הממונה על ההגבלים העיסקיים אישרה את הקמת ועדת המדרוג לאינטרנט

כבר בחודשים הקרובים תתחיל מערכת המדידה של חברת גמיוז לספק נתוני גלישה של מרבית האתרים המובילים בישראל, למעט ynet
הראל עילם - אתר 140 |

האם סוף סוף תחל מדידת הרייטינג לאתרי אינטרנט בישראל? הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, אישרה היום את מתווה ועדת המדרוג לאינטרנט.

הוועדה מורכבת מקבוצת 30 אתרי תוכן ישראלים מובילים כגון תפוז, נענע 10 ו-MAKO, ומשרדי אינטראקטיב.נתוני הרייטינג העדכניים הראשונים צפויים להשתחרר בתוך כחודשיים.

נתוני המערכת יתקבלו על מידע שיימסר מכלי אנליטקס של אתרי התוכן (סייט סנטריק) מקבוצת משתמשים מדגמית בת 4,500 משתמשים (יוזר סנטריק), בדומה לסקר נילסן המוכר בארצות הברית.

הנתונים יאספו מדי יום על ידי חברת גמיוז, שזכתה במכרז לביצוע המדרוג לפני כ-30 חודשים וניצחה את נילסן האמריקאית ואת חברת TNS v המפרסמת מדי חודש את סקר TIM.

החברה תפרסם את נתוני הרייטינג העדכניים מדי יום. גמיוז מתכוונת גם לפרסם נתוני רייטינג מקיפים יותר, כגון אחוז הגולשים בסלולר, אינטראקציה עם רשתות חברתיות, צפייה בווידאו מקוון ועוד.

תקנון המדרוג נקבע כבר ביולי 2009. המדרוג היה צפוי להתחיל בינואר 2010 אך נדחה עקב הערות של משרד ההגבלים העסקיים על הרכב הוועדה. היוזמה להקמת ועדת מדרוג רשמי התקבלה באיגוד חברות הפרסום לפני כ-3 שנים.

לפי ההערכות, מדידת הרייטינג תעלה כ-173 אלף דולר. העלות תחולק בין אתרי התוכן לפי היקף התעבורה ובין חברות הפרסום לפי יכולתן הכלכלית.

2 מאתרי התוכן הגדולים בארץ, ynet ו-וואלה, הודיעו בתחילה שלא ישתתפו בוועדה אך גמיוז הסכימה לממן את השתתפותה של וואלה. ynet מסרב לקחת חלק בוועדה ומנכ"ל החברה גם התלונן בעבר על סקר הרייטנג TIM.

מאת הראל עילם

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
קניות
צילום: freepik

הכפלת הפטור ממס על יבוא אישי - שאלות ותשובות

רן קידר |

מה כוללת הרפורמה של בצלאל סמוטריץ' בקשר למע"מ על יבוא אישי?

הכפלת פטור ממע"מ ביבוא אישי מ-75 דולר ל-150 דולר החל מינואר 2026.

למה נועד הפטור?

להוזיל עלויות לצרכן ולהגביר תחרות מול רשתות ומחירים גבוהים בישראל.

מה החשש של הקמעונאים?

תחרות לא הוגנת שתביא לסגירת אלפי חנויות קטנות ועסקים מקומיים.

טענת המתנגדים העיקרית?

אובדן של כ-2 מיליארד שקל הכנסות מע"מ ופגיעה קשה במסחר.

הצרכנים באמת יחסכו?

כן, עד 18% על אופנה, קוסמטיקה ולייף-סטייל, אבל לא משמעותי לטווח ארוך.

מי ירוויח הכי הרבה?

עליאקספרס, אמזון, חברות שילוח והצרכן הפרטי הישראלי.

איך דואר ישראל יתמודד?

כבר עמוס מאוד, יצטרך הרחבה משמעותית של מיון ושליחויות.

מה עם נקודות איסוף?

יקבלו יותר תנועת לקוחות אך רווחיות נמוכה מעמלות.

השפעה על חברות ישראליות?

פגיעה קשה באופנה וקוסמטיקה, חלקן ישקלו מעבר לחו"ל.

כמה המדינה תפסיד?

כ-2 עד 2.25 מיליארד שקל בשנה מהפסד גביית מע"מ.

יש קשר פוליטי?

רבים רואים בזה צעד פופוליסטי לקראת בחירות 2026.

עמדת אתרי הסחר הישראליים?

חוששים מאובדן לקוחות, שוקלים להקים מחסנים בקפריסין או ירדן.

יש חלופות טובות יותר?

פטור מדורג או הטבות לעסקים מקומיים – כרגע לא מתוכנן.

מתי זה נכנס לתוקף?

צפוי להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2026 לאחר אישור הצו.

מה אומר הדרג המקצועי?

התנגדות חריפה, המליץ לבטל את הפטור ממע"מ לגמרי.

ילכו לבג"ץ?

איגודי סוחרים ותעשיינים מאיימים בעתירה לבג"ץ לעצירת הרפורמה.