קבלתם 'טיפ' על מניה מחבר, אז מה עכשיו?

אלי אברמוביץ |

בשבוע שעבר קיבלתי מאת לקוח שלי את המייל הבא:

"לפני מספר שבועות קיבלתי "טיפ" מחבר, לקנות מניה בתחום הביו טכנולוגיה. האמת שכמו כולם אני חולה על הטיפים האלה, תמיד יש תחושה שאתה יודע משהו שלא כולם יודעים, שאתה שותף סוד לקבוצה קטנה אך מובחרת ואולי אתה אומר לעצמך תזדמן לך האפשרות לקנות לפני שכולם יודעים את הסוד הגדול וסוף כל סוף לקנות גיפ מכספם של אחרים, להחזיק במידע פנימי שרשות ניירות ערך וחוקריה הנמרצים יישמחו למצוא ואולי פעם אחת גם אני אהיה חלק מהקומבינה הישראלית - אז זהו שלא....

במקרה האמור לעיל, לא זה היה הענין, המניה נקנתה על סמך ניתוח טכני בתוספת ניתוח ערך, ניתוח שוק ותחזית לגבי תחום הביו טכנולוגיה לטווח הקצר והבינוני. יחד עם זאת המקור אמין מאוד, מבין את שוק ההון ושולט היטב בכל צורות הניתוח. מה לעשות?

הגדלתי את המינוס וקניתי. בכל יום אצתי רצתי ובדקתי שהמניה עולה כהלכה. מתחילת השנה המניה כבר עלתה כ70% ואחרי שאני כבר מבין שזה בטח לא פלופ קצר, החלטתי לשתף את חברי ומוקירי זכרי העתידיים והארתי בפייסבוק שלי על קיומה של מניה זאת.

חלק מחבריי שמעו וכמו עדר שועט אצו רצו לקנות גם הם את המניה ואף הם מבלים את שעות הבוקר מול המסך, ידידה אחת העיזה ברוב חוצפתה לשאול "יופי תודה אבל מתי לצאת?", בשאלה הגיונית אחת חרב עליי עולמי. מתי יוצאים? את זה שכח הידיד שנתן לי את הטיפ לומר....

הרצון לרווח, הרצון להיות חלק מהקבוצה המנצחת העבירו אותי על דעתי ושכחתי לתחום את גבולות הגזרה שלי, ברגע הקנייה חשבתי על רווח בלבד ולא הייתי ער מספיק לסיכונים בדרך כולה. מה לעשות עכשיו? "

להלן תשובתי לחברי

"ראשית שום נזק טרם נגרם לתיק האישי שלך, אם לומר את האמת אתה בר מזל. יש להסתכל על המצב הנוכחי כנקודת האפס, שאל את עצמך האם המניה תעלה מהמחיר הנוכחי שלה? אם כן עד מתי? ואם אתה בטוח בתשובתך על סמך ניתוחים כלכלים טכני וכו אזי החזק, אגב אם הבטחון שלך גבוה מאוד ואין פגיעה משמעותית בפיזור התיק שלך אולי כדאי אפילו לחזק.

נקודת האפס היא החלק החשוב, היכולת להתעלם מרווחי העבר, היכולת לשלוט בשאיפות המנוגדות,לקבע רווח מצד אחד אותו מוביל הפחד הטבעי שלנו להפסיד אל מול הרצון להרוויח מצד שני אותו מוביל יצר הגרידיות הם גדולתו של משקיע. בכל יום בכל פוזיציה ובכל נקודת זמן אנחנו מתחילים מאפס. רווח שנצבר הוא חלק מהון הבסיס ולכן הפסד שלו הינו הפסד הון ולא הקטנה ברווח.

אולם אם אתה ממש לא יודע מה יהיה והמניה מבחינתך היא הימור אז כמובן שהתשובה ברורה". מסקנה- גם מ"טיפים" יש לערוך אסטרגיית יציאה על מנת לוודא קיבוע רווח או לחילופין למנוע "פלופ" והפסד גדול.

מאת: אלי אברמוביץ ודיוויד סלומון ממקימי המכון הישראלי לקבלת החלטות עוסקים בטיוב תהליכי קבלת החלטות של אירגונים, מנהלים ומשקיעים פרטיים. כמו כן משמשים יועצים אסטרטגים ומנהלי משא ומתן עבור אירגונים בארץ ובחו"ל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביאלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייבי

הצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה; איך זה ישפיע על חשבון המים שלכם?

רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב; שאלות ותשובות על השינויים הצפויים

ליאור דנקנר |

לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.

על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.


עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות

ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.

בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%

הגירעון יורד ל-4.5% מהתוצר בעקבות שילוב של זינוק של 15% בהכנסות המדינה והאטה בקצב ההוצאות, בעוד הוצאות המלחמה המצטברות מאז אוקטובר 2023 מטפסות ל-226.9 מיליארד שקל; הגירעון החודשי בנובמבר התכווץ ל-3.3 מיליארד שקל והממשלה ממשיכה לנוע מתחת ליעד הגירעון השנתי של 2025

מנדי הניג |
נושאים בכתבה החשב הכללי באוצר

הגירעון הממשלתי מתכווץ. לפי האומדן העדכני של החשב הכללי באוצר נרשמת ירידה לגירעון של 4.5% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים, בהשוואה ל-4.9% בסוף אוקטובר. מדובר בתזוזה מצטברת של כ-0.4 נקודות אחוז, שמשלבת בין גידול משמעותי בהכנסות המדינה לבין האטה בגידול ההוצאות, זאת בתוך שנה המאופיינת עדיין בהשפעות כבדות של המלחמה על המסגרת התקציבית.

התמונה בולטת במיוחד בנובמבר האחרון. הגירעון החודשי הסתכם ב-3.3 מיליארד שקל בלבד, לעומת 12.2 מיליארד שקל בנובמבר אשתקד, פער שמחדד את התנודתיות בהוצאות הממשלה בסוף השנה ואת התרומה של הקפיצה בהכנסות ממסים. מתחילת השנה עומד הגירעון המצטבר על 74.7 מיליארד שקל, ירידה של כ-36% בהשוואה ל-116.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2024.

מנוע השיפור נמצא בצד ההכנסות. סך הכנסות המדינה מתחילת השנה הגיע ל-503.3 מיליארד שקל, עלייה של 15.1% לעומת התקופה המקבילה. הכנסות ממסים זינקו ב-15.6%, כאשר המסים הישירים, המשקפים בין היתר הכנסות משכר, רווחי חברות ורווחי הון – עלו ב-18.7%. המסים העקיפים, ובראשם מיסי צריכה, עלו ב-11.3%. בחודש נובמבר לבדו נרשמו הכנסות של 45.8 מיליארד שקל.

לצד זאת, הוצאות הממשלה עלו בקצב מתון בהרבה. מתחילת השנה הגיע היקף ההוצאות ל-578 מיליארד שקל, עלייה של 4.3% בלבד בהשוואה ל-2024. הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-3.5%, והוצאות מערכת הביטחון עלו ב-2%. הגידול המתון משקף שילוב בין ריסון יחסי בהוצאות השוטפות לבין התזמון של העברות חד-פעמיות ורכישות ביטחוניות לאורך השנה.

מרכיב מרכזי בדו"ח נוגע להוצאות המלחמה. לפי אומדן החשכ"ל, הוצאות המלחמה ברוטו בשנת 2025 עומדות על 85.3 מיליארד שקל. מפרוץ המלחמה באוקטובר 2023 מסתכם היקף ההוצאה המצטבר ב-226.9 מיליארד שקל, כולל 8.3 מיליארד שקל מקרן הפיצויים, מתוכם 3.8 מיליארד שקל בגין נזק ישיר. בנוסף נכללות בדו"ח הוצאות ביטחוניות שמומנו מסיוע אמריקאי והוצאות במסגרת תכנית "תקומה".