לא יאמן: מדד ההובלה הימית השלים רצף של 27 ימי מסחר שליליים, איבד כמעט 50%

ה-Baltic Dry Index, המדד העוקב אחר מחירי שילוח סחורות בעולם, נמצא בצלילה חסרת מעצורים. בשוק רואם את המשך הנפילה: "רמת התמיכה של 2,000 נקודות תיבחן בקרוב מאוד"
יונתן גורודישר |

חודש יוני היה קשה בשוקי המניות בעולם, זאת ברקע לאי-הוודאות והחששות לפגיעה בהתאוששות הכלכלית העולמית. עם זאת, נראה כי הפסימיות פוגעת באופן חזק הרבה יותר במחירי ההובלה הימית אשר נחתכו בחודש האחרון בכמעט 50% ומתחילים להתקרב לשפל שרשמו בשנת 2008, בשיאו של המשבר.

מדד הבאלטיק דריי (Baltic Dry Index), העוקב אחר מחירי שילוח סחורות בעולם, מעיד על שפל הביקוש לשינוע סחורות. המדד צנח אתמול ב-2.8% והשלים 27 ימי ירידה, רצף הירידות הגדול מאז אוגוסט 2005. בסה"כ צלל המדד כ-47% במהלך גל הירידות. נתון זה הינו חריג גם למדד, אשר נחשב לתנודתי באופן יחסי.

בחודש אפריל 2008, המדד צנח לשפל החמור ביותר שנרשם בשנים האחרונות, כאשר נחתך בכ-95% בתוך 5 חודשים. הירידה החדה בביקושים לשינוע סחורות פגעה קשה בחברות ההובלה הימית, ביניהן חברת צים אשר בבעלותה של חברה לישראל.

מדד הבלטיק דריי עוקב אחר מחירי ההובלה הימית של סחורות, בהן ברזל, פחם, מחצבים, מלט, דגנים, פחם ודשנים. שילוב של שילוח מחצבים נמוך, ייבוא חלש של בסין וסופה של עונת ייצוא הדגנים בדרום אמריקה מפעילים לחץ על מחירי השינוע הימי של הסחורות. מאחורי הלחץ העיקרי על מחירי השינוע, בדומה לשנת 2009, נמצא הביקוש התנודתי בסין לברזל ופחם.

אנליסטים מעריכים כעת כי מחירי השינוע יישארו נמוכים גם בהמשך השנה, זאת גם לאור קצב הספינות החדשות שצפויות להיכנס לשוק במהלך השנים 2010 ו-2011, כך שצי הספינות עוד צפוי לעלות, כאשר לא ברור כעת עד כמה הביקוש יתחזק.

"אנחנו מעריכים כי רמת התמיכה של 2,000 נקודות תיבחן בקרוב מאוד", כך כותבים כלכלני דייווה קפיטל מרקטס, שם מאמינים היום כי הירידות במחירים צפויות להימשך. נכון לסגירה אתמול, המדד נמצא ברמה של 2,216 נקודות, כך שמדובר בירידה נוספת של לפחות 9.7%.

נציין, כי בדו"ח שפרסם בנק ההשקעות ג'י פי מורגן נכתב כי בג'י פי מורגן יהיו אלו מחירי הסחורות שירשמו נפילה ויגררו את מחיר המניות בשווקים המתעוררים כלפי מטה. ההערכה בבנק ההשקעות היא שהנפט יירד במהלך הרבעון הנוכחי לכיוון ה-65 דולר. לכתבה המלאה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה