פואד, לתשומת ליבך: 60% ממשתתפי סקר Bizportal בעד חרם על טורקיה
הציבור הישראלי מעוניין לנתק קשרים כלכליים עם טורקיה, כאשר גם קולות מתוך הממשלה והמשק לא מצליחים לשכנע אותו, כך עולה מסקר שערך Bizportal.
בשבועות האחרונים נשמעו קולות הקוראים לחרם כלכלי על טורקיה, כאשר הגדיל לעשות רמי לוי, המייסד ובעל השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה,
לקראת סוף השבוע פנה שר התעשייה, המסחר והתעסוקה, בנימין (פואד) בן אליעזר לרשתות השיווק שופרסל, ריבוע כחול ורמי לוי בבקשה שלא להחרים מוצרים מטורקיה. בן אליעזר ביקש מהרשתות לנסות ולנתק את העסקים מהפוליטיקה, תוך שהעריך החרם כלכלי רק יחמיר את המצב הקשה גם ככה בין שתי המדינות.
גם עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, מתנגד לקיומו של חרם כזה: "הכלכלה צריכה להתעלם ממה שקורה במישור הבין-מדיני, צריך להמשיך את היחסים כרגיל ולפי שיקולי התועלת",
רק בכדי להבין מה עומד על הפרק, במהלך חודש מאי היבוא מטורקיה לישראל הסתכם ב-154.7 מיליון דולר. היצוא למדינה הסתכם ב-154.2 מיליון דולר.
בשאלה, כיצד יש לנהוג כעת בזמן המתיחות ביחסים עם טורקיה, התשובות האפשריות היו:
1 יש להטיל חרם על מוצרים המיוצרים בטורקיה.
2. לא צריך להחרים, אך גם לא לעודד שיתוף פעולה.
3. זה אינטרס ישראלי כעת להרגיע את הרוחות.
למרות זאת, כאמור, דוברים אלה וטיעוניהם מצליחים לשכנע רק קצת יותר מרבע מהנשאלים,אשר ענו את התשובה השלישית בסקר. כ-27.6% מסכימים עם בן אליעזר וטוענים כי זהו גם אינטרס ישראלי להוריד את גובה הלהבות.
רוב הגולשים, או כמעט 60% מהעונים על הסקר, מסכימים עם התשובה הראשונה ומאמינים כי על ישראל בכל זאת להטיל חרם על מוצרים המיוצרים בטורקיה.
12.8% מהנשאלים טוענים שיש לשמר את הסטאטוס קוו, כלומר לא להחרים מוצרים טורקיים, אך מנגד לא לעודד שיתופי פעולה חדשים בין המדינות, תשובה מספר 2.