים מהם הוא נוצר הם יצורים ימיים וכתוצאה מהתפרקות שלהם בסביבה שיש בה לחץ רב והיעדר של חמצן.
ארנון פישביין מנכ"ל חברת תעשיות אנרגיה המתמחה בתכנון והקמת פרויקטים בתחום מסביר: "את הגז כורים ממעמקי האדמה בתחנות ייעודיות, כמו זו שהקימו לחופי ישראל, והוא יוצא חסר צבע וחסר ריח. מערכת העיבוד דואגת למדוד את כמות הגז, מטהרת אותו ומווסתת את הלחץ שלו כדי שיהיה כשיר לשימוש – כל זאת מבלי לשכוח להוסיף לו ריח מלאכותי, כדי שיהיה ניתן להבחין בו במקרה של דליפת גז."
למה הגז משמש?
הגז הטבעי הוא חומר דלק, כלומר, הוא יכול לשמש לייצור אנרגיה. האנרגיה הזו יכולה לשמש בתורה לשלל מטרות, וכך הגז הטבעי יעובד באופן ייעודי עבור כל אחת מן המטרות הללו.
- סלע נדל״ן: רווח נקי תפעולי של 62 מיליון שקל - החברה הכריזה על דיבידנד
- מחירי הדלק יישארו ללא שינוי בחודש אוקטובר - למרות התחזקות הדולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בסופו של דבר, יהיה ניתן לרתום את הגז הטבעי למשימות שונות ומגוונות וכך להיגמל מחומרי דלק אחרים שנחשבים ליקרים ומזהמים יותר:
- ייצור חשמל: שריפה של הגז הטבעי מאפשרת הנעת של טורבינות גז וטורבינות קיטור, וכך לייצר חשמל בדיוק באותה הדרך שננקטת כיום בתחנות הכוח – יתרה מכך, יידרש פחות גז טבעי מאשר פחם כדי לייצר את אותה כמות חשמל.
- חימום: כל המערכות המחממות מבוססות על גז טבעי, וכך ניתן להשתמש בגז הטבעי כדי להפעיל אותן – בין המערכות הללו ניתן למנות מערכות ודודים לחימום בתים, תנורים לבישול ומכונות לחימום ולייבוש בגדים. "מניסיוני בתחום אני יכול להעיד שמערכות חימום הפועלות על גז טבעי הן חסכוניות, אפקטיביות ויעילות מאוד" מוסיף פישביין "אחד הפרויקטים שלנו עסק בהתקנת מערכת חימום כזו באחת החממות בארץ. המערכת שפותחה אצלנו הצליחה להניב תוצאות מרשימות וחסכה כ- 30% מצריכת האנרגיה תוך שמירה על יציבות הטמפרטורה בחממה בצורה מיטבית."
- תדלוק כלי תחבורה: ניתן להשתמש בגז הטבעי כחומר דלק עבור מכוניות וכלי תחבורה אחרים, והגז אף נמצא יעיל יותר מהבנזין.
- דישון: באמצעות הגז הטבעי ניתן לייצר אמוניה הנחוצה עבור הדישון המודרני.
- מימן: באמצעות הגז הטבעי ניתן להפיק ביעילות מימן, יסוד משמעותי בעל מעמד חשוב בתעשייה ובתחבורה.
3 היתרונות שיגרמו לכם לעבור לשימוש בגז טבעי
הפופולריות הגואה של הגז הטבעי נובעת מתוך היתרונות הרבים שיש לו כמקור אנרגיה כשלעצמו, ובעיקר ביחס למקורות האנרגיה הנפוצים כיום דוגמת הנפט והפחם.
ניתן לחלק את היתרונות שלו לשלושה מישורים עיקריים:
יתרון כלכלי
הגז הטבעי אמנם אינו נפוץ כיום כמו הנפט, אך בהחלט יש לו פוטנציאל גבוה יותר בכל הנוגע לתפוצה.
מומחים כבר רואים באופק את תום עידן הנפט, כאשר נכלה את כל הנפט שהעולם יכול להציע לנו, ואילו הגז הטבעי צובר פופולריות רק בעת האחרונה וניתן לצפות שישנם מרבצים רבים שעוד לא התגלו.
"תהליך הכרייה של הגז הטבעי הוא פשוט וזול בהרבה מזה של הנפט, וכך עלויות ההפקה שלו מצטמצמות." אומר לנו פישביין " כל זה מסתכם לעובדה פשוטה אחת – הגז הטבעי זול יותר ממקורות חלופיים לאנרגיה, ובעיקר מדלקי מאובנים."
- האם ראש המוסד קיבל טובות הנאה מטייקון ולמה המשטרה לא חקרה?
- הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים...
באופן הזה, לגז הטבעי יתרון כלכלי מובהק על פני מקורות אנרגיה אחרים.
יתרון סביבתי
המידע על הקשר בין דלקים שונים לבין זיהום סביבתי כה נפוץ בעשורים האחרונים עד שאין מי שלא שמע על כך כלל.
מספיק לעמוד ליד תחנת כוח כדי לראות שהפקת חשמל ואנרגיה באמצעות דלקים שונים אינה תורמת במיוחד לסביבה, כאשר ענני עשן כהים נפלטים מערובות הענק.
ואם לא די בזיהום האוויר, גזי החממה הנפלטים מתאספים באטמוספרה ומאיימים בשינויי אקלים קיצוניים.
"בדיוק בגלל זה יש צורך למצוא דלקים שיחליפו את אלה שאנחנו משתמשים בהם היום, דלקים שיהיו פחות מזהמים ושיפלטו פחות גזים שאינם ידידותיים לסביבה." עוד אומר ארנון "הגז הטבעי הוא בדיוק סוג דלק כזה והמומחים מצביעים על צמצום של עד 50% מגזי החממה הנפלטים בעת הפקת האנרגיה מהגז."
באופן הזה ניתן לרתום את הגז הטבעי כדי להפיק את האנרגיה הרבה הנדרשת לנו בשגרת החיים המודרני תוך מזעור משמעותי של הפגיעה שנגרמת לסביבה כתוצאה מכך.
יתרון חסכוני
העלות הזולה ופליטת המזהמים המצומצמת של הגז הטבעי כבר מביאות לחיסכון משמעותי שמתקבל בהעדפה של הגז, אך ניתן לגלות שהחיסכון הזה גדול אף יותר כאשר מודדים גם את תפוקת האנרגיה המיוצרת מן הגז.
ניתן לגלות זאת תוך בחינת הנצילות של הגז הטבעי לעומת דלקים אחרים, כאשר הנצילות היא הערך שמבטא את החלק היחסי של האנרגיה שהופקה מכלל הדלק שנדרש עבור ההפקה.
תחנות כוח רבות כיום עושות שימוש בפחם לייצור החשמל, והנצילות עומדת על 35% מהחומר.
לעומת זאת, כאשר נעשה שימוש בגז הטבעי להפקת החשמל ניתן להגיע לנצילות של עד 90% מן החומר.
2 אגורות לקילו: רפורמת המיסוי הירוק
רפורמת המיסוי הירוק היא רפורמה בחוקי המיסוי הקשורים בדלקים מתוך מטרה לעודד העדפה של שימוש בגז טבעי על פני דלקים אחרים. הרפורמה כוללת אוסף גדול של שינויים, כאשר אלו המרכזיים שבהם:
- ביטול החזרי מס בגין השימוש בסולר: החזרי המס שהיו נהוגים להינתן עד כה בגין השימוש בסולר יבוטלו.
- העלאת המס על פחם: המס על פחם, שעמד על 46 שקלים לטון, יעלה לכדי 142 שקלים לטון.
- העלאה מתונה של המיסוי לגז טבעי לתחבורה: בשנים הראשונות אחרי הרפורמה, המס על הגז הטבעי יעמוד על שתי אגורות לקילו בלבד ויעלה בהדרגה.
- עידוד הקמת תחנות תדלוק בגז טבעי: הקצאת 100 מיליון שקל למימון עלויות הקמה של 25 תחנות תדלוק.
- תמריצי מס: עידוד עבור משקיעים לפיתוח תשתיות וחברות המבוססות גז טבעי ועבור חברות ופרטיים להעדפת כלי תחבורה מבוססים גז טבעי.
התמריצים הכלולים ברפורמה נועדו לנצל את היתרונות שיש לגז הטבעי על פני הדלקים החלופיים שנפוצים יותר כיום בארץ. השם, “רפורמת המיסוי הירוק", נובעת מתוך הערך האקולוגי שיש לגז הטבעי על פני הפחם והנפט, אך לגז הטבעי יש גם יתרון מרכזי עבור מדינת ישראל.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
