אין מספיק קרקעות לבנייה במדינה? "יש כיום מלאי תכנוני של עשרות אלפי יחידות דיור"

כך אמר אדריכל שמאי אסיף, מנהל מינהל התכנון במשרד הפנים, בכנס בנושא "הרפורמה בתכנון - לאן?" שהתקיים אמש במכון ירושלים לחקר ישראל. היכן נמצאים המלאים התכנוניים הגדולים ביותר?
דסק נדל"ן |

אדריכל שמאי אסיף, מנהל מינהל התכנון במשרד הפנים, אומר כי יש כיום מלאי תכנוני של עשרות אלפי יחידות דיור - במיוחד בדרום ובחיפה.

בכנס בנושא "הרפורמה בתכנון - לאן?" שהתקיים אמש במכון ירושלים לחקר ישראל אמר אסיף כי מערכת ממוחשבת חדישה תפעל מהשנה הבאה ותייעל תהליכי בקשת היתרי בניה.

בכנס, נחשפו בפני המתכננים הרפורמות המתבצעות כיום במערכת התכנון והבנייה והרפורמה הנמצאת כיום בדיון של ועדת השרים. 120 אנשי מקצוע בתחומי התכנון, המשפט וסביבה מהמערכת הציבורית והפרטית השתתפו בכנס.

מהכנס עולה כי המתכננים מכירים בצורך ברפורמה אך הדגישו את הבעיות אותן הרפורמה המוצעת אמורה לפתור. בקרב המתכננים רווחה הסכמה רחבה על הצורך ברפורמה לרישוי בנייה, "הליך טכני הסובל מחוסר יעילות וגורם לעיכובים מיותרים בקבלת היתרי בנייה", אומרים משתתפי הכנסת. הועלו גם שאלות לגבי הצורך ברפורמה בתכנון והצעות לשינוי במוסדות התכנון.

אדריכל שמאי אסיף, מנהל מינהל התכנון במשרד הפנים הציג נתונים על קיום מלאי תכנוני של עשרות אלפי יחידות דיור בכל חלקי הארץ במיוחד במחוזות הדרום וחיפה, ומלאי תשתיות מאושרות הכולל 2000 מגוואט תחנות כוח, צנרת גז טבעי והרחבת נמלי ים.

מהנדסי הערים של חיפה ונתניה, אדר' אריאל וטרמן ואדר' פול ויטל, הדגישו את החשיבות של רמת התכנון המחוזי בקביעת מסגרת תכנונית. עופר גרידינגר, מתכנן מחוז מרכז במשרד הפנים, הביא דוגמאות של תכנון "חוצה רשויות מקומיות" כגון: שיקום נחלים, אזורי נופש מטרופוליניים, מדיניות לגבי גני אירועים ותיירות חקלאית וכפרית.

המתכננים ביקשו לקבוע הבחנה ברורה בין תפקידי הרמה המחוזית לבין הרמה המקומית, ובאשר לאופי התוכניות אשר בסמכות הוועדות בשתי הרמות הללו ורמת הפירוט שהן רשאיות לעסוק בה. המתכננים הביעו הסכמה לצורך בהעברת סמכויות נוספות לרמה המקומית, "תוך שינוי הרכב הוועדה המקומית כך שיאפשר לייצג אינטרסים ציבוריים ארוכי טווח ולמנוע אישורי בנייה מתוך שיקולים פסולים של הגדלת הכנסות מארנונה, וכן למנוע קבלת החלטות פוליטיות על-פי אינטרסים קצרי טווח של נבחרי ציבור ללא ראייה של צורכי הדורות הבאים", אמרו הדוברים.

ד"ר בנימין היימן, משפטן ומתכנן, הביע חשש שמטרת הרפורמה המוצעת כיום על-ידי הממשלה הינה לאפשר קבלת החלטות שאינן מתאפשרות על-פי שיקולי מערכת התכנון כיום, ביניהם הכשרת בנייה בלתי חוקית ופיתוח נרחב בתחומי השיפוט של המועצות האזוריות (כגון מרכזי מסחר וגני אירועים), תוך יצירת תחרות בלתי הוגנת בערים הסמוכות ובניגוד מוחלט למדיניות התכנון הארצית.

המתכננים העלו מספר הצעות לשיפורים, כולל שינוי הרכב הוועדות המקומיות והגדלת אחריותן ושקיפותן העברת סמכויות לועדות המקומיות לאישור תוכניות מצומצמות, ומתן סמכות לוועדות המחוזיות למשוך אליהן דיון בתוכנית מהוועדה המקומית. המתכננים בירכו על צעדי הייעול הננקטים היום במינהל התכנון כולל שיפורים בנגישות למידע על הכנת תוכניות והעברת אישור פעילויות טכניות לידי מכוני הבקרה.

מהשוואה בין-לאומית שערכה גליה בן שוהם, רא"ג תכנון במשרד להגנת הסביבה, עולה כי גם מדינות נוספות בעולם כגון, בריטניה, דנמרק והולנד מערכות התכנון המרחבי עוברות רפורמות דומות לאלו המוצעות בישראל, תוך ביזור סמכויות וזירוז הליכי אישור תשתיות. עיקרי הרפורמות במדינות אלו מעלות את הדרישה להכנת מסמכי מדיניות, לעריכת תסקירי קיימות (שילוב בין שיקולי כלכלה-סביבה וחברה) ולחיזוק הליכי שיתוף הציבור.

אדר' עמוס ברנדייס, יו"ר איגוד המתכננים, מאמר כי הארגון מגבש מסמך תגובה לרפורמה המוצעת שיוגש לועדת השרים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

אוטובוס
צילום: FREEPIK

משרד התחבורה במתווה חדש ומשופר לגיוס נהגי אוטובוס

משרד התחבורה משיק מתווה חדש לעידוד הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, המצטרף לשורה של צעדים לשיפור תנאי העבודה של הנהגים, מעמדם וביטחונם; השרה רגב: "המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח"

רן קידר |

משרד התחבורה, באמצעות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פרסם מתווה חדש לסיוע במימון הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, כחלק ממדיניות כוללת שמובילה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, לחיזוק מעמדם של נהגי התחבורה הציבורית בישראל. המתווה נועד לעודד גיוס נהגים חדשים לענף ולהבטיח את השתלבותם בעבודה בפועל, במטרה לתת מענה למחסור החמור בנהגי אוטובוס ולתמוך בהרחבת ושיפור השירות לנוסעים. 

במסגרת היוזמה, יוענקו לחברות האוטובוסים תמריצים כספיים עבור הכשרה והעסקה של נהגים חדשים, הכוללים מענקי הכשרה ומענקי התמדה. משרד התחבורה פועל בשנים האחרונות לחיזוק מעמד הנהגים, לשיפור תנאי העבודה שלהם ולשמירה על ביטחונם האישי, על רקע התגברות מקרי האלימות כלפיהם. בין הצעדים שבוצעו: התקנת מחיצות מגן בכל האוטובוסים החדשים, הצבת מצלמות ולחצני מצוקה המחוברים ישירות לחברות התחבורה ולמשטרה, והובלת קמפיין תקשורתי נרחב להעלאת המודעות לחשיבותו של הנהג ולתרומתו למערכת התחבורה הציבורית. 

בתקופת כהונתה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הועלה שכר הנהגים ב-11%, נקבעה תקופת הכשרה בתשלום, והוקמו עשרות תחנות ריענון ומנוחה לנהגים ברחבי הארץ. עד כה הוקמו למעלה מ-65 תחנות ריענון, ועד סוף השנה צפויות לקום כ-40 תחנות נוספות. במשרד התחבורה מציינים כי המאמצים הללו נשאו פרי: בשנתיים האחרונות הצטרפו לענף התחבורה הציבורית כ-7,000 נהגים חדשים - עלייה של כ-13% לעומת שנים קודמות. 

נציגי משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית מנהלים דיאלוג מתמיד עם ארגוני הנהגים ומפעילי התחבורה הציבורית, במטרה להמשיך ולפתח פתרונות מותאמים לשיפור תנאי העבודה, ההכשרה והביטחון של הנהגים. 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "לצד השקעה חסרת תקדים בהקמת מערכות הסעת המונים מתקדמות ובהטמעת טכנולוגיות חדשניות, מערך האוטובוסים הוא עדיין נדבך מרכזי וחיוני במערך פתרונות התחבורה הציבורית, המאפשר מתן שירות רחב ומסועף לכל יישוב בישראל. נהגי האוטובוסים הם הלב הפועם של המערכת , ובשנים האחרונות שמנו דגש מיוחד על שיפור תנאיהם וביטחונם, מהתקנת מחיצות מגן ועד העלאת שכר. המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח. החזון שלנו אומר בפשטות: אם הנהגים מרוצים ובטוחים - גם הנוסעים יהיו מרוצים ובטוחים".