שחקן מפתח חדש בתחום האנרגיה – הגז הטבעי
כולם שומעים בזמן האחרון על גז טבעי ועל כך שהוא יכול לשמש כמקור אנרגיה נקייה יותר למטרות שונות. עם זאת, לא כולם יודעים מהו בדיוק הגז הטבעי, איך הוא נוצר, ולמה בעצם הוא כה פופולרי.
אז הגיע הזמן לעשות סדר בבלגן, לבצע היכרות נכונה אחת ולתמיד עם הגז הטבעי ולהבין כיצד היתרונות הטבעיים הגלומים בו יכולים להפיק תועלת עבור כולם.
מהו בעצם הגז הטבעי?
הגז הטבעי הוא סוג של דלק מאובנים, ממש כמו נפט, אך שנמצא במצב צבירה גז ועיקר החומר בו הוא מתאן. כדלק מאובנים, הגז הטבעי נוצר במעמקי האדמה מריקבון של יצורים חיים שונים, בעלי חיים וצמחים. בניגוד לנפט שנמצא כיום בשימוש נפוץ הרבה יותר, הגז הטבעי מצוי בעיקר בסביבות ימיות, וכך היצורים החיים מהם הוא נוצר הם יצורים ימיים וכתוצאה מהתפרקות שלהם בסביבה שיש בה לחץ רב והיעדר של חמצן.
ארנון פישביין מנכ"ל חברת תעשיות אנרגיה המתמחה בתכנון והקמת פרויקטים בתחום מסביר: "את הגז כורים ממעמקי האדמה בתחנות ייעודיות, כמו זו שהקימו לחופי ישראל, והוא יוצא חסר צבע וחסר ריח. מערכת העיבוד דואגת למדוד את כמות הגז, מטהרת אותו ומווסתת את הלחץ שלו כדי שיהיה כשיר לשימוש – כל זאת מבלי לשכוח להוסיף לו ריח מלאכותי, כדי שיהיה ניתן להבחין בו במקרה של דליפת גז."
למה הגז משמש?
הגז הטבעי הוא חומר דלק, כלומר, הוא יכול לשמש לייצור אנרגיה. האנרגיה הזו יכולה לשמש בתורה לשלל מטרות, וכך הגז הטבעי יעובד באופן ייעודי עבור כל אחת מן המטרות הללו.
- סלע נדל״ן: רווח נקי תפעולי של 62 מיליון שקל - החברה הכריזה על דיבידנד
- מחירי הדלק יישארו ללא שינוי בחודש אוקטובר - למרות התחזקות הדולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בסופו של דבר, יהיה ניתן לרתום את הגז הטבעי למשימות שונות ומגוונות וכך להיגמל מחומרי דלק אחרים שנחשבים ליקרים ומזהמים יותר:
- ייצור חשמל: שריפה של הגז הטבעי מאפשרת הנעת של טורבינות גז וטורבינות קיטור, וכך לייצר חשמל בדיוק באותה הדרך שננקטת כיום בתחנות הכוח – יתרה מכך, יידרש פחות גז טבעי מאשר פחם כדי לייצר את אותה כמות חשמל.
- חימום: כל המערכות המחממות מבוססות על גז טבעי, וכך ניתן להשתמש בגז הטבעי כדי להפעיל אותן – בין המערכות הללו ניתן למנות מערכות ודודים לחימום בתים, תנורים לבישול ומכונות לחימום ולייבוש בגדים. "מניסיוני בתחום אני יכול להעיד שמערכות חימום הפועלות על גז טבעי הן חסכוניות, אפקטיביות ויעילות מאוד" מוסיף פישביין "אחד הפרויקטים שלנו עסק בהתקנת מערכת חימום כזו באחת החממות בארץ. המערכת שפותחה אצלנו הצליחה להניב תוצאות מרשימות וחסכה כ- 30% מצריכת האנרגיה תוך שמירה על יציבות הטמפרטורה בחממה בצורה מיטבית."
- תדלוק כלי תחבורה: ניתן להשתמש בגז הטבעי כחומר דלק עבור מכוניות וכלי תחבורה אחרים, והגז אף נמצא יעיל יותר מהבנזין.
- דישון: באמצעות הגז הטבעי ניתן לייצר אמוניה הנחוצה עבור הדישון המודרני.
- מימן: באמצעות הגז הטבעי ניתן להפיק ביעילות מימן, יסוד משמעותי בעל מעמד חשוב בתעשייה ובתחבורה.
3 היתרונות שיגרמו לכם לעבור לשימוש בגז טבעי
הפופולריות הגואה של הגז הטבעי נובעת מתוך היתרונות הרבים שיש לו כמקור אנרגיה כשלעצמו, ובעיקר ביחס למקורות האנרגיה הנפוצים כיום דוגמת הנפט והפחם.
ניתן לחלק את היתרונות שלו לשלושה מישורים עיקריים:
יתרון כלכלי
הגז הטבעי אמנם אינו נפוץ כיום כמו הנפט, אך בהחלט יש לו פוטנציאל גבוה יותר בכל הנוגע לתפוצה.
מומחים כבר רואים באופק את תום עידן הנפט, כאשר נכלה את כל הנפט שהעולם יכול להציע לנו, ואילו הגז הטבעי צובר פופולריות רק בעת האחרונה וניתן לצפות שישנם מרבצים רבים שעוד לא התגלו.
"תהליך הכרייה של הגז הטבעי הוא פשוט וזול בהרבה מזה של הנפט, וכך עלויות ההפקה שלו מצטמצמות." אומר לנו פישביין " כל זה מסתכם לעובדה פשוטה אחת – הגז הטבעי זול יותר ממקורות חלופיים לאנרגיה, ובעיקר מדלקי מאובנים."
- הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
- סבב מינויים בלאומי: איל אפרת מונה לראש החטיבה הבנקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
באופן הזה, לגז הטבעי יתרון כלכלי מובהק על פני מקורות אנרגיה אחרים.
יתרון סביבתי
המידע על הקשר בין דלקים שונים לבין זיהום סביבתי כה נפוץ בעשורים האחרונים עד שאין מי שלא שמע על כך כלל.
מספיק לעמוד ליד תחנת כוח כדי לראות שהפקת חשמל ואנרגיה באמצעות דלקים שונים אינה תורמת במיוחד לסביבה, כאשר ענני עשן כהים נפלטים מערובות הענק.
ואם לא די בזיהום האוויר, גזי החממה הנפלטים מתאספים באטמוספרה ומאיימים בשינויי אקלים קיצוניים.
"בדיוק בגלל זה יש צורך למצוא דלקים שיחליפו את אלה שאנחנו משתמשים בהם היום, דלקים שיהיו פחות מזהמים ושיפלטו פחות גזים שאינם ידידותיים לסביבה." עוד אומר ארנון "הגז הטבעי הוא בדיוק סוג דלק כזה והמומחים מצביעים על צמצום של עד 50% מגזי החממה הנפלטים בעת הפקת האנרגיה מהגז."
באופן הזה ניתן לרתום את הגז הטבעי כדי להפיק את האנרגיה הרבה הנדרשת לנו בשגרת החיים המודרני תוך מזעור משמעותי של הפגיעה שנגרמת לסביבה כתוצאה מכך.
יתרון חסכוני
העלות הזולה ופליטת המזהמים המצומצמת של הגז הטבעי כבר מביאות לחיסכון משמעותי שמתקבל בהעדפה של הגז, אך ניתן לגלות שהחיסכון הזה גדול אף יותר כאשר מודדים גם את תפוקת האנרגיה המיוצרת מן הגז.
ניתן לגלות זאת תוך בחינת הנצילות של הגז הטבעי לעומת דלקים אחרים, כאשר הנצילות היא הערך שמבטא את החלק היחסי של האנרגיה שהופקה מכלל הדלק שנדרש עבור ההפקה.
תחנות כוח רבות כיום עושות שימוש בפחם לייצור החשמל, והנצילות עומדת על 35% מהחומר.
לעומת זאת, כאשר נעשה שימוש בגז הטבעי להפקת החשמל ניתן להגיע לנצילות של עד 90% מן החומר.
2 אגורות לקילו: רפורמת המיסוי הירוק
רפורמת המיסוי הירוק היא רפורמה בחוקי המיסוי הקשורים בדלקים מתוך מטרה לעודד העדפה של שימוש בגז טבעי על פני דלקים אחרים. הרפורמה כוללת אוסף גדול של שינויים, כאשר אלו המרכזיים שבהם:
- ביטול החזרי מס בגין השימוש בסולר: החזרי המס שהיו נהוגים להינתן עד כה בגין השימוש בסולר יבוטלו.
- העלאת המס על פחם: המס על פחם, שעמד על 46 שקלים לטון, יעלה לכדי 142 שקלים לטון.
- העלאה מתונה של המיסוי לגז טבעי לתחבורה: בשנים הראשונות אחרי הרפורמה, המס על הגז הטבעי יעמוד על שתי אגורות לקילו בלבד ויעלה בהדרגה.
- עידוד הקמת תחנות תדלוק בגז טבעי: הקצאת 100 מיליון שקל למימון עלויות הקמה של 25 תחנות תדלוק.
- תמריצי מס: עידוד עבור משקיעים לפיתוח תשתיות וחברות המבוססות גז טבעי ועבור חברות ופרטיים להעדפת כלי תחבורה מבוססים גז טבעי.
התמריצים הכלולים ברפורמה נועדו לנצל את היתרונות שיש לגז הטבעי על פני הדלקים החלופיים שנפוצים יותר כיום בארץ. השם, “רפורמת המיסוי הירוק", נובעת מתוך הערך האקולוגי שיש לגז הטבעי על פני הפחם והנפט, אך לגז הטבעי יש גם יתרון מרכזי עבור מדינת ישראל.
טראמפ בישראל CHATGPTארה״ב סירבה להפחתת המכסים: שיעור המכס על יבוא סחורות מישראל יהיה 15%
לאחר מו"מ של מספר חודשים של משרד הכלכלה מול משרד הסחר האמריקאי, במטרה להוריד את המכס מרמה של 17% לשיעור של 10%, הושגה הפחתה מוגבלת בלבד; ארה״ב הודיעה כי תעמיד את שיעור המכס על יבוא סחורות מישראל על 15%; גורמים מוסרים כי טראמפ מחזיק בקלף של 10% והפחתה מלאה של המכסים, כמנוף במו"מ להסכמים אזוריים
ממשל טראמפ הודיע כי שיעור המכס הכללי שיוטל על יצוא סחורות מישראל לארה״ב יעמוד על 15%, נמוך מהרמה של 17% שנקבעה בתחילה אך גבוה מהיעד המרכזי שאליו כיוונה ישראל, מכס מינימלי של 10%. ההחלטה התקבלה לאחר חודשים של מגעים אינטנסיביים בין נציגי משרד הכלכלה והתעשייה
לבין משרד הסחר האמריקאי, ונחשבת בירושלים לפשרה חלקית בלבד, שאמנם כוללת הקלות משמעותיות ברמת המוצרים, אך אינה מספקת מענה מלא לחשש מפגיעה מתמשכת ביצוא הישראלי.
ההחלטה צפויה לקבל תוקף רשמי עם פרסום הודעת משרד הסחר האמריקאי עד סוף החודש, כחלק מהשלמת
מערך הסכמי המכסים המעודכנים של ארה״ב עם שותפות סחר נוספות. מדובר במהלך רחב יותר שמוביל ממשל טראמפ, שמטרתו לעדכן את מדיניות הסחר האמריקאית ולצמצם גירעונות מסחריים, גם מול מדינות ידידותיות.
מו״מ ממושך והישג חלקי בלבד
במהלך המגעים ביקשה
ישראל להוריד את תקרת המכס הכללית מ-17% ל-10%, רמה שנקבעה על ידי ארה״ב עבור מספר מדינות אחרות. המשלחת הישראלית, שכללה בכירים ממשרד הכלכלה והנספחים המסחריים בארה״ב, הדגישה את מעמדה הייחודי של ישראל כמדינה בעלת הסכם סחר חופשי מלא עם ארה״ב מזה עשרות שנים, ואת
תרומתה של התעשייה הישראלית לשרשראות אספקה אסטרטגיות עבור המשק האמריקאי.
למרות זאת, וושינגטון עמדה על כך ששיעור של 15% יהיה הרף התחתון במסגרת מדיניות המכסים החדשה, החלה על מדינות בעלות מאזן סחר שלילי מול ארה״ב. גורמים כלכליים בישראל ציינו כי הנשיא
טראמפ אינו מוכן בשלב זה לרדת מתחת לרמה זו, מתוך רצון לשמור על אחידות מדיניות ולהותיר לעצמו מרחב תמרון להסכמים עתידיים.
- הכטב"מים הכי טובים: ארה"ב מאבדת גובה וסין סוגרת פערים
- מי שולט בשוק הגז העולמי - קטאר פותחת פער מול ארה"ב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פטורים רחבים ומאות מוצרים ללא מכס
לצד האכזבה מהשיעור הכללי, ההסכם המתגבש כולל שורה ארוכה של פטורים והקלות סקטוריאליות. לפי גורמים המעורים בפרטים, מאות מוצרים ישראליים צפויים ליהנות מפטור מלא ממכס, בהם רכיבים לתעשיות התעופה והרכב, שבבים, תרופות גנריות, וקטגוריות נרחבות בתחומי הכימיה, המתכות, המזון והתוספים הרפואיים.

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר
גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד
אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.
"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"
בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.
לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.
שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.
- תיסגר או לא תיסגר: מה יקרה לגלי צה"ל וכמה היא מפסידה בשנה?
- גנץ לאחר סערת ברדוגו: "אין מקום לתחנה צבאית בישראל"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ
לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.
