טבע בדרך ל-50 דולר? האנליסטים מתלהבים מהניסוי באזילקט
מניית טבע (סימול: TEVA) נהנית היום מרוח גבית בדמות הודעה חיובית ששחררה החברה הבוקר אודות ניסוי מוצלח בתרופת האזילקט, המיועדת לטיפול בפרקינסון. התרופה, אשר משווקת היום ומכניסה לטבע עשרות מיליוני דולרים ברבעון, עשויה לקבל אישור לשיווק במתווה אחר, מתווה שיעכב את התפתחות מחלת הפרקינסון, מה שיחזק אותה בשוק. האנליסטים מאמינים כי הדבר מהווה תרומה משמעותית לטבע ויבוא לידי ביטוי בזינוק במכירות.
"המכירות השנתיות עשוית להגיע למיליארד דולר בתוך כמה שנים", אומרת לימור גרובר, מנהלת מחלקת מחקר Sell-Side בבית ההשקעות פסגות. "מכירות האזילקט ב-2008 יגיעו ל-150 מיליון דולר בלבד, אך ב-2011 הן יגיעו ל-800-900 מיליון דולר, וצריך לזכור שזו תרופה עם שיעור רווחיות גבוה. כבר ב-2009 תהיה צמיחה נאה במכירות".
טבע צריכה עדיין להמתין לאישור ה-FDA בארה"ב והרגולטורים באירופה, אולם גרובר חושבת שהרגולציה לא תהווה מכשול. בינתיים, בהתבסס על הפוטנציאל הגלום, גרובר עשויה לעדכן מעלה את מחיר היעד למניה.
"ההמלצה שלי היא 'תשואת יתר' במחיר 55 דולר למניה", אומרת גרובר. "לא לקחתי בחשבון תוספת הכנסות כזו לשנת 2011 כך שזה עשוי להשפיע. ההמלצה לא תשתנה אך מחיר היעד עשוי להשתנות".
בינתיים, גרובר ממתינה ל"דבר הבא", כפי שהיא מכנה אותו, והוא: הניסוי בתרופת הקופקסון (המיועדת לטיפול בטרשת נפוצה) במינון של 40 מ"ג. "בזמן האחרון ירד לחץ מהמניה", מסבירה גרובר. "תוצאות טובות של הקופקסון 40 מ"ג - והמניה תגיע ל-50 דולר".
גם האנליסט גלעד שריג מבנק הפועלים מסכים שפוטנציאל המכירות גבוה. לדבריו, "השוק כולו מסכם ב-3.7 מיליארד דולר, כך שהפוטנציאל הוא גבוה. מכירות של מיליארד דולר בשנה אפשריות בהחלט".
שריג מעוניין להזכיר כי מעבר למספרים עצמם, מדובר במהפכה רפואית של ממש: "מעבר לשוק ההון, מדובר בפריצת דרך אמיתית לחולים עצמם. לדעתי זה יום משמח עבור הרפואה והחולים כולם. מדובר במחלה איומה וקשה והתרופה של טבע נותנת פתרון למשהו שיש בו צורך עז".
כשמניית טבע שייטה סביב רמת ה-50 דולר, חתך שריג את המלצתו ל"תשואת שוק", ומאז המניה אכן איבדה גובה. היום, לאחר ההודעה החיובית, שריג עדיין לא מעלה את ההמלצה, אך הטון כלפי טבע אופטימי יותר.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".