TV

אבנים, אש וגז מדמיע ביוון: ההפגנות הפכו לאלימות - אלפים ברחובות

מדינה שלמה הושבתה - התחבורה הציבורית הופסקה, הפסקות חשמל ועיצומים בנמל התעופה של אתונה. ראש ממשלת יוון: תוכנית ההבראה תביא לסגירת פרק אי הוודאות עבור העם היווני"

ההפגנות ביוון הפכו להיות אלימות, כאשר המפגינים מיידים אבנים על שוטרים, שורפים פחי אשפה ומתעמתמים עם שוטרים.

האיגודים ביוון משביתים את שירותי הממשלה, כולל עצירת התחבורה הציבורית, ומפעילים עיצומים בנמל התעופה הבינלאומי של אתונה, במטרה לטרפד את ניסיונותיו של ראש המשלה ג'ורג' פאפאנדראו להעביר בפרלמנט את תוכנית ההבראה הכוללת צעדי צנע, העלאות מיסים ומכירת נכסי מדינה.

אמש בחצות פתחו האיגודים בשביתה הכללית הרביעית השנה, כמחאה נגד תוכנית הקיצוצים החמש שנתית ומכירת הנכסים. להשבתה יתלוו היום אסיפות, והפגנה המונית שתצעד אל הפרלמנט באתונה.

צפו במפגינים האלימים

נכון לעכשיו, כל המוסדות הציבוריים במדינה שובתים. עובדי מונופול חברת החשמל שובתים במשך 48 שעות תוך שהם יוזמים הפסקות חשמל בכל המדינה. פקחי תעופה הפסיקו לעבוד למשך שמונה שעות היום, וכך יהיה גם מחר. כתוצאה מכך בוטלו כל הטיסות הנכנסות והיוצאות מנמל התעופה הבינלאומי של אתונה. בתי החולים עובדים במתכונת מצומצמת, הדואר בשביתה כללית וכך גם בתי הספר והאוניברסיטות, חברות ממשלתיות, הבנקים וכו'.

"המשמעות של התוכנית לטווח הבינוני היא סגירת פרק אי הוודאות עבור העם היווני", אמר פאפאנדראו למחוקקים בפתיחת הדיונים שצפויים להמשך שלושה ימים. מחר יתייצב פאפאנדראו בפני מבחן ההשרדות השני שלו בתוך שבעה ימים, בעת שהמחוקקים היוונים יצביעו על תוכנית ההבראה שתאפשר למדינה לקבל את התשלום החמישי בחבילת הסיוע. אם יכשל בניסיונותיו להעביר את תוכנית הצנע, יביא הדבר לחדלות הפרעון הראשונה בגוש האירו.

"אנחנו מודעים לסיכונים שהתוכנית טומנת לאזרח היווני הממוצע", אמר שר האוצר של יוון אוונגלוס וניזלוס במהלך הדיונים. "ברור שעלינו לייצב את המצב, אבל כדי לשפר את המצב, אחנו חייבים, לפני הכול, לשרוד על בסיס פיסקאלי".

נציין כי על ראש ממשלת יוון להעביר שתי הצבעות על קיצוץ בתקציב ומכירת נכסים. הוא זקוק ל-155 קולות מתוך 300 המושבים בפרלמנט.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אלדד 29/06/2011 08:15
    הגב לתגובה זו
    בסדר הם לא חרוצים כמו הגרמנים או היפנים. עדיין החוב הלאומי,חלק גדול ממנו,הוא של בנקים שתומכים בהם אחרת השיטה הכלכלית תקרוס - זאת אומרת לא חוב של האזרחים! המדינה שם כמו רוב מדינות העולם מוציאה כסף כחוב ומן הסתם " לא מתאפקת" אז לאורך זמן החוב של המדינה גדל וגדל. מה שקורה שם יכול לקרות בכל מדינה (וגם אצלנו)אם השיטה הכלכלית לא תוחלף - להם זה קרה קודם כי חשוב להם הסבבה ולא רק לעבוד כמו חמורים. מה שצריך לעשות זה פשיטת רגל-כל מחזיקי האג" ח מפסידים כי אחרת צריך למכור נכסים של המדינה מה שאומר הפרטה לגורמים בינלאומיים מה שאומר איבוד עצמאות מדינית חלקית שתלך ותגבר(כי עכשיו יש פחות נכסים),וכדי שזה לא יקרה עוד פעם להדפיס כמות קבועה של כסף בצורה חד פעמית וללא חוב ולא לתת לבנקים להלוות כסף שאין להם - זה מגדיל את אי היציבות.
  • 3.
    גוני 29/06/2011 01:09
    הגב לתגובה זו
    התרגלו להתבטל , לרקוד וגם לשיר ...אז שיתאימו את רמת חייהם לרמת הכנסותיהם .
  • 2.
    א 28/06/2011 20:08
    הגב לתגובה זו
    טוב שלא אצלנו
  • 1.
    עורו אזרחים. עורו. מתי אצלנו ? (ל"ת)
    חושו אחים חושו. 28/06/2011 15:31
    הגב לתגובה זו
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?