שחקן מפתח חדש בתחום האנרגיה – הגז הטבעי
כולם שומעים בזמן האחרון על גז טבעי ועל כך שהוא יכול לשמש כמקור אנרגיה נקייה יותר למטרות שונות. עם זאת, לא כולם יודעים מהו בדיוק הגז הטבעי, איך הוא נוצר, ולמה בעצם הוא כה פופולרי.
אז הגיע הזמן לעשות סדר בבלגן, לבצע היכרות נכונה אחת ולתמיד עם הגז הטבעי ולהבין כיצד היתרונות הטבעיים הגלומים בו יכולים להפיק תועלת עבור כולם.
מהו בעצם הגז הטבעי?
הגז הטבעי הוא סוג של דלק מאובנים, ממש כמו נפט, אך שנמצא במצב צבירה גז ועיקר החומר בו הוא מתאן. כדלק מאובנים, הגז הטבעי נוצר במעמקי האדמה מריקבון של יצורים חיים שונים, בעלי חיים וצמחים. בניגוד לנפט שנמצא כיום בשימוש נפוץ הרבה יותר, הגז הטבעי מצוי בעיקר בסביבות ימיות, וכך היצורים החיים מהם הוא נוצר הם יצורים ימיים וכתוצאה מהתפרקות שלהם בסביבה שיש בה לחץ רב והיעדר של חמצן.
ארנון פישביין מנכ"ל חברת תעשיות אנרגיה המתמחה בתכנון והקמת פרויקטים בתחום מסביר: "את הגז כורים ממעמקי האדמה בתחנות ייעודיות, כמו זו שהקימו לחופי ישראל, והוא יוצא חסר צבע וחסר ריח. מערכת העיבוד דואגת למדוד את כמות הגז, מטהרת אותו ומווסתת את הלחץ שלו כדי שיהיה כשיר לשימוש – כל זאת מבלי לשכוח להוסיף לו ריח מלאכותי, כדי שיהיה ניתן להבחין בו במקרה של דליפת גז."
למה הגז משמש?
הגז הטבעי הוא חומר דלק, כלומר, הוא יכול לשמש לייצור אנרגיה. האנרגיה הזו יכולה לשמש בתורה לשלל מטרות, וכך הגז הטבעי יעובד באופן ייעודי עבור כל אחת מן המטרות הללו.
- סלע נדל״ן: רווח נקי תפעולי של 62 מיליון שקל - החברה הכריזה על דיבידנד
- מחירי הדלק יישארו ללא שינוי בחודש אוקטובר - למרות התחזקות הדולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בסופו של דבר, יהיה ניתן לרתום את הגז הטבעי למשימות שונות ומגוונות וכך להיגמל מחומרי דלק אחרים שנחשבים ליקרים ומזהמים יותר:
- ייצור חשמל: שריפה של הגז הטבעי מאפשרת הנעת של טורבינות גז וטורבינות קיטור, וכך לייצר חשמל בדיוק באותה הדרך שננקטת כיום בתחנות הכוח – יתרה מכך, יידרש פחות גז טבעי מאשר פחם כדי לייצר את אותה כמות חשמל.
- חימום: כל המערכות המחממות מבוססות על גז טבעי, וכך ניתן להשתמש בגז הטבעי כדי להפעיל אותן – בין המערכות הללו ניתן למנות מערכות ודודים לחימום בתים, תנורים לבישול ומכונות לחימום ולייבוש בגדים. "מניסיוני בתחום אני יכול להעיד שמערכות חימום הפועלות על גז טבעי הן חסכוניות, אפקטיביות ויעילות מאוד" מוסיף פישביין "אחד הפרויקטים שלנו עסק בהתקנת מערכת חימום כזו באחת החממות בארץ. המערכת שפותחה אצלנו הצליחה להניב תוצאות מרשימות וחסכה כ- 30% מצריכת האנרגיה תוך שמירה על יציבות הטמפרטורה בחממה בצורה מיטבית."
- תדלוק כלי תחבורה: ניתן להשתמש בגז הטבעי כחומר דלק עבור מכוניות וכלי תחבורה אחרים, והגז אף נמצא יעיל יותר מהבנזין.
- דישון: באמצעות הגז הטבעי ניתן לייצר אמוניה הנחוצה עבור הדישון המודרני.
- מימן: באמצעות הגז הטבעי ניתן להפיק ביעילות מימן, יסוד משמעותי בעל מעמד חשוב בתעשייה ובתחבורה.
3 היתרונות שיגרמו לכם לעבור לשימוש בגז טבעי
הפופולריות הגואה של הגז הטבעי נובעת מתוך היתרונות הרבים שיש לו כמקור אנרגיה כשלעצמו, ובעיקר ביחס למקורות האנרגיה הנפוצים כיום דוגמת הנפט והפחם.
ניתן לחלק את היתרונות שלו לשלושה מישורים עיקריים:
יתרון כלכלי
הגז הטבעי אמנם אינו נפוץ כיום כמו הנפט, אך בהחלט יש לו פוטנציאל גבוה יותר בכל הנוגע לתפוצה.
מומחים כבר רואים באופק את תום עידן הנפט, כאשר נכלה את כל הנפט שהעולם יכול להציע לנו, ואילו הגז הטבעי צובר פופולריות רק בעת האחרונה וניתן לצפות שישנם מרבצים רבים שעוד לא התגלו.
"תהליך הכרייה של הגז הטבעי הוא פשוט וזול בהרבה מזה של הנפט, וכך עלויות ההפקה שלו מצטמצמות." אומר לנו פישביין " כל זה מסתכם לעובדה פשוטה אחת – הגז הטבעי זול יותר ממקורות חלופיים לאנרגיה, ובעיקר מדלקי מאובנים."
- הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה
- צעד נוסף לפתיחת השוק: נימה קיבלה אישור להציע פיקדונות ולהנפיק חשבונות לקבלת שכר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- החשד: העלמת הכנסות משיפוצים ובנייה בסכום של כ-1.5 מיליון שקל
באופן הזה, לגז הטבעי יתרון כלכלי מובהק על פני מקורות אנרגיה אחרים.
יתרון סביבתי
המידע על הקשר בין דלקים שונים לבין זיהום סביבתי כה נפוץ בעשורים האחרונים עד שאין מי שלא שמע על כך כלל.
מספיק לעמוד ליד תחנת כוח כדי לראות שהפקת חשמל ואנרגיה באמצעות דלקים שונים אינה תורמת במיוחד לסביבה, כאשר ענני עשן כהים נפלטים מערובות הענק.
ואם לא די בזיהום האוויר, גזי החממה הנפלטים מתאספים באטמוספרה ומאיימים בשינויי אקלים קיצוניים.
"בדיוק בגלל זה יש צורך למצוא דלקים שיחליפו את אלה שאנחנו משתמשים בהם היום, דלקים שיהיו פחות מזהמים ושיפלטו פחות גזים שאינם ידידותיים לסביבה." עוד אומר ארנון "הגז הטבעי הוא בדיוק סוג דלק כזה והמומחים מצביעים על צמצום של עד 50% מגזי החממה הנפלטים בעת הפקת האנרגיה מהגז."
באופן הזה ניתן לרתום את הגז הטבעי כדי להפיק את האנרגיה הרבה הנדרשת לנו בשגרת החיים המודרני תוך מזעור משמעותי של הפגיעה שנגרמת לסביבה כתוצאה מכך.
יתרון חסכוני
העלות הזולה ופליטת המזהמים המצומצמת של הגז הטבעי כבר מביאות לחיסכון משמעותי שמתקבל בהעדפה של הגז, אך ניתן לגלות שהחיסכון הזה גדול אף יותר כאשר מודדים גם את תפוקת האנרגיה המיוצרת מן הגז.
ניתן לגלות זאת תוך בחינת הנצילות של הגז הטבעי לעומת דלקים אחרים, כאשר הנצילות היא הערך שמבטא את החלק היחסי של האנרגיה שהופקה מכלל הדלק שנדרש עבור ההפקה.
תחנות כוח רבות כיום עושות שימוש בפחם לייצור החשמל, והנצילות עומדת על 35% מהחומר.
לעומת זאת, כאשר נעשה שימוש בגז הטבעי להפקת החשמל ניתן להגיע לנצילות של עד 90% מן החומר.
2 אגורות לקילו: רפורמת המיסוי הירוק
רפורמת המיסוי הירוק היא רפורמה בחוקי המיסוי הקשורים בדלקים מתוך מטרה לעודד העדפה של שימוש בגז טבעי על פני דלקים אחרים. הרפורמה כוללת אוסף גדול של שינויים, כאשר אלו המרכזיים שבהם:
- ביטול החזרי מס בגין השימוש בסולר: החזרי המס שהיו נהוגים להינתן עד כה בגין השימוש בסולר יבוטלו.
- העלאת המס על פחם: המס על פחם, שעמד על 46 שקלים לטון, יעלה לכדי 142 שקלים לטון.
- העלאה מתונה של המיסוי לגז טבעי לתחבורה: בשנים הראשונות אחרי הרפורמה, המס על הגז הטבעי יעמוד על שתי אגורות לקילו בלבד ויעלה בהדרגה.
- עידוד הקמת תחנות תדלוק בגז טבעי: הקצאת 100 מיליון שקל למימון עלויות הקמה של 25 תחנות תדלוק.
- תמריצי מס: עידוד עבור משקיעים לפיתוח תשתיות וחברות המבוססות גז טבעי ועבור חברות ופרטיים להעדפת כלי תחבורה מבוססים גז טבעי.
התמריצים הכלולים ברפורמה נועדו לנצל את היתרונות שיש לגז הטבעי על פני הדלקים החלופיים שנפוצים יותר כיום בארץ. השם, “רפורמת המיסוי הירוק", נובעת מתוך הערך האקולוגי שיש לגז הטבעי על פני הפחם והנפט, אך לגז הטבעי יש גם יתרון מרכזי עבור מדינת ישראל.

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים
צים ZIM Integrated Shipping Services 2.67% , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף. המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.
ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה.
היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי, להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.
כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים.
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית. בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.
יואב תורג'מן מנכ"ל רפאל, צילום: דוברות רפאלמנכ"ל רפאל: "גרמניה היא ידידה מאוד קרובה של ישראל ויש שיח מאוד אינטימי בין מערכת הביטחון הישראלית לגרמנית"
יואב תורג'מן, מנכ"ל החברה על כיפת ברזל -"הצלנו רבבות אזרחים", על מכירת כיפת ברזל בעולם - "רק לידידות הקרובות ביותר, המדינה נזהרת במתן רישיונות ייצוא", על הצמיחה העתידית, הנפקה ומכירות לגרמניה וסעודיה
התוצאות של רפאל לרבעון השלישי טובות - מנכ"ל רפאל: "מערכות הלייזר ייכנסו באופן סופי בסוף דצמבר", התוצאות של רבעון רביעי שעונתית הוא חזק מאוד יהיו טובות עוד יותר. הצבר בשיא של כל הזמנים. זה זמן להנפיק, אבל יואב תורג'מן, מנכ"ל רפאל שמכוון להנפקה, יודע שיש תור - רק אחרי שהתעשייה האווירית תונפק (אם תונפק) יהיה אפשר לדבר על רפאל. ברפאל יש רגישות גודלה יותר בשל קשר סימביוזי חזק מאוד עם מערכת המו"פ של משרד הביטחון (מפא"ת). לכל חברות התעשייה הביטחונית יש קשר הדוק עם משרד הביטחון והצבא, ברפאל מסיבות היסטוריות וכי היא נחשבת ל"מעבדת מו"פ" של הצבא, זה אפילו משמעותי יותר.
ועדיין, תורג'מן סבור שהנפקה מאוד חשובה ונחוצה, ובכלל, בין השורות, אפשר לשמוע ממנו קולות שמדברים דווקא על החסמים שנובעים מהקשר ההדוק למשרד הביטחון. הוא לא מתלונן, הוא כמובן יודע שההצלחה הגדולה של המערכות היא תולדה של שיתוף פעולה הדוק עם משהב"ט והצבא, אבל כיפת ברזל שהיא מערכת מאוד מוצלחת כמעט ולא נמכרת החוצה. "רק לידידות הטובות ביותר שלנו", אומר תורג'מן ומכוון לארה"ב.
ההצלחה מוכחת, פתרון שהציל אלפים רבים של חיים. למה לא לנצל את הביקושים ולמכור הרבה?
"רבבות אנשים. אנחנו מעריכים שהפעלת כיפת ברזל במלחמה הצילה רבבות אנשים. הקמנו עכשיו מפעל יחד עם ריית'און, שותף אמריקאי שלנו לייצור כיפות ברזל למארינס. כיפת ברזל היא עוגן מאוד משמעותי ביכולת ההגנה של מדינת ישראל וככזה המדינה נזהרת במתן רישיונות של שיווק לייצוא. זה ברור ונכון, אבל, זה אומר שלא מיצינו כלל את הפוטנציאל של מכירות המערכת".
נורמליזציה עם סעודיה, אם תהיה ובהמשך להצטיידות שלהם במטוסי קרב מארה"ב - ה-F-35, עשויה להגדיר אותה כידידה. הם צריכים את כיפת ברזל מול האיומים מסביב. תמכרו להם מערכות כיפת ברזל?
- 10 החברות הביטחוניות הגדולות בעולם, ובאיזה מקום החברות הישראליות?
- מנכ"ל רפאל: "מערכות הלייזר ייכנסו באופן סופי בסוף דצמבר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"אני מניח שהיא תרצה הרבה מאוד מערכות של כיפת ברזל. כל העולם ראה את היכולות שלנו במלחמה, ראה את היכולות ב'עם כלביא'. כולם מבינים את העליונות האווירית, את יכולות המודיעין ומערכות ההגנה של ישראל. הביקושים למערכות שלנו מאוד גדולים".
ועדיין, יש עלייה בצבר, אבל איך זה שכיפת ברזל לא נמכרת לידידות שלנו בעשרות רבות של מיליארדים?
"אישורי הייצוא לא פשוטים. אנחנו מוכרים לידידות קרובות, ולא ממצים את פוטנציאל השוק".
גרמניה היא לא ידידה קרובה?
"גרמניה היא ידידה מאוד קרובה של ישראל ויש שיח מאוד אינטימי בין מערכת הביטחון הישראלית לגרמנית וגרמניה זוכה לעדיפות גבוהה".
