נזיקין/אחריות מי בתאונה עקב מכירת דלק לקטין?/שלום
עובדות וטענות:
בערב ל"ג בעומר רכש התובע, יליד 1985, יחד עם שלושת חבריו הקטינים, מעט דלק בתחנת הדלק שבבעלות הנתבע. משם פנו הילדים לערימת העצים שהכינו מבעוד מועד והדליקו מדורה. אחד הילדים אחז בבקבוק והחל לשפוך את תכולתו אל תוך המדורה. כתוצאה מכך החל הבקבוק שבידיו לבעור והוא השליכו בטעות אל עבר התובע, אשר התכופף אותה שעה לשרוך את נעליו. כתוצאה מכך, נגרמו לתובע כוויות בדרגה שנייה ושלישית, בגינן נקבעה לו נכות צמיתה בשיעור של 20%.
עניינו של פסק דין זה הינו בשאלת האחריות לנזקי התובע במנותק מגובה נזקיו. לטענת התובע, התרשל הנתבע בכך שלא הנחה את עובדיו ולא פיקח עליהם שלא ימכרו לקטינים חומרים דליקים, בהיותם "דבר מסוכן" לפי סעיף 38 לפקודת הנזיקין, והוא נושא גם באחריות שילוחית למעשי ומחדלי עובדיו בתחנה. הנתבעים הגישו הודעות לצדדים שלישיים ורביעיים - הורי התובע והוריו של הקטין שהשליך את הבקבוק – בטענה כי היה עליהם לאסור על הקטינים לרכוש את הדלק ולהדליק את המדורה בעצמם ללא פיקוח מבוגר, ומשכך קמה להם אחריות לנזקי התובע.
דיון משפטי:
כב' הש' ד' מינץ:
חובת הזהירות נחלקת לשתיים: חובת זהירות מושגית וקונקרטית.
לצורך ההכרעה בשאלה, כלפי מי חב אדם חובת זהירות מושגית, יש להיזקק למבחן הקרבה והרעות שביחסי אדם אל חברו, כאשר אדם חב חובת זהירות לכל מי שהוא צריך לצפות כעלול להיפגע ממעשהו או ממחדלו. במקרה דנן, די ברור כי בין בעל תחנת דלק לבין לקוחותיו מתקיימים יחסי "שכנות", המחייבים אותו לקחת בחשבון כי מי מציבור הרוכשים עלול להיפגע מהסכנות הכרוכות בשימוש בדלק הנמכר. אולם, בכך אין די.
חובת הזהירות אינה קמה רק בגין סיכונים בלתי סבירים ויש לבחון גם קיומה של חובת זהירות קונקרטית, שעניינה בשאלה, אם המזיק הספציפי צריך היה לצפות לקיומו של סיכון לניזוק הספציפי בנסיבות המקרה הספציפי. סעיף 35 לפקודת הנזיקין מורה, כי רמת הזהירות הנדרשת היא זו של האדם הסביר, תוך הפעלת מבחן אובייקטיבי.
הפסיקה קבעה שני קריטריונים לקביעת טיבה של הסכנה מעבר לדרישה שתהיה צפויה כמתחייב ממבחן הצפיות העומד בבסיס האחריות הקונקרטית. הראשון, מבחן כפול בעל שני פנים. הפן האובייקטיבי המתייחס למהות הסכנה שנוצרה בנסיבות הספציפיות במקום האירוע, והפן הסובייקטיבי המתייחס לזהות הניזוק שהועמד בסכנה. הקריטריון השני דן בערך החברתי שעליו חפצים להגן מפני סכנה. הסיכון הבלתי סביר, שבגינו מוטלת חובת זהירות קונקרטית, הוא אותו סיכון אשר החברה רואה אותו במידת חומרה יתירה, באופן שהיא דורשת כי יינקטו אמצעי זהירות סבירים כדי למנעו.
במקרה דנן, מכירת דלק לקטינים לתובע וחבריו בליל ל"ג בעומר, כאשר ברור שהבנזין משמש להדלקת מדורה, אינה פעולה שהאדם הסביר היה נוקט בה. ילדים בגיל זה אינם מודיעים לסיכון הכרוך בשפיכת בנזין על אש בוערת, בעוד שבעל תחנת הדלק מודע לסיכון, ובוודאי שלכל הפחות עליו להיות מודע לו. משכך, הצפייה היא כי אדם סביר לא ימכור בנזין לקטינים ביודעו שהבנזין נועד לשמש להבערת מדורה. לכן, גם היה על המתדלק לצפות כי השימוש בדלק שמכר להבערת המדורה יכול שייעשה ללא ההורים וללא השגחת המבוגר, אם משום שהילדים אינם מודעים לסכנה שבשימוש בדלק, ואם כמעשה שובבות המתעלם מחומרת הסכנה ומהוראות ההורים.
הלכה היא כי קשר סיבתי משפטי נקבע על פי הצפיות הסבירה. לאמור, האם אדם מן היישוב היה צופה כי הנזק יארע. פעולה רשלנית של גורם מתערב זר שניתן לצפותה באופן סביר, אינה מנתקת את הקשר הסיבתי. לכן, גם אם היה מקום לייחס להורי הילדים רשלנות באי התייצבותם בזמן הדלקת המדורה, אין במעשיהם כדי לנתק את הקשר הסיבתי בין המעשה הרשלני של הנתבע לנזק. משום, שכאמור, לאור גילם של הנערים, הייתה זו מחובתו של הנתבע לחזות מראש מצב עניינים שכזה.
על מנת להכריע בשאלה האם מן הראוי להחיל את דיני הרשלנות ביחסים בין סוג מסויים של מזיקים לבין סוג מסויים של ניזוקים לעניין סוג מסויים של נזקים, על בית המשפט גם לשקול את חשיבות המעשה היוצר סיכון מבחינת הציבור והאפשרות לבצע אותו מעשה תוך מניעת הסכנה הכרוכה בדבר. במקרה דנן, הדרך הנכונה למניעת היוצרותו של סיכון מעין זה שהתרחש, היא בהטלת האחריות על בעל תחנת דלק ולא על ההורים. הטלת מניעת הסיכון על ההורים, תדרוש מהם להימצא בצמוד לילדיהם במשך כל יום ל"ג בעומר, ואולי גם ימים ושעות לפני כן ובימים אחרים המועדים לסכנה, על מנת למנוע מעשה שובבות של הבערת אש תוך כדי סיכון ותוך הפרת הוראות ההורים. תוצאה זו בלתי מסתברת בעליל.
אשר לשאלת האשם התורם של התובע, נפסק כי אין ליחס לילד בגילו, אשר התפתה להדליק את מדורת ל"ג בעומר יחד עם חבריו באמצעות בנזין "אשם" כאמור. גם אם ידעו התובע וחבריו כי יש סכנה בדבר, שהרי הם ראו לנכון להסתיר את דבר רכישת הבנזין מהוריהם, הם לא ידעו להעריך את טיבה, את חומרתה ואת הנסיבות המובילות להתרחשותה.
באשר להודעה כנגד הורי הילדים, בדין הישראלי אין אחריות שילוחית ואחריות כוללת של הורים, בתור שכאלה, לרשלנות ילדיהם והדבר מותנה בהוכחת חובת זהירות קונקרטית ובקיומם של יתר מבחני הרשלנות. הורה ייחשב כאחראי לנזק שעשה ילדו, כאשר לא נהג במידת הזהירות הרגילה של הורה סביר ולא נראה כי במקרה דנן התרשלו ההורים, אלא מן העדויות ומהשתלשלות הארועים דווקא עולה כי הם נהגו כהורים סבירים (הזהרת ילדיהם בדבר השימוש בחומרים מסוכנים) ואין זה סביר כי ישאירו את ילדיהם צמודים אליהם ללא מידת החופש הראויה הנדרשת כאשר מחנכים ילדים. בנוסף, הוכח כי הילדים היו מודעים לסכנה שבשימוש בדלק ואף ידעו שהוריהם אינם מסכימים למעשה זה. לפיכך, אין לייחס להורים רשלנות בעניין זה.

צרפת, בריטניה וקנדה בדרך להכרה במדינה פלסטינית – אז מה?
מהם התנאים להגדרת מדינה, האם יש משמעות לכך שמדינות מכירות במדינה פלסטינית, מהם הפתרונות לסכסוך, האם הם אפשריים
שינוי טקטוני מתרחש במערכת היחסים הדיפלומטית של ישראל עם בעלות בריתה המסורתיות. צרפת הודיעה כי בספטמבר תכיר רשמית במדינה פלסטינית, בעוד בריטניה וקנדה התחייבו עקרונית לצעד דומה בכפוף לתנאים מסוימים. המהלך המתואם מסמן סדק עמוק בחזית המערבית ומעמיד את ארצות הברית, הדבקה בעמדתה שמדינה פלסטינית יכולה לקום רק במסגרת הסכם שלום ישיר, בעמדת מיעוט.
הצעד האירופי-קנדי אינו מתרחש בחלל ריק. כ-150 מדינות ברחבי העולם כבר מכירות בפלסטין, והרשות הפלסטינית מקיימת נציגויות דיפלומטיות בעשרות בירות. אלא שעד כה, הגוש המערבי, בהובלת וושינגטון, היווה חומה בצורה נגד ההכרה. כעת, החומה הזו מתחילה להתפורר, ועימה ההערכה הישראלית בדבר תמיכה מערבית אוטומטית ובלתי מותנית.
מדינה על הנייר, כיבוש במציאות
הפרדוקס הפלסטיני חושף את הפער בין המשפט הבינלאומי למציאות בשטח. על פי אמנת מונטווידאו משנת 1933, ארבעה תנאים נדרשים להגדרת מדינה: אוכלוסייה קבועה, ממשל מתפקד, גבולות מוגדרים ויכולת לקיים יחסים בינלאומיים. הרשות הפלסטינית, במבט ביקורתי, עונה במלואו רק על הקריטריון הראשון.
הממשל הפלסטיני מפוצל ומשותק: הרשות שולטת חלקית בגדה המערבית, בעוד חמאס מחזיק ברצועת עזה מאז 2007. השליטה הצבאית הישראלית באזורי C, כ-60% משטח הגדה, והגבלות הסכמי אוסלו מרוקנים מתוכן את הריבונות הפלסטינית. הגבולות אינם מוסכמים, והיכולת לנהל מדיניות חוץ עצמאית מוגבלת בחוסר שליטה על מעברי הגבול והתלות הכלכלית בישראל.
ובכל זאת, המשפט הבינלאומי והקהילה הבינלאומית בוחרים להתעלם מהפערים הללו. מאז הכרזת אש"ף על הקמת מדינה פלסטינית ב-1988, זרם ההכרות הלך וגדל. ב-2012 העניקה העצרת הכללית של האו"ם לפלסטין מעמד של "מדינה משקיפה שאינה חברה", דרגה אחת מתחת לחברות מלאה, אך צעד סימבולי משמעותי שפתח דלתות לארגונים בינלאומיים ולבית הדין הבינלאומי בהאג.